«Πράσινο φως» πήρε (21/6) από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) η έκθεση «ΝοΗΜΑΤΑ. Προσωποποιήσεις και αλληγορίες από την αρχαιότητα στο σήμερα» που θα φιλοξενηθεί στο Μουσείο Ακρόπολης το διάστημα μεταξύ 1 Δεκεμβρίου 2023 και 14 Απριλίου 2024.
Ο υπότιτλος της έκθεσης και οι περίοδοι που θα καλύπτει είχαν ανακοινωθεί (19/6) από τον γενικό διευθυντή του Μουσείου Ακρόπολης, Νικόλαο Σταμπολίδη, κατά τη συνέντευξη Τύπου που είχε παραχωρήσει στο Μουσείο Ακρόπολης, υπογραμμίζοντας ότι θα γινόταν «υπό την αίρεση του ΚΑΣ».
Συνολικά, η έκθεση θα περιλαμβάνει 160 έργα γλυπτικής, κεραμικής, ζωγραφικής και μεταλλοτεχνίας από μουσεία και συλλογές της Ελλάδας και του εξωτερικού. Μεταξύ αυτών, η «Συκοφαντία του Απελλή» του Σάντρο Μποτιτσέλι και του εργαστηρίου του, που ανήκει στη συλλογή του μουσείου Ουφίτσι στη Φλωρεντία, «Ο Κρόνος καταβροχθίζει τα παιδιά του» του Π.Π. Ρούμπενς από το Μουσείο του Prado, το άγαλμα Χίμαιρας του 400 π.Χ. από το Αρχαιολογικό Μουσείο της Φλωρεντίας, η Υδρία του «ζωγράφου του Μειδία» (περίπου 410 π.Χ.) που βρίσκεται στο Βρετανικό Μουσείο, η «Αλληγορία Θείας Μετάληψης» από το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο, το αγαλμάτιο Πλούτου (1ος αι. μ.Χ.) από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, τμήματα ψηφιδωτών με προσωποποιήσεις της Θάλασσας και του Ωκεανού (270 -300 μ.Χ.) από το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης και ο πίνακας «4 εποχές» του Γιάννη Τσαρούχη από ιδιωτική συλλογή, όπως σημειώθηκε στη συνεδρίαση του ΚΑΣ, σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Η διάρθρωση της έκθεσης θα γίνεται στις ενότητες: Χρόνος, Φύση, Άνθρωπος, Θεσμός και Αλληγορίες. Το έργο που θα «ανοίγει» την έκθεση φέρει την υπογραφή του Ρούμπενς, εκείνο που θα την «κλείνει» είναι το άγαλμα της Χίμαιρας. Το μόνο έργο για το οποίο δεν έχει ακόμα δοθεί απάντηση στο αίτημα δανεισμού του είναι η «Κραυγή» του Έντβαρτ Μουνκ, που στην έκθεση θα μπορούσε να αφορά στην «προσωποποίηση της απελπισίας».
Αίτημα έχει γίνει για δανεισμό οκτώ έργων από το Βρετανικό Μουσείο. Ως προς αυτό, «τα μέλη όσο και ο γγ του ΚΑΣ επισήμαναν ότι πρόκειται για μια επιστημονική συνεργασία που ευνοεί τις σχέσεις μεταξύ μουσείων και σε καμία περίπτωση δεν σχετίζεται με το αίτημα της επανένωσης των Γλυπτών του Παρθενώνα το οποίο, όπως είναι γνωστό, έχει αναγνωριστεί με απόφαση της Διακυβερνητικής Επιτροπής της UNESCO ως διακρατικό/διακυβερνητικό», αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Αναφορικά με τον λόγο για τον οποίο στη λέξη «ΝοΗΜΑΤΑ» το γράμμα όμικρον είναι πεζό, είναι «για να μπορεί το νόημα να είναι και νήμα», καθώς η θεματική της έκθεσης, που είναι οι προσωποποιήσεις και οι αλληγορίες, αποτελεί και το νήμα που ενώνει τις διαφορετικές εποχές, από την αρχαιότητα έως το σήμερα, διευκρίνισε ο Ν. Σταμπολίδης.
Κεντρική φωτ.: Είσοδος Μουσείου Ακρόπολης. Φωτ.: Νίκος Δανιηλίδης. Πηγή φωτ.: Μουσείο Ακρόπολης