Του Γιάννη Παλιούρη
Θα είναι ασφαλέστερα για πεζούς και οδηγούς, πιο φιλικά στο περιβάλλον και τελικά όλοι οι δρόμοι θα οδηγήσουν σε αυτά. Ή μάλλον θα ανήκουν σε αυτά. Ο λόγος για τα αυτόνομα οχήματα κάθε είδους και μεγέθους, η παγκόσμια αγορά των οποίων θα ανέλθει στα 65,3 δισεκατομμύρια δολάρια έως το 2027, σύμφωνα με πρόσφατη σχετική έκθεση.
Είναι λογικό, λοιπόν, ότι κανείς δεν μπορεί να αδιαφορήσει για εξελίξεις που σε βάθος χρόνου θα έχουν σχεδόν τον ίδιο αντίκτυπο στις μεταφορές με εκείνον που είχε η εφεύρεση του αυτοκινήτου πάνω στη βιομηχανία των… ιππήλατων αμαξών στα τέλη του 19ου αιώνα. Έτσι, τόσο η εμβληματική Porsche όσο και ο κολοσσός των logistics, UPS, φροντίζουν ήδη να τοποθετηθούν στην κούρσα για την εποχή όπου στη θέση του οδηγού θα κάθεται κάποιο λογισμικό Τεχνητής Νοημοσύνης.
Η πρώτη είδηση έρχεται από την έδρα της Porsche, στη Στουτγάρδη της Γερμανίας. Όπως ανακοίνωσε η θυγατρική της Volkswagen, απέκτησε μειοψηφικό πακέτο της ισραηλινής TriEye, εταιρείας που ειδικεύεται στα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας για τα οχήματα επόμενης γενιάς. Η TriEye κατασκευάζει κάμερες που λειτουργούν στο υπέρυθρο φάσμα. Η Porsche θέλει να ενσωματώσει αυτές τις κάμερες αρχικά στα συμβατικά μοντέλα της, για να παρέχουν έγκαιρη προειδοποίηση στον οδηγό σε συνθήκες κακής ορατότητας. Σε δεύτερο χρόνο, όμως, θέλει να καταστήσει τις κάμερες της TriEye τα «μάτια» των μελλοντικών αυτόνομων οχημάτων της.
Το παράδειγμα της Porsche ακολούθησε στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού και η UPS. Η εταιρεία logistics επίσης εξαγόρασε μειοψηφικό πακέτο της TuSimple, εταιρείας που αναπτύσσει αυτόνομα φορτηγά.
Η UPS αλλάζει «ταχύτητα» στο επιχειρηματικό της μοντέλο, θέλοντας να πραγματοποιεί μεταφορές με αυτόνομα οχήματα μεταξύ του Φοίνιξ και του Τουσόν, στην Αριζόνα. Και δεν περιορίζεται μόνο σε αυτό. Η UPS Ventures έχει επενδύσει σε 22 διαφορετικές εταιρείες, οι οποίες δραστηριοποιούνται σε τεχνολογίες αιχμής: ρομποτική, blockchain, 3D printing και τεχνητή νοημοσύνη.
Η αυτόνομη οδήγηση και οι προοπτικές που ανοίγει, έχουν «θορυβήσει» τους πάντες: από τις παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες και τους ηγέτες της αγοράς logistics μέχρι τις εταιρείες τεχνολογίας και τις δημόσιες αρχές που αναζητούν τα σχήματα και τις υποδομές που θα βοηθήσουν στη μετάβαση προς την επόμενη γενιά μεταφορικών συστημάτων.
Δεν πάνε άλλωστε παρά λίγοι μήνες από τότε που η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε το νέο κανονιστικό πλαίσιο για τα Συνεργατικά Ευφυή Συστήματα Μεταφορών (C-ITS). Μάλιστα, ο στόχος της ΕΕ δεν είναι απλά η αυτόνομη οδήγηση αλλά η δημιουργία ενός εκτεταμένου, «έξυπνου» ιστού μεταφορών, όπου οχήματα παντός είδους, σηματοδότες, δρόμοι ακόμη και πεζοί θα «συνομιλούν» μεταξύ τους σε πραγματικό χρόνο. Τι σημαίνει αυτό στην πράξη; Ότι ολόκληρο το οικοσύστημα βιομηχανιών που περιβάλλει το «αυτοκίνητο» -ασφαλιστικός κλάδος, εταιρείες logistics, κατασκευαστές οχημάτων και ανταλλακτικών κ.λπ. - θα κληθούν να λειτουργήσουν σε ένα εντελώς διαφορετικό περιβάλλον τα επόμενα χρόνια.