Στις απόψεις του περί διαχωρισμού Κράτους και Εκκλησίας, εμμένει ο βουλευτής και πρώην υπουργός του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Φίλης, μια μέρα μετά τη συμφωνία ανάμεσα στον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα και τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο, χαρακτηρίζοντάς τη μεσοβέζικες λύσεις και γαλαντομίες.
«Δεν κατανοώ, όμως, πώς θα επιτευχθεί ουσιαστικά ο διαχωρισμός όταν το κράτος διατηρεί την υποχρέωσή του να πληρώνει στην Εκκλησία τουλάχιστον 210 εκατομμύρια ετησίως προκειμένου αυτή να μισθοδοτεί εις τον αιώνα τον άπαντα τους ιερείς», δήλωσε σε συνέντευξή του στην εφημερίδα Το Ποντίκι.
«Με τη συμφωνία για την εκκλησιαστική περιουσία αναγνωρίζονται στην Εκκλησία αμφισβητούμενα περιουσιακά στοιχεία προκειμένου να αξιοποιηθούν από κοινού με το κράτος. Χρειάζεται πολλή δημόσια συζήτηση και νομική διευκρίνιση και όχι γαλαντομίες εκ μέρους του κράτους. Η εκκλησιαστική περιουσία είναι ένα ακανθώδες ζήτημα και δεν αντιλαμβάνομαι γιατί προωθείται μια ρύθμιση τύπου «περαίωση» υπέρ της Εκκλησίας», τόνισε στη συνέχεια.
Ωστόσο, σημειώνει πως είναι «θετικό και αναγκαίο να επιχειρείται και να επιτυγχάνεται συμφωνία ανάμεσα στην Πολιτεία και την Εκκλησία».
Χωρίς να υποτιμά την «ηθικοπνευματική δύναμη της Εκκλησίας», ο Νίκος Φίλης τόνισε ότι «η Εκκλησία λειτουργεί, δυστυχώς, συχνά ως ένα πολιτικό κόμμα».
«Πόσο ουδετερόθρησκο», πρόσθεσε, «είναι ένα κράτος όταν δίπλα στο συνταγματικό θεμέλιο, το κοσμικό θεμέλιο του συντάγματος, που είναι η λαϊκή κυριαρχία, υπάρχει ένα συμβολικό θεμέλιο που είναι το Άγιο Πνεύμα»; διερωτήθηκε ο πρώην υπουργός.
Παράλληλα, ανέφερε ότι υπάρχει και το θέμα της επικρατούσας θρησκείας. «Γιατί πρέπει να παραμείνει αυτό; Λέει ο πρωθυπουργός ότι θα υπάρξει μια ρύθμιση, μια ερμηνευτική δήλωση, η οποία θα λέει ότι η επικρατούσα θρησκεία δεν σημαίνει ότι είναι εις βάρος άλλων θρησκειών. Μα αυτό έτσι κι αλλιώς υπάρχει στο άρθρο 13, που αφορά τη θρησκευτική ελευθερία. Δεν το χρειαζόμαστε. Στο άρθρο 3 επίσης υπάρχουν κι άλλα θέματα που δίνουν την εντύπωση ότι το Σύνταγμα θρησκεύει. Λέει ότι η κρατούσα θρησκεία είναι "του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού". Δηλαδή το Σύνταγμα έχει "Ιησού Χριστόν ημών"; Πώς το αποδέχεται αυτό στη διατύπωση;».
Ως προς τη συνταγματική αναθεώρηση, ο Νίκος Φίλης εκτιμά ότι «πρέπει να βρούμε έναν τρόπο να κατοχυρώσουμε το σύστημα της απλής αναλογικής. Όχι με γενικόλογη αναφορά περί αναλογικού συστήματος, γιατί αναλογικό σύστημα είναι και το υφιστάμενο».
Αναφερόμενος στην ΕΡΤ, ο Νίκος Φίλης τόνισε ότι το βασικό θέμα για μια δημόσια τηλεόραση είναι ο τρόπος επιλογής της διοίκησης. Πρέπει να γίνεται όχι από τον εκάστοτε υπουργό, αλλά από τη Βουλή με μια συναίνεση ευρύτερη και με θητεία που θα υπερβαίνει την κυβερνητική θητεία. Δεν θέλω να συνεχίσω άλλο και ν' αναφερθώ στα φαινόμενα παραδιοίκησης στον χώρο αυτόν, μ' ενδιαφέρει το μπροστά. Και το μπροστά επιβάλλει αλλαγή στη διοίκηση με συναινετικό τρόπο.
Σχολιάζοντας το ζήτημα της βελτίωσης των δημόσιων πανεπιστημίων, ο πρώην υπουργός Παιδείας δήλωσε ότι είναι η ευθύνη του κράτους, κι έχει να κάνει με την οικονομική επιχορήγηση των πανεπιστημίων που είναι χαμηλή. Διάφορες παθογένειες που υπάρχουν στην κοινωνία μας εισβάλλουν στον πανεπιστημιακό χώρο. Τα οποία δεν είναι γέννημα των πανεπιστημίων. Η βία, τα ναρκωτικά κι όλες αυτές οι εικόνες που βλέπουμε κάθε μέρα να περιτριγυρίζουν τις αυλές των πανεπιστημίων. Είναι εικόνες καθημερινές της κοινωνίας μας, πρέπει να τις αντιμετωπίσουμε κι όχι να ενοχοποιούμε τα πανεπιστήμια για την «τόση δημοκρατία ώστε χωράει τους εγκληματίες», όπως λέγεται.