H ETBA ΒΙ.ΠΕ ΑΕ βρίσκεται σε αναπτυξιακή φάση. Ως βασικός υποδοχέας (μέσω τον ΒΙ.ΠΕ που διαχειρίζεται) της βιομηχανικής παραγωγής της χώρας αποτελεί βαρόμετρο και πολλαπλασιαστή ανάπτυξης για την εθνική οικονομία. Το κύριο αντικείμενο της ΕΤΒΑ είναι ο σχεδιασμός, η ανάπτυξη, η εκμετάλλευση και η διαχείριση Επιχειρηματικών πάρκων (Ε.Π.).
Σήμερα, έχει υπό διαχείριση 27 βιομηχανικές περιοχές όπου βρίσκονται εγκατεστημένες 2.700 επιχειρήσεις, στις οποίες απασχολούνται πάνω από 35.000 εργαζόμενοι. Η ΕΤΒΑ ΒΙ.ΠΕ., προωθεί επενδύσεις για την περιβαλλοντική αναβάθμιση στις υπάρχουσες βιομηχανικές περιοχές και τη δημιουργία ενός νέου προτύπου «επιχειρηματικών πάρκων» στον τομέα της περιβαλλοντικής οικονομίας. Πρόσφατα, επεξεργάστηκε και κατέθεσε ένα πλήρες επενδυτικό πλάνο που θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης ύψους 25 εκατομμυρίων Ευρώ για επόμενη διετία.
Αυτοί οι πόροι θα μεταμορφώσουν τα Βιομηχανικά Πάρκα σε όλη τη χώρα επενδύοντας σε υποδομές εστιασμένες στην Πράσινη Ανάπτυξη και στον Ψηφιακό Μετασχηματισμό. Ο Θάνος Ψαθάς, CEO της ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ, απαντάει στις ερωτήσεις του Liberal για το μέλλον των ΒΙ.ΠΕ και κατ’ επέκταση για το ρόλο που διαδραματίζουν οι ΒΙ.ΠΕ για την ανάπτυξης της βιομηχανικής παραγωγής της χώρας.
Συνέντευξη στον Νικόλα Ταμπακόπουλο
Πώς προχωρά η υλοποίηση του επενδυτικού πλάνου, ύψους 50 εκατ. ευρώ, για τη διετία 2024-2025, σχετικά με τα βιομηχανικά πάρκα;
Προχωράμε βάσει του χρονοδιαγράμματος. Ήδη, έχει προχωρήσει ο διαγωνισμός για την επίβλεψη και τον Ανεξάρτητο Μηχανικό. Σύντομα, ολοκληρώνονται και οι τεχνικές προδιαγραφές και ο διαγωνισμός για την εύρεση εργολάβων. Συγχρόνως, επελέγη ο Οικονομικός Ελεγκτής και ο Οικονομικός Σύμβουλος του Έργου.
Η χώρα μας μπορεί να κερδίσει το «στοίχημα» και να μετατραπεί σε κορυφαίο εμπορευματικό κόμβο για τη νοτιοανατολική Ευρώπη;
Ναι, αν ισχύει μια βασική προϋπόθεση: να έχουμε τις κορυφαίες υποδομές για εμπορευματικές μεταφορές στον κόσμο. Κανένα στοίχημα που έχει να κάνει με τη δημιουργία «κόμβων» δεν μπορεί να ιδωθεί μονοδιάστατα. Τα αγαθά, από τη φύση τους, χρειάζονται σχεδιασμό και υποδομές για να διακινηθούν. Από την παραγωγή, στην αποθήκευση και τελικά στον καταναλωτή.
Ποια πιστεύετε ότι είναι τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζει η χώρα μας στις υποδομές κέντρων logistics και βιομηχανικών πάρκων και πώς μπορούν να επιλυθούν;
Βασικό ζήτημα αποτελεί η έλλειψη εξωτερικών υποδομών. Με λίγα λόγια, δεν αρκεί να έχεις ένα καλό σημείο για αποθήκευση. Το ζητούμενο είναι στο όποιο hub τα αγαθά να μπορούν να φτάσουν εύκολα και ομοίως εύκολα να μπορούν να διακινηθούν στις αγορές για τις οποίες προορίζονται. Δεν χρειάζονται μόνο, κατά ανάγκη νέες υποδομές. Μπορεί και ένα ευρύτερο στρατηγικό σχεδιασμό διασύνδεσης υπαρχουσών υποδομών να δημιουργηθούν οι κατάλληλες συνθήκες. Σε αυτό το πλαίσιο, πρόσφατα ως ΕΤΒΑ ΒΙ.ΠΕ προχωρήσαμε σε διαβούλευση για τη διασύνδεση των ΒΙ.ΠΕ με τον σιδηρόδρομο.
Σε ποια φάση βρίσκονται οι τρεις μεγάλες επενδύσεις της ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ στη Δυτική Μακεδονία που ανακοινώθηκαν πρόσφατα;
Ως εταιρεία είμαστε ανοιχτοί σε διαδικασίες που δημιουργούν επενδύσεις στο αντικείμενο της βιομηχανικής ανάπτυξης. Βρισκόμαστε σε διαρκή διαβούλευση ώστε να φτάσουμε στον ευκταίο στόχο: δημιουργία σωστά οργανωμένων ΒΙ.ΠΕ, με κανόνες, περιβαλλοντική προσέγγιση και στρατηγικό στόχο την ενίσχυση της βιομηχανικής παραγωγής και της προσφοράς θέσεων εργασίας. Σε αυτή φάση σημασία έχει να γίνουν σωστά όλες οι διεργασίες ώστε η ανάπτυξη νέων ΒΙ.ΠΕ να βασιστεί σε στέρεα θεμέλια. Οι πειραματισμοί, και η επίσπευση των διαδικασιών χωρίς σχέδιο έχουν τα αντίθετα, από τα επιδιωκόμενα, αποτελέσματα.
Ελληνικές και ξένες επιχειρήσεις έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για τον κλάδο logistics και συγκεκριμένα για ψυχόμενα φορτία- ψυγεία στην περιοχή της Σίνδου, όπου η ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ διαθέτει ακόμη ελεύθερα βιομηχανικά οικόπεδα. Πώς θα προχωρήσετε στον συγκεκριμένο κλάδο ο οποίος γνωρίζει μεγάλη ανάπτυξη την τελευταία πενταετία;
Η ΕΤ.ΒΑ διαχειρίζεται και αναπτύσσει ΒΙ.ΠΕ για κάθε βιομηχανική δραστηριότητα που εμπίπτει στο θεσμικό πλαίσιο. Αναφορικά με τη Σίνδο, υπάρχει ένα οικόπεδο 50 στρεμμάτων για τη συγκεκριμένη δραστηριότητα και μάλιστα με σιδηροδρομική άδεια. Σήμερα είναι ελάχιστα τα ελεύθερα οικόπεδα. Εμείς επενδύουμε συνολικά για να δώσουμε νέες διεξόδους στην ανάπτυξη νέων βιομηχανικών μονάδων σε όλη την Ελλάδα και ειδικότερα στη Βόρεια Ελλάδα. Σκοπεύουμε να πραγματοποιήσουμε επενδύσεις άνω των 35 εκ Ευρώ, πέραν των 50 εκατομμυρίων από το ΤΑΑ.