Θ. Τσιάνος: Γιατί η μετακίνηση στην πόλη έχει γίνει αφόρητη - «Εφιάλτης» το κυκλοφοριακό
Eurokinissi
Eurokinissi

Θ. Τσιάνος: Γιατί η μετακίνηση στην πόλη έχει γίνει αφόρητη - «Εφιάλτης» το κυκλοφοριακό

Στην Αθήνα η κίνηση και το μποτιλιάρισμα είναι καθημερινότητα, και οι οδηγοί στα αυτοκίνητα κινούνται με καθυστερήσεις σε Κηφισό, Κηφισίας, Αττική Οδό αλλά και στην καρδιά των δήμων. Οι επιστήμονες κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου, υποστηρίζοντας ότι, εάν δεν ληφθούν άμεσα μέτρα, η κατάσταση θα γίνει ακόμα χειρότερη και θα οδηγήσει ακόμα και σε απομείωση της αξίας των ακινήτων. 

Στο google maps όλοι περισσότεροι δρόμοι είναι σχεδόν πάντα «βαθύ κόκκινο».

Συνέντευξη στην Κέλλυ Σαουάχ-Μαραγκουδάκη 

Οι οδηγοί έρχονται αντιμέτωποι με έναν καθημερινό «Γολγοθά», όχι μόνο στους μεγάλους οδικούς άξονες που επιβαρύνονται από τα οχήματα αλλά και μέσα στους δήμους. Γιατί η μετακίνηση στην πόλη έχει γίνει αφόρητη; 

Αυτή τη στιγμή βλέπουμε τις επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης της δεκαετίας 2010 - 2020 στην οποία η Πολιτεία ελλείψει κονδυλίων, άφησε σε δεύτερη μοίρα τις επενδύσεις και τον εκσυγχρονισμό στα ΜΜΜ. Πολύ κρίσιμος παράγοντας είναι αντί να στελεχωθούν οι υπηρεσίες με συγκοινωνιολόγους - μηχανικούς, υποστελεχώθηκαν ακόμα περισσότερο. Επιπλέον, ένα ακόμη αίτιο που το μποτιλιάρισμα είναι μόνιμο φαινόμενο οφείλεται στο γεγονός ότι η μετάβαση των αρμοδιοτήτων της συντήρησης, της λειτουργίας και της διαχείρισης στις Περιφέρειες έγινε πρόχειρα και ασαφή. 

Οπότε έχουμε ένα ασαφές πλαίσιο, έχουμε υπηρεσίες οι οποίες δεν έχουν επιστημονικό προσωπικό για να καλύψουν τις ανάγκες. Ελάχιστοι είναι οι δήμοι που έχουν προσωπικό με γνώσεις, οι οποίοι να μπορούν να αντιληφθούν τα προβλήματα και να δώσουν λύσεις. Πρόκειται για προβλήματα που εμείς τα είχαμε επισημάνει από τις αρχές της δεκαετίας του 2010, όμως δεν εισακούστηκαν και έτσι σημαντικές ευκαιρίες χάθηκαν. Σίγουρα η Πολιτεία σε μια περίοδο οικονομικής κρίσης δεν θα μπορούσε να βρει ένα «μαγικό ραβδί» που θα έβρισκε τα χρήματα για να λύσει τα προβλήματα στο σύστημα Μεταφορών. 

Πιστεύετε ότι η χαμηλή η ποιότητα των ΜΜΜ επιβαρύνει την κατάσταση; 

Προφανώς, διότι το οδικό δίκτυο της Αττικής δεν χωράει όλα τα Ι.Χ. όσων διαμένουν σε αυτή. Η εναλλακτική λύση είναι να στραφούν στα ΜΜΜ. Όσον όμως δεν έχουμε σοβαρή και ανταγωνιστική εναλλακτική έναντι των Ι.Χ. τόσο οι πολίτες θα χρησιμοποιούν τα οχήματά τους. 

Επομένως, η μοναδική λύση είναι η αναβάθμιση των ΜΜΜ. Συγκεκριμένα χρειαζόμαστε σύγχρονα λεωφορεία, επέκταση του Μετρό, αναβάθμιση της Γραμμής 1, δηλαδή του ηλεκτρικού με περισσότερα βαγόνια και σαφώς περισσότερα δρομολόγια. 

 Επομένως, και τα αραιά δρομολόγια δυσχεραίνουν την κυκλοφορία…

Φυσικά. Ο πολίτης για να λάβει την απόφαση εάν θα μετακινηθεί με το Ι.Χ. ή τα ΜΜΜ για να πάει στην εργασία του ή οπουδήποτε αλλού, λαμβάνει υπόψη τρεις παράγοντες: α) το κόστος, β) ο χρόνος και ο γ) η άνεση.  Όταν έχουμε ένα Μέσο Μαζικής Μεταφοράς το οποίο στον χρόνο δεν παρουσιάζει συνέπεια και με κακές συνθήκες (καθαριότητα, συνωστισμός), εύλογα ο χρήστης θα επιλέξει να κινηθεί με το δικό του όχημα. Κρίνω ότι από τα ευρωπαϊκά κονδύλια που θα λάβει το κράτος, τα ΜΜΜ θα πρέπει να μπουν σε προτεραιότητα. 

Ο στόχος της Πολιτείας θα πρέπει να είναι η διευκόλυνση της μετακίνησης των πολιτών. Θα πρέπει λοιπόν πρώτα να υπάρξει σωστή διαχείριση των κονδυλίων, ώστε να διατηρηθούν και τα οδικά δίκτυα και τα υφιστάμενα μέσα και μετά να περάσουμε σε μια μεγάλη αναβάθμιση αυτών.

Η ανάπτυξη του μετρό στην Αθήνα και Θεσσαλονίκη θα πρέπει να είναι πρώτη προτεραιότητα όλων διότι έχει αποδειχθεί διεθνώς ότι το μετρό αποτελεί μια επένδυση, όπου το Κράτος έχει οικονομικά οφέλη 4-5 φορές από την αρχική του επένδυση. Και αυτό γιατί συμβαίνει; Γιατί βελτιστοποιούνται οι συνθήκες μετακίνησης των πολιτών (μετακίνηση εύκολη και γρήγορη στην πόλη) και όπου υπάρχει μετρό, αυτομάτως αναβαθμίζεται και η γύρω περιοχή. Υπάρχει μια αύξηση της εμπορικής και επιχειρηματικής δραστηριότητας. Επίσης, το μετρό προσφέρει άμεσα οφέλη ως προς τη μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρεσης, και των εκπομπών των καυσαερίων και την εξοικονόμηση χρόνου, επομένως βελτιώνει κατά πολύ και την ποιότητα ζώης των ανθρώπων αλλά και της οικονομίας της χώρας. 

Τι έργα δρομολογούνται; Υπάρχουν «έξυπνες λύσεις» διαφορετικών τύπων; 

Κανονικά θα έπρεπε να έχουν γίνει κάποια έργα, τα οποία έχουν δρομολογηθεί προ πολλού και έχουν καθυστερήσει αρκετά. Ένα έργο που έχει καθυστερήσει σημαντικά είναι η αναβάθμιση στη Λ. Βουλιαγμένης, η οποία θα πρέπει να γίνει για να εξυπηρετήσει όλον τον κόσμο που θα δραστηριοποιείται στη μεγάλη επένδυση του Ελληνικού και γενικότερα στο παραλιακό μέτωπο της Αττικής. 

Έχει δρομολογηθεί όμως η επέκταση της Λ. Κύμης και η επέκταση της Δυτικής Περιφερειακής Αιγάλεω, τα οποία είναι πολύ σημαντικά έργα. Η αναβάθμιση της Λ. Βουλιαγμένης και η σύνδεσή της βρίσκεται υπό σχεδιασμό. Παράλληλα, η κυβέρνηση σχεδιάζει τις επεκτάσεις του μετρό προς Ραφήνα και Λαύριο, όπου θα πραγματοποιείται σύνδεση και με τον προαστιακό σιδηρόδρομο. Σαφώς και θα πρέπει να δοθεί βαρύτητα στον προαστιακό, ο οποίος αντιμετωπίζει καθημερινά πάρα πολλά προβλήματα, δυσχεραίνοντας τις μετακινήσεις. 

Σε αυτό το σημείο να επισημάνω, ότι ένας εξίσου σημαντικός άξονας που πρέπει να γίνει είναι ο άξονας Ελευσίνα - Θήβα, ο οποίος θα αλλάξει ουσιαστικά ένα σημαντικό μέρος του συγκοινωνιακού χάρτη στην Αττική, καθώς θα αποτελέσει μια «δεύτερη πύλη» προς την Αττική και θα συνδέσει την Πελοπόννησο με την υπόλοιπη Ελλάδα παρακάμπτοντας την Αττική. 

Θα μπορούσε η Τεχνητή Νοημοσύνη να κάνει τη ζωή των οδηγών ευκολότερη: 

H Τεχνητή Νοημοσύνη θα φέρει μια επανάσταση και στο χώρο των Μεταφορών. Ωστόσο, η ΤΝ εφαρμόζεται πιλοτικά σε κάποιες χώρες του εξωτερικού. Δεν είμαι αισιόδοξος ότι θα έρθει σύντομα στην Ελλάδα. Εμείς με χαρά ακούσαμε τον πρωθυπουργό που δήλωσε ότι οι μεταφορές θα μπουν σε προτεραιότητα και αναμένουμε να γίνουν τα λόγια του πράξη. Ας προσπαθήσουμε να ανακάμψουμε την καθοδική πορεία που υπάρχει αυτή τη στιγμή κ ας λύσουμε τα βασικά προβλήματα χρησιμοποιώντας την απλή νοημοσύνη και μετά ας περάσουμε και στην τεχνητή. 

* Ο Θανάσης Τσιάνος είναι Πολιτικός Μηχανικός - Συγκοινωνιολόγος ΕΜΠ και Γενικός Γραμματέας Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων.