«Τεράστια ευθύνη, να πάμε τον πολιτισμό πολλά βήματα μπροστά. Ο πολιτισμός χρειάζεται σύστημα και οργάνωση. Δεν χρειάζεται κομματική καθοδήγηση παλαιάς κοπής. Χρειάζεται πόρους: Δημόσιους και ιδιωτικούς. [...] Επιδιώκουμε τη σύμπραξη της ιδιωτικής πρωτοβουλίας σε δράσεις και έργα κάθε κλίμακας».
Αυτά σημείωσε, μεταξύ άλλων, η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, αναφερόμενη στους βασικούς άξονες των δημόσιων πολιτικών για τον πολιτισμό, στο πλαίσιο της ανάγνωσης των Προγραμματικών Δηλώσεων της κυβέρνησης, στο ελληνικό κοινοβούλιο, υπογραμμίζοντας ότι «τις πολιτικές μας διαπνέει η ίδια κεντρική αρχή: Ο πολιτισμός διαλέγεται γόνιμα με την κοινωνία και την οικονομία. [...] Ο πολιτισμός για εμάς είναι δημόσιο κοινωνικό αγαθό άμεσα συνυφασμένο με την Ανάπτυξη.».
Ο επαναπατρισμός των παρανόμως εξαχθέντων πολιτιστικών αγαθών αποτελεί μόνιμη επιδίωξη και απόλυτη προτεραιότητα της κυβέρνησης, κορυφαίος δε στόχος η επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα στο Μουσείο της Ακρόπολης, τόνισε η Λίνα Μενδώνη παρουσιάζοντας τους βασικούς άξονες για τον πολιτισμό.
Σε αυτούς περιλαμβάνονται και η υλοποίηση προγραμμάτων έργων υποδομής για τον πολιτισμό με οδικό χάρτη την Πολιτιστική Χάρτα, η μετατροπή – με καθυστέρηση 20 ετών – πέντε εμβληματικών μουσείων (Εθνικό Αρχαιολογικό, Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Αθηνών, Αρχαιολογικά Μουσεία Θεσσαλονίκης και Ηρακλείου, Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού Θεσσαλονίκης) σε νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, η λειτουργία Ανώτατης Σχολής Παραστατικών Τεχνών, το 2025, η ίδρυση φορέα για το Βιβλίο, ανάμεσα σε άλλα.
Βασικοί άξονες
Η ανάπτυξη δημοσίων ρεαλιστικών πολιτικών με απτά και μετρήσιμα αποτελέσματα στην ποιότητα ζωής των πολιτών, στην πολιτιστική επιχειρηματικότητα, στην οικονομική ανάπτυξη είναι στις προτεραιότητες της κυβέρνησης, σημείωσε η Λίνα Μενδώνη. Τα έργα τα οποία το ΥΠΠΟ υλοποιεί σήμερα είναι περισσότερα από 820, προϋπολογισμού άνω του 1,2 δισ. ευρώ –επιπροσθέτως των συμβατικών έργων ρουτίνας– ολοκληρώνονται σταδιακά μέχρι το 2027 και σε αυτά απασχολούνται περίπου 4.500 εργαζόμενοι.
Μείζουσα μεταρρύθμιση, κατά την Λίνα Μενδώνη, είναι η μετατροπή των πέντε μουσείων που αναφέραμε παραπάνω σε νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου. Τα εν λόγω μουσεία είναι πλέον «δημόσιες δομές με οργανωτική και οικονομική ελευθερία υπό την εποπτεία του Υπουργείου Πολιτισμού και με απαρέγκλιτη εφαρμογή της αρχαιολογικής νομοθεσίας».
Προσβάσιμες γίνονται δεκάδες πολιτιστικές υποδομές: από την Ακρόπολη και τον Κεραμεικό, ως την Μονεμβασιά, το Μυστρά, το Δικταίο Άντρο, αλλά και οι υποδομές και οι δράσεις των φορέων του Σύγχρονου Πολιτισμού. Στο μεταξύ, το πρόγραμμα προστασίας, ανάδειξης και λειτουργίας του κτήματος στο Τατόϊ ως πόλος πολιτισμού και ψυχαγωγίας προβλέπεται να ολοκληρωθεί το 2027.
Στις προτεραιότητες του ΥΠΠΟ και το πρόγραμμα της επέκτασης του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, στις δεσμεύσεις η λειτουργία Ανώτατης Σχολής Παραστατικών Τεχνών, το 2025. Ενώ, ωριμάζει η ίδρυση Κρατικής Τεχνικής Σχολής Οπτικοακουστικών Μέσων και το οπτικοακουστικό hub στη Δράμα.
Ίδρυση φορέα για το Βιβλίο
Από τα πρώτα νομοσχέδια αυτής της περιόδου είναι της ίδρυσης φορέα για το Βιβλίο, ο οποίος θα υλοποιεί την εθνική πολιτική βιβλίου, και ενιαίου Οργανισμού για τα Οπτικοακουστικά, τον Κινηματογράφο και την Πνευματική Ιδιοκτησία, υπενθύμισε η Λίνα Μενδώνη.
Ιδιαίτερη έμφαση δίδεται στην ανάπτυξη της οπτικοακουστικής βιομηχανίας και του κινηματογράφου, στην αύξηση των παραγωγών, τη δημιουργία θέσεων εργασίας, την ενθάρρυνση ξένων επενδύσεων, την προστασία των πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων, των δημιουργών, των δικαιούχων, αλλά και των χρηστών.
«Η φιλοκινηματογραφική πολιτική συνδέεται με την προστασία των δικαιωμάτων και την αντιμετώπιση της διαδικτυακής πειρατείας, που πλήττει εργαζομένους και παραγωγούς στον οπτικοακουστικό τομέα», σημείωσε η Λίνα Μενδώνη.
Διαβάστε ακόμη:
Λ. Μενδώνη: Υπάρχουν μεταρρυθμίσεις οι οποίες έγιναν και δεν έχουν εφαρμοστεί απολύτως
Λ. Μενδώνη: Τα πέντε μουσεία ΝΠΔΔ επιτελούν συγκεκριμένο ρόλο
Ν. Σταμπολίδης: Η παγκόσμια κοινότητα θέλει τα Γλυπτά στην Αθήνα