Πάνω από 40 εκατομμύρια μαθητές δεν έχουν πάει στο σχολείο τους τις τελευταίες εβδομάδες, καθώς οι καύσωνες ανάγκασαν τα εκπαιδευτικά ιδρύματα να παραμένουν κλειστά σε περιοχές της Ασίας και της Βόρειας Αφρικής.
Με το κλίμα να θερμαίνεται, οι καύσωνες διαρκούν περισσότερο και οι θερμοκρασίες φτάνουν σε νέα υψηλά, αναφέρει σε σημερινή ανάλυσή του το Reuters. Με τη σειρά τους, οι κυβερνητικές αρχές και οι ειδικοί σε θέματα δημόσιας υγείας σε όλο τον κόσμο αναρωτιούνται εάν θα πρέπει να συνεχίσουν οι μαθητές να πηγαίνουν στις ζεστές αυτές αίθουσες διδασκαλίας ή να τους ενθαρρύνουν να μείνουν στο σπίτι.
AP Photo/Marco Ugarte
Κάθε απόφαση έχει συνέπειες.
Περίπου το 17% των παιδιών σχολικής ηλικίας στον κόσμο βρίσκονται ήδη εκτός σχολείου, σύμφωνα με τα στοιχεία των Ηνωμένων Εθνών, αλλά το ποσοστό είναι πολύ μεγαλύτερο στις αναπτυσσόμενες χώρες, καθώς σχεδόν το ένα τρίτο των παιδιών της υποσαχάριας Αφρικής δεν πηγαίνει σχολείο, σε σύγκριση με μόλις 3% στη Βόρεια Αμερική.
Οι βαθμολογίες των παιδιών στις αναπτυσσόμενες χώρες υστερούν σε σχέση με τις ανεπτυγμένες χώρες.
Η ζέστη θα μπορούσε να επιδεινώσει τις ανισότητες, διευρύνοντας το μαθησιακό χάσμα μεταξύ των αναπτυσσόμενων χωρών στους τροπικούς και των αναπτυγμένων χωρών, δήλωσαν ειδικοί στο Reuters, ακόμη και μεταξύ πλούσιων και φτωχών συνοικιών σε πλούσιες χώρες. Ωστόσο, τα παιδιά που πηγαίνουν σε σχολεία χωρίς κλιματισμό σε περιόδους πολύ υψηλών θερμοκρασιών, μπορεί δυνητικά να αρρωστήσουν.
Το Νότιο Σουδάν έκλεισε ήδη φέτος τα σχολεία του για περίπου 2,2 εκατομμύρια μαθητές στα τέλη Μαρτίου, όταν ο υδράργυρος εκτινάχθηκε στους 45 βαθμούς Κελσίου. Χιλιάδες σχολεία στις Φιλιππίνες και στην Ινδία ακολούθησαν στα τέλη Απριλίου, κλείνοντας τις αίθουσες σε περισσότερους από 10 εκατομμύρια μαθητές.
Την Τετάρτη, η Καμπότζη διέταξε όλα τα δημόσια σχολεία να μειώσουν κατά δύο ώρες τη διάρκεια της σχολικής ημέρας λόγω των υψηλών θερμοκρασιών τις μεσημεριανές ώρες.
Εν τω μεταξύ, το Μπαγκλαντές αμφιταλαντεύεται μεταξύ του ανοίγματος και του κλεισίματος των σχολείων για περίπου 33 εκατομμύρια μαθητές εν μέσω της πίεσης των εξετάσεων - ακόμη και όταν οι θερμοκρασίες φτάνουν σε επικίνδυνα επίπεδα.
Πολλά σχολεία του Μπαγκλαντές «δεν έχουν ανεμιστήρες, ο εξαερισμός δεν είναι καλός και μπορεί να έχουν τσίγκινη στέγη που δεν παρέχει καλή μόνωση», δήλωσε ο Shumon Sengupta της ΜΚΟ Save the Children.
AP Photo/Aaron Favila
Οι υψηλές θερμοκρασίες επιβραδύνουν τις γνωστικές λειτουργίες του εγκεφάλου, μειώνοντας την ικανότητα των μαθητών να συγκρατούν και να επεξεργάζονται πληροφορίες.
Σύμφωνα με μια μελέτη του 2020, οι μαθητές λυκείου στις ΗΠΑ που εκτεθήκαν σε υψηλότερες θερμοκρασίες κατά το έτος που προηγήθηκε των εξετάσεων σημείωσαν χειρότερες επιδόσεις στις εξετάσεις.
Σύμφωνα με διάφορες έρευνες, το 40% έως 60% των σχολείων των ΗΠΑ θεωρείται ότι διαθέτουν τουλάχιστον μερικό κλιματισμό. Τα σχολεία που δεν διαθέτουν κλιματισμό βρίσκονται συχνά σε φτωχότερες συνοικίες, οι οποίες ήδη υστερούν ακαδημαϊκά σε σχέση με τις πλουσιότερες.
Εξετάζοντας δεδομένα από άλλες χώρες, ο οικονομολόγος του Πανεπιστημίου της Βοστόνης Josh Goodman σημείωσε ότι «όταν (οι μαθητές σε) αυτά τα μέρη βιώνουν μια χρονιά με περισσότερη ζέστη, φαίνεται ότι μαθαίνουν λιγότερο», είπε.
Άλλες έρευνες δείχνουν ότι η υπερβολική ζέστη στους τροπικούς μπορεί επίσης να επηρεάσει την εκπαίδευση ενός παιδιού ακόμη και πριν από τη γέννησή του.
Τα παιδιά στη Νοτιοανατολική Ασία που εκτέθηκαν σε θερμοκρασίες υψηλότερες του μέσου όρου κατά τη διάρκεια της κύησης και στην αρχή της ζωής τους απέκτησαν λιγότερα χρόνια σχολικής εκπαίδευσης αργότερα στη ζωή τους, διαπίστωσε μελέτη του 2019 στα Πρακτικά της Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών.
Όλα αυτά είναι ανησυχητικά, δήλωσε ο Goodman, διότι καθώς ο πλανήτης θερμαίνεται, οι ήδη θερμές χώρες που θα γνωρίσουν ένα εξαιρετικά θερμό κλίμα θα υποφέρουν περισσότερο από ό,τι οι άλλες χώρες.
«Η κλιματική αλλαγή θα διευρύνει το μαθησιακό χάσμα μεταξύ θερμών και ψυχρών χωρών», δήλωσε.
AP Photo/Petros Karadjias
Ορισμένες ανεπτυγμένες χώρες προσπαθούν να αντιμετωπίσουν το ζήτημα.
Τον Μάρτιο, η Αμερικανική Υπηρεσία Διεθνούς Ανάπτυξης (USAID) ανακοίνωσε ότι θα κατασκευάσει 30 σχολεία ανθεκτικά στη ζέστη στην Ιορδανία έως το 2026 «για να αντιμετωπιστεί η προβλεπόμενη αύξηση των ημερών ακραίας ζέστης στην Ιορδανία».
Στο Μπαγκλαντές πέρυσι, τα σχολεία έκλεισαν για 6-7 ημέρες, δήλωσε ο Sengupta της Save the Children. «Αλλά φέτος, λένε ότι μπορεί να είναι κλειστά για 3 έως 4 εβδομάδες», καθώς ο Μάιος είναι συχνά ο πιο ζεστός μήνας στη Νότια Ασία.