Αυτό είναι το μοντέλο βιωσιμότητας που μετατρέπει την Ίο σε πρότυπο αναφορά για την τουριστική αειφορία
Calilo

Αυτό είναι το μοντέλο βιωσιμότητας που μετατρέπει την Ίο σε πρότυπο αναφορά για την τουριστική αειφορία

Ένας από τους πολλούς ποιοτικούς παράγοντες που κάνει τον Όμιλο Calilo να ξεχωρίζει, είναι η προσήλωσή του στον αειφόρο τουρισμό και τη διαμόρφωση ενός βιώσιμου τουριστικού μοντέλου. Ο ίδιος, έχει αποδείξει με την επένδυσή του στην Ίο, ότι ένα μοναδικό ξενοδοχείο μπορεί να αλλάξει την τουριστική φιλοσοφία αλλά και την εικόνα του κόσμου για ένα Αιγαιοπελαγίτικο νησί. Βέβαια δεν πρόκειται απλά για ένα ξενοδοχείο, αλλά για μία τουριστική μονάδα αναφοράς στο πλαίσιο μιας ευρύτερης βιώσιμης επένδυσης, που ήδη αναγνωρίζεται παγκόσμια. 

Το Calilo δεν χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις, αφού στα σχεδόν 4 χρόνια της λειτουργίας του, έχει αποσπάσει δεκάδες διεθνείς διακρίσεις κι έχει αποκτήσει φανατικούς φίλους. Και μέσα από αυτά έχει τοποθετηθεί σε μία ειδική κατηγορία: αυτή στην οποία η επένδυση τουριστικής ανάπτυξης στηρίζει αλλά και υποστηρίζεται από τη βιωσιμότητα. 

Αυτό είναι άλλωστε και το όραμα του ομίλου Calilo. Να διαμορφώσει ένα σύγχρονο πρότυπο βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης για τη χώρα, μέσα από την ανάδειξη της Ίου σε κορυφαίο, ποιοτικό και βιώσιμο ταξιδιωτικό προορισμό. Με άλλα λόγια στοχεύει στη δημιουργία ενός βιώσιμου τουριστικού προϊόντος που θα αντέχει στο χρόνο και θα διαμορφώνει το «ελληνικό υπόδειγμα». Ένα προϊόν που θα αναδεικνύει τη μοναδικότητα της χώρας και των προορισμών της, με γνώμονα όχι τον γιγαντισμό, αλλά την προστασία.

Η δραστηριοποίηση του Ομίλου στο νησί είναι συνυφασμένη με την αξιοποίηση βέλτιστων πρακτικών στον κλάδο της φιλοξενίας που δημιουργούν υψηλή προστιθέμενη αξία για την τοπική κοινωνία και συμβάλλουν στη συνολική επιχειρηματική ανάπτυξη της Ίου. Ως προς αυτό το στόχο, δε, υλοποιεί τρεις Στρατηγικές Επενδύσεις Εθνικής Σημασίας, ύψους €200 εκατ.

Στην επενδυτική δραστηριότητά του, κεντρική δέσμευση είναι να μην οικοδομεί περισσότερο από το 1% των εκτάσεων ιδιοκτησίας του, -και όχι το 10% που προβλέπεται για τουριστικές επενδύσεις. Με τον τρόπο αυτό αφήνει το υπόλοιπο αδόμητο, ακατέργαστο, αυθεντικό, προστατεύοντας το από την υπερανάπτυξη και αλλοίωση που ακολουθεί κατά βάση το μαζικό και αλόγιστο τουρισμό.

Επιπλέον, ο σχεδιασμός των επενδύσεων του Ομίλου προβλέπει συντελεστή δόμησης από 0,06 έως 0,04, δηλαδή 75% χαμηλότερο από τον ισχύοντα, ο οποίος αντιστοιχεί στο 50% του συντελεστή δόμησης που ισχύει στην εκτός σχεδίου περιοχή στην Ίο (ΣΔ 0,1), με ανώτατο επιτρεπόμενο όριο δόμησης 0,2, αποτρέποντας φαινόμενα άναρχης δόμησης ή και υπερδόμησης.

Ένα ακόμα σημαντικό στοιχείο στην ανάπτυξη του ομίλου Calilo, είναι ότι τα δομικά στοιχεία των αναπτύξεων του ομίλου διαμορφώνουν η πέτρα και το ξύλο, που κυριαρχούν στην αρχιτεκτονική όλων των εγκαταστάσεων, με υλικά που προκύπτουν από τις εργασίες χωρίς να επιβαρύνουν το φυσικό τοπίο. 

Προστασία φυσικού πλούτου της Ίου

Δεν περιορίζεται, όμως, σε αυτά. Με σεβασμό στο περιβάλλον, η επιχειρηματική δραστηριότητα του υλοποιείται με σύνεση και υπευθυνότητα, φροντίζοντας για την προφύλαξη τοπικών υδάτινων και φυσικών πόρων. 

Έτσι, μέχρι σήμερα, ο Όμιλος Calilo έχει αναλάβει τη φύτευση πάνω από 68.000 δέντρων και θάμνων με φυτά της γηγενούς χλωρίδας από αρχαιοτάτων χρόνων, ενώ μέχρι το τέλος της χρονιάς θα έχουν φυτευτεί ακόμα 20.000. 

Στο πλαίσιο αυτό υλοποιεί και το πρόγραμμα “Elektra Olive Tree Project”, χάρη στο οποίο, έχουν διασωθεί 625 υπεραιωνόβια ελαιόδεντρα (τα περισσότερα από αυτά ηλικίας άνω των 300 ετών), τα οποία επρόκειτο να κοπούν και να πωληθούν για καυσόξυλα στην ηπειρωτική Ελλάδα. Αντί γι’ αυτό, ο Όμιλος Calilo φρόντισε να μεταφερθούν στην Ίο, όπου τους δόθηκε μια δεύτερη ευκαιρία να συνεχίσουν την υπεραιωνόβια ζωή τους. Το 97% των δέντρων αυτών έχουν επιβιώσει και σήμερα ευδοκιμούν στο νησί. 

Όπως ήταν αναμενόμενο, το Elektra Project, όπως και η γενικότερη εταιρική φιλοσοφία και η δραστηριότητα του Ομίλου, έγινε αντικείμενο ξεχωριστής μνείας σε μεγάλα διεθνή μέσα, όπως τα National Geographic, Forbes, New York Times, The Telegraph, Veranda και άλλα μεγάλα τουριστικά Μέσα Ενημέρωσης. Όλα επαίνεσαν το Calilo ως πρότυπο βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης σε παγκόσμιο επίπεδο και απέδωσαν ξεχωριστή θέση στην Ίο μέσα στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη.

Σε αυτό το επίπεδο, δεν πρέπει να διαφεύγει προσοχής η ιδιαίτερη φροντίδα και για την πανίδα του νησιού. Στο Κέντρο Προστασίας Ιπποειδών του Όμίλου Calilo, είκοσι γαϊδουράκια απολαμβάνουν μια ήρεμη ζωή, έχοντας διαφύγει τον μαρτυρικό βίο πολλών ιπποειδών σε άλλα νησιά της χώρας μας. 

Περιορίζοντας ευρύτερα το περιβαλλοντικό αποτύπωμα λειτουργίας

Για τον όμιλο Calilo, ένας ευρύτερος στόχος είναι και η ουσιαστική μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της λειτουργίας των εγκαταστάσεών του. Και για το λόγο αυτό έχει δρομολογήσει μια σειρά από ειδικές δράσεις. 

Μία απ’ αυτές είναι οι δεξαμενές συλλογής βρόχινου νερού (8.500 μ3) που έχει εγκαταστήσει για τις ανάγκες των επιχειρήσεων ώστε να μην επιβαρύνεται το δίκτυο του νησιού. Αυτό συμπληρώνεται από σύστημα παροχής αλμυρού νερού στις κολυμβητικές δεξαμενές για να μην επιβαρύνεται το τοπικό δίκτυο, αλλά και ένα ευρύτερο σύστημα εξοικονόμησης νερού και ενέργειας στις εγκαταστάσεις των επιχειρήσεων.

Παράλληλα , όμως, έχει διαμορφώσει και σύστημα διαχωρισμού ανακυκλώσιμων υλικών, ενώ εφαρμόζει μείωση της χρήσης πλαστικού κατά 30% σε όλη του την εφοδιαστική αλυσίδα, με μελλοντικό στόχο τη μετατροπή της Ίου σε Zero Plastic νησί.

Ολιστική στρατηγική Βιωσιμότητας

Αν θέλουμε να προσεγγίσουμε το «μοναδικό προϊόν» που θέλει η Ελλάδα να διαμορφώσει για τον τουρισμό, θα καταλήγαμε στο συμπέρασμα ότι η υπεύθυνη τουριστική ανάπτυξη αποτελεί μονόδρομο για την αειφορία του κλάδου αλλά και της χώρας στο σύνολό της από τη στιγμή που ο τουρισμός αποτελεί τη «βαριά βιομηχανία» της Ελλάδας. 

Η υπεύθυνη τουριστική ανάπτυξη όμως, δεν περιορίζεται μόνο στην προστασία του φυσικού πλούτου αλλά εκτείνεται και στην ενίσχυση της τοπικής κοινωνίας και οικονομίας. Και σε αυτήν την προσέγγιση, τουριστικά καταλύματα όπως αυτά του Ομίλου Calilo αποτελούν case study βιώσιμης επιχειρηματικότητας και δείχνουν τον τρόπο με τον οποίο η οικονομική ανάπτυξη και η αειφορία μπορούν να συνυπάρξουν προς όφελος της κοινωνίας. 

Και για του λόγου το αληθές, συνολικά, οι τρεις στρατηγικές επενδύσεις, οι οποίες αγγίζουν τα ~200 εκ. ευρώ, αναμένεται να δημιουργήσουν περισσότερες από 370 άμεσες θέσεις εργασίας και περίπου 1000 έμμεσες θέσεις εργασίας.

Παράλληλα, ο Όμιλος έχει υλοποιήσει δράσεις εταιρικής υπευθυνότητας ύψους €1,5 εκατ. (έως το 2022), οι οποίες μεταξύ άλλων περιλαμβάνουν σειρά δωρεών σε υποδομές υγείας και ασφάλειας του νησιού (Κέντρο Υγείας, Δήμος, Πυροσβεστική, Αστυνομία, Λιμενικό), στον αρχαιολογικό χώρο «Σκάρκος», στον Αγροτικό Συνεταιρισμό Κτηνοτρόφων, στη δημιουργία παραδοσιακού τυροκομείου κ.α. καθώς και σε αθλητικούς και πολιτιστικούς συλλόγους

Σημειώνεται επιπλέον ότι το μεγαλύτερο μέρος των προμηθειών των επιχειρήσεων του Ομίλου, προέρχονται από τοπικούς παραγωγούς, υποστηρίζοντας έτσι ουσιαστικά την τοπική οικονομία.

Με αυτόν τον τρόπο, καταφέρνει να μυήσει τους επισκέπτες της Ίου στον αυθεντικό τρόπο ζωής του νησιού μέσα από ένα αναβαθμισμένο τουριστικό προϊόν, που ενισχύει την τοπική οικονομία, χωρίς να αλλοιώνει τον φυσικό πλούτο του τόπου. Με τη δημιουργία σύγχρονων, φιλικών προς το περιβάλλον υποδομών χαμηλού συντελεστή δόμησης και την παροχή υψηλού επιπέδου πολυτελών υπηρεσιών, απαντά στη ανάγκη για προσέλκυση ταξιδιωτών υψηλής προστιθέμενης αξίας που επιβραβεύουν τις βιώσιμες πρακτικές και σέβονται το νιώτικο τοπίο.

Πρόσφατα, ο Όμιλος Calilo βραβεύτηκε στα World Travel Awards Europe με τα Europe's Leading Design Hotel 2023 και Europe's Leading Lifestyle Hotel 2023 για το πρότυπο Calilo Resort, ενώ έχει διακριθεί και για τις βιώσιμες πρακτικές που ακολουθεί από το αμερικανικό περιοδικό Veranda που του δίνει μία θέση στην κορυφαία 11άδα των πιο βιώσιμων ξενοδοχείων του κόσμου. Τέτοιες διεθνείς διακρίσεις για ένα γέννημα θρέμμα ελληνικό ξενοδοχείο, δεν μπορούν παρά να αποτελούν σημαντική κατάκτηση, καθώς αναδεικνύουν το ελληνικό στοιχείο και ενισχύουν τη θέση του ελληνικού τουρισμού στην παγκόσμια κατάταξη.