Του Γιάννη Παλιούρη
Η έλευση του Διαδικτύου άλλαξε ριζικά τον τρόπο με τον οποίο οι καταναλωτές κάνουν τις αγορές τους, ασκώντας τεράστια πίεση στο λιανεμπόριο που βασίζεται στα φυσικά καταστήματα. Ίσως ήρθε η στιγμή που η τεχνολογία από αντίπαλος θα καταστεί σύμμαχος των φυσικών καταστημάτων, αλλάζοντας ωστόσο ριζικά τη φυσιογνωμία τους.
Το μοντέλο της νέας λιανικής που θα έχει στον πυρήνα του τεχνολογίες αιχμής, προσπαθεί να υιοθετήσει Marks and Spencer με τη βοήθεια της Microsoft. H βρετανική εταιρεία εφαρμόζει τεχνολογίες, όπως η Μηχανική Μάθηση και η Υπολογιστική Όραση, τόσο εντός των χώρων πώλησης, όσο και πίσω από αυτούς. Διακηρυγμένος στόχος της M&S είναι να εξελιχθεί σε έναν digital-first λιανοπωλητή, αξιοποιώντας την τεχνολογία για να ενισχύσει την εμπειρία του πελάτη.
Στο ψηφιακό κατάστημα κάθε επιφάνεια παράγει δεδομένα. Στη συνέχεια η Τεχνητή Νοημοσύνη τα επεξεργάζεται δίνοντας τη δυνατότητα στους υπαλλήλους να λάβουν αποφάσεις. Παράλληλα, στρατηγικά τοποθετημένες κάμερες θα εντοπίζουν έκτακτα συμβάντα, όπως για παράδειγμα το να πέσει ένα αντικείμενο από τα ράφια, με αποτέλεσμα την απροσδόκητη μείωση του αποθέματος. Το σύστημα θα καταχωρεί το περιστατικό, ειδοποιώντας το προσωπικό ώστε να αναπληρώσει το προϊόν.
Ένας άλλος τρόπος για να βελτιστοποιηθεί η εμπειρία του πελάτη είναι μέσω της φυσικής θέσης των προϊόντων. Για παράδειγμα, ένας διάδρομος μπορεί να έχει υπερβολική κίνηση λόγω της δημοτικότητας των προϊόντων του. Ειδικό λογισμικό θα εντοπίζει το πρόβλημα προτείνοντας λύσεις, όπως η μετακίνηση προϊόντων σε διαφορετικό τμήμα του καταστήματος. Σε αυτή την περίπτωση η τεχνολογία μπορεί να ικανοποιήσει τη ζήτηση, έχοντας τα σωστά προϊόντα στα σωστά σημεία και να βελτιώσει τον σχεδιασμό των καταστημάτων για την προώθηση προϊόντων.
Το λιανικό εμπόριο δεν είναι απλά μια «αγορά». Πρόκειται για τεράστια βιομηχανία που αναμένεται να φτάσει τα 26,29 τρισεκατομμύρια δολάρια το 2019 και θα συνεχίσει να ανθεί για πολύ ακόμα. Μόνο που θα ανθεί σε διαφορετικές συνθήκες καθώς όπως και κάθε άλλη επιχειρηματική δραστηριότητα μετασχηματίζεται υπό τη «βάσανο» της ψηφιακής επανάστασης. Κάτι που οι μεγάλες αλυσίδες λιανικής έχουν ήδη αρχίσει να αντιλαμβάνονται, αφού σύμφωνα με την Gartner οι παγκόσμιες δαπάνες για την ενίσχυση των τεχνολογικών υποδομών τους το 2019 θα αυξηθούν κατά 3,6% και θα φτάσουν στα 203,6 δισεκατομμύρια δολάρια. Επίσης μελέτη της γερμανικής εταιρείας λογισμικού, SAS, που διεξήχθη το Μάρτιο του 2018 αποκάλυψε ότι σχεδόν το ήμισυ (47%) των καταναλωτών δήλωσε ότι αισθάνεται άνετα με τη χρήση Τεχνητής Νοημοσύνης στις αγοραστικές τους συναλλαγές.
Σε έναν κόσμο όπου ο αντίπαλος δεν είναι μόνο ο «απέναντι» με την καλή βιτρίνα αλλά οποιοσδήποτε έμπορος στον κόσμο, που διαθέτει τα προϊόντα του ψηφιακά, η έννοια ανταγωνισμός αποκτά άλλη υπόσταση.