Το ΔΣ της Ελλάκτωρ αναμένεται να προτείνει στη ΓΣ την εκλογή του Οδυσσέα Χριστοφόρου στο ΔΣ του Ομίλου. Πρόκειται για μια σημαντική παρουσία στο ΔΣ του ομίλου, με την αγορά, που ξέρει να διαβάζει πίσω από τις γραμμές, να μην αφήνει απαρατήρητη αυτήν την κίνηση. Πρόκειται για έμπειρο στέλεχος με πλούσιο βιογραφικό, καθώς έχει περάσει από διοικητικές θέσεις εκ των μεγαλύτερων εταιρειών της χώρας.
Μετά το μεταπτυχιακό του στις Δημόσιες Σχέσεις και στην Επικοινωνία στο Πανεπιστήμιο Ulster του Μπέλφαστ, ο Οδυσσέας Χριστοφόρου ξεκίνησε την καριέρα του από την Arthur Andersen, ενώ στη συνέχεια ανέλαβε Γενικός Διευθυντής στην E&Y Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Έχει επίσης διατελέσει διευθυντής επικοινωνίας στην Εμπορική Τράπεζα και την Τράπεζα Κύπρου, ενώ από το 2008 έως το 2014 είχε διατελέσει Εντεταλμένος Διευθυντής στην ΤτΕ. Από το 2014 βρίσκεται σε θέσεις ευθύνης στον ΟΠΑΠ, αρχικά ως Γενικός Διευθυντής Εταιρικής Επικοινωνίας και από τον Ιούλιο του 2019 κατέχει τη θέση του αν. CEO.
---
Δυνατό και με σημαντικές προεκτάσεις είναι το deal μεταξύ της Trade Estates και της Autohellas, με την εταιρεία μίσθωσης αυτοκινήτων να αποκτά το 12% της εταιρείας ακινήτων του ομίλου Φουρλή. Οι λεπτομέρειες της συναλλαγής είναι εξίσου ενδιαφέρουσες. Η Autohellas θα εισφέρει οικόπεδο 45,4 στρεμμάτων στην Ελευσίνα με κτίριο επαγγελματικών κτιρίων και αποθηκών, το οποίο θα μετατραπεί σε υπερσύγχρονο κτίριο logistics. Επίσης, η Autohellas θα έχει δικαίωμα προτίμησης να αναπτύξει στις εγκαταστάσεις της Trade Estates, σε από κοινού συνεργασία, προγράμματα «mobility», που περιλαμβάνουν την μίσθωση και τον διαμοιρασμό αυτοκινήτων (car-sharing, van-sharing, car-charging). Το να έχει στρατηγικό εταίρο η Trade Estates την Autohellas, ενόψει της επικείμενης δημόσιας προσφοράς και της εισαγωγής της στο Χρηματιστήριο Αθηνών είναι, δίχως αμφισβήτηση, ισχυρό πλεονέκτημα.
Μη ξεχνάμε ότι η Trade Estates έχει λάβει τη θέση της στο project του Ελληνικού, πραγματοποιώντας επένδυση 55 εκατ. ευρώ που περιλαμβάνει την απόκτηση έκτασης εντός του πρώην αεροδρομίου επί της λεωφόρου Βουλιαγμένης, όπου θα δημιουργήσει Retail Park. Κάπως έτσι, η Autohellas εμμέσως, κλειδώνει τη θέση της και στο project του Ελληνικού, όπου θα έχει τη δυνατότητα να δημιουργήσει λύσεις και εφαρμογές Mobility. Όπως δήλωσε και ο διευθύνων σύμβουλος της Autohellas -που ελέγχει και το 37,5% της Aegean όπου, ως γνωστόν, κατέχει τη θέση του προέδρου- η στρατηγική συνεργασία με τη Fourlis οδηγεί στην ανάπτυξη σημαντικών συνεργειών σε δραστηριότητες που σχετίζονται με τις νέες τεχνολογίες και την ηλεκτροκίνηση. Και μια και αναφέραμε το Ελληνικό, να υπενθυμίσουμε ότι το 2019 η Aegean απέκτησε το 1,66% της Lamda Development, γεγονός που συνιστά ένα ακόμη κομμάτι του παζλ των συνεργειών πέριξ της μεγαλύτερης επένδυσης στο ελληνικό real estate.
---
Αποδεικνύει η είσοδος στη Trade Estates τον αναβρασμό που υπάρχει στο real estate; Προφανώς είναι η απάντηση. Αρκεί ακόμη να αναφέρουμε ότι η Prodea Investments μπαίνει στο οικιστικό κομμάτι, σε πρώτη φάση, με πέντε projects στην Αττική, που θα αναπτύξει σε στρατηγική συνεργασία με ειδικευμένη ομάδα developers. Η Prodea σχεδιάζει και την ανάπτυξη ενός πολυτελούς συγκροτήματος κατοικιών στην περιοχή τους Ελληνικού. Η Dimand έχει μπει στο Χρηματιστήριο, διαθέτοντας ως μεγαλομετόχους το family office της Μαριάννας Ι. Λάτση Latsco Hellenic Holdings και το fund Orasis του George Elliott. Μάλιστα, η εταιρεία σε συνεργασία με την Prodea υλοποιεί το συγκρότημα γραφείων Hub 26 στη Θεσσαλονίκη (περιοχή Φιξ), το συγκρότημα γραφείων της Stoiximan στο Μαρούσι και αυτό της ασφαλιστικής Generali στη Λ. Συγγρού (Generali). Και βέβαια, τον Πύργο του Πειραιά, ενώ, πρόσφατα, οι δύο εταιρίες εγκαινίασαν και το πρώτο ξενοδοχείο της αλυσίδας Moxy στην Πλ. Ομονοίας. Εκτός όμως, από τις εισηγμένες εταιρείες ακινήτων, ιδιαίτερη κινητικότητα στην αγορά ακινήτων εμφανίζουν και άλλοι παίκτες που αναζητούν νέες ευκαιρίες. Σε αυτούς πρώτοι στη λίστα είναι Ισραηλινοί και Λιβανέζοι επενδυτές.
---
Ίσως, τελικά, να μην έχει τόσο μεγάλη εφαρμογή η πεποίθηση που υπάρχει διάχυτη στην αγορά ότι η εποχή των προσφυγών στη δικαιοσύνη έχει παρέλθει με το σκεπτικό ότι τα, προς δημοπράτηση, έργα είναι τόσο πολλά που χώρος υπάρχει για όλους. Ή τουλάχιστον, αυτό θα φανεί το αμέσως προσεχές διάστημα, οπότε θα ανοίξουν τα χαρτιά της η κοινοπραξία TΕΚΑΛ-Interkat-CmC Di Ravenna που αποκλείστηκε από το δημόσιο έργο της κατασκευής του οδικού άξονα Μπράλος-Άμφισσα με προϋπολογισμό 285 εκατ. ευρώ. Για το project αποτελεί προσωρινό ανάδοχο η Άβαξ, έχοντας καταθέσει προσφορά με έκπτωση 10%. Κι αυτό σε συνέχεια της απόρριψης από την αρμόδια επιτροπή του υπουργείου Υποδομών της προσφοράς της ΤΕΚΑΛ, που σε κοινοπραξία με την ιταλική CMC SpA και την ΙΝΤΕΡΚΑΤ είχαν μειοδοτήσει με έκπτωση 14%. Η επιτροπή διαγωνισμού απέρριψε την προσφορά της κοινοπραξίας, θεωρώντας ότι η ιταλική εταιρία δεν έχει τις χρηματοοικονομικές δυνατότητες να ανταποκριθεί στις ανάγκες χρηματοδότησης του έργου. Ως αποτέλεσμα, το έργο κατέληξε στην Άβαξ και τώρα μένει να δούμε εάν η κοινοπραξία που αποκλείστηκε θα καταθέσει προσφυγή στην Αρχή εξέτασης προδικαστικών προσφυγών. Το έργο περιλαμβάνει την μελέτη και κατασκευή των έργων βελτίωσης του οδικού άξονα Λαμία - Ιτέα - Αντίρριο, στο τμήμα Μπράλος - Άμφισσα, μήκους 25 περίπου χλμ.
---
Τέσσερις συνεχόμενες ανοδικές συνεδριάσεις συμπλήρωσε η μετοχή της ΔΕΗ και μέσα σε αυτό το σύντομο χρόνο άλλαξε σημαντικά η χρηματιστηριακή της εικόνα. Από τη μία το νέο πρόγραμμα αγοράς ιδίων μετοχών που θα εγκριθεί από την έκτακτη γενική συνέλευση, αλλά και η επανεκκίνηση του Nord Stream 1 βοήθησαν στο να αναζωπυρωθεί το επενδυτικό ενδιαφέρον για τη μετοχή, η οποία είχε φτάσει να διαπραγματεύεται ακόμα και κάτω από τα 5 ευρώ. Πλέον ήδη καταγράφει άνοδο 15% με τους επενδυτές να τοποθετούνται στις ενεργειακές μετοχές συνολικά. Η ΔΕΗ έχει πλάνο αξιοποίησης των λιγνιτικών μονάδων, αλλά και των υδροηλεκτρικών προκειμένου να μπορέσει να ανταπεξέλθει στη δύσκολη συγκυρία. Πρόσφατα ο CEO, Γιώργος Στάσσης, είχε πει πως θα καθυστερήσει 1-2 χρόνια η απολιγνιτοποίηση λόγω της ενεργειακής κρίσης, αλλά και πως η Ελλάδα είναι λίγο καλύτερα τοποθετημένη από την υπόλοιπη Ευρώπη απέναντι στην κρίση, καθώς διαθέτει σταθμό LNG.
---
Χαμηλά στις κεφαλαιοποιήσεις, ένα ενδιαφέρον το έχουν οι τελευταίες ανακοινώσεις από του Μύλους Κεπενού, όπου ο πρόεδρος της εταιρείας Δημήτρης Κεπενός αύξησε το ποσοστό του στο 40,33% από 38,94%, ενώ η διευθύνουσα σύμβουλος Ελένη Κεπενού αύξησε το δικό της στο 39,88% από 38,946%. Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση και οι δύο ξεπέρασαν το όριο του 3%. Το ερώτημα είναι αν οι αγορές έχουν γίνει εντός εξαμήνου, οπότε θα πρέπει να υπάρξει δημόσια πρόταση. Σύμφωνα με τις προηγούμενες ανακοινώσεις δε φαίνεται να είναι εντός εξαμήνου, αλλά στελέχη της αγοράς σημειώνουν πως το ποσοστό που πραγματικά είναι εκτός βασικών μετοχών και συγγενικών προσώπων είναι ελάχιστο και ίσως κάτω από 1%. Επομένως, σχολιάζουν πως μικρή σημασία έχει αν θα γίνει δημόσια πρόταση ή όχι. Με βάση όμως τις αγορές ίσως οδηγηθούμε σε άλλη μία έξοδο. Να θυμίζουμε πως στη γενική συνέλευση που θα γίνει 5 Αυγούστου η διοίκηση θα προτείνει τη διανομή μερίσματος 0,047 ευρώ ανά μετοχή.
---
Μικρότερη είναι η ανησυχία της Citigroup για περαιτέρω μείωση των αποτιμήσεων και μεγαλύτερη για τις επιπτώσεις στην κερδοφορία των επιχειρήσεων και τον αυξανόμενο κίνδυνο ύφεσης. Οι αγορές προεξοφλούν μια επιβράδυνση της οικονομίας, αλλά όχι μια ύφεση. Η αμερικανική τράπεζα παρακολουθεί την αγορά για τυχόν σημάδια χρηματοοικονομικού στρες μέσω των διευρυνόμενων spreads των ιταλικών ομολόγων, που θα μπορούσαν να ασκήσουν πίεση στην περιφέρεια και ειδικά στις τράπεζες της περιφέρειας και της Ιταλίας.
Οπως επισημαίνει η Citi, ιστορικά η αγορά μετοχών έχει «χωνέψει» σχετικά ήπια τις αυξήσεις επιτοκίων της ΕΚΤ με εξαίρεση περιπτώσεις όπου υπήρχαν σαφή λάθη πολιτικής. Η ΕΚΤ ξεκίνησε μια ευρέως αναμενόμενη σύσφιξη της νομισματικής πολιτικής σε συντονισμό με άλλες μεγάλες κεντρικές τράπεζες. Η αγορά μετοχών έχει ήδη υποτιμηθεί, εν αναμονή των κινήσεων στο μέτωπο των επιτοκίων και ο κίνδυνος για τις μετοχές στο εξής αφορά κυρίως τον αντίκτυπο των αυξήσεων των επιτοκίων στα κέρδη ανά μετοχή των εισηγμένων και στην ενίσχυση της πιθανότητας ύφεσης στην οικονομία.
Η προοπτική πρόωρων εκλογών στην Ιταλία μετά την κατάρρευση του κυβερνητικού συνασπισμού του πρωθυπουργού Mario Draghi μπορεί να προσθέσει έως και 70 μονάδες βάσης στο spread των 10ετών ιταλικών ομολόγων, φέρνοντάς τα δηλαδή πάνω από τις 300 μονάδες βάσης από 232 μβ σήμερα.
---
Είναι γνωστό πως η Νορβηγία είναι μία από τις πιο προχωρημένες χώρες στον κόσμο σε ό,τι αφορά τα ηλεκτροκίνητα οχήματα. Οι κάτοικοι της εξαιρετικά πλούσιας, χάρη στο πετρέλαιο και την πολύ καλή διαχείριση των εσόδων από αυτό, χώρας έχουν αγκαλιάσει τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα όσο κανείς άλλος στον κόσμο. Το 2021 ήταν η πρώτη χρονιά στην ιστορία που τα νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κυκλοφόρησαν στην Νορβηγία ήταν περισσότερα από όλα τα οχήματα που χρησιμοποιούν κινητήρες εσωτερικής καύσης. Το 65% των νέων αυτοκινήτων ήταν ηλεκτροκινούμενο για το 2021.
Σε αυτό βοήθησαν πολύ η επιθυμία των κατοίκων να αγοράζουν τέτοια οχήματα σε συνδυασμό με τις γενναίες κρατικές επιδοτήσεις. Όλα αυτά βέβαια είναι λίγο πολύ γνωστά. Αυτό που δεν είναι ευρέως γνωστό, είναι πως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα χρησιμοποιούνται πλέον περισσότερο από τα παραδοσιακά. Εδώ εννοούμε πως, για πρώτη φορά, η μέση ετήσια χιλιομετρική απόσταση που διανύουν τα EV είναι μεγαλύτερη από την αντίστοιχη για όλους τους άλλους τύπους αυτοκινήτων. Δηλαδή, οι ιδιοκτήτες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων τα χρησιμοποιούν περισσότερο απ’ ότι οι ιδιοκτήτες των βενζινοκίνητων, των πετρελαιοκίνητων και των υβριδικών.
Αυτό το ενδιαφέρον στατιστικό στοιχείο που βρήκαμε στο Bloomberg μας δείχνει πως τα αυτοκίνητα αυτά δεν είναι κάποιου τύπου μόδα, αλλά προφανώς βολεύουν τους ιδιοκτήτες τους πολύ περισσότερο από τα υπόλοιπα, αφού με την πάροδο του χρόνου γίνονται πολύ πιο εύχρηστα και οι μπαταρίες τους παρέχουν πολύ μεγαλύτερη αυτονομία στην κίνηση. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει πως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα εκτοπίσουν σύντομα όλα τα άλλα, αφού ο παλαιότερος στόλος αποτελείται κυρίως από βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα. Σημαίνει όμως πως τα πράγματα εξελίσσονται γρήγορα. Μένοντας στην Νορβηγία και από το ίδιο ρεπορτάζ, μαθαίνουμε πως το 2021 στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αναλογούσε το 17% του συνόλου των διανυθέντων χιλιομέτρων από επιβατηγά αυτοκίνητα. Παγκοσμίως βέβαια, η πρόοδος δεν είναι τόσο σημαντική, αφού το αντίστοιχο ποσοστό για όλον τον κόσμο είναι κοντά στο 1,5%. Αν η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία καταφέρει να εξασφαλίσει τα απαραίτητα υλικά για την κατασκευή μπαταριών, το παράδειγμα της Νορβηγίας θα το ακολουθήσουν πολύ σύντομα και πολλές άλλες χώρες, με την προϋπόθεση βέβαια πως οι τιμές των νέων αυτοκινήτων θα σταματήσουν να ακριβαίνουν μέρα με την ημέρα.
---
Οι εισαγγελείς της Νοτίου Κορέας εξαπέλυσαν έφοδο σε επτά τοπικά ανταλλακτήρια κρυπτονομισμάτων στο πλαίσιο της έρευνας για την Terraform Labs και τον συνιδρυτή της Do Kwon. Οι ερευνητές από το Γραφείο Εισαγγελίας Νότιας Περιφέρειας της Σεούλ κατάσχεσαν αρχεία συναλλαγών από ανταλλακτήρια όπως τα Upbit, Bithumb, Coinone, Korbit και Gopax. Οι αξιωματούχοι έψαξαν επίσης για αποδεικτικά στοιχεία στα σπίτια και τα γραφεία ατόμων που φέρονται να εμπλέκονται στην υπόθεση. Η ερευνητική ομάδα πραγματοποίησε επίσης επιδρομή στο επενδυτικό κεφάλαιο Dunamu and Partners. Το Dunamu φέρεται να αγόρασε 20 εκατομμύρια luna token της Terraform Labs κατά τα πρώτα στάδια του Terra το 2018.
Η Terraform Labs και οι συνιδρυτές Kwon και Daniel Shin έχουν αποτελέσει αντικείμενο πολλών αγωγών και ερευνών στη Νότια Κορέα και στο εξωτερικό μετά την ολική κατάρρευση των ψηφιακών νομισμάτων TerraUSD και luna της εταιρείας τον Μάιο. Οι επενδυτές και στα δύο νομίσματα μήνυσαν την εταιρεία και τους δύο συνιδρυτές για κατηγορίες απάτης. Μια ομάδα έρευνας οικονομικού εγκλήματος ερευνά επίσης την Terraform Labs για πιθανή φοροδιαφυγή περίπου 78 εκατομμυρίων δολαρίων.
Στο πλαίσιο της έρευνας, οι Κορεάτες εισαγγελείς απαγόρευσαν στους προγραμματιστές και πρώην εργαζομένους της Terraform Labs να εγκαταλείψουν τη χώρα.
Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.