Του Βασίλη Παζόπουλου
Εάν δεν είστε εξοικειωμένοι με το τι είναι το Pokemon και διστάζετε να ρωτήσετε ή φοβάστε μήπως σας πιάσουν να ψάχνετε στα sites που είναι για τους πιτσιρικάδες, ήρθε η ώρα να λυθούν οι απορίες σας. Άφοβα, από το liberal.gr
Τι είναι επιτέλους αυτό το παιχνίδι
Η δυνατότητα να παίξεις παιχνίδια με μια κινητή ηλεκτρονική συσκευή σε μέγεθος παλάμης, υπήρχε χρόνια πριν την έλευση των smartphones. Στην δεκαετία του '90 ήταν στην μόδα οι φορητές παιχνιδομηχανές Game Boy της Nintendo (NTDOY), με το Pokemon να αποτελεί το πιο δημοφιλές παιχνίδι τους.
Από το 1995 μέχρι σήμερα έχουν κυκλοφορήσει δεκάδες βιντεοπαιχνίδια Pokemon, τηλεοπτικές σειρές, ταινίες. Αποτελεί την δεύτερη πιο επιτυχημένη και επικερδής σειρά παιχνιδιών στον κόσμο, μετά το Super Mario.
Η είσοδος στον χώρο των smartphones μπορεί να άργησε, αλλά ξεκίνησε εντυπωσιακά. Το Pokemon Go είναι ένα ηλεκτρονικό παιχνίδι όπου ψάχνεις και κυνηγάς φιγούρες από εικονικά πλάσματα, μάχεσαι μαζί τους, τα εκπαιδεύεις, τα ανταλλάσεις με τους φίλους σου.
Η μεγάλη διαφοροποίηση που το κάνει τόσο πρωτοποριακό, προήρθε από την Niantic, μια θυγατρική της Google (GOOG), που είχε πρόσβαση στον πιο λεπτομερή ψηφιακό χάρτη του πραγματικού κόσμου: το Google Maps.
Μέσω αυτής της δυνατότητας, ψάχνεις τις εικονικές φιγούρες σε μέρη που υπάρχουν στην πραγματικότητα, όχι σε κάποια φανταστική τοποθεσία. Μέσω GPS το παιχνίδι αντιλαμβάνεται τις αποστάσεις που διανύει ο παίκτης στον πραγματικό χώρο, έτσι ώστε να κινείται αντίστοιχα και ο Pokemon χαρακτήρας.
Η ανταπόκριση του κόσμου
Με την έναρξη του παιχνιδιού στην Ιαπωνία, έγινε αμέσως τεράστια επιτυχία. Περισσότεροι από 10 εκατομμύρια το κατέβασαν λίγες ώρες αφού έγινε διαθέσιμο στο κοινό. Την ώρα που διαβάζετε αυτές τις γραμμές δεν μπορείτε να περπατήσετε οπουδήποτε στο Τόκιο, χωρίς να συναντήσετε κάποιον που προσπαθεί να πιάσει ένα Pokemon τερατάκι.
Στις ΗΠΑ μέσα στην πρώτη εβδομάδα έγινε το πιο δημοφιλές παιχνίδι για κινητές συσκευές στην ιστορία. Η μέση ημερήσια χρήση της εφαρμογής στις συσκευές Android ξεπέρασε μέχρι και το Facebook (FB) !
Η εξάπλωση της «τρέλας» δεν θα μπορούσε να αφήσει ανεπηρέαστη την χώρα μας. Η παρακάτω φωτογραφία είναι από παίκτες που περιμένουν υπομονετικά να εμφανιστεί κάποια Pokemon φιγούρα στην πλατεία Συντάγματος
Πόσο κοστίζει
Το να το κατεβάσεις στο κινητό σου είναι δωρεάν, αν και θα έχεις καλύτερα αποτελέσματα αν αγοράσεις κάποια βοηθήματα. Οι αγορές αυτές δεν είναι υποχρεωτικές. Το αποτέλεσμα εξαρτάται κυρίως από τις ικανότητες και τον χρόνο που διαθέτει ο παίκτης.
Αυτό που κοστίζει είναι η απαραίτητη φυσική παρουσία του παίκτη σε διάφορα μέρη. Χρειάζεται να ταξιδέψει σε διαφορετικές τοποθεσίες, να γνωρίσει και άλλους παίκτες. Αν θέλει πραγματικά να ζήσει τις συγκινήσεις του παιχνιδιού, καταλήγει να ξοδέψει πολλά χρήματα για μετακινήσεις. Εκτός από το δικό του αυτοκίνητο, χρησιμοποιεί λεωφορεία, τρένα, αεροπλάνα.
Για αυτό κάποιοι έξυπνοι λιανέμποροι, διαισθανόμενοι την ευκαιρία, εκτόξευσαν τις πωλήσεις τους με το να μαζεύουν κόσμο τοποθετώντας ψηφιακά Pokemon μπροστά στα μαγαζιά τους.
Το παιχνίδι του χρήματος
Η μετοχή της Nintento (NTDOY) παράλληλα με το χρηματιστήριο του Τόκιο, όπως και όλες οι μεγάλες εταιρίες σε οποιαδήποτε χώρα και αν έχουν έδρα, διαπραγματεύεται και στην Wall Street.
Τα προηγούμενα χρόνια η Nintendo (NTDOY) είχε τιμωρηθεί από τους επενδυτές, για το πείσμα της να θέλει να παίζονται τα παιχνίδια της αποκλειστικά στις κονσόλες της.
Η έναρξη του Pokemon Go στα κινητά τηλέφωνα δεν ενθουσίασε μόνο τους παίκτες, αλλά και τους μετόχους. Η κεφαλαιοποίηση της Nintendo εκτινάχθηκε στα ύψη. Η αξία των μετοχών υπερδιπλασιάστηκε μέσα σε ελάχιστες ημέρες.
Βέβαια ο ενθουσιασμός στις επενδύσεις δεν είναι ποτέ καλός σύμβουλος. Η τιμή έπεσε απότομα πριν δύο εβδομάδες, περιορίζοντας τα κέρδη, όταν οι επενδυτές συνειδητοποίησαν ότι δεν θα καρπωθεί κατ' αποκλειστικότητα τα οφέλη, δεδομένου ότι κατέχει μόλις το 32% της Pokemon Company, στην οποία ανήκει το παιχνίδι. Επίσης συνειδητοποίησαν πως τα έσοδα από το παιχνίδι έχουν ήδη συμπεριληφθεί στις τρέχουσες προβλέψεις της εταιρείας.
Συμπέρασμα
Οι παγκόσμιες εταιρίες πέρα από τα οικονομικά μεγέθη, μετράνε την δύναμη τους με βάση τον αριθμό των ματιών που μπορούν να προσελκύουν και να ελέγχουν συστηματικά.
Δύσκολα μπαίνεις, αλλά τα οφέλη στο να ανήκεις στην ελίτ των εταιριών της νέας τεχνολογίας είναι τεράστια. Αρκεί να αναφέρουμε πως το άθροισμα των κερδών των πολυκαταστημάτων, των σουπερμάρκετ και των αλυσίδων εστιατορίων, στην λίστα του Fortune 500, είναι μικρότερα από τα κέρδη της Apple (AAPL). Παρά το ότι η Apple απασχολεί 110.000 εργαζόμενους και οι υπόλοιποι 6 εκατομμύρια.
Η εταιρία από παλιά είχε αποδείξει πως είναι κορυφαία στην δημιουργία εθιστικών παιχνιδιών. Οι αισιόδοξοι θεωρούν πως αφού ανακάλυψε τον τρόπο να προσαρμόσει τις εφαρμογές της στην τεράστια αγορά των κινητών, δεν υπάρχει πάνω όριο για την τιμή της.
Το σίγουρο είναι πως ανεβήκαμε… πίστα, στον χώρο των ηλεκτρονικών παιχνιδιών. Μια αγορά δεκάδων δισεκατομμυρίων όπου αναμένονται ενδιαφέρουσες εξελίξεις.
* Ο κ. Βασίλης Παζόπουλος είναι οικονομολόγος, χρηματιστηριακός αναλυτής, συγγραφέας του βιβλίου «Επενδυτές χωρίς Σύνορα» (www.ependytes.com)