Διάλογος της ζωγράφου Ερατούς Χατζησάββα με την ιστορικό της τέχνης Λήδα Καζαντζάκη για την έκθεση «Επένθεση μνήμης» στην γκαλερί έκφραση-γιάννα γραμματοπούλου
H αίθουσα τέχνης-γιάννα γραμματοπούλου φιλοξενεί την ατομική έκθεση της Ερατούς Χατζησάββα. Η έκθεση έχει τον τίτλο «Επένθεση μνήμης» και θα διαρκέσει μέχρι τις 8 Μαϊου 2016 σε επιμέλεια της ιστορικού της τέχνης Λήδας Καζαντζάκη.
Το artnews δημοσιεύει ένα διάλογο μεταξύ της καλλιτέχνδος και της επιμελήτριας που αναλύει διεξοδικά το ουσιαστικό περιεχόμενο της έκθεσης. Ιδιαίτερα επίκαιρη η έκθεση εικονογραφεί την ιστορική μνήμη και το τραύμα της απώλειά της.
Συνέντευξη στη Λήδα Καζαντζάκη
Λ.Κ Το τραύμα της απώλειας και ο αναστοχασμός του μέσα από τη μνήμη διαπερνά την τελευταία σας δουλειά. Πως το αντιμετωπίσατε ως εικαστικός;
Ε.Χ Η μνήμη όταν την αγγίζεις πονεί, λέει ο Γιώργος Σεφέρης. Η μνήμη ως προσωπικός και συλλογικός αναστοχασμός αποτελεί κυρίαρχο άξονα της δουλειάς μου. Οι εμπειρίες, ατομικές και συλλογικές, οδηγούν σε μια βιωματική εικαστική πρόσληψη και ανασύνθεση. Η ιστορία ως σχολικό μάθημα το καλοκαίρι του '74, οι διαδρομές της προσφυγιάς, οι εμπειρίες του πολέμου, η απώλεια αγαπημένων προσώπων, η στέρηση της πατρίδας, οι εμφύλιες συγκρούσεις, επανατοποθετούνται, ανατρέπονται και αναδομούνται συνειρμικά και επικαιροποιούνται. Η οδύνη των γεγονότων καταγράφεται μέσα από πύρινες φλόγες που αποτελούν το συνεκτικό κρίκο σ 'αυτόν τον κύκλο της δουλειάς μου, που παρουσιάζεται στη γκαλερί εκφραση- γιαννα γραμματοπουλου, με τίτλο «Επένθεση Μνήμης». Πρόκειται για 9 από 32 έργα ενός κύκλου «καταγγελίας», δουλεμένα τα τελευταία χρόνια στα οποία συνειφέρονται, ο ιδιωτικός χώρος της προσωπικής δοκιμασίας με το δημόσιο χώρο της συλλογικής μνήμης.
Λ.Κ Ισορροπείτε ανάμεσα σε μια εξπρεσσιονιστική πινελιά και μια αυστηρή γεωμετρία με σχήματα κλασσικά όπως αυτό της σταύρωσης. Θεωρείτε ότι πρόκειται για μια φορμαλιστική αντιπαράθεση ή υπάρχει και ένα νοηματικό υπόστρωμα που στηρίζει τις μορφές;
Ε.Χ Το νοηματικό υπόστρωμα αποτελεί το εφαλτήριο για εικαστική έκφραση. Τα σχήματα και οι μορφές αποτελούν αναγωγή και συμβολισμό στην πρόσληψη της ιστορίας. Η Σταύρωση σε μια εξπρεσιονιστική αποτύπωση, οδηγεί σε πολύπλευρους συμβολισμούς ή εννοιολογικές προσλήψεις της ατομικής δοκιμασίας ή των συλλογικών οδυνηρών εμπειριών. Η δουλειά μου είναι μια συνεχής αναζήτηση, ένας συνεχής εικαστικός προβληματισμός που δεν περιορίζεται σε μια συγκεκριμένη γραμμή και αποτύπωση. Με ενδιαφέρει το τελικό νόημα, το μήνυμα του έργου και η επικοινωνία του με το θεατή, με το κοινό. Το συναίσθημα αυτής της επαφής.
Λ.Κ Αντλείτε από την Ιστορία της Τέχνης και απελευθερώνεστε ταυτόχρονα από αυτήν με μια χειρονομιακή γραφή;
Ε.Χ Η Ιστορία της Τέχνης είναι μια ανεξάντλητη πηγή γνώσης και μαθητείας. Από την αρχαία τέχνη, μέχρι την Αναγέννηση και τα νεώτερα ρεύματα και κινήματα, όλα, η ιστορική συνέχεια αλλά και η σύγχρονη πρόσληψη και ενόραση αποτελούν μια διαρκή πηγή προβληματισμού, έμπνευσης και αναστοχασμού. Τα τελευταία χρόνια με απασχολεί η ιδέα του ωραίου, της ομορφιάς, όπως προβλήθηκε με πρότυπο την Αφροδίτη ιδιαίτερα μετά την Αναγέννηση. Είναι ένας νέος κύκλος δουλειάς, μια αναστοχαστική, χειρονομιακή γραφή και αποτύπωση, με αφετηρία γνωστά έργα μεγάλων δημιουργών, όπως του Μποτιτσέλι, του Ραφαήλ, του Ρούμπενς, του Τισιανού και άλλων. Είναι μια σύγχρονη αναστοχαστική πρόσληψη ενός κλασικού έργου, με σεβασμό στο πρωτότυπο. Το πρώτο έργο, μια αναφορά στον Μποτιτσέλι, παρουσιάστηκε σε μια ομαδική έκθεση πριν πέντε περίπου χρόνια. Μια συνέχειά του παρουσιάστηκε πέρυσι στο Βερολίνο, ενώ ένα πιο ολοκληρωμένο, σύνθετο έργο παρουσιάζεται για πρώτη φορά σε ατομική μου έκθεση.
Λ.Κ Πόσο επηρεάζει αλήθεια το προσωπικό βίωμα το έργο ενός καλλιτέχνη;
Ε.Χ Το προσωπικό βίωμα αποτυπώνεται πάντα στο έργο ενός καλλιτέχνη είτε άμεσα είτε έμμεσα, άλλοτε πιο έντονα και άλλοτε πιο υπαινικτικά. Είναι επιδράσεις συχνά διακριτές ή αδιόρατες που αποτυπώνονται στη σύνθεση, το χρώμα, τις μορφές. Είναι το συναίσθημα που αποπνέει το έργο, το μήνυμα, η προσωπική γραφή κάθε καλλιτέχνη.