Tου Γιάννη Παλιούρη
Καθώς οι τηλεθεατές φαίνονται διατεθειμένοι να «καταβροχθίσουν» το περιεχόμενο που οι πλατφόρμες τούς προσφέρουν, ο πόλεμος του streaming αποκτά νέες διαστάσεις.
Δεν γνωρίζουμε ποιος θα κερδίσει τον πόλεμο του streaming μακροπρόθεσμα. To μόνο σίγουρο είναι ότι μικροί και μεγάλοι παίκτες έχουν ήδη εμπλακεί σε εχθροπραξίες αξίας δισεκατομμυρίων δολαρίων, σε μια προσπάθεια να βάλουν χέρι στην τσέπη των καταναλωτών και να ανατρέψουν την υφιστάμενη τηλεοπτική βιομηχανία.
Αν αναζητούσαμε τον τομέα στον οποίο η τεχνολογία έχει αφήσει το πιο βαθύ αποτύπωμα τα τελευταία χρόνια, η τηλεοπτική ψυχαγωγία θα ήταν σίγουρα ισχυρός υποψήφιος. Η Netflix, η μεγαλύτερη συνδρομητική υπηρεσία streaming στον κόσμο, ξαναμοίρασε την τράπουλα των media, προσφέροντας στους πελάτες της κάτι που πριν από λίγα χρόνια θεωρούνταν αδιανόητο: φθηνότερη, απαλλαγμένη από διαφημίσεις, με χιλιάδες επιλογές on demand τηλεόραση.
Ο πόλεμος του περιεχομένου
Αυτό που ξεκίνησε η Netflix έχει πλέον εξελιχθεί σε πόλεμο πλήρους κλίμακας, με παραδοσιακές δυνάμεις της βιομηχανίας θεάματος να σπεύδουν να τοποθετηθούν σε μια αγορά που στην πράξη αφορά το μεγαλύτερο μέρος των καταναλωτών σε παγκόσμιο επίπεδο. Ετσι, το 2019 οι πρωταγωνιστές της βιομηχανίας streaming ξόδεψαν 80 δισεκατομμύρια δολάρια στην παραγωγή περιεχομένου, προκειμένου να καθηλώσουν τους θεατές στο σαλόνι τους (και να εξασφαλίσουν, φυσικά, τις συνδρομές τους).
Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε ο γκουρού των μέσων ενημέρωσης, Μάικλ Νέιθενσον, της MoffettNathanson Research, η Disney ήταν ο μεγαλύτερος παραγωγός περιεχομένου φέτος, με επενδύσεις ύψους 18,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Ο κολοσσός των μέσων ενημέρωσης ξεκίνησε πρόσφατα την υπηρεσία Disney+, η οποία τελικά θα έχει αποκλειστική πρόσβαση στην τεράστια βιβλιοθήκη περιεχομένου της εταιρείας.
Η Comcast (ιδιοκτήτρια της NBC/Universal) και η AT&T (WarnerMedia) δαπάνησαν επίσης πάνω από 10 δισεκατομμύρια σε παραγωγές, ενώ ο προϋπολογισμός περιεχομένου της Netflix υπολογίζεται σε 9,2 δισεκατομμύρια δολάρια. Ο πόλεμος του streaming θα φουντώσει ακόμα περισσότερο το 2020, όταν τόσο η Comcast όσο και η AT&T βγάλουν στον αέρα τις δικές τους πλατφόρμες.
Αχόρταγοι καταναλωτές
Η σπουδή των παρόχων να ξοδέψουν… το ΑΕΠ μιας μικρομεσαίας χώρας για παραγωγές εξηγείται από το γεγονός ότι οι τηλεθεατές δείχνουν έτοιμοι να καταβροχθίσουν ό,τι περιεχόμενο τους προσφερθεί. Σύμφωνα με έρευνα της Magid, οι καταναλωτές στις ΗΠΑ ήταν πρόθυμοι να εγγραφούν σε έως και τέσσερις υπηρεσίες streaming το 2019, δαπανώντας 42 δολάρια σε μηνιαίες συνδρομές, από 36 δολάρια το 2018.
Από αυτούς που συμμετείχαν στην έρευνα, το 47% «ενδιαφέρεται αρκετά» να συγκεντρώσει όλες τις συνδρομές σε μια ενιαία διεπαφή, ενώ το 26% «ενδιαφέρεται πολύ». Ουσιαστικά έχουμε να κάνουμε με ένα νέο τηλεοπτικό τοπίο, στο οποίο οι υπηρεσίες streaming θα αντικαταστήσουν τα ελεύθερα και καλωδιακά κανάλια στο τηλεκοντρόλ των καταναλωτών.
Μία ακόμα έρευνα, της HubHub αυτή τη φορά, έδειξε ότι τα νοικοκυριά που διαθέτουν Netflix είναι πιο πιθανό να εγγραφούν στην Disney+. Σε κάθε περίπτωση, το Netflix είναι μακράν η πιο δημοφιλής πλατφόρμα, με 415,8 εκατομμύρια μοναδικούς χρήστες παγκοσμίως το 2019, αριθμός αυξημένος κατά 20,6% έναντι του 2018. Περίπου το 15% του παγκόσμιου τηλεοπτικού κοινού έχει συνδρομή στο Netflix.
To συμπέρασμα είναι απλό. Η τεχνολογία μετασχημάτισε ανεπίστρεπτα την οικιακή ψυχαγωγία, δημιουργώντας μια τεράστια νέα αγορά. Το μέλλον της τηλεόρασης θα είναι μια εμπειρία κομμένη και ραμμένη στα γούστα του κάθε καταναλωτή. Και ο ανταγωνισμός για το πορτοφόλι του θα είναι αμείλικτος.
*Αναδημοσίευση από Φιλελεύθερο της Παρασκευής 20 Δεκεμβρίου