Οι ανησυχίες για τις περιορισμένες υποδομές φόρτισης αλλά και για τον χρόνο που απαιτείται για μια πλήρη φόρτιση «φρενάρουν» τη ζήτηση για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, παγκοσμίως, σύμφωνα με τη φετινή ετήσια έρευνα της EY «Global Mobility Consumer Index».
Η έρευνα αυτή καταγράφει τις απόψεις 19.000 καταναλωτών από 28 χώρες και δείχνει ότι το ποσοστό αυτών που προτίθενται να αγοράσουν ηλεκτρικό αυτοκίνητο αυξήθηκε μόλις 3% σε σχέση με πέρσι και ανέρχεται σε 58%, έναντι 55% για το 2023.
Η δυναμική αυτή σηματοδοτεί μία ευρύτερη επιβράδυνση σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, όταν η ζήτηση είχε αυξηθεί κατά 25 ποσοστιαίες μονάδες μεταξύ 2020 και 2023. Συνολικά, το 2024, η πρόθεση αγοράς νέου αυτοκινήτου παγκοσμίως, αυξήθηκε από 44% σε 51%. Ωστόσο, στις ΗΠΑ, το ποσοστό όσων σκοπεύουν να αγοράσουν αυτοκίνητο μειώθηκε, από 60% σε 50%, και όσων σκοπεύουν να αγοράσουν ηλεκτρικό αυτοκίνητο, από 48% σε 34%.
Αντίθετα, στην Ευρώπη, η πρόθεση αγοράς αυτοκινήτου στα επόμενα δύο χρόνια, καταγράφει αύξηση. Για παράδειγμα, στο Ηνωμένο Βασίλειο η πρόθεση αγοράς αυξήθηκε από 45% το 2023 σε 56% φέτος, και στη Νορβηγία από 34% σε 50%.
Οι κύριοι παράγοντες, που «φρενάρουν» την αγορά των ηλεκτρικών οχημάτων, συνδέονται με το γεγονός ότι οι καταναλωτές εμφανίζονται επιφυλακτικοί για το θέμα της φόρτισης, με το 27% να αναφέρει την έλλειψη υποδομών φόρτισης ως βασική ανησυχία.
Στο μεταξύ, ένα 25% αναφέρει τον περιορισμένο αριθμό διαθέσιμων μοντέλων και το 18% θεωρεί την αναγκαία διάρκεια φόρτισης ως αποτρεπτική.
Σημαντική παράμετρος κόστους είναι και αυτή του υψηλού κόστους αντικατάστασης των μπαταριών, για το οποίο εκφράζονται ανησυχίες από το 26% των ερωτηθέντων.
Παράλληλα, ενώ το υψηλό κόστος των καυσίμων αποτελεί κίνητρο αγοράς για το 37%, οι περιβαλλοντικές ανησυχίες, που το 2021 ώθησαν το 49% των καταναλωτών στην ηλεκτροκίνηση, παρακινούν μόλις το 34% το 2024.
Σε ό,τι αφορά την καθ΄εαυτού αγορά αυτοκινήτων, η έρευνα δείχνει ότι στην Ευρώπη, οι κινέζικες μάρκες ηλεκτρικών οχημάτων κερδίζουν έδαφος λόγω της σχέσης ποιότητας προς τιμή. Μάλιστα, το 59% των καταναλωτών δηλώνει ότι η τιμή και η ποιότητα, τους κάνουν να εξετάσουν την αγορά κινέζικου οχήματος, ενώ το 51% βρίσκει ελκυστική την ποικιλία των μοντέλων.
Ωστόσο, στην Ευρώπη, μόλις το 12% των καταναλωτών, που σκοπεύουν να αγοράσουν ένα ηλεκτρικό όχημα, συμπεριλαμβάνουν τουλάχιστον μία κινέζικη μάρκα μεταξύ των τριών πρώτων προτιμήσεων τους. Ο κύριος λόγος, που θα εξέταζαν την αγορά ηλεκτρικού οχήματος κινέζικης μάρκας, είναι η σχέση ποιότητας προς τιμή (59%), με την ελκυστικότητα των προσφερόμενων μοντέλων (51%) να ακολουθεί.
Η έρευνα αναδεικνύει, επίσης, και διαφοροποιήσεις στις απόψεις των διάφορων ηλικιακών ομάδων. Ενώ τόσο οι millennials, ηλικιακή ομάδα 30-45,όσο και αυτοί που ανήκουν στην ηλικιακή ομάδα 18-30 (Gen Z), ανέφεραν την καλή σχέση ποιότητας προς τιμής ως τον κύριο λόγο για να εξετάσουν κινέζικες μάρκες ηλεκτρικών οχημάτων, μόνο το 36% των ερωτηθέντων από την Gen Z θεωρούν ότι η εμπιστοσύνη αποτελεί σημαντικό αγοραστικό κριτήριο, σε σύγκριση με το 41% των millennials.
Σημαντικό είναι και το ενδιαφέρον που δείχνουν οι συμμετέχοντες στην έρευνα σχετικά με την τεχνολογική συνδεσιμότητα, η οποία αναδεικνύεται σε βασικό αγοραστικό κριτήριο. Συγκεκριμένα, το 60% των συμμετεχόντων να δείχνουν ενδιαφέρον για λειτουργίες πλοήγησης και ασφάλειας, παρ’ όλο που άλλες υπηρεσίες, όπως η συντήρηση, κεντρίζουν λιγότερο το ενδιαφέρον των καταναλωτών (37%).
Παράλληλα, ένα ποσοστό της τάξης του 49% δηλώνει ανησυχία για το υψηλό κόστος αυτών των υπηρεσιών, ενώ 36% εκφράζουν επιφυλάξεις για την κοινή χρήση δεδομένων, ποσοστό που είναι παρόμοιο σε όλες τις ηλικιακές ομάδες.