Του Γιάννη Γορανίτη
Έχουμε εμπεδώσει εδώ και καιρό ότι οι 3D εκτυπωτές ήρθαν για να μείνουν. Δεν τυπώνουν μόνο αξεσουάρ και παιχνίδι αλλά και προηγμένες συσκευές, ακόμη και ολόκληρα αυτοκίνητα. Γιατί όχι και αεροπλάνα, πρέπει να σκέφτηκαν οι μηχανικοί της Airbus, που έβαλαν τα δυνατά τους για να δημιουργήσουν το πρώτο 3D printed αεροσκάφος.
Το Thor είναι το πρωτότυπο μίνι αεροσκάφος που παρουσίασαν στην έκθεση Berlin Air Show και φυσικά μαγνήτισε τα βλέμματα. Το αρκτικόλεξο T.H.O.R. προκύπτει από τη φράση Test of High-tech Objectives in Reality (Δοκιμές σχεδίων υψηλής τεχνολογίας στον πραγματικό κόσμο) και είναι ενδεικτικό των μελλοντικών τάσεων στον κλάδο της αεροναυπηγικής.
Άλλωστε, η αλματώδης άνοδος των αεροπορικών ταξιδιών δημιουργεί την ανάγκη για φθηνότερα και πιο εύκολα στην κατασκευή αεροσκάφη. Και οι 3D printers μπορούν διαπιστωμένα πλέον να προσφέρουν λύσεις στον συγκεκριμένο τομέα.
Κάτι σαν drone
Το μίνι αεροσκάφος της Airbus είναι το πρώτο της κατηγορίας που κατασκευάστηκε μέσω τρισδιάστατης εκτύπωσης. Εκτός από τα ηλεκτρικά μέρη του, όλα τα άλλα τμήματα του αεροπλάνου προέρχονται από 3D printer.
«Είναι μια δοκιμή για τις δυνατότητες της τεχνολογίας 3D εκτύπωσης», είπε κατά τη διάρκεια της παρουσίασσης ο Detlev Konigorski, υπεύθυνος ανάπτυξης του συγκεκριμένου project. «Στόχος μας είναι να επιταχύνουμε τη διαδικασία ανάπτυξης όχι μόνο για αυτόνομα μέρη αλλά για ολόκληρο το σύστημα».
Θυμίζει drone τόσο εμφανισιακά όσο και λειτουργικά, καθώς είναι μη επανδρωμένο. Ζυγίζει 21 κιλά και το μήκος του δεν ξεπερνά τα τέσσερα μέτρα. Ο αρχιμηχανικός της Airbus, Gunnar Haase που συντόνισε την παρθενική πτήση του Thor δήλωσε ότι «πετάει πανέμορφα, είναι ιδιαίτερα σταθερό».
Οι δυνατότητες των 3D εκτυπωτών είναι απεριόριστες. Ένας μηχανικός της Airbus κατά τη διάρκεια της παρουσίασης αναφέρθηκε στη δοκιμαστική εκτύπωση ενός τμήματος της μηχανής που σήμερα αποτελείται από 270 κομμάτια. «Αν χρησιμοποιήσουμε 3D printer θα συναρμολογούμε μόλις τρία τμήματα», δήλωσε.
Η θυγατρική της Airbus APWorks, η οποία παρουσίασε πρόσφατα την 3D printed μοτοσυκλέτα, Light Rider, που κατασκευάζεται από το καινοτόμο υλικό Scalmalloy, συμβάλλει επίσης στον σχεδιασμό των τμημάτων των αεροσκαφών.
Ο διευθυντής του τομέα Καινοτομία & Concepts Airbus, Peters Sanders φωτογραφημένος με τα τμήματα του αεροσκάφους.
Και η Boeing στο παιχνίδι
Δεν πειραματίζεται όμως μόνο η Airbus με τις τεχνολογίες 3D εκτύπωσης, αλλά και η βασική ανταγωνίστριά της από τις ΗΠΑ. Η Boeing κατασκευάζει ήδη τμήματα των αεροσκαφών της σε ειδικά σχεδιασμένους 3D εκτυπωτές, ενώ το ίδιο πράττουν και αρκετές άλλες εταιρείες κατασκευής ανταλλακτικών.
Η ταχύτητα και το χαμηλό κόστος παραγωγής είναι τα βασικά πλεονεκτήματα, ενώ η πρακτική απέδειξε ότι τα κατασκευαστικά λάθη σχεδόν εξαλείφονται. Επίσης, χάρη στο χαμηλό βάρος των εξαρτημάτων (ελαφρύτερα κατά 30% έως 50%) επιτυγχάνεται μείωση στην κατανάλωση καυσίμων των αεροσκαφών, άρα και μειωμένη επιβάρυνση στο περιβάλλον, ενώ εκμηδενίζονται και οι βιομηχανικοί ρύποι.
Οι 3D printers όμως δεν αξιοποιούνται μόνο στην κατασκευή αεροπλάνων, αλλά και διαστημοπλοίων. Ο πύραυλος Ariane 6 της ESA, που αναμένεται να εκτοξευτεί το 2020 θα αποτελείται από μέρη που έχουν κατασκευαστεί σε εκτυπωτή τρισδιάστατων αντικειμένων.
Η γερμανική Bitkom ρώτησε 102 υψηλόβαθμα στελέχη της παγκόσμιας αεροδιαστημικής βιομηχανίας. Το 70% πιστεύει ότι μέχρι το 2030, τα ανταλλακτικά των αεροσκαφών θα εκτυπώνονται επί τόπου στα αεροδρόμια, ενώ περισσότεροι από τους μισούς αισιοδοξούν ότι μέσα σε δεκαπέντε χρόνια θα δούμε ολόκληρα αεροπλάνα να εκτυπώνονται σε τρεις διαστάσεις.