Του Γιάννη Παλιούρη
Το Techfin, οι χρηματοοικονομικές υπηρεσίες που έχουν στην ούγια τους τη σφραγίδα ενός τεχνολογικού κολοσσού, ήρθε για να μείνει και δεν αποκλείεται να σαρώσει μεγάλο μέρος του παραδοσιακού χρηματοοικονομικού κλάδου αφού για πρώτη φορά μη τραπεζικές εταιρείες εισβάλλουν στο πεδίο των συναλλαγών.
Προχθές η Wall Street Journal αποκάλυψε ότι η Google βρίσκεται σε συνομιλίες με τις αμερικανικές τράπεζες για να προσφέρει τραπεζικούς λογαριασμούς στους χρήστες της. Συγκεκριμένα, θα λανσάρει το Cache, μια υπηρεσία τρεχούμενων λογαριασμών, αξιοποιώντας ταυτόχρονα τον τεράστιο όγκο δεδομένων που διαθέτει για τη συμπεριφορά των χρηστών της, ώστε να προσφέρει εξατομικευμένες υπηρεσίες μέσω κάθε λογαριασμού.
Σε πρώτη φάση θα συνεργαστεί με τη Citigroup και τη Stanford Federal Credit για το λανσάρισμα του Cache. Οι τράπεζες από τη μεριά τους μέσω αυτής της συνεργασίας θα αποκτήσουν πρόσβαση σε πελάτες μικρότερης ηλικίας, με ισχυρό ψηφιακό προφίλ.
Οι εταιρείες τεχνολογίας πραγματοποίησαν το ντεμπούτο τους στον κλάδο των χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών πριν από μερικά χρόνια, αλλά μόλις πρόσφατα οι χρήστες άρχισαν να τις εμπιστεύονται μαζικά. Πλέον, εταιρείες που θα περίμενε κανείς να επικεντρώνουν την προσοχή τους αποκλειστικά σε τεχνολογίες όπως το cloud computing και η Τεχνητή Νοημοσύνη, προσφέρουν στους πελάτες τους μια ενδιαφέρουσα «συλλογή» τραπεζικών υπηρεσιών, αποσπώντας μερίδιο αγοράς από τους παραδοσιακούς παίκτες. Εκτός από την Google, Apple, Amazon και το Facebook προσφέρουν αντίστοιχες υπηρεσίες. Πρέπει, λοιπόν, να ανησυχούν οι τράπεζες για το μέλλον τους;
Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη, το 75% των τεχνολογικά πεπειραμένων πελατών χρησιμοποιούν επί του παρόντος τουλάχιστον ένα χρηματοοικονομικό προϊόν με τεχνολογική προέλευση. Επιπλέον, πάνω από το 80% που δήλωσε διατεθειμένο να αλλάξει τράπεζα τους επόμενους 12 μήνες, είτε χρησιμοποιεί ήδη κάποια Techfin υπηρεσία ή πρόκειται να το πράξει.
Η μελέτη εξέτασε επίσης τους λόγους για τους οποίους οι χρήστες προτιμούν τις τεχνολογικές εταιρείες για τις συναλλαγές τους έναντι των τραπεζών. Το 70% επικαλέστηκε τις χαμηλότερες χρεώσεις, το 68% την ευκολία χρήσης και το 54% απάντησε ότι χρειάζεται απλώς μια ταχύτερη υπηρεσία στην ψηφιακή εποχή.
Αν και οι παραδοσιακές τραπεζικές και χρηματοπιστωτικές εταιρείες ακολουθούν σιγά-σιγά πρωτοβουλίες στον τομέα της ψηφιακής τραπεζικής, φαίνεται ότι ο ρυθμός της αλλαγής απέχει πολύ από το να θεωρηθεί ικανοποιητικός από τους πελάτες τους. Η έρευνα διαπίστωσε ότι η έλλειψη λύσεων omnichannel πλήττει την εμπειρία των πελατών στα αρχικά στάδια της τραπεζικής σχέσης, όπως το άνοιγμα λογαριασμού. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για τους πελάτες νεαρής ηλικίας που έχουν γεννηθεί από τα μέσα της δεκαετίας του 1990 και μετά. Η περίφημη Gen Z, δηλαδή.
Αποτέλεσμα; Amazon, Google, Apple και Samsung προσφέρουν ηλεκτρονικά πορτοφόλια και λύσεις πληρωμών μέσω κινητών τηλεφώνων, κερδίζοντας συνεχώς πελάτες σε αναπτυγμένες αλλά και αναδυόμενες αγορές. Η Apple, για παράδειγμα, στην αμερικανική αγορά πειραματίζεται με την Apple Card. Αν και πρόκειται για μια απλή πιστωτική κάρτα, υποστηριζόμενη από τον γίγαντα της επενδυτικής τραπεζικής Goldman Sachs, φέρνει την εταιρεία ένα βήμα πιο κοντά στο να διαδραματίσει ισχυρότερο ρόλο στις καθημερινές οικονομικές συναλλαγές των πελατών της.
Η Amazon, από την άλλη πλευρά, πρόσφατα ανανέωσε τις προσπάθειές της για δανειοδοτική δραστηριότητα, προσφέροντας δάνεια σε μερικούς από τους μικρούς εμπόρους που πωλούν αγαθά στην πλατφόρμα της.
Το πώς θα εξελιχθεί η αγορά του TechFin και πως θα επηρεάσει τελικά τον τραπεζικό τομέα είναι δύσκολο να το προβλέψει κανείς, καθώς τώρα αρχίζουμε να την αποκωδικοποιούμε. To μόνο σίγουρο είναι ότι προερχόμενες από τον τεχνολογικό χώρο, οι υπηρεσίες ΤechFin διαθέτουν, θεωρητικά τουλάχιστον, την απαιτούμενη τεχνογνωσία που θα τους επιτρέψει να προσφέρουν πιο εξειδικευμένη και εξατομικευμένη εμπειρία χρήσης, τόσο στους απλούς καταναλωτές όσο και στις επιχειρήσεις.