Η ρυθμιστική αρχή προστασίας προσωπικών δεδομένων της Ιρλανδίας επέβαλε πρόστιμο 390 εκατομμυρίων ευρώ στη Meta την Τετάρτη για παραβιάσεις στις υπηρεσίες Facebook και Instagram, υποστηρίζοντας πως αμφότερες οι πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης πρέπει να επανεξετάσουν τη νομική βάση για τον τρόπο με τον οποίο προβάλλουν διαφημίσεις βάσει προσωπικών δεδομένων στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Η εντολή για το πώς και οι δύο εταιρείες μέσων κοινωνικής δικτύωσης διαχειρίζονται τις διαφημίσεις ελήφθη τον Δεκέμβριο από την εποπτική αρχή απορρήτου της ΕΕ, σύμφωνα με μια εμπιστευτική απόφαση που ήρθε εις γνώση του Reuters τον περασμένο μήνα, στην οποία απέρριπτε το σχέδιο απόφασης της ιρλανδικής ρυθμιστικής αρχής για το θέμα.
Αφορούσε την αλλαγή των όρων στο Facebook και το Instagram το 2018 μετά την εισαγωγή των νέων νόμων περί απορρήτου της ΕΕ, όπου η Meta προσπάθησε να βασιστεί στη λεγόμενη νομική βάση «συμβολαίου».
Έχοντας προηγουμένως βασιστεί στη συναίνεση των χρηστών για την επεξεργασία των προσωπικών τους δεδομένων για στοχευμένη διαφήμιση, η Meta θεώρησε από την άλλη ότι συνάφθηκε σύμβαση με την αποδοχή των ενημερωμένων όρων του 2018 και αυτό καθιστούσε νόμιμη τη διαφήμιση.
Ο Επίτροπος Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων της Ιρλανδίας (DPC), ο οποίος είναι ο κύριος ρυθμιστής απορρήτου για πολλές από τις μεγαλύτερες εταιρείες τεχνολογίας στον κόσμο εντός της ΕΕ, ζήτησε από τη Meta να συμμορφωθεί και να διαμορφώσει αναλόγως τις λειτουργίες επεξεργασίας δεδομένων της εντός τριών μηνών.
Οι κυρώσεις ανέβασαν τα συνολικά πρόστιμα που επιβλήθηκαν στη Meta μέχρι σήμερα από τον DPC σε 1,3 δισ. ευρώ. Αυτή τη στιγμή έχει ανοιχτές άλλες 11 έρευνες για τις υπηρεσίες Meta.
Η αρχή προστασίας δεδομένων είπε ότι ως μέρος της απόφασής της, η εποπτική αρχή απορρήτου της ΕΕ υποτίθεται ότι έδωσε εντολή στην ιρλανδική ρυθμιστική αρχή να διεξαγάγει νέα έρευνα που θα καλύπτει όλες τις λειτουργίες επεξεργασίας δεδομένων του Facebook και του Instagram.
Η ΑΠΔ δήλωσε ότι δεν θέλει το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Προστασίας Δεδομένων (EDPB) να δώσει εντολή σε μια αρχή να συμμετάσχει σε τέτοιες έρευνες και ότι σκόπευει να ζητήσει από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο να ακυρώσει την οδηγία του EDPB, καθώς μπορεί να θεωρηθεί «υπερβολή».
Meta: Θα ασκήσουμε έφεση
Η μητρική εταιρεία των Facebook και Instagram σχολιάζοντας την απόφαση τόνισε πως θα ασκήσει έφεση για την ουσία της υπόθεσης και το πρόστιμο, υποστηρίζοντας πως «οι αποφάσεις δεν εμποδίζουν την εξατομικευμένη/στοχευμένη διαφήμιση».