Του Γιάννη Παλιούρη
Μηδέν θάνατοι και ελάχιστοι σοβαροί τραυματισμοί από τροχαία: αυτός είναι ο τελικός στόχος για το «Όραμα Μηδέν» της ΕΕ αναφορικά με τις μεταφορές. Ένα όραμα που τίθεται σε άμεση εφαρμογή αφού μόλις πριν λίγες ημέρες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε το νέο κανονιστικό πλαίσιο για τα Συνεργατικά Ευφυή Συστήματα Μεταφορών (C-ITS) που θα αλλάξει όλα όσα γνωρίζουμε στις οδικές μετακινήσεις.
Οι νέοι κανόνες είναι σύμφωνοι με τις προτάσεις σχετικά με την «αυτοματοποιημένη κινητικότητα» που εισηγήθηκε η Επιτροπή Juncker και η υλοποίησή της απλώνεται έως το έτος 2050. Ωστόσο οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες της Ευρώπης θα ξεκινήσουν μέσα στο 2019 να εξοπλίζουν τα οχήματά τους με την τεχνολογία C-ITS (Cooperative Intelligent Transport Systems). To ίδιο θα κάνουν και οι διαχειριστές οδικών αξόνων.
Εδώ ακριβώς βρίσκεται και η μεγάλη καινοτομία της τεχνολογίας C-ITS, αφού δεν αφορά απλές μονάδες (τα αυτοκίνητα) αλλά θα υφάνει έναν τεράστιο «έξυπνο» ιστό μεταφορών, όπου οχήματα παντός είδους, σηματοδότες, δρόμοι ακόμη και πεζοί θα «συνομιλούν» μεταξύ τους σε πραγματικό χρόνο!
Η Ευρωπαία επίτροπος για τις Μεταφορές, Βιολέτα Μπουλτς, υπογράμμισε ότι το νέο πλαίσιο παρέχει στους κατασκευαστές οχημάτων, τους φορείς εκμετάλλευσης οδικών μεταφορών και άλλους την πολυαναμενόμενη νομική ασφάλεια που απαιτείται για την έναρξη ανάπτυξης υπηρεσιών C-ITS σε ολόκληρη την Ευρώπη. «Θα συμβάλει σημαντικά στην επίτευξη των στόχων μας για την οδική ασφάλεια και αποτελεί σημαντικό βήμα προς τα αυτόνομα οχήματα», σημείωσε με νόημα η Ευρωπαία Επίτροπος.
Το ερώτημα που εύλογα προκύπτει είναι πόσο πιο ακριβά θα είναι τα «έξυπνα» οχήματα. Σύμφωνα με εκτιμήσεις το συνολικό κόστος της τεχνολογίας C-ITS ανά αυτοκίνητο εκτιμάται ότι θα ανέλθει περίπου σε 300 ευρώ, αρχικά. Με τη πάροδο του χρόνου και καθώς ολοένα και περισσότεροι κατασκευαστές θα την υιοθετούν θα μειωθεί σημαντικά. Πιθανότατα σε λίγα χρόνια να μηδενιστεί αφού το C-ITS θα προσφέρεται ως βασικός εξοπλισμός ασφαλείας.
Η τεχνολογία Cooperative Intelligent Transport Systems αναμένεται να βελτιώσει σημαντικά την οδική ασφάλεια, την κυκλοφορία και την άνεση κατά την οδήγηση, βοηθώντας τον οδηγό να λάβει τις σωστές αποφάσεις και να προσαρμοστεί στην κατάσταση της κυκλοφορίας. Μέσω του C-ITS ένα όχημα θα ενημερώνεται για την ύπαρξη άλλων οχημάτων, εμποδίων στο οδόστρωμα, καιρικών συνθηκών κ.λπ., χιλιόμετρα πριν φτάσει σε αυτά.
Στο μέλλον θα αναπτυχθούν ακόμα πιο προηγμένες υπηρεσίες. Για παράδειγμα, η πλήρως αυτοματοποιημένη οδήγηση, εξέλιξη που αναμένεται να ελαχιστοποιήσει αν όχι να μηδενίσει τα τροχαία ατυχήματα, αλλά και να βελτιώσει την κυκλοφορία στους δρόμους.
Για όσους αναρωτιούνται γιατί τώρα και όχι νωρίτερα, η απάντηση είναι απλή: 5G. Αν και η τεχνολογία, οι αισθητήρες, το λογισμικό κ.λπ. που θα υποστηρίξει υλοποιήσεις C-ITS υπήρχε, η μετάδοση τόσων δεδομένων, χωρίς χρονοκαθυστέρηση, από μεγάλο αριθμό πομπών, σε σχετικά περιορισμένο χώρο, είναι αδύνατη από τις υφιστάμενες υποδομές 4G. Καθώς, όμως, η Ευρώπη θα αρχίσει να εισέρχεται σταδιακά από φέτος στην εποχή του 5G, τα εμπόδια στη μετάδοση δεδομένων θα ξεπεραστούν.
Και αν τα παραπάνω φαίνονται μάλλον προφανή, η τεχνολογία C-ITS θα φέρει κοσμογονικές αλλαγές σε μια σειρά επιχειρηματικών τομέων, που δεν φαίνονται σε μια πρώτη ανάγνωση. Ασφαλιστικός κλάδος, επαγγελματίες αυτοκινητιστές και εταιρείες logistics, θα βρεθούν σε ένα εντελώς διαφορετικό περιβάλλον τα επόμενα χρόνια. Πόσο εύκολα θα προσαρμοστούν; Ο χρόνος θα δείξει…