Του Γιάννη Γορανίτη
Σε μια χώρα στην οποία η καινοτομία αποτελεί λέξη-κλειδί στις ομιλίες πολιτικών και λοιπών δημοσιολογούντων, αλλά στην πράξη αντιμετωπίζεται εχθρικά, ειδήσεις όπως αυτή μόνο θετικά μπορεί να μας προδιαθέσει. Σύμφωνα με κοινή τους ανακοίνωση η IBM Ελλάδος και το Εθνικό Κέντρο Έρευνας Φυσικών Επιστημών (ΕΚΕΦΕ) «Δημόκριτος» προχωρούν σε μια ιδιαίτερα σημαντική συνεργασία.
Η σύμπραξη αφορά στην παροχή προηγμένων υπολογιστικών υπηρεσιών ανάλυσης κειμένου για την ελληνική γλώσσα, αξιοποιώντας αφενός την πρωτοποριακή λύση IBM Watson Analytics και αφετέρου την εκτεταμένη τεχνογνωσία της ομάδας του Δημόκριτου.
Οι υπηρεσίες αφορούν στην αναζήτηση, συλλογή και ανάλυση κειμένων και δεδομένων που δημοσιεύονται online, αλλά και offline και παράλληλα στην κατά το δυνατό καλύτερη αξιοποίηση της πληροφορίας και των big data.
Ανάλυση κειμένων ελληνικής γλώσσας
Ειδικότερα, αξιοποιούνται οι τεχνολογίες πληροφορικής για την ανάλυση κειμένων της ελληνικής γλώσσας που έχουν αναπτυχθεί από το ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος» την τελευταία εικοσαετία και έχουν ήδη χρησιμοποιηθεί σε έργα παροχής υπηρεσιών από το Εργαστήριο Εξειδικευμένων Υπηρεσιών Πληροφορικής (ISS) του κέντρου.
Οι συγκεκριμένες τεχνολογίες συνδυάζονται με τις γνωσιακές δυνατότητες της λύσης IBM Watson Analytics και την ειδική μεθοδολογία των υπηρεσιών Global Business Services της IBM στην εξερεύνηση δεδομένων και την αυτοματοποιημένη προγνωστική ανάλυσή τους.
Στόχος του καινοτόμου συνδυασμού των ανωτέρω τεχνολογιών είναι ο προσδιορισμός του παλμού και η ανάλυση των συναισθημάτων του κοινού, ο εντοπισμός και η καταγραφή των τάσεων στα διάφορα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αλλά και στα εσωτερικά κανάλια επικοινωνίας του οργανισμού με τους πελάτες (π.χ. emails, call centers).
Ανάλυση συναισθημάτων στα social networks
Μεταξύ των υπηρεσιών που θα προκύψουν από τη συνεργασία περιλαμβάνεται η αυτόματη και στοχευμένη αναζήτηση για συλλογή δεδομένων από πολλαπλές πηγές (π.χ. κοινωνικά δίκτυα, ηλεκτρονικό τύπο, ιστολόγια, κ.α.), η ομαδοποίηση και περίληψη σχολίων για καλύτερη εποπτεία και αποδοτική λήψη αποφάσεων, η αυτόματη ταξινόμηση κειμένων με στόχο τη δρομολόγηση και προτεραιοποίηση μηνυμάτων από κέντρα υποστήριξης χρηστών, εσωτερικής και εξωτερικής αλληλογραφίας, αιτημάτων πελατών.
Ο άξονας όμως που μας τράβηξε την προσοχή, είναι αυτό που στην ανακοίνωση περιγράφεται ως «αυτόματη ανάλυση συναισθήματος (sentiment analysis)», η οποία θα γίνεται μέσω της επεξεργασίας των δεδομένων που θα συλλέγονται ακόμη κι αν είναι γραμμένα σε greeklish. Με αυτό τον τρόπο θα γίνεται ευκολότερη η ανάλυση και η καταγραφή των σχολίων, των συζητήσεων και των αντιδράσεων των χρηστών αναφορικά με συγκεκριμένα προϊόντα και υπηρεσίες.
Λύση για επιχειρήσεις
Είναι προφανές ότι η ανάλυση και η αξιοποίηση των πληροφοριών που «κρύβονται» στα social media, στις καταγραφές των τηλεφωνικών κέντρων, στα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου είναι ιδιαίτερα σημαντική για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται online (δηλαδή, όλες τις σοβαρές επιχειρήσεις!).
Μέσω των λύσεων αυτών οι επιχειρήσεις, θα μπορούν να αντιλαμβάνονται τις αναδυόμενες τάσεις της αγοράς και τις προτιμήσεις των καταναλωτών με στόχο να δραστηριοποιούνται έγκαιρα προς τη σωστή κατεύθυνση, να διαμορφώνουν την πορεία τους σε σχέση με τον ανταγωνισμό, να βελτιώνουν το επίπεδο ικανοποίησης του πελάτη και να αναπτύσσουν πιο ανταγωνιστικά προϊόντα και υπηρεσίες.
Κρίνεται δε ως σημαντικότερη καθώς επιτρέπει τη συγκέντρωση και διαχείριση κειμένων και μηνυμάτων που είναι γραμμένα τόσο στην ελληνική γλώσσα όσο και στην ελληνο-λατινική γραφή (greeklish).
Μια συνέργεια με μέλλον
Η ανακοίνωση της συγκεκριμένης συνεργασία υπογραμμίζει τον εξωστρεφή προσανατολισμό του ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος» και αναδεικνύει τις δυνατότητες του Εργαστηρίου Τεχνολογίας Γνώσεων και Λογισμικού (SKEL) του Ινστιτούτου Πληροφορικής & Τηλεπικοινωνιών (ΙΠ&Τ).
Παράλληλα, η IBM Ελλάδος επιβεβαιώνει τη δέσμευση της να συνεργάζεται με ακαδημαϊκά ιδρύματα και ερευνητικά κέντρα με στόχο την ενίσχυση των δεσμών έρευνας-αγοράς και την ανάπτυξη της εγχώριας επιχειρηματικότητας. Η εταιρεία άλλωστε δραστηριοποιείται στη χώρα μας από το 1937.
Περισσότερες πληροφορίες για τις υπηρεσίες των ΙΒΜ Global Business Services και IBM Watson Analytics εδώ.