Τις αιτίες για τις οποίες η Ελλάδα έχει γίνει μια από τις ελάχιστες χώρες με επενδύσεις και από τους τρεις μεγάλους του Cloud, (Microsoft, Amazon, Google), αναλύει στο Liberal o υπ.Ψηφιακής Μεταρρύθμισης Κ.Πιερρακάκης.
Εξηγεί γιατί το Αιγαίο μπορεί να γίνει μια θάλασσα καινοτομίας, πως η Νάξος αποτελεί ένα διεθνές case study και γιατί το 2025, με το πέρας των μεγάλων έργων του Ταμείου Ανάκαμψης, η Ελλάδα μπορεί να έχει κάνει το μεγάλο ψηφιακό άλμα.
Στο ερώτημα, πόσες ακόμη ουρές σε δημόσιες υπηρεσίες μπορούμε να γλιτώσουμε, απαντά με το σύνθημα «κάθε ημέρα και μια μικρή αλλαγή», ενώ μιλά για την Ψηφιακή Κάρτα Αναπηρίας που απευθύνεται σε 500.000 δικαιούχους και θα κάνει πρεμιέρα την 1η Νοεμβρίου και για τα «ξύλινα τείχη» του σήμερα, τα οποία είναι ψηφιακά.
«Έχουμε πει πολλές φορές ότι για εμάς η ψηφιακή πολιτική είναι μια πολιτική κατεξοχήν κοινωνική», όπως λέει χαρακτηριστικά.
Συνέντευξη στον Γιώργο Φιντικάκη
Από 9 εκατ. ψηφιακές συναλλαγές το 2018 αναμένεται να φτάσουμε φέτος το 1 δις συναλλαγές, με κάθε ενήλικο να έχει γλιτώσει πάνω από 100 ουρές το χρόνο. Ποια είναι η επόμενη μεγάλη πρόκληση για εσάς; Πόσες ακόμη περιττές ουρές έχετε βάλει ως στόχο να γλιτώσουμε ;
Η μετάβαση από τις 9 εκατομμύρια ψηφιακές συναλλαγές στο ένα δισεκατομμύριο περιγράφει το μέγεθος της ψηφιακής προόδου που έχουμε καταγράψει την τελευταία τριετία. Ταυτόχρονα, όμως, μαρτυρά και μια μεγάλη δυναμική που έχει δημιουργηθεί, ώστε αυτή η πρόοδος να διατηρήσει τον εκθετικό της χαρακτήρα και τα επόμενα χρόνια. Ο στόχος, λοιπόν, είναι να παίρνουμε ένα – ένα τα γεγονότα της ζωής μας στα οποία αλληλεπιδρούμε με το κράτος, να τα απλουστεύουμε και να τα εντάσσουμε στο gov.gr. Εφαρμόζοντας στο πεδίο το σύνθημα «κάθε μέρα μια μικρή αλλαγή», δημιουργούμε ένα σύνολο δράσεων που αθροιζόμενα παράγουν πολλαπλασιαστική αξία στην καθημερινότητα των πολιτών.
Ουσιαστικά το «πόσες ουρές ακόμα θα γλιτώσουμε» είναι ένα ερώτημα που πολύ λίγες χώρες παγκοσμίως μπορούν να απαντήσουν. Κι αυτό, γιατί είναι εύκολο να γνωρίζουμε όλοι τον αριθμητή του κλάσματος (πόσες δηλαδή είναι οι ψηφιακές υπηρεσίες του Δημοσίου), αλλά δεν ισχύει το ίδιο για τον παρονομαστή (πόσες, είναι συνολικά οι διαδικασίες του Δημοσίου). Στόχος, πάντως, είναι η Ελλάδα να είναι μια από εκείνες τις χώρες που θα είναι σε θέση να γνωρίζει τόσο τον αριθμητή, όσο και τον παρονομαστή. Αυτό θα γίνει εφικτό μέσα από τον «Μίτο», το Εθνικό Μητρώο Διαδικασιών, στο πραγματοποιείται σταδιακά καταγραφή όλων των διαδικασιών.
Ενώ μέχρι από μερικά χρόνια η Ελλάδα απουσίαζε εντελώς από τον χάρτη της αποθήκευσης δεδομένων, τώρα κάνει πολύ σημαντικά βήματα με χαρακτηριστικές τις κινήσεις των Amazon, Microsoft, Google και DigitalRealty. Τι «βλέπουν» οι ξένοι τεχνολογικοί όμιλοι στην Ελλάδα; Έχει δημιουργηθεί το εύφορο έδαφος για κάτι ακόμη μεγαλύτερο;
Με τις επενδύσεις που έχουν ανακοινώσει την τελευταία τριετία η Microsoft, η Amazon και πρόσφατα η Google, η Ελλάδα θα είναι σύντομα μια από τις ελάχιστες χώρες της ΕΕ που θα έχει στο έδαφός της επενδύσεις και από τους τρεις «hyperscalers», τους κολοσσούς στον χώρο του publicCloud. Και βέβαια, υπάρχουν και πολλές ακόμα επενδύσεις σε όλη την επικράτεια, όπως της DigitalRealty που αναφέρατε. Αυτή η επενδυτική έκρηξη είναι μια ψήφος εμπιστοσύνης προς τη χώρα, προς την ψηφιακή πρόοδο που έχουμε καταγράψει και προς το όραμα του Κυριάκου Μητσοτάκη η χώρα να αλλάξει οριστικά κλίμακα και να αποκτήσει τις προοπτικές που ανταποκρίνονται στις δυνατότητες του ανθρώπινου δυναμικού που διαθέτουμε.
Για να το πετύχουμε αυτό υλοποιήσαμε ένα πλέγμα νομοθετικών και ρυθμιστικών δράσεων που εκτείνονται στο σύνολο του κυβερνητικού έργου. Η Ελλάδα την τελευταία τριετία εκπέμπει διεθνώς την εικόνα μιας χώρας που βρίσκεται σε κίνηση: υιοθετεί τολμηρές πολιτικές όπως το Cloud-first policy, εκπονεί πρώτη σε όλη την Ευρώπη το εθνικό της σχέδιο για την αξιοποίηση του Ταμείου Ανάκαμψης, κλείνει εκκρεμότητες από το παρελθόν όπως η έξοδος από τη «λίστα 301» των ΗΠΑ για χρήση πειρατικού λογισμικού. Και βέβαια, έχει έναν Πρωθυπουργό ο οποίος πρωταγωνιστεί στις ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες για τις αναδυόμενες κρίσεις που αντιμετωπίζουν όλες οι χώρες.
Όλα αυτά και πολλά ακόμα στοιχεία αναγνωρίζουν οι τεχνολογικοί κολοσσοί και επιλέγουν την Ελλάδα ως επενδυτικό προορισμό και σημείο αναφοράς στην περιοχή. Είμαστε αποφασισμένοι να ενισχύουμε διαρκώς αυτό το εύφορο έδαφος που έχουμε δημιουργήσει, δημιουργώντας έναν «ενάρετο κύκλο» καινοτομίας και προόδου. Και σύντομα θα μπορούμε να μιλάμε για ακόμα περισσότερες επενδύσεις, που αναβαθμίζουν ακόμα περισσότερο τις προοπτικές της χώρας.
Είναι δύσκολη η μετατροπή σε smart island ενός μεγάλου νησιού όπως η Νάξος; Και πως αυτό μπορεί να αποτελέσει case study για άλλες περιοχές της Ελλάδας, αλλά και για άλλες χώρες;
Όταν η Amazon Web Services επιλέγει τη Νάξο ως αφετηρία του νέου παγκόσμιου project της, που είναι τα Smart Island, τότε είναι σαφές ότι μιλάμε για ένα διεθνές case study. Και η επιλογή ενός ελληνικού νησιού για μια τόσο φιλόδοξη και απαιτητική δράση μαρτυρά ότι η χώρα αποτελεί διεθνή προορισμό για τεχνολογικούς κολοσσούς που θέλουν να δοκιμάσουν εφαρμογές που αναβαθμίζουν τις ζωές όλων. Και αυτό συμβαίνει γιατί η Ελλάδα διαθέτει τις δυνατότητες και παρέχει τις συνθήκες ώστε αυτές οι τομές να δουλέψουν στο πεδίο.
Όπως ανέφερε ο Περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου κατά την παρουσίαση του προγράμματος, το Αιγαίο μπορεί πραγματικά να γίνει μία θάλασσα καινοτομίας. Αυτή είναι μια πραγματικότητα που αντανακλά η Ελλάδα σε κάθε γωνιά της: βλέπουμε τη Θεσσαλονίκη να εξελίσσεται στον κεντρικό τεχνολογικό κόμβο για τα Βαλκάνια, βλέπουμε επενδύσεις στα Γιάννενα και την Κρήτη, βλέπουμε οικοσυστήματα καινοτομίας να αναπτύσσονται σε όλη την επικράτεια, γύρω από Πανεπιστήμια, από επιχειρήσεις και από ερευνητικά κέντρα. Θα μπορούσαμε, λοιπόν, να πούμε ότι ένα δύσκολο project η Ελλάδα έχει το σχέδιο, έχει τους ανθρώπους, έχει τις δυνατότητες για να το κάνει ευκολότερο.
Από την 1η Νοεμβρίου, οι 500.000 περίπου δικαιούχοι θα έχουν πρόσβαση στην Ψηφιακή Κάρτα Αναπηρίας. Εκτός της διευκόλυνσης που αυτή συνεπάγεται για τους ανθρώπους με αναπηρία, η συλλογή των ψηφιακών δεδομένων θα βοηθήσει και το κράτος ώστε να αξιολογήσει τυχόν παρεμβάσεις στην καθημερινότητα τους;
Έχουμε πει πολλές φορές ότι για εμάς η ψηφιακή πολιτική είναι μια πολιτική κατεξοχήν κοινωνική. Η Ψηφιακή Κάρτα Αναπηρίας είναι μια ακόμα δράση που υλοποιούμε μαζί με τον Υπουργό Εργασίας Κωστή Χατζηδάκη και την ομάδα του. Έχουμε ήδη θέσει σε εφαρμογή την ψηφιακή διαδικασία για την πιστοποίηση αναπηρίας, που αποτελεί την πρώτη υπηρεσία της νέας Εθνικής Πύλης Αναπηρίας. Παράλληλα, έχουμε ψηφιοποιήσει μια σειρά διαδικασιών του eΕΦΚΑ και της ΔΥΠΑ, ενώ έχουμε θέσει σε λειτουργία και το myTEKA, με το οποίο οι νέοι ασφαλισμένοι μπορούν να διαχειρίζονται κάθε στοιχείο της επικουρικής τους ασφάλισης.
Με τα «ψηφιακά ΚΕΠΑ», διασφαλίζεται η βέλτιστη προστασία των προσωπικών δεδομένων, καθώς όλα τα ιατρικά δεδομένα και τα σχετικά έγγραφα διακινούνται με ασφάλεια και μόνον ηλεκτρονικά μέσω διαλειτουργικοτήτων μεταξύ των συστημάτων, όπου αυτό είναι απαραίτητο. Σαφώς, η ακρίβεια στις καταγραφές των αναγκών των συμπολιτών δίνει στο κράτος τη δυνατότητα για στοχευμένες παρεμβάσεις και καλύτερη αξιοποίηση των πόρων και των παροχών του.
Το 20% των έργων του Ταμείου Ανάκαμψης (440 και πλέον) που πρόκειται να γίνουν είναι ψηφιακά. Εφόσον όλα πάνε καλά με την εκτέλεση του προγράμματος, σε ποια θέση της παγκόσμιας κατάταξης θα μπορούσε να βρεθεί η Ελλάδα μετά το 2025, οπότε και πρόκειται να έχουν γίνει τα έργα;
Το Ταμείο Ανάκαμψης είναι για την εποχή μας ένα νέο «Σχέδιο Μάρσαλ», το οποίο μας επιτρέπει να υλοποιήσουμε άμεσα το σύνολο της ψηφιακής μας στρατηγικής – δηλαδή τόσο τα αναγκαία ψηφιακά έργα, όσο και τα επιθυμητά. Η στρατηγική μας αυτή, τα 440 και πλέον έργα που αναφέρετε, είναι αποτυπωμένα στη Βίβλο Ψηφιακού Μετασχηματισμού, που αποτελεί τον οδικό μας χάρτη για την ψηφιακή μετάβαση της χώρας.
Αυτό που φιλοδοξούμε είναι, μέσα από την ψηφιοποίηση του κράτους και την υλοποίηση των ψηφιακών έργων, το 2025 η Ελλάδα να έχει πραγματοποιήσει το ψηφιακό άλμα. Με τον τρόπο αυτό, η χώρα θα απελευθερώσει τη δυναμική που διαθέτει χάρη στους ανθρώπους της και στα οικοσυστήματα καινοτομίας που αναπτύσσονται σε όλη την επικράτεια. Και έτσι, πέρα από τη βελτίωση της διεθνούς της θέσης που σίγουρα μας ενδιαφέρει, θα έχουμε πετύχει και το πιο ουσιαστικό: μέσα από καινοτόμες πρωτοβουλίες να κάνουμε καλύτερη την καθημερινότητα όλων των πολιτών.
Είχατε πει παλαιότερα ότι η Εσθονία αποτέλεσε τη πυξίδα, αλλά όχι χάρτη, για το πού θέλουμε να πάμε, καθώς η χώρα της Βαλτικής μπόρεσε να δημιουργήσει δομές από την αρχή. Πού θέλουμε να πάμε; Έχετε ορίσει ένα τελικό στόχο;
Όντως, η Εσθονία είναι ένα πρότυπο που θέλουμε να φτάσουμε, αλλά για να το πετύχουμε αυτό πρέπει να ακολουθήσουμε τον δικό μας δρόμο. Το 2019 οι πολίτες μας έδωσαν μια εντολή: φτιάξτε κράτος – αλλά ένα κράτος σύγχρονο, ευέλικτο, λειτουργικό, που θα στέκεται αρωγός στον πολίτη και την επιχείρηση. Αυτός είναι, λοιπόν, ο στόχος μας: να ψηφιοποιήσουμε το σύνολο των αλληλεπιδράσεων με το κράτος και να κάνουμε όλες τις διαδικασίες όσο το δυνατόν πιο απλές.
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός αποτελεί ένα δυναμικό πεδίο, που κάθε νέα εξέλιξη δημιουργεί και μια νέα πρόκληση. Ουσιαστικά, στη τεχνολογία δεν υπάρχει τετελεσμένο. Για τον λόγο αυτό, προσεγγίζουμε την τεχνολογία ως μέσο, και όχι ως αυτοσκοπό. Για να δανειστώ μια αναλογία από την Ιστορία, η τεχνολογία είναι τα νέα «ξύλινα τείχη»: όπως ο Θεμιστοκλής ερμήνευσε σωστά τον χρησμό δημιουργώντας τον στόλο που οδήγησε στη νίκη στη Σαλαμίνα, το ίδιο πρέπει να κάνουμε και εμείς. Πλέον τα «ξύλινα τείχη» είναι ψηφιακά και μπροστά στις αναδυόμενες προκλήσεις μέσα από αυτά καλούμαστε να πιστέψουμε, να στηρίξουμε τους ανθρώπους μας και να επενδύσουμε στο ταλέντο τους.