Δεν είναι μόνο το να επιτύχει κανείς να κυκλοφορούν στη Γη μας αυτοκίνητα μηδενικών ρύπων ή ακόμα και οχήματα που θα εντάσσονται σε ένα κύκλο πλήρους ανθρακικής ουδετερότητας. Το μεγάλο στοίχημα για ένα βιώσιμο μέλλον της ανθρωπότητας περιλαμβάνει και κινητικότητα χωρίς αποκλεισμούς, με εγγυημένο το δικαίωμα της ισότιμης πρόσβασης στη μετακίνηση. Είναι αναμφίβολα μια μεγάλη πρόκληση αυτή και η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία του κόσμου δεν θα μπορούσε να πει όχι…
Όσοι παρακολούθησαν τους πρόσφατους Ολυμπιακούς και Παραολυμπιακούς Αγώνες του 2024 στο Παρίσι θα παρατήρησαν ότι ο τρόπος μετακίνησης αθλητών και θεατών δεν ήταν ότι πιο συνηθισμένο μπορούσε κανείς να περιμένει σε μια τέτοια διοργάνωση. Και δεν έχουμε υπόψη μας μόνο τα 500 ηλεκτρο/υδρογονοκίνητα Toyota Mirai που κινήθηκαν στους δρόμους της γαλλικής πρωτεύουσας για τις ανάγκες της διοργάνωσης αλλά και μια σειρά άλλα οχήματα που ήρθαν να προσφέρουν ένα ιδιαίτερο μεταφορικό έργο.
Προσέξτε, μιλάμε για ένα σύνολο από 700 λύσεις κινητικότητας που έκαναν την εμφάνισή τους στο Παρίσι 2024 καταδεικνύοντας τη δέσμευση-όραμα της Toyota για κινητικότητα χωρίς αποκλεισμούς:
Η λίστα μας ξεκινά με το Accessible People Mover (APM) το αμιγώς ηλεκτρικό όχημα της Toyota που σχεδιάστηκε για χρήση εντός και πέριξ του Ολυμπιακού Χωριού και των χώρων διεξαγωγής των αγώνων για τη μεταφορά αθλητών και θεατών. Ενώ στη συνέχεια τη σκυτάλη παίρνουν λύσεις μικροκινητικότητας, όπως τα C+Walk S (που προορίζεται για άτομα που δεν έχουν τη φυσική δύναμη που απαιτείται για να περπατήσουν περισσότερα από 100 μέτρα), C+Walk T (μια πρόταση τύπου “last-mile”) και Yosh-E (το μικρό ηλεκτρικό όχημα που λειτουργώντας ως τράκτορας μετατρέπει σε ηλεκτροκίνητο ένα αναπηρικό αμαξίδιο). Πρόκειται για compact, ευέλικτα και εύχρηστα οχήματα που ήρθαν να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους καλύπτοντας διαφορετικές ανάγκες κινητικότητας.
Το δίτροχο όχημα μεταφοράς ενός ατόμου που ισορροπεί μόνο του από την Genny ή το πρώτο στο είδος του σύστημα πέδησης αναπηρικού αμαξιδίου από την Eppur, που δημιουργήθηκαν από συνεργάτες και νεοφυείς επιχειρήσεις τις οποίες υποστηρίζει η Toyota, μαζί με το υδρογονοκίνητο/ηλεκτρικό ποδήλατο που τροφοδοτείται από ανταλλακτική φιάλη υδρογόνου, ήρθαν από την πλευρά τους να δώσουν το στίγμα της καινοτομίας στην προσέγγιση της βιώσιμης κινητικότητας για όλους.
Ήταν, προφανέστατα, το αποκορύφωμα μια συνεπούς πορείας Toyota, που για άλλη μια φορά βρέθηκε να είναι επίσημος χορηγός μετακίνησης των Ολυμπιακών και Παραολυμπιακών Αγώνων. Μια χορηγία που αντανακλά τη συνολική στρατηγική της για τη βιωσιμότητα, με στόχο τη μείωση της κατανάλωσης πόρων και τη βέλτιστη χρήση της ενέργειας. Μια χορηγία που εκτός των άλλων άφησε τα 500 Mirai που αναφέραμε προηγουμένως να κυκλοφορούν, ως κληρονομιά για το υπόλοιπο της ζωής τους, στο Παρίσι συμβάλλοντας στη βελτίωση του ανθρακικού αποτυπώματος της γαλλικής πρωτεύουσας.
Το ίδιο το Toyota Mirai αποτελεί αναμφίβολα το αποκορύφωμα μιας συστηματικής ερευνητικής δουλειάς στον τομέα του υδρογόνου. Πρόκειται για το ηλεκτρικό όχημα κυψελών υδρογόνου (Fuel Cell Electric Vehicle -FCEV) που στη 2η γενιά του έχει μεγαλώσει και ωριμάσει, ενισχύοντας το όραμα της Toyota για μια βιώσιμη κοινωνία υδρογόνου. Μιας κοινωνίας που εντάσσεται στην πολυτεχνολογική προσέγγιση της βιωσιμότητας από τη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία του κόσμου.
Γιατί η Toyota είχε εντοπίσει το πρόβλημα της ενεργειακής απόδοσης πολύ πριν τεθεί επί τάπητος από την παγκόσμια κοινότητα το ζήτημα της μείωσης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2), από το 1997 – όταν με το Prius έγινε ο πρώτος κατασκευαστής στην ιστορία που κατάφερε να παρουσιάσει ένα ευρείας παραγωγής υβριδικό μοντέλο, το οποίο επιτύγχανε τον ασύλληπτο για συμβατικά αυτοκίνητα συντελεστή θερμικής απόδοσης της τάξης του 36%. Και όχι απλώς παρουσίασε μια ευρεσιτεχνία, αλλά κατάφερε να έχει σήμερα πολλά εκατομμύρια πελάτες της να απολαμβάνουν την 5ης γενιάς full-hybrid τεχνολογία της Toyota - έχοντας στο μεταξύ κάνει και το απαραίτητο βήμα προς την κατεύθυνση των πλήρως ηλεκτρικών οχημάτων μπαταρίας, με το εξαιρετικό SUV της bZ4X, το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό (BEV) μοντέλο της.
Και καθώς οι μπαταρίες υψηλής τάσης είναι απαραίτητες για τη λειτουργία όχι μόνο των υβριδικών και των ηλεκτρικών οχημάτων, αλλά και των FCEV, των οχημάτων υδρογόνου, η Toyota δίνει τη δέουσα προσοχή στην εξέλιξη των μπαταριών, επιδιώκοντας όχι μόνο το χαμηλό κόστος ή τη μεγάλη αυτονομία, αλλά και την ισορροπία μεταξύ της ασφάλειας, μακροζωίας, της ποιότητας και της φιλικότητας προς το περιβάλλον.
Με αυτόν τον τρόπο η Toyota πορεύεται προς την ανθρακική ουδετερότητα δεσμευόμενη να επιτύχει πλήρη ουδετερότητα άνθρακα στην Ευρώπη έως το 2040 και σε παγκόσμιο επίπεδο έως το 2050. Και για να γίνει αντιληπτή η βαρύτητα της δέσμευσης αυτής θα πρέπει να θυμίσουμε ότι η Toyota δεν είναι μια οποιαδήποτε, αλλά μία παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία που δίνει το παρών σε πάνω από 170 αγορές, με πωλήσεις που ξεπερνούν τα 10 εκατομμύρια οχήματα ετησίως! Πρόκειται δε οχήματα όλων των δυνατών τύπων: προσφέρει δηλαδή η Toyota και πλήρως υβριδικά οχήματα (HEV), και plug-in υβριδικά (PHEV), αλλά και ηλεκτρικά οχήματα μπαταρίας (BEV) που φαίνεται ότι αυτή τη στιγμή επικρατούν στον χώρο των ΙΧ – και φυσικά και οχήματα κυψελών υδρογόνου (FCEV) που υπόσχονται το κάτι παραπάνω σε βάθος χρόνου, ιδιαίτερα στον χώρο των βαρέων οχημάτων και των μεταφορών εμπορευμάτων.
Και αν θα ήθελε κανείς να δει τους σταθμούς που περιλαμβάνει αυτή η πορεία του ιαπωνικού κολοσσού της αυτοκινητοβιομηχανίας προς ένα βιώσιμο αύριο θα παρατηρούσε ότι η Toyota έχει στόχο να επιτύχει ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα σε όλες τις εγκαταστάσεις παραγωγής της στην Ευρώπη έως το 2030, ενώ το εργοστάσιό της στο Deeside του Ηνωμένου Βασιλείου, θα επιτύχει αυτόν τον στόχο αρκετά νωρίτερα, το 2025. Παράλληλα, με τη συνεπή χρήση 100% πράσινης ηλεκτρικής ενέργειας σε όλη την Ευρώπη από το 2019, οι εκπομπές έχουν ήδη εξαλειφθεί σε όλες τις ευρωπαϊκές δραστηριότητες, συμπεριλαμβανομένων, των κτιριακών εγκαταστάσεων, των εργοστασίων, των logistics κλπ. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε ότι η Toyota Motor Europe (TME) έχει αρχίσει να χρησιμοποιεί φορτηγά κυψελών υδρογόνου στις τέσσερις βασικές διαδρομές logistics από το Βέλγιο προς τη Γερμανία, τη Γαλλία και την Ολλανδία.
Βρίσκεται δε η Toyota σε ένα μεταβατικό στάδιο και έχει θέσει ως στόχο να μεταμορφωθεί σε μια εταιρεία κινητικότητας που παρέχει ελευθερία μετακίνησης για όλους χωρίς να αφήνει κανέναν πίσω. Για να υλοποιήσουν δε αυτόν τον στόχο, οι άνθρωποι της εταιρίας αξιολόγησαν την επίδραση των πρωτοβουλιών της εταιρίας καταλήγοντας στον προσδιορισμό μιας σειράς βασικών προτεραιοτήτων όπως η διεύρυνση της αξίας της κινητικότητας, η ασφάλεια και η αξιοπιστία, η συνύπαρξη ανθρωπότητας και Γης, η υποστήριξη της κοινότητας και της απασχόλησης, η ενεργή συμμετοχή για όλους και η ισχυρή παραγωγική και επιχειρηματική λειτουργία. Είναι λοιπόν η αντίληψη της Toyota για τη βιωσιμότητα σαφώς ανθρωποκεντρική και αυτό αποτελεί μια εγγύηση για το μέλλον…