Ποιο είναι το υλικό των ονείρων; Πώς η φαντασία και οι μύθοι σχετίζονται με την πραγματικότητα; Η έκθεση «Το δέρμα των ονείρων: Έργα από την Συλλογή Σωτήρη Φέλιου» περιλαμβάνει περισσότερα από 45 ζωγραφικά έργα της περίφημης συλλογής που υπογράφουν 34 Έλληνες καλλιτέχνες κι εξερευνούν ένα βαθύ και οικουμενικό κομμάτι της ανθρώπινης εμπειρίας: τα όνειρα.
Το γεγονός δεν παρουσιάζεται στον φυσικό χώρο του συλλέκτη, στον πεζόδρομο της Φωκίωνος Νέγρη, ούτε σε κάποιο από τα μεγάλα μουσεία όπου κατά καιρούς ο Φέλιος μοιράζεται έργα της συλλογής του με το φιλότεχνο κοινό. Η περιήγηση στην έκθεση και η μοναδική θέαση με το έργο – και το όνειρο – γίνεται εικονική μέσα από την ανάπτυξη της 3D απεικόνισης που παρέχει ο γίγαντας της Google.
Από τον καναπέ του σπιτιού μέσα από την οθόνη του κινητού ή από το γραφείο μπροστά στον υπολογιστή, ο θεατής μπορεί να «αποδράσει» έξω από αυτό που ορίζουμε ως «πραγματικότητα», σε αυτό που η τέχνη σαρκώνει με το χρώμα.
Αγγελή, Αριδάς, Ασαργιωτάκη, Βλαχάκη, Γιαννακάκη, Γιαννικοπούλου, Δασκαλάκης, Ίσαρης, Η. Καρράς, Κατσαδιώτης, Κερεστετζής, Κατσιπάνος, Κυριτσόπουλος, Λαζόγκας, Λεβίδης, Μαντζαβίνος, Μανουσάκης, Μισούρας, Μόραλης, Μπιτσάκης, Μπήτσικας, Μποκόρος, Μπότσογλου, Παπακώστας, Παπαμιχαλόπουλος, Β. Παπανικολάου, Κ. Παπανικολάου, Παπατριανταφυλλόπουλος, Ρόρρης, Σακαγιάν, Στάβερης, Τσακάλη, Φιλοπούλου, Χαντζόπουλος, όλοι τους καταξιωμένοι δημιουργοί από κάθε γενιά, παρουσιάζονται στο παγκόσμιο κοινό της Google κι εκπροσωπούν επάξια την ελληνική εικαστική σκηνή ανάμεσα σε σημαντικά μουσεία και μεγάλου κύρους συλλογές.
Έργο της Μαρίας Γιαννακάκη
Ήδη, από τον Μάρτιο του 2021 το ίδρυμα του Έλληνα συλλέκτη Σ. Φέλιου «Η άλλη Αρκαδία» συνεργάζεται με τη Google Arts & Culture αποκαλύπτοντας μεγάλο μέρος της ελληνικής συλλογής μέσα από επιμελημένες εκθέσεις και παρουσιάσεις στο παγκόσμιο κοινό της ψηφιακής πλατφόρμας.
Όμως, η έκθεση που άνοιξε με τη Διεθνή Ημέρα Μουσείων, δεν έχει σχέση με την ψηφιακή παράθεση των έργων όπως την ξέραμε μέχρι σήμερα. Εγκαινιάζει το νέο ψηφιακό εργαλείο 3D απεικόνισης (AR), Pocket Gallery. Πρόκειται για περιήγηση σε έναν χώρο εικονικό, όπου ο θεατής «κινείται» και προσεγγίζει τα έργα ανάλογα με το που θα στρέψει το βλέμμα του. Έτσι, επιτρέπεται η γειτνίαση των έργων μέσα σε ένα «φανταστικό μουσείο» στον ψηφιακό κόσμο.
Έργο του Κωνσταντίνου Παπαμιχαλόπουλου
Για να καταλάβουμε τη δυναμική του εγχειρήματος, μαζί με την ελληνική συλλογή συμμετέχουν περισσότερα από 50 διεθνή μουσεία και ιδρύματα, όπως το Smithsonian American Art Museum, το Μουσείο Τέχνης της Κεντρικής Ακαδημίας Καλών Τεχνών στο Πεκίνο, το Carnegie Hall και το Fondazione Fiera στο Μιλάνο, μεταξύ άλλων. Κάθε Pocket Gallery αποτελεί μια διαφορετική έκθεση με σημαντικά έργα της εκάστοτε συλλογής, προσβάσιμα στο goo.gle/pocketgallery.
Έχουμε ξαναγράψει πως η πρωτοβουλία του Φέλιου τιμά συνολικά την εγχώρια κοινότητα των ζωγράφων μας και παρέχει άλλες δυνατότητες σε ένα απείρως μεγαλύτερο κοινό. Εκτός από την αναγνωρισιμότητα και τη δυνατότητα προβολής των καλλιτεχνών μας έξω από τα ελληνικά σύνορα, διευρύνεται η χρήση και το μοίρασμα του έργου στον ψηφιακό κόσμο, ενώ η ίδια η έννοια του μουσείου επαναπροσδιορίζεται.
Έργο του Χρόνη Μπότσογλου
Χωρισμένη σε έξι διακριτά κεφάλαια η έκθεση, σύμφωνα με τις επιμελήτριες Δώρα Βασιλάκου και η Δάφνη Πολίτη, αποτελεί «απογείωση στην απόκοσμη και μαγική χώρα των ονείρων, μία πνευματική περιοχή όπου οι καλλιτέχνες ανέκαθεν έβρισκαν έμπνευση και καταφύγιο». Ο τίτλος της έκθεσης «Το δέρμα των ονείρων» προέρχεται από το ομώνυμο μυθιστόρημα του Raymond Queneau (The skin of dreams, 1944).
Περιηγηθείτε στην εικονική έκθεση εδώ.