Σε έντονο κλίμα διεξάγεται η συζήτηση στη βουλή για τους νέους ποινικούς κώδικες. Ο Γιώργος Φλωρίδης προανήγγειλε την κατάθεση ρύθμισης για ζητήματα που απασχολούν τους δικηγόρους και σημείωσε πως οι αλλαγές αποσκοπούν στην ταχύτερη απονομή της δικαιοσύνης.
Το νομοσχέδιο θα τεθεί σήμερα (22/02) σε ψηφοφορία με την αντιπολίτευση να καταγγέλλει και δηλώνει ότι θα καταψηφίσει το νομοσχέδιο του υπουργείου Δικαιοσύνης.
Για να περιορίσει τις αντιδράσεις, η ηγεσία του υπουργείου Δικαιοσύνης ανακοίνωσε νέες νομοτεχνικές βελτιώσεις στο νομοσχέδιο για το νέο ποινικό κώδικα που συζητείται στην Ολομέλεια της Βουλής, κάνοντας δεκτές προτάσεις που είχαν καταθέσει κόμματα και αρμόδιοι φορείς.
Ειδικότερα:
- Προστίθεται η υποχρέωση προκαταρκτικής ή αυτεπάγγελτης προανάκρισης και σε πλημμελήματα, αρμοδιότητας του Τριμελούς Πλημμελειοδικείου, όπως πλαστογραφία ιδιαίτερα μεγάλης ζημίας, απιστία ιδιαίτερα μεγάλης αξίας και εκβίαση.
- Διευρύνονται οι αρμοδιότητες του Τριμελούς Πλημμελειοδικείου.
- Αυξάνεται η προθεσμία κλήτευσης των αστυνομικών, με αίτημα του κατηγορουμένου, από 5 σε 10 ημέρες.
- Ορίζεται ότι το Μεικτό Ορκωτό Δικαστήριο θα αποφασίζει για την κύρια ποινή, τις περιστάσεις από τις οποίες εξαρτώνται το είδος και το μέτρο της, καθώς και για τους λόγους αύξησης ή μείωσής της. Για τα υπόλοιπα θα αποφασίζουν οι τακτικοί Δικαστές.
Να σημειωθεί ότι ο υπουργός Δικαιοσύνης, Γιώργος Φλωρίδης, κατέθεσε τροπολογία σύμφωνα με την οποία, επεκτείνεται ο υποχρεωτικός διορισμός Συνηγόρου και στα πλημμελήματα που ανήκουν στην καθ’ ύλην αρμοδιότητα του τριμελούς Πλημμελειοδικείου. Η συζήτηση του νομοσχεδίου θα συνεχιστεί σήμερα Πέμπτη οπότε και θα ολοκληρωθεί με την ψήφισή του.
Υπέρ της αρχής του έχουν ταχθεί μόνο οι βουλευτές της ΝΔ ενώ όλα τα κόμματα της Αντιπολίτευσης έχουν δηλώσει ότι θα καταψηφίσουν.
Τι προβλέπει το νομοσχέδιο
α) η τροποποίηση των διατάξεων του Ποινικού Κώδικα και του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας, προκειμένου η εφαρμογή τους να συμβάλλει στην ουσιαστικότερη, αποτελεσματικότερη, και αμεσότερη διεξαγωγή της ποινικής δίκης, στην ενίσχυση της εγκληματοπροληπτικής λειτουργίας της ποινής μέσω των αρχών της γενικής και ειδικής πρόληψης και στην οικονομία της ποινικής διαδικασίας.
Ενδεικτικά,
αα) αυξάνεται το ανώτατο όριο ποινής της κάθειρξης, αυστηροποιούνται οι ποινές επί εγκλημάτων μείζονος ποινικής απαξίας όπως ο εμπρησμός δάσους,
αβ) τίθενται αυστηρότερες προϋποθέσεις αναστολής της ποινής, προκειμένου οι ποινές και επί πλημμελημάτων να εκτίονται μέσω των εναλλακτικών τρόπων έκτισης της κοινωφελούς εργασίας και της μετατροπής της ποινής σε χρηματική, αλλά και με πραγματική έκτιση σε σωφρονιστικό κατάστημα, όταν το δικαστήριο το κρίνει αναγκαίο,
αγ) λαμβάνονται μέτρα για την προστασία της ποινικής δικαιοσύνης από άτομα που με καταχρηστική και παρελκυστική άσκηση των δικαιωμάτων τους απασχολούν ασκόπως τους λειτουργούς της και παρακωλύουν την ταχύτητα απονομής της και
αδ) επιταχύνονται οι διαδικασίες επεξεργασίας και εκδίκασης των ποινικών υποθέσεων με τη λήψη μέτρων όπως η ενθάρρυνση της διαδικασίας της ποινικής διαπραγμάτευσης, ο περιορισμός της ενδιάμεσης διαδικασίας των δικαστικών συμβουλίων, καθώς και η μεταφορά της δικαστηριακής ύλης του πλημμελειοδικείου και του εφετείου από πολυμελή σε ολιγομελή δικαστήρια, προκειμένου ο ίδιος αριθμός δικαστών να δύναται να συγκροτήσει περισσότερα δικαστήρια και έτσι να εκδικάζεται πολλαπλάσιος αριθμός υποθέσεων,
β) η αναδιαμόρφωση των διατάξεων του ν. 3500/2006 (A' 232), προκειμένου:
βα) οι διατάξεις να είναι προσαρμοσμένες στις παρούσες κοινωνικές συνθήκες και στη δικαιοπολιτική ανάγκη τόσο της προστασίας του θεσμού της οικογένειας, της ανηλικότητας και των θυμάτων, κυρίως των γυναικών, που πλήττονται με αυξανόμενη ένταση από συμπεριφορές ενδοοικογενειακής βίας,
ββ) να ενισχυθεί η ψυχολογική και οικονομική στήριξη, καθώς και η κοινωνική αποκατάσταση των θυμάτων με διεύρυνση των αρμόδιων φορέων,
βγ) να προβλεφθεί ειδική υποχρέωση των επαγγελματιών για την καταγγελία των περιστατικών που υποπίπτουν στην αντίληψή τους,
βδ) να διευρυνθεί η διαδικασία της ποινικής διαμεσολάβησης και βε) να ενισχυθούν άλλα δικονομικά μέσα που αποσκοπούν στην πρόληψη των περιστατικών ενδοοικογενειακής βίας και στην παρεμπόδιση υποτροπής του δράστη,
γ) η τροποποίηση των παρ. 1 και 2 του άρθρου 45 του ν. 4557/2018 (Α' 139)
γα) με την αύξηση του διοικητικού προστίμου νομικών προσώπων όταν το κέρδος δεν μπορεί να προσδιοριστεί και
γβ) με την απάλειψη της προϋπόθεσης προηγούμενης αμετάκλητης καταδίκης φυσικού προσώπου,
δ) η θέσπιση ευθύνης νομικών προσώπων για αδικήματα δωροδοκίας, προκειμένου να αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά, μέσω των μηχανισμών του ποινικού δικαίου, φαινόμενα διαφθοράς, σε συμπλήρωση του ήδη υπάρχοντος πλαισίου για την καταπολέμηση της διαφθοράς στα φυσικά πρόσωπα..