Του Γιάννη Παλιούρη
Η ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας, η ανάγκη για περιορισμό του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των μεταφορών και η έκρηξη των δυνατοτήτων συνδεσιμότητας μέσω του 5G, ανοίγουν τον δρόμο για αστικές συγκοινωνίες κατά παραγγελία. Η αρχή γίνεται ήδη στο Λονδίνο όπου η υπηρεσία αστικών συγκοινωνιών δοκιμάζει τις on demand μεταφορές στα δυτικά προάστια της πόλης.
Το όλο πρόγραμμα είναι εξαιρετικά απλό στη σύλληψή του και ταυτόχρονα αποτελεσματικό. Οι πολίτες διαθέτουν στο κινητό τους μια ειδική εφαρμογή, μέσω της οποίας καλούν μικρά βανάκια. Η διαδρομή και οι στάσεις δεν είναι σταθερές, όπως στις συμβατικές αστικές συγκοινωνίες. Αντίθετα, το κάθε δρομολόγιο καθορίζεται ανάλογα με τη ζήτηση, όπως αυτή διαμορφώνεται από τους επιβάτες μέσω της εφαρμογής.
Η υπηρεσία με το όνομα “Slide Ealing” λειτουργεί από τις 6 το πρωί έως τη 1 το βράδυ, επτά ημέρες την εβδομάδα και το κόστος της ανέρχεται σε τρεισήμισι στερλίνες, δηλαδή κάτι περισσότερο από τέσσερα ευρώ, ανά διαδρομή. Θα «τρέξει» πιλοτικά για έναν χρόνο και στη συνέχεια θα εξεταστεί κατά πόσον απέδωσε τα αναμενόμενα.
Σε κάθε περίπτωση οι on demand αστικές μεταφορές φαντάζουν ως λύση σε μια σειρά από προβλήματα, όπως οι επιβαρυμένες υποδομές των πόλεων και το κόστος χρήσης των αυτοκινήτων. Πρόσφατες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για έναν παγκόσμιο στόλο οχημάτων που μπορεί να φτάσει στα τρία δισεκατομμύρια μέχρι το 2036. Ακόμα και αν το πρόβλημα της ρύπανσης έχει λυθεί με τη χρήση ηλεκτρικών οχημάτων ο κορεσμός στα συγκοινωνιακά δίκτυα εντός αστικών περιοχών μοιάζει αναπόφευκτος.
Η λύση φαίνεται να έρχεται από την λογική του mobile-as-a-service, δηλαδή τη χρήση των οχημάτων ως υπηρεσία, όταν τα χρειαζόμαστε, και όχι την ιδιοκτησία τους. Έτσι, μέχρι το 2026, όπως προβλέπει έρευνα της Global Market Insights, η παγκόσμια αγορά για μεταφορές on demand θα ξεπεράσει τα 250 δισεκατομμύρια δολάρια, μεγαλύτερη δηλαδή από το ΑΕΠ της Ελλάδας. Η άνθηση των σχετικών υπηρεσιών θα γίνει εφικτή καθώς θα αναπτύσσεται μια βεντάλια νέων τεχνολογιών. Internet Of Things, 5G και Τεχνητή Νοημοσύνη θα επιτρέψουν τη χρήση οχημάτων στο σημείο όπου οι επιβάτες επιθυμούν, μηδενίζοντας τον χρόνο αναμονής και αποφορτίζοντας τους οδικούς άξονες των πόλεων.
Μπορεί, λοιπόν, στην Ελλάδα το Taxibeat και πολύ περισσότερο η Uber να προκαλούν πάθη, μίση και αντιπαραθέσεις, σε ένα μεγάλο μέρος του υπόλοιπου κόσμου αυτά τα ζητήματα έχουν λυθεί και οι πολίτες ετοιμάζονται για υπηρεσίες συγκοινωνιών που θα κάνουν την μετακίνηση μέσα στις πόλεις αποτελεσματική, οικονομική και «έξυπνη». Με άλλα λόγια κομμένη και ραμμένη στα μέτρα τους.