Οι επανειλημμένες προσπάθειες του Ίλον Μασκ να πείσει τις εταιρείες να διαφημίζονται στο X, στο μέσο κοινωνικής δικτύωσης που κατέχει, φαίνεται να έχουν αποτύχει, σύμφωνα με νέα στοιχεία.
Οι διαφημιστές προφανώς ξόδεψαν σχεδόν 674,43 εκατ. ευρώ στο X, παλαιότερα γνωστό ως Twitter, κατά τους πρώτους έξι μήνες του 2024. Αυτό είναι περίπου 24% χαμηλότερο από τα περισσότερα από 890,18 εκατ. ευρώ που «έπεσαν» στην πλατφόρμα το πρώτο εξάμηνο του 2023, σύμφωνα με τη διαφήμιση - εταιρεία παρακολούθησης MediaRadar.
Τα δεδομένα αυτά υποστηρίζουν αυτό που ήταν ήδη ξεκάθαρο για περισσότερο από ένα χρόνο, ότι το Χ έχει πρόβλημα εσόδων.
Οι διαφημίσεις αποτελούν περίπου το 90% των εσόδων της εταιρείας, σύμφωνα με τους The New York Times, αν και η X προσπάθησε να ενισχύσει την απόδοση της χρεώνοντας τα σήματα επαλήθευσης και την πρόσβαση στο chatbot Τεχνητής Νοημοσύνης, Grok.
Τον Μάρτιο, ο Μασκ είπε ότι η αξία της εταιρείας του ήταν 18,13 δισεκατ. ευρώ, λιγότερο από τα μισά από τα 39,89 δισεκατομμύρια ευρώ που πλήρωσε για αυτήν. Για να είμαστε δίκαιοι, το Twitter σπάνια ανέφερε κέρδη όταν ήταν εισηγμένη εταιρεία.
Η διαφημιστική επιχείρηση του X αντιμετώπιζε προβλήματα ουσιαστικά από τότε που ο Μασκ ανέλαβε επίσημα την ιδιοκτησία της εταιρείας, τον Οκτώβριο του 2022.
shutterstock
Λίγο αργότερα, ο δισεκατομμυριούχος άρχισε να πιέζει τους διαφημιστές να συνεχίσουν να ξοδεύουν τα χρήματά τους, ενώ παρείχε λίγες διαβεβαιώσεις ότι η εταιρεία θα περιόριζε τη ρητορική μίσους και την παραπληροφόρηση.
Μέλη της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας Διαφημιστών της Παγκόσμιας Συμμαχίας για Υπεύθυνα Μέσα (GARM), που ανησυχούν ότι ο Μασκ θα καταργούσε τα καθιερωμένα πρότυπα ασφάλειας της επωνυμίας του, συνέστησαν στα μέλη να σταματήσουν τις διαφημιστικές δαπάνες τους στον ιστότοπο.
Η εθελοντική συμμετοχή του ομίλου περιελάμβανε διάφορες εταιρείες, όπως η Dell (DELL), η BP (BP), η Electronic Arts (EA), η IKEA, η Microsoft (MSFT) και η Pepsico (PEP), μεταξύ άλλων.
Σύμφωνα με μια πρόσφατη αγωγή που κατέθεσε η X κατά της ομοσπονδίας, η οποία οδήγησε γρήγορα στο κλείσιμο της GARM, τουλάχιστον 18 εταιρείες σταμάτησαν να αγοράζουν διαφημίσεις μεταξύ Νοεμβρίου και Δεκεμβρίου 2022, όπως η CVS Health (CVS) και η Unilever (UL). Ο X ισχυρίστηκε ότι η GARM δημιούργησε μια συνωμοσία που είδε τα μέλη της «να παρακρατούν δισεκατ. δολάρια σε διαφημιστικά έσοδα».
Εταιρείες που δεν ήταν μέλη της GARM διέκοψαν επίσης τη διαφήμισή τους, συμπεριλαμβανομένων των United Airlines (UAL) και Volkswagen, καθώς και ομάδων πολιτικών δικαιωμάτων όπως το NAACP. Εκείνη την εποχή, ο Μασκ απείλησε να «ονομάσει και να ντροπιάσει» δημόσια ομάδες που σταμάτησαν τις δαπάνες τους, κάτι που βοήθησε να απωθήσουν εκατοντάδες εταιρείες μακριά.
Οι εντάσεις οξύνθηκαν ξανά περίπου ένα χρόνο αργότερα, μετά από μια αναφορά ότι διαφημίσεις από εταιρείες όπως η Walt Disney Co. και η NBCUniversal εμφανίζονταν κοντά σε αναρτήσεις που επαινούσαν τους Ναζί. Η Χ θα καταθέσει αργότερα μήνυση κατά της ομάδας που δημοσίευσε την έκθεση, Media Matters. Σε απάντηση, αρκετές εταιρείες σταμάτησαν τη διαφήμισή τους, συμπεριλαμβανομένης της Disney.
«Μη διαφημίζεστε», είπε ο Μασκ τον Νοέμβριο του 2023 στο Dealbook Summit των Times. «Αν κάποιος πρόκειται να προσπαθήσει να με εκβιάσει με διαφημίσεις; Να με εκβιάσεις με χρήματα; Μαζέψου. Πήγαινε να μαζέψεις τον εαυτό σου. Είναι ξεκάθαρο;» συνέχισε, προτού φωνάξει ονομαστικά τον διευθύνοντα σύμβουλο της Disney, Μπομπ Ίγκερ.
Τον Ιούνιο, καθώς τα έσοδα από τις διαφημίσεις της εταιρείας του μειώθηκαν κατά 36% από έτος σε έτος, ο Μασκ προσπάθησε να παραιτηθεί από αυτά τα σχόλια, επιμένοντας ότι δε μιλούσε σε «διαφημιστές στο σύνολό τους», αλλά τόνισε τη δέσμευσή του για την ελευθερία του λόγου.
Είπε επίσης ότι «οι διαφημιστές έχουν το δικαίωμα να εμφανίζονται δίπλα σε περιεχόμενο που θεωρούν συμβατό με τις επωνυμίες τους», αλλά ότι «δεν είναι ωραίο» όταν απαιτούν «να μην υπάρχει περιεχόμενο με το οποίο διαφωνούν στις πλατφόρμες».