Οπενχάιμερ στις νέες ταινίες, Γκοντάρ στις επανεκδόσεις
Κεντρική φωτ.: Από την ταινία «Οπενχάιμερ». Πηγή φωτ.: Facebook/ Oppenheimer
Κεντρική φωτ.: Από την ταινία «Οπενχάιμερ». Πηγή φωτ.: Facebook/ Oppenheimer

Οπενχάιμερ στις νέες ταινίες, Γκοντάρ στις επανεκδόσεις

Μία από τις πιο αναμενόμενες κινηματογραφικές εβδομάδες αυτή που ξεκινά στις 24 Αυγούστου, λόγω της ταινίας «Οπενχάιμερ» του Κρίστοφερ Νόλαν που έκανε πρεμιέρα στις αμερικανικές αίθουσες το τελευταίο δεκαήμερο του Ιουλίου. Στις νέες ταινίες και μία καταδίωξη με μία αντιστροφή, όμως: οι όμηροι είναι εντός του αυτοκινήτου και κινούνται υπό τις οδηγίες των θυτών οι οποίοι βρίσκονται εκτός αυτοκινήτου.

Στις νέες ταινίες και μία γαλλική κωμωδία, το θρίλερ «Demeter: Η Αφύπνιση του Κακού» του Αντρέ Οβερνταλ που βασίζεται σε ένα από τα κεφάλαια του βιβλίου «Κόμης Δράκουλας» του Μπραμ Στόκερ, το «Ημερολόγιο του Καπετάνιου». Όπως και η ταινία του Γούντι Άλεν, «Vicky Cristina Barcelona» με κεντρικά πρόσωπα δύο Αμερικανίδες και έναν Ισπανό ζωγράφο που συναντιούνται στη Βαρκελώνη.

Στις επανεκδόσεις η ταινία του Ζαν Λυκ Γκοντάρ, «Όλα πάνε καλά» (1972) με την Τζέιν Φόντα στον πρωταγωνιστικό ρόλο. Κεντρικά πρόσωπα ένας Γάλλος σκηνοθέτης και μια Αμερικανή δημοσιογράφος, οι οποίοι, τέσσερα χρόνια μετά τον Μάη του '68 στη Γαλλία, και με φόντο την κατάληψη ενός εργοστασίου από τους εργάτες του, αναρωτιούνται για την πολιτική, την τέχνη και τις προσωπικές τους σχέσεις.

Αυτή την εβδομάδα οι επανεκδόσεις συμπληρώνονται με την ελληνική ταινία του Κώστα Φέρρη, «Δύο φεγγάρια τον Αύγουστο» (1978) που αποτελεί ελεύθερη διασκευή του έργου «Λευκές Νύχτες» του Φίοντορ Ντοστογιέφσκι.

Οπενχάιμερ

Ταυτόχρονη πρεμιέρα με την ταινία «Barbie» είχε κάνει στην Αμερική η ταινία του Κρίστοφερ Νόλαν, «Οπενχάιμερ», που, όπως προκύπτει από τον τίτλο της, επικεντρώνεται στο δημιουργό της ατομικής βόμβας, Ρόμπερτ Οπενχάιμερ, τον οποίο υποδύεται ο Κίλιαν Μέρφι. 

Ποιος ήταν λοιπόν ο άνθρωπος πίσω από τη δημιουργία της ατομικής βόμβας, και γιατί να τη δημιουργήσει; Η υπόθεση βασίζεται στο βραβευμένο με Πούλιτζερ βιβλίο «Ο θρίαμβος και η τραγωδία του Ρόμπερτ Οπενχάιμερ» των Κάι Μπερντ και Μάρτιν Τζ. Σέργουιν, και εκτυλίσσεται εν μέσω του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και μετά από αυτόν, όταν ο Οπενχάιμερ αντιμετώπισε βαριές κατηγορίες που είχαν να κάνουν με ενδεχόμενη επικίνδυνη πολιτική δράση του.

Εικόνες προερχόμενες από την επιστήμη, όπως σωματίδια, παρεμβάλλονται στις σκηνές χάρη στα πολλά εφέ που έχουν χρησιμοποιηθεί στην ταινία. Κυρίαρχο το πλάνο (με χρήση εφέ) με τον Οπενχάιμερ ανάμεσα στις φλόγες που προέκυψαν από την έκρηξη. 

Πόσο μας τρομάζει αυτή η εικόνα και πόσο συνδεδεμένη είναι με τον αφανισμό, τι αντίκτυπο έχει η ταινία του Νόλαν που βγαίνει στους ελληνικούς κινηματογράφους τη στιγμή που ανά τη χώρα μαίνονται πυρκαγιές;

«Οραματιζόμαστε ένα μέλλον και οι εικόνες μας τρομάζουν. Δεν πρόκειται να φοβηθούν μέχρι να το κατανοήσουν και δεν πρόκειται να το κατανοήσουν αν δεν το χρησιμοποιήσουν. Στη θεωρία δεν βλέπετε το πραγματικό αποτέλεσμα. [...] Δεν ξέρω εάν πρέπει να έχουμε στα χέρια μας ένα τέτοιο όπλο αλλά δεν έχουμε επιλογή», όπως αναφέρονται στην ταινία.

Τον Κίλιαν Μέρφι πλαισιώνουν στους πρωταγωνιστικούς ρόλους οι Ματ Ντέιμον, Έμιλι Μπλαντ, Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ και Φλόρενς Πιού, ανάμεσα σε άλλους.

Αντίστροφη μέτρηση

Ένας από τους τρόπους με τους οποίους μπορεί μια βόμβα να εκραγεί είναι με χρονοδιακόπτη. Ένα χρονοδιακόπτη υπαινίσσεται και ο τίτλος της ταινίας του Νιμρόντ Αντάλ, «Αντίστροφη μέτρηση», μόνο που σε αντίθεση με την παραπάνω ταινία του Κρίστοφερ Νόλαν, αυτή του Αντάλ αφορά ένα συγκεκριμένο πρόσωπο.

Ο λόγος για τον επιχειρηματία Ματ, ο οποίος, ευρισκόμενος στο αυτοκίνητό του, με τα παιδιά του, δέχεται άγνωστη κλήση και υποχρεούται εκβιαζόμενος σε μία σειρά ενεργειών καθότι, αν αυτός ή τα παιδιά του βγουν από το αυτοκίνητο, αυτό θα σκάσει λόγω της βόμβας που έχουν τοποθετήσει κάτω από το κάθισμά του.

Το αυτοκίνητο γίνεται στην προκειμένη ταινία –συμβολικά– ένα όχημα που εγκλωβίζει, το κινητό τηλέφωνο μια συσκευή που φοβίζει και υποχρεώνει. Και όλα αυτά με τον χρόνο να πιέζει και τον πρωταγωνιστή να προσπαθεί να κρατήσει την ψυχραιμία του χάριν των παιδιών του.

Μία ταινία που μεταξύ άλλων καταδεικνύει σε τι ενέργειες μπορούν να προβούν οι επιθυμούντες χρήματα, και πόσο περισσότερο αγχωτική είναι μία καταδίωξη όταν στο μέσο μεταφοράς βρίσκονται επίσης άτομα της οικογένειας.

Οι δύο Αλφρέντ

Μια σουρεαλιστική κωμωδία για τις οικογενειακές σχέσεις αλλά και το πείσμα ενός μέλους της να αποδείξει σε κάποιο άλλο μέλος ότι μπορεί να τα φέρει εις πέρας, αποτελεί η ταινία «Οι δύο Αλφρέντ» του Μπρουνό Πονταλιντές.

Πρωταγωνιστής ο άνεργος Αλεξάντρ ο οποίος, στην προσπάθειά του να πείσει τη σύζυγό του ότι μπορεί να φροντίσει τα παιδιά τους και να βρει δουλειά, ψεύδεται σε συνέντευξη για εύρεση εργασίας· ισχυρίζεται ότι δεν έχει οικογένεια για να προσληφθεί από μια εταιρεία της οποίας η αυστηρή πολιτική θέλει τους υπαλλήλους της άτεκνους. Μόνο που ουδέν κρυπτόν υπό τον ήλιον.

Κεντρική φωτ.: Από την ταινία «Οπενχάιμερ». Πηγή φωτ.: Facebook/ Oppenheimer