Του Γιάννη Παλιούρη
Μπορεί τα φώτα της δημοσιότητας έχουν πέσει στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ωστόσο την ίδια στιγμή συντελείται μία ακόμα επανάσταση που θα ανατρέψει καθιερωμένες ισορροπίες στην αυτοκινητοβιομηχανία, φέρνοντας στο προσκήνιο νέους παίκτες. Ο λόγος για τα αυτόνομα οχήματα, η έλευση των οποίων δεν βρίσκεται τόσο μακριά όσο νομίζουμε.
Μόλις πριν λίγες ημέρες το υψηλόβαθμο στέλεχος Mercedes-Benz, Κριστόφ Σρέντερ, αποκάλυψε ότι αν και η γερμανική εταιρεία δεν θα είναι η πρώτη που θα διαθέσει στην αγορά ένα πλήρως αυτόνομο όχημα, εντούτοις θα είναι μέσα στη δυάδα των κατασκευαστών που θα υιοθετήσει μαζικά τη συγκεκριμένη τεχνολογία.
Οι δηλώσεις του Σρέντερ δεν είναι παρά η κορυφή ενός παγόβουνου που λίγοι έχουν αντιληφθεί. Κάτω από την επιφάνεια, βρίσκεται σε εξέλιξη μια σημαντική αναδιάρθρωση της αυτοκινητοβιομηχανίας, όπου οι εταιρείες οι οποίες θα επενδύσουν πρώτες στα αυτόνομα οχήματα θα συνεχίσουν να πρωταγωνιστούν στο μέλλον.
Ενδεικτικό της κινητικότητας που υπάρχει είναι ότι τα ιδιωτικά κεφάλαια που επενδύθηκαν στην τεχνολογία αυτόνομων οχημάτων μόνο κατά το γ' τρίμηνο του 2018, ήταν περισσότερα απ' ό,τι το σύνολο των αντίστοιχων επενδύσεων της προηγούμενης τετραετίας. Την ίδια στιγμή η Morgan Stanley αύξησε την αποτίμηση της Waymo από 70 δισεκατομμύρια το 2017 σε 175 δισεκατομμύρια.
Η Waymo είναι θυγατρική της Google και είναι η πρώτη εταιρεία που έλαβε άδεια από τις αρχές της Καλιφόρνια να δοκιμάσει τα αυτόνομα οχήματα της στους δημόσιους δρόμους της χωρίς οδηγό. Μάλιστα θα είναι η πρώτη εταιρεία που θα διαθέτει οχήματα-ταξί χωρίς οδηγό, σαν κανονική εμπορική υπηρεσία.
Το γεγονός ότι η Google, μια εταιρεία τεχνολογίας, φαίνεται να μπαίνει στα «χωράφια» παραδοσιακών κολοσσών της αυτοκινητοβιομηχανίας, δίνοντας μάλιστα την αυτοκίνηση χαρακτήρα υπηρεσίας, αποδεικνύει και τις κοσμογονικές αλλαγές που μπορεί να επιφέρει σε μια σειρά επιχειρηματικούς κλάδους η αυτόνομη οδήγηση. Αναλυτές του κλάδου αναμένουν ότι σε βάθος χρόνου τα αυτόνομα οχήματα δεν θα καλύπτουν μόνο τις ανάγκες των ιδιωτών, αλλά θα καταστούν πρώτη επιλογή στις οδικές εμπορευματικές μεταφορές.
Στο πλαίσιο αυτό και πάλι η Daimler, η μητρική εταιρεία της Mercedes-Benz, ανακοίνωσε κατά της διάρκεια της τεχνολογικής έκθεσης CES στο Λας Βέγκας ότι μέσα στην επόμενη τετραετία θα επενδύσει 500 εκατομμύρια ευρώ στην ανάπτυξη αυτόνομων φορτηγών επιπέδου 4. Στο επίπεδο 4 ένα όχημα μπορεί να κινηθεί αυτόνομα μεταξύ συγκεκριμένων σημείων αναχώρησης και άφιξης, ακολουθώντας προκαθορισμένη διαδρομή, χωρίς να απαιτηθεί ανθρώπινη παρέμβαση. Πρώιμες μελέτες έχουν δείξει ότι αυτή η μέθοδος μεταφοράς προϊόντων επιτυγχάνει σημαντική εξοικονόμηση κόστους ανά χιλιόμετρο, κάτι που φυσικά επηρεάζει και την τελική τιμή των μεταφερόμενων προϊόντων.
Η αγορά αυτόνομων (μερικώς – πλήρως) οχημάτων αναμένεται να φτάσει σε αξία τα 42 δισεκατομμύρια δολάρια το 2025. Ωστόσο θα γνωρίσει πραγματική έκρηξη, όταν οι μεγαλουπόλεις γίνουν «έξυπνες», όταν δηλαδή τα δίκτυα 5G και ένα πυκνό πλέγμα αισθητήρων θα τροφοδοτούν τα οχήματα με πλήθος δεδομένων, σε πραγματικό χρόνο, με αξιόπιστο τρόπο, χωρίς καθυστερήσεις.