Σύμφωνα με έναν οθωμανό περιηγητή, η Ναύπακτος στα μέσα του 17ου αι. είχε περισσότερα από 3.000 σπίτια, όμορφα και καλοφτιαγμένα, με πολλά παράθυρα και μπαλκόνια, ενώ τα ξύλινα τμήματά τους ήταν βαμμένα με ζωηρά χρώματα. Γι’ αυτό και την ονόμασε πολύχρωμη πόλη. Ένα από τα ιστορικά μνημεία που άφησαν οι Οθωμανοί, το Φετιχιέ Τζαμί «πλημμυρίζει» τα τελευταία καλοκαίρια στο χρώμα καταξιωμένων καλλιτεχνών. Το άλλοτε κεντρικό τέμενος της πόλης λειτουργεί κατά τη θερινή περίοδο ως γέφυρα ανάμεσα στον ιστορικό χρόνο και τη σύγχρονη εικαστική δημιουργία. Φέτος, είναι η σειρά του Χρήστου Παλλαντζά.
Φετιχέ Τζαμί @Χρήστος Παλλαντζάς
Ο ζωγράφος δημιούργησε και παρουσιάζει, για πρώτη φορά, έργα με θέμα τη Ναύπακτο και την ιστορία της περιοχής. Με την επιστράτευση πολλών στρώσεων χρώματος, τα μνημεία της πόλης χάνονται στην αχλή του χρόνου. Ο παραθαλάσσιος οθωμανικός πυργίσκος, χαμένος στην πρωινή ομίχλη, τα τείχη με τις δαντελωτές πολεμίστρες από την καστροπολιτεία της Ναυπάκτου, βρίσκουν αναφορά σε όλα τα μεσαιωνικά, οθωμανικά και ενετικά τείχη που στολίζουν τις ακτές της Μεσογείου.
Στις διαδρομές του Παλλαντζά κατά μήκος του Κορινθιακού από Αθήνα προς Ναύπακτο, αλλά και σε άλλα ταξίδια του στην Πελοπόννησο, τη Φωκίδα και την Αιτωλοακαρνανία φυλακίζει με τα μάτια του, όχι τόσο το τοπίο, όσο την αίσθηση που ο ανοιχτός ορίζοντας αφήνει μέσα του. Και με τα μάτια της ψυχής αποτυπώνει στο τελάρο τα χαρακτηριστικά σημεία αναφοράς ενός τόπου σε μια άχρονη διάσταση.
Πορτοκαλί του καδμίου, λευκό του μόλυβδου, μπλε του κοβάλτιου και άλλα χημικά στοιχεία, επιστρατεύονται για να καταδείξουν το πέρασμα του χρόνου ή έστω μια στιγμή του. Η Ναύπακτος μετά από μια καταιγίδα, η θάλασσα του Κορινθιακού όταν ο ήλιος έχει δύσει, η Ακρόπολη λουσμένη στο αττικό φως. Με τα δάχτυλά του σκαλίζει το χρώμα, το δουλεύει και το στρώνει, μέχρι να νιώσει ότι η επιφάνεια του καμβά έχει ζωντανέψει και αποπνέει την αύρα του νερού, το κύκλωμα του κεραυνού, την ένταση του καυτού ήλιου.
Έργο του Χρήστου Παλλαντζά
Ο Χρήστος Παλλαντζάς (γ. 1962) ζωγραφίζει σε μία από τις πιο ζωντανές γειτονιές της Αθήνας, στο Μεταξουργείο. Πολύ κοντά στο ατελιέ του, βρίσκεται το αρχαίο νεκροταφείο του Κεραμεικού, γεμάτο από σπαράγματα και άλλοτε λαμπρά χτίσματα. Ο ιστορικός χρόνος συναντά τον παλμό της πόλης. Μια ώρα που γοητεύει τον ζωγράφο είναι η στιγμή που αρχίζει το φως να χάνεται, καθώς πέφτει ο ήλιος. Είναι ένα φως που ανακοινώνει τη νύχτα, την καταβύθιση στο σκοτάδι.
Ο Χρήστος Παλλαντζάς μπροστά σε έργο του
Η έκθεση διοργανώνεται από την Εφορεία Αρχαιοτήτων Αιτωλοακαρνανίας και Λευκάδος και τα Σύγχρονα Εκπαιδευτήρια Κοτρώνη. Μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς θα παρέχονται εκπαιδευτικές ξεναγήσεις και η έκθεση θα είναι ανοιχτή για την πραγματοποίηση ομαδικών επισκέψεων από μαθητές.
«Τόπος και Μύθος» έως τις 28 Σεπτεμβρίου 2024 στο Φετιχιέ Τζαμί Ναυπάκτου. Ώρες λειτουργίας: Τετάρτη έως Κυριακή: 11.00 - 13.00 & 19.00 - 22.00. Πληροφορίες: 2631055654. Είσοδος ελεύθερη.