Ο ανεξάρτητος οργανισμός περιβαλλοντικής αξιολόγησης των νέων αυτοκινήτων Green NCAP, που λειτουργεί στα πρότυπα του φοβερού και τρομερού Euro NCAP, υποβάλλοντας σε ειδικές δοκιμές και εκτιμώντας με ειδικό αλγόριθμο τη συνολική επιβάρυνση που προκαλεί στο περιβάλλον κάθε νέο μοντέλο, ανακοίνωσε τους φετινούς νικητές ανά κατηγορία, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται και ένα κινέζικο ηλεκτρικό αυτοκίνητο.
Επειδή είναι αλήθεια ότι ενώ τα περίφημα crash tests, αλλά και ο ίδιος ο Euro NCAP, είναι διάσημα, πριν περάσουμε στην παρουσίαση των αποτελεσμάτων της περιβαλλοντικής αξιολόγησης που πραγματοποιεί ο Green NCAP, είναι χρήσιμο να ανατρέξουμε στην επίσημη ιστοσελίδα του, όπου μπορεί κανείς να διαβάσει ότι πρόκειται για «…μια ανεξάρτητη πρωτοβουλία που προωθεί την εξέλιξη αυτοκινήτων που είναι καθαρά, ενεργειακά αποδοτικά και δεν είναι επιβλαβή για το περιβάλλον. Στοχεύει στη βελτίωση της ποιότητας του αέρα που αναπνέουμε, στη βελτιστοποίηση της χρήσης των πόρων που χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά ανθρώπων και στη μείωση της υπερθέρμανσης του πλανήτη.»
Ο Green NCAP έχει τις δικές του διαδικασίες δοκιμών βάσει των οποίων προκύπτει η βαθμολογία με τα γνωστά αστέρια. Ενώ το πόσο σοβαρά πρέπει να λαμβάνουμε υπόψη τον ίδιο τον Green NCAP φαίνεται από το γεγονός ότι σε αυτόν συμμετέχουν μεγάλες ευρωπαϊκές λέσχες αυτοκινήτου (με πρώτη και καλύτερη την ADAC της Γερμανίας), η φοβερή και τρομερή FIA (ο άρχων του μηχανοκίνητου αθλητισμού, παγκοσμίως), τα υπουργεία μεταφορών της Γερμανίας, της Γαλλίας και του Ηνωμένου Βασιλείου, καθώς και άλλοι μεγάλοι οργανισμοί και ερευνητικά ιδρύματα.
Συνδυάζοντας ακριβείς μετρήσεις από εκτεταμένες εργαστηριακές δοκιμές με δοκιμές σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης, οι βαθμολογίες του Green NCAP φιλοδοξούν να προσφέρουν τα καλύτερα και των δύο κόσμων όσον αφορά την αξιολόγηση των αυτοκινήτων. Το σύστημα αξιολόγησης λαμβάνει τώρα υπόψη του τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου (δηλαδή του CO2) και συνυπολογίζοντας τις εκπομπές των τυπικών ρύπων (αυτών που είναι βλαβεροί για τον άνθρωπο: υδρογονάνθρακες, οξείδια του αζώτου και σωματίδια) και την ενεργειακή απόδοση, προσφέρει στους καταναλωτές μια πιο ευρεία και ολοκληρωμένη πληροφόρηση.
Τα πρόσφατα αποτελέσματα που δημοσίευσε ο Green NCAP αφορούν τις αξιολογήσεις του 2023, ενώ οι ανακοινώσεις γίνονται ανά διαστήματα ώστε οι καταναλωτές να μπορούν να κάνουν την επιλογή τους με γνώμονα και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα κάθε αυτοκινήτου.
Στην ανακοίνωση επισημαίνεται ότι για την κατάκτηση της μέγιστης βαθμολογίας των πέντε αστέρων του Green NCAP, θα πρέπει ένα αυτοκίνητο να είναι ηλεκτρικό. Ωστόσο, κατά την απονομή των βραβείων ανά κατηγορία για το 2023, ο Green NCAP συμπεριέλαβε και βραβεία για αυτοκίνητα με κινητήρες Diesel και βενζίνης αναγνωρίζοντας τις προσπάθειες που κάνουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες για καθαρότερους και πιο αποδοτικούς κινητήρες. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο ορισμός των νικητών της κατηγορίας δεν βασίζεται στην αξιολόγηση του κύκλου ζωής (Life Cycle Assessment / LCA) αλλά στα αποτελέσματα μέτρησης των εκπομπών ρύπων από την εξάτμιση ενός οχήματος, στην κατανάλωση καυσίμου ή ενέργειας που χρειάζεται για να κινηθεί και στο άθροισμα των άμεσων αερίων θερμοκηπίου και τις εκπομπές ρύπων που σχετίζονται με την παραγωγή και την προμήθεια καυσίμου/ενέργειας.
Στην ίδια ανακοίνωση επισημαίνεται ότι η βιομηχανία έχει πλέον κατανοήσει ότι ο νέος κανονισμός Euro 7 δεν θα οδηγήσει σε ένα τεράστιο βήμα προς τα εμπρός στον έλεγχο των εκπομπών, όπως είχε αρχικά προβλεφθεί, κάτι που αφήνει την αγορά ανοιχτή στον ανταγωνισμό. Και τελικά, σύμφωνα με τον Green NCAP, φαίνεται ότι στην υπόθεση του καθαρότερου αέρα μπορούν να συμβάλλουν περισσότερο οι κατασκευαστές και λιγότερο οι ρυθμιστικές αρχές.
Σημειώστε ότι για να οριστεί ο νικητής κάθε κατηγορίας, γίνεται ένας υπολογισμός της μέσης τιμής των βαθμολογιών σε καθέναν από τους τρεις δείκτες: Δείκτης καθαρού αέρα, δείκτης αερίων θερμοκηπίου και δείκτης ενεργειακής απόδοσης. Ο μέσος όρος βαθμολογίας δίνεται σε ποσοστό και χρησιμοποιείται ως βάση για τη σύγκριση των οχημάτων, όπου το όχημα με την υψηλότερη Μέση Βαθμολογία είναι ο Νικητής της Κατηγορίας.
Ακολουθούν οι νικητές ανά κατηγορία. Διευκρινίζουμε ότι η κατηγοριοποίηση έγινε με τα κριτήρια του Green NCAP και δεν ανταποκρίνεται υποχρεωτικά στην κατηγοριοποίηση που χρησιμοποιούμε στην ελληνική αγορά.
Πλήρως ηλεκτρικά και μικρά οικογενειακά: ORA Funky Cat
Στις δοκιμές του Green NCAP, το μικρό οικογενειακό αυτοκίνητο της κινεζνικής Great Wall Motor επέδειξε καλή απόδοση υπό διάφορες συνθήκες, αξιοποιώντας και την αεροδυναμική του σχεδίαση αλλά και την υψηλή απόδοση φόρτισης, συμβάλλοντας στη βελτίωση της συνολικής κατανάλωσής του και στη μείωση του κόστους κίνησης για τους καταναλωτές.
Αυτοκίνητα με κινητήρες Diesel: Opel Mokka
Το Mokka εκμεταλλεύεται ένα καλά προσαρμοσμένο σύστημα μετάδοσης κίνησης και πείθει συνολικά όχι μόνο χάρη στις χαμηλές τιμές κατανάλωσης καυσίμου αλλά και λόγω της καλής βαθμολογίας στον Δείκτη Καθαρού Αέρα. Κατάφερε να ελαχιστοποιήσει τους ρύπους, μέσω ενός υπερσύγχρονου συστήματος μετεπεξεργασίας καυσαερίων που παρέμεινε αποτελεσματικό στις περισσότερες συνθήκες της δοκιμής.
Αυτοκίνητα με κινητήρες βενζίνης: Škoda Kamiq
Το Škoda Kamiq αποδείχτηκε συνολικά μια πολύ καλή υλοποίηση, αξιοποιώντας την απόδοση του μικρού, υπερτροφοδοτούμενου βενζινοκινητήρα του που επέτρεψε τη διατήρηση των επιπέδων εκπομπών ρύπων σε χαμηλά επίπεδα. Τόσο το πετρελαιοκίνητο Opel Mokka όσο και το βενζινοκίνητο Škoda Kamiq μπορούν να θεωρηθούν ως σημείο αναφοράς για οχήματα συμβατικών ορυκτών καυσίμων με καλές επιδόσεις.
Κατηγορία Executive Car: Tesla Model S
Το Tesla Model S εντυπωσιάζει όχι μόνο με τα τεχνολογικά χαρακτηριστικά του αλλά και με την ενεργειακή του απόδοση, τις επιδόσεις και την αυτονομία του. Ανεξάρτητα από το μέγεθος και το βάρος του, το Model S αποτελεί παράδειγμα, σύμφωνα με τον Green NCAP, στην κατηγορία των αμιγώς ηλεκτρικών πολυτελών αυτοκινήτων.
Κατηγορία μικρών πολυμορφικών / MPV: Renault Kangoo
Το Kangoo E-Tech προσφέρει βελτιωμένες δυνατότητες μεταφοράς αγαθών και απευθύνεται σε μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις. Με τη σχετικά μικρή μπαταρία του (45 kWh), το αυτοκίνητο προορίζεται να χρησιμοποιείται κυρίως σε μικρότερες αποστάσεις, αλλά αυτή η περίπτωση χρήσης υπογραμμίζει ξεκάθαρα όλα τα καθημερινά πλεονεκτήματα του πλήρως ηλεκτρικού συστήματος μετάδοσης κίνησης, με την προϋπόθεση ότι το όχημα μπορεί να φορτίζεται όπως απαιτείται.
Κατηγορία μικρών SUV: Volkswagen ID.5
Παρόλο που ζυγίζει περισσότερα από 2.100 κιλά λόγω της μεγάλης μπαταρίας του, το ID.5 επέδειξε εντυπωσιακή απόδοση στην αξιολόγηση. Οι καταγεγραμμένες τιμές κατανάλωσης ήταν από τις χαμηλότερες που μετρήθηκαν από το Green NCAP μέχρι στιγμής και επέτρεψαν σε αυτό το EV να κερδίσει την πρώτη θέση στην κατηγορία Small SUV.