Πρωτοπόρος, πλούσιος σε ιδέες και σε έργο, ο Νίκος Κεσσανλής αγαπούσε να κάνει παρέα με νέους ανθρώπους, να μεταγγίζει εμπειρία και πάθος για τη ζωή και την τέχνη. Εγγονός Κωνσταντινουπολίτη ζωγράφου, γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1930 κι εγκαταστάθηκε 18 χρόνων στην Αθήνα για να φοιτήσει στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, με δασκάλους τον Αργυρό, τον Μαθιόπουλο και τον Μόραλη.
Παράλληλα, όμως, μαθήτευσε ελεύθερα κοντά στον Γιάννη Σπυρόπουλο και συμμετείχε στη θρυλική παρέα του «Μπραζίλιαν», μαζί με τους Ελύτη, Λορεντζάτο και Χατζιδάκι. Εκτός από το έργο που συνέχισε να παράγει ως το τέλος της ζωής του το 2004, διετέλεσε καθηγητής και πρύτανης στην ΑΣΚΤ, συμβάλλοντας στον εκσυγχρονισμό της σχολής και στη μεταστέγασή της στο εργοστάσιο της οδού Πειραιώς.
Τα βιογραφικά στοιχεία παρατίθενται για να δείξουμε ότι η σύγχρονη εικαστική παιδεία του τόπου του οφείλει πολλά.
Νίκος Κεσσανλής, «Σκιές» (2000). Φωτογραφική εκτύπωση σε μουσαμά. Ευγενική παραχώρηση της Κλάρας Τσουμπλέκα
Τον σημαντικό δημιουργό τιμά η Ελληνογερμανική Αγωγή στην Παλλήνη, με ένα εικαστικό γεγονός που δεν περιορίζεται στις εγκαταστάσεις του σχολείου. Το εκπαιδευτήριο ιδρύθηκε το 1961 και στην πλούσια πορεία του έχει δείξει ότι ανοίγει το βλέμμα των παιδιών πέρα από τη διδακτέα ύλη, στα εικαστικά μας πράγματα.
Πλειάδα σπουδαίων καλλιτεχνών - ανάμεσά τους, ο Φασιανός, ο Χατζηκυριάκος – Γκίκας, ο Τέτσης, ο Μπουζιάνης, ο Μυταράς κι ο Σόρογκας - έχουν δείξει δουλειά τους εκεί, ώστε οι μαθητές να συναντούν μέσα στον χώρο όπου κινούνται, μιαν ατμόσφαιρα με ξεχωριστά ερεθίσματα.
Νίκος Κεσσανλής, «Σκιές» (2000). Φωτογραφική εκτύπωση σε μουσαμά. Ευγενική παραχώρηση της Κλάρας Τσουμπλέκα
Την ερχόμενη Τετάρτη θα εγκαινιαστεί έκθεση του Κεσσανλή, σε επιμέλεια της ιστορικού τέχνης Ελένης Κούκου. Η επιμελήτρια γνωρίζει καλά το έργο του δασκάλου, καθώς στο παρελθόν εργάστηκε για την αναδρομική του στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης.
Τη ραχοκοκαλιά της έκθεσης συνθέτουν 8 έργα από τις «Φαντασμαγορίες της Ταυτότητας», την πιο χαρακτηριστική ενότητα της δουλειάς του Κεσσανλή που αντιπροσωπεύει το κίνημα της mec art (Μηχανική Τέχνη). Ο όρος ανήκει στον Γάλλο κριτικό της τέχνης Πιερ Ρεστανί, που τη δεκαετία του ’60 συμπορεύτηκε στο Παρίσι με τον καλλιτέχνη και τους Βλάση Κανιάρη και Δανιήλ, δίνοντάς μας λαμπρά κείμενα για το έργο τους.
Η mec art, με το στοιχείο της μηχανικής αναπαραγωγής και της παρέμβασης, θα απασχολήσουν τον Κεσσανλή για πολλά χρόνια. Τα έργα αυτά διεύρυναν το πεδίο της ζωγραφικής μέσω της εισαγωγής του μηχανικού, του τυχαίου, του αυθόρμητου αλλά και της παράδοσης με αναφορές στο ανατολίτικο θέατρο σκιών.
Νίκος Κεσσανλής, «Σκιές» (2000). Φωτογραφική εκτύπωση σε μουσαμά. Ευγενική παραχώρηση της Κλάρας Τσουμπλέκα
Οι Φαντασμαγορίες της Ταυτότητας απεικονίζουν διαφορετικές σκιές/εκδοχές του εαυτού μας, που αναδεικνύουν την πολυπλοκότητα της ανθρώπινης ύπαρξης. Η σειρά που παρουσιάζεται στην έκθεση έγινε την ίδια περίοδο που ο καλλιτέχνης δημιούργησε το μεγάλο έργο «Η Ουρά» στον σταθμό του Μετρό στην Ομόνοια.
Το γεγονός θα διαρκέσει ως τις 12 Απριλίου, σημειώστε όμως αυτό: τη βραδιά των εγκαινίων, και στη διάρκεια της έκθεσης, μικροί και μεγάλοι θα έχουν την ευκαιρία να φωτογραφίσουν τις δικές τους σκιές σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο με την ίδια μέθοδο που έκανε τα έργα του ο Νίκος Κεσσανλής.
Ο δάσκαλος άνοιξε νέους δρόμους στην τέχνη, όχι μονάχα για τον εαυτό του, αλλά και για τις γενιές καλλιτεχνών που ακολούθησαν. Η σκιά του φωτίζει την Ελληνογερμανική Αγωγή και στα «πατήματά» του οι μαθητές μπορούν να δοκιμάσουν έναν εμπνευσμένο δρόμο.
ΣΚΙΕΣ του Νίκου Κεσσανλή στην Ελληνογερμανική Αγωγή. Εγκαίνια: Τετάρτη 22 Μαρτίου και ώρα 20:00, Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα – Παρασκευή 10:00 – 20:00, αλλά και Σάββατο - Κυριακή: 10:00 – 14:00. Δημητρίου Παναγέα, 15351 Παλλήνη Αττικής
Κεντρική φωτογραφία: Νίκος Κεσσανλής, «Σκιές» (2000). Φωτογραφική εκτύπωση σε μουσαμά. Ευγενική παραχώρηση της Κλάρας Τσουμπλέκα