Μανιφέστο με «κόκκινες γραμμές» σε Κυπριακό, Αιγαίο και Ανατολική Μεσόγειο, που επιβεβαιώνει όλες τις ακραίες διεκδικήσεις της, προβάλει με τις δυο επιστολές που κατέθεσε στον ΟΗΕ η Άγκυρα. Ένα μανιφέστο που καθιστά εκ προοιμίου καταδικασμένη να αποτύχει την οποιαδήποτε προσπάθεια προσέγγισης ή συνεννόησης ή έναρξης διερευνητικών συνομιλιών μεταξύ των δυο χωρών, κλείνοντας πρακτικά την πόρτα στην διπλωματία.
Οι δυο επιστολές του Τούρκου Μονίμου Αντιπροσώπου Φ. Σινιρλίογλου με ημερομηνίες 2 και 6 Ιουλίου παρουσιάζουν συνοπτικά τις θέσεις με τις οποίες η Τουρκία επιδιώκει να επιβάλει το δικό της Δίκαιο στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο ενώ στο Κυπριακό επιδιώκει λύση η οποία θα επιβεβαιώνει το αποτέλεσμα της εισβολής και της συνεχιζόμενης κατοχής, προβάλλοντας μάλιστα πρωτοφανείς ισχυρισμούς.
Στην επιστολή της 2ας Ιουλίου ο Φ. Σινιρλίογλου απαντά σε δυο επιστολές της Ελλάδας και της Κύπρου θέτοντας συνολικά την θέση της Τουρκίας για τις θαλάσσιες ζώνες:
- Επιμένει στον χάρτη που επισυνάφθηκε στην επιστολή της 18ης Μαρτίου που προβάλει τα μονομερώς δηλωθέντα εξωτερικά όρια της Τουρκικής υφαλοκρηπίδας
- Προβάλει και πάλι την αρχή της ευθυδικίας
- Απορρίπτει την εκ προοιμίου αποδοχή της αναγνώρισης επήρειας όλων των νησιών σε θαλάσσιες ζώνες, με αναφορές στις περιπτώσεις της νομολογίας που αποδόθηκε μηδενική ή περιορισμένη επήρεια σε νησιά.
- Επικαλείται ως νότιο όριο της τουρκικής υφαλοκρηπίδας την μέση γραμμή με την Αίγυπτο ,παρά το γεγονός ότι η Αίγυπτος έχει υπογράψει συμφωνία οριοθέτησης με την Κύπρο. Και βάσει αυτής της νομικής και πολιτικής «ακροβασίας» υποστηρίζει ότι το Γιαβούζ πραγματοποιεί τις (παράνομες) γεωτρήσεις του, Νοτιοδυτικά της Κύπρου εντός… τουρκικής υφαλοκρηπίδας.
- Επίσης επιμένει ότι τα οικόπεδα τα οποία έχουν δοθεί για αδειοδότηση από την ΤΡΑΟ βάσει του τουρκολυβικού Μνημονίου (μέχρι τα όρια των χωρικών υδάτων των ελληνικών νησιών) βρίσκονται εντός της... τουρκικής υφαλοκρηπίδας.
- Η Τουρκία επίσης δηλώνει ότι δεν επηρεάζεται ούτε μπορεί να γίνει επίκληση έναντι της, είτε μονομερών εσωτερικών νόμων και πρακτικών που έχουν καταχωρηθεί στον ΟΗΕ ούτε και διμερείς συμφωνίες που έχουν πρωτοκολληθεί στον ΟΗΕ και για τις οποίες έχει εκφράσει ρητώς την αντίθεση της.
Η Τουρκία προφανώς αναφέρεται στην πρωτοκόλληση από την Ελλάδα της τροπολογίας Μανιάτη που προβλέπει την Μέση γραμμή ως εξωτερικό όριο της ελληνικής υφαλοκρηπίδας σε περίπτωση μη συμφωνημένης λύσης αλλά και τις συμφωνίες της Κύπρου με την Αίγυπτο και την επιδιωκόμενη συμφωνία μεταξύ της Ελλάδας και της Αιγύπτου.
-Σε ότι αφορά στην Κύπρο, η Τουρκία δηλώνει ότι δεν υπάρχει μια Αρχή που να εκπροσωπεί ενιαία τους Ελληνοκυπρίους και τους Τουρκοκυπρίους και για τον λόγο αυτό η «ελληνοκυπριακή Διοίκηση δεν μπορεί να διεκδικήσει ούτε de jure ούτε de facto αρμοδιότητα η κυριαρχία στις περιοχές αυτές και ακόμη περισσότερο στα διεθνή ύδατα…».
Στην επιστολή της 6ης Ιουλίου ο κ. Σινιρλίογλου απαντά στην ελληνική επιστολή της 12ης Ιουνίου για το Κυπριακό και επισημαίνει τα εξής:
- Η Τουρκία το 1974 άσκησε τα νόμιμα δικαιώματα της για να αποφευχθούν οι ακρότητες εναντίον των Τουρκοκυπρίων.
- Είναι παραπλανητικό το να ταυτίζεται το Κυπριακό πρόβλημα με την Τουρκική στρατιωτική παρουσία στο νησί.
- Η συζήτηση περί κατοχής πρέπει να αναγνωρίσει τον σφετερισμό επί 56 χρόνια της Κυπριακής Δημοκρατίας από τους Ελληνοκυπρίους.
Και σε σχέση με τις επιδιώξεις της Τουρκίας στην ανατολική Μεσόγειο ο κ. Σινιρλίογλου προσθέτει ότι η «Τουρκία ως χώρα με τις μακρύτερες ηπειρωτικές ακτές στην ανατολική Μεσόγειο θα συνεχίσει να προστατεύει τα νόμιμα και ζωτικά συμφέροντα της καθώς και εκείνα των Τουρκοκυπρίων, στην βάση του Διεθνούς Δικαίου».
Και επαναλαμβάνει ότι η Τουρκία επιδιώκει την δίκαιη και ειρηνική λύση των εκκρεμών ζητημάτων με διάλογο με όλα τα κράτη με τα οποία έχει διπλωματικές σχέσεις.
Ακολουθούν οι εν λόγω επιστολές στα ελληνικά ως έχουν:
Επιστολή 2 Ιουλίου
Δημοσίευση 7 Ιουλίου (A/74/936)
Κατόπιν εντολής της Κυβέρνησής μου, αναφορικά με την επιστολή της 30ής Απριλίου 2020 (A/74/832-S/2020/350) του Ελληνοκύπριου αντιπροσώπου και την επιστολή της 1ης Ιουνίου 2020 (A/74/872) του Μόνιμου Αντιπροσώπου της Ελλάδας, θα ήθελα να επιστήσω την προσοχή σας στα ακόλουθα.
Η Τουρκία έχει ήδη υποβάλει στα Ηνωμένα Έθνη τα ipso facto και ab initio νόμιμα και κυριαρχικά δικαιώματά της στις θαλάσσιες περιοχές της Ανατολικής Μεσογείου, ιδίως μέσω των ρηματικών της Μόνιμης Αποστολής αριθ. 2005/Turkuno DT/16390, με ημερομηνία 4 Οκτωβρίου 2005· 2013/14136816/ 22273, με ημερομηνία 12 Μαρτίου 2013· και τις επιστολές της 25ης Απριλίου 2014 (A/68/857), της 18ης Μαρτίου 2019 (A/73/804), της 13ης Νοεμβρίου 2019 (A/74/550) και της 27ης Φεβρουαρίου 2020 (A/74/727). Τέλος, με επιστολή μου της 18ης Μαρτίου 2020 (A/74/757), τα εξωτερικά όρια της τουρκικής υφαλοκρηπίδας στην Ανατολική Μεσόγειο υποβλήθηκαν στα Ηνωμένα Έθνη, ένα τμήμα της οροθετήθηκε μέσω του Μνημονίου μεταξύ της κυβέρνησης της Δημοκρατίας της Τουρκίας και της κυβέρνησης του Εθνικής Συμφωνίας της Λιβύης για τη οριοθέτηση των θαλάσσιων περιοχών δικαιοδοσίας στη Μεσόγειο της 27ης Νοεμβρίου 2019.
Αυτό το Μνημόνιο τέθηκε σε ισχύ μετά την επικύρωση και από τις δύο χώρες από τις 8 Δεκεμβρίου 2019. Το διεθνές νομικό πλαίσιο σχετικά με την οριοθέτηση των θαλάσσιων περιοχών δικαιοδοσίας υπογραμμίζει την αρχή της ευθυδικιας, σύμφωνα με την οποία η οριοθέτηση των θαλάσσιων περιοχών δικαιοδοσίας μεταξύ κρατών με αντίθετες και παρακείμενες ακτές πραγματοποιείται με συμφωνία για την επίτευξη δίκαιης λύσης.
Επιπλέον, σε άμεση αντίθεση με την διεκδίκηση που προϋποθέτει το δικαίωμα των νησιών να δημιουργούν αυτομάτως περιοχές πλήρους θαλάσσιας δικαιοδοσίας όπου και αν βρίσκονται, πολυάριθμες αποφάσεις του Διεθνούς Δικαστηρίου είτε αγνόησαν εντελώς τα νησιά που παραμένουν στη λάθος πλευρά της διάμεσης γραμμής για τη δημιουργία θαλάσσιων περιοχών είτε έχουν μόνο μερική επήρεια στην οριοθέτηση των θαλάσσιων περιοχών, εάν η θέση τους στρεβλώνει τη δίκαιη οριοθέτηση ή εάν υπάρχουν άλλες ειδικές/σχετικές περιστάσεις.
Όπως αναφέρεται στον χάρτη που περιέχεται στο παράρτημα της επιστολής μου της 18ης Μαρτίου 2020 (A/74/757), τα εξωτερικά όρια της τουρκικής υφαλοκρηπίδας στην Ανατολική Μεσόγειο ακολουθούν έτσι τη μέση γραμμή μεταξύ των τουρκικών και αιγυπτιακών ακτών. Ως εκ τούτου, η περιοχή όπου το Γιαβούζ διεξάγει γεωτρήσεις, όπως και οι επιχειρήσεις που πραγματοποιούνται από άλλα τουρκικά πλοία γεώτρησης, όπως έχει εξουσιοδοτηθεί από την τουρκική κυβέρνηση, βρίσκονται εξ ολοκλήρου εντός της τουρκικής υφαλοκρηπίδας.
Ομοίως, η αίτηση της Τουρκικής Εταιρείας Πετρελαίου τον Μάιο του 2020 για νέες άδειες σχετικά με δραστηριότητες εξερεύνησης και γεώτρησης στην Ανατολική Μεσόγειο καλύπτει επίσης περιοχές που βρίσκονται εξ ολοκλήρου εντός της τουρκικής υφαλοκρηπίδας, όπου η Τουρκία ασκεί κυριαρχικά δικαιώματα και δικαιοδοσία, όπως έχει δηλώσει στα Ηνωμένα Έθνη.
Η Τουρκία θα ήθελε να εκμεταλλευτεί την ευκαιρία για να διευκρινίσει για άλλη μια φορά ότι, ακόμη και αν καταχωρηθεί ή δημοσιευθεί από τα Ηνωμένα Έθνη, ούτε οι μονομερώς χαρακτηρισμένοι εσωτερικοί νόμοι ή πρακτικές άλλων χωρών, ούτε οι διμερείς συμφωνίες στις οποίες η Τουρκία έχει αντιταχθεί ρητά μεταξύ τρίτων χωρών σχετικά με την οριοθέτηση των θαλάσσιων περιοχών δικαιοδοσίας είναι δεσμευτικές ή μπορεί να γίνει επίκληση τους έναντι της Τουρκίας.
Επιπλέον, θα ήθελα να επαναλάβω ότι δεν υπάρχει ενιαία αρχή που να είναι αρμόδια να εκπροσωπεί από κοινού τους Τουρκοκύπριους και τους Ελληνοκύπριους, και ως εκ τούτου η ελληνοκυπριακή διοίκηση δεν μπορεί να διεκδικήσει de jure ή/και de facto δικαιοδοσία ή κυριαρχία σε αυτές τις περιοχές και ακόμη λιγότερο σε διεθνή ύδατα. Με βάση τα ανωτέρω, η Τουρκία θα συνεχίσει να ασκεί τα κυριαρχικά της δικαιώματα στις περιοχές που έχει επανειλημμένα ανακοινωθεί.
Ταυτόχρονα, η Τουρκία τονίζει για άλλη μια φορά ότι είναι έτοιμη σήμερα, όπως έκανε και στο παρελθόν, να υποστηρίξει πλήρως την εξασφάλιση μιας δίκαιης, και ειρηνικής λύσης σε όλα τα εκκρεμή ζητήματα, συμπεριλαμβανομένης της δίκαιης οριοθέτησης των θαλάσσιων περιοχών δικαιοδοσίας με όλα τα σχετικά παράκτια κράτη που αναγνωρίζει και με τα οποία έχει διπλωματικές σχέσεις, σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο. , προκειμένου να συμβάλει περαιτέρω στη σταθερότητα και την ευημερία ολόκληρης της λεκάνης της Μεσογείου.
Η Τουρκία πιστεύει ότι η οικοδόμηση της ειρήνης και της σταθερότητας στην Ανατολική Μεσόγειο θα είναι δυνατή μόνο μέσω διαλόγου και συνεργασίας. Θα ήμουν ευγνώμων αν η παρούσα επιστολή μπορούσε να διανεμηθεί ως έγγραφο της Γενικής Συνέλευσης, στα σημεία 41 και 74 της ημερήσιας διάταξης, και να δημοσιευθεί στον δικτυακό τόπο του Τμήματος Ωκεανών και Δικαίου της Θάλασσας, καθώς και στην επόμενη έκδοση του Law of the Sea Bulletin.
Φεριντούν Χ. Σινιρλίογλου Μόνιμος Αντιπρόσωπος
Επιστολή 6ης Ιουλίου S/2020/655
Δημοσίευση: 7 Ιουλίου
Επιστολή της 6ης Ιουλίου 2020 του Μόνιμου Αντιπροσώπου της Τουρκίας στα Ηνωμένα Έθνη προς τον Πρόεδρο του Συμβουλίου Ασφαλείας Αναφερόμενος στην επιστολή του Μόνιμου Αντιπροσώπου της Ελλάδας της 12ης Ιουνίου 2020 (S/2020/543), θα ήθελα να επισημάνω τα ακόλουθα σημεία. Κατ' αρχάς, λυπάμαι που η ελληνική πλευρά προσπαθεί για άλλη μια φορά να αποφύγει την αναμφισβήτητη ευθύνη της για τη δημιουργία του Κυπριακού, χειραγωγώντας τόσο την ιστορία όσο και το διεθνές δίκαιο για την δική της σκοπιμότητα. Οι λόγοι που ανάγκασαν την Τουρκία, ως εγγυήτρια δύναμη, να παρέμβει το 1974 σύμφωνα με τη Συνθήκη Εγγυήσεων του 1960 είναι γνωστοί και επαρκώς τεκμηριωμένοι.
Η 11ετής εκστρατεία εθνοκάθαρσης με στόχο τους Τουρκοκύπριους κορυφώθηκε με το περίφημο πραξικόπημα της 15ης Ιουλίου 1974, με στόχο την προσάρτηση της Κύπρου στην Ελλάδα. Αυτό είναι ένα ιστορικό γεγονός, όχι μια ερμηνεία της ιστορίας. Το να κατηγορείς την Τουρκία ότι ασκεί τα νόμιμα δικαιώματά της που απορρέουν από το διεθνές δίκαιο, και να επιδοκιμάζεις τις θηριωδίες που διέπραξε η ελληνοκυπριακή πολιτοφυλακή κατά των Τουρκοκυπρίων, συνιστά πράγματι μεγάλη αδικία στην ιστορία.
Επιπλέον, η εξίσωση του Κυπριακού με τη στρατιωτική παρουσία της Τουρκίας στο νησί είναι σαφώς μια λανθασμένη προσέγγιση. Το διεθνοτικό κράτος εταιρικής σχέσης της Κυπριακής Δημοκρατίας τερματίστηκε ουσιαστικά από τους Ελληνοκύπριους όταν κατήργησαν το Σύνταγμα και εκδίωξαν τους Τουρκοκύπριους εταίρους τους από όλα τα κρατικά όργανα.
Σήμερα, δεν υπάρχει ενιαία αρχή που να είναι αρμόδια να εκπροσωπεί από κοινού τους Τουρκοκύπριους και τους Ελληνοκύπριους. Αντίθετα, υπάρχουν δύο ανεξάρτητες, ξεχωριστές πολιτικές οντότητες στην Κύπρο, καθεμία από τις οποίες ασκεί κυριαρχία και δικαιοδοσία εντός της αντίστοιχης επικράτειάς της. Αν ο Έλληνας συνάδελφός μου επιθυμεί να μιλήσει για κατοχή, θα ήταν μια καλή αρχή για να αναγνωρίσουμε τον σφετερισμό του 56χρονου από την ελληνοκυπριακή πλευρά του ονόματος και της έδρας της κυβέρνησης της Κυπριακής Δημοκρατίας του 1960.
Επιτρέψτε μου επίσης να σας υπενθυμίσω ότι οι παράμετροι των διαπραγματεύσεων, οι οποίες προέκυψαν κατά τη διάρκεια της πεντηκονταετούς ιστορίας τους, είναι γνωστές. Μια απλή ανάλυση των διαφόρων ρυθμών διαπραγμάτευσης δείχνει σαφώς ποιο μέρος έχει απορρίψει τις κύριες παραμέτρους ενός διακανονισμού. Υπό το φως των ανωτέρω, είναι μάλλον η ελληνική πλευρά που καταφεύγει σαφώς στην υπαγόρευση στη διεθνή κοινότητα της δικής της εκδοχής της ιστορίας, του διεθνούς δικαίου και της τρέχουσας κατάστασης στην Κύπρο. Αυτή η νοοτροπία δεν θα μπορούσε να μας οδηγήσει στην επίλυση του Κυπριακού, εάν ο στόχος είναι η οικοδόμηση ενός κοινού μέλλοντος για τους δύο λαούς του νησιού.
Πάνω απ' όλα, για να διαμορφωθεί ένα κοινό μέλλον, είναι επιτακτική ανάγκη να εξετάσουμε την ιστορία με αντικειμενικό τρόπο και να αντλήσουμε τα διδάγματα που ακολούθησαν αναλόγως. Τέλος, ως χώρα με τις μεγαλύτερες ηπειρωτικές ακτές της Ανατολικής Μεσογείου, η Τουρκία θα συνεχίσει να προστατεύει τα νόμιμα δικαιώματά της και τα ζωτικά της συμφέροντα, καθώς και εκείνα της Τουρκικής Δημοκρατίας της Βόρειας Κύπρου, σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο.
Όπως τονίσαμε επανειλημμένως, η Τουρκία είναι ανοικτή για διάλογο με όλα τα σχετικά παράκτια κράτη με τα οποία έχει διπλωματικές σχέσεις. Είμαστε έτοιμοι να υποστηρίξουμε πλήρως μια δίκαιη, δίκαιη και ειρηνική επίλυση όλων των εκκρεμών ζητημάτων στη λεκάνη της Μεσογείου. Θα ήμουν ευγνώμων αν η παρούσα επιστολή μπορούσε να διανεμηθεί ως έγγραφο του Συμβουλίου Ασφαλείας.
Φεριντούν Χ. Σινιρλίογλου Μόνιμος Αντιπρόσωπος