Μετά την αύξηση των επιθέσεων από τους Χούθι, που υποστηρίζονται από το Ιράν, οι μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες του κόσμου μένουν μακριά από την Ερυθρά Θάλασσα και τη Διώρυγα του Σουέζ, με αποτέλεσμα να οδηγούμεθα σε μια νέα κρίση εφοδιαστικής αλυσίδας, καθώς επιλέγονται άλλες διαδρομές - περισσότερο χρονοβόρες και κοστοβόρες - γεγονός που εκτιμάται ότι ενδέχεται να επιβαρύνει τις τιμές των τελικών προϊόντων.
Όπως αναφέρει η DW, τα πλοία που ταξιδεύουν από την Άπω Ανατολή προς την Ευρώπη και το ανάπαλιν θα πρέπει να κάνουν τον κύκλο της αφρικανικής ηπείρου, με αποτέλεσμα το ταξίδι να διαρκεί επιπλέον μια εβδομάδα, καθώς η απόσταση εκτέλεσης των θαλάσσιων δρομολογίων αυξάνεται κατά περίπου 3.500 ναυτικά μίλια (6.482 χιλιόμετρα).
Η Διώρυγα του Σουέζ, που συνδέει την Ερυθρά Θάλασσα με τη Μεσόγειο, είναι η συντομότερη διαδρομή μεταξύ Ευρώπης και Ασίας. Περίπου το 12% της παγκόσμιας ναυτιλιακής κίνησης διέρχεται συνήθως από την πλωτή οδό.
Το κόστος για τις ναυτιλιακές εταιρείες εκτοξεύεται
Η απόφαση επηρεάζει ήδη σε μεγάλο βαθμό το κόστος αποστολής αγαθών, λένε οι αναλυτές του κλάδου. Εάν εξελιχθεί σε εκτεταμένη κρίση, θα μπορούσε να προκαλέσει αύξηση στην τιμή που πληρώνουν οι καταναλωτές για τα εισαγόμενα αγαθά.
«Κάντε ένα ταξίδι μετ' επιστροφής από τη Σαγκάη στο Ρότερνταμ και προσθέτετε ένα εκατομμύριο δολάρια σε κόστος καυσίμων από την αλλαγή διαδρομής μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας,» ανέφερε ο Peter Sand, επικεφαλής αναλυτής στην εταιρεία Xeneta με έδρα την Κοπεγχάγη, σημειώνοντας πως «αυτό από μόνο του είναι ένας τεράστιος λογαριασμός.»
Τα ασφάλιστρα έχουν αυξηθεί στα ύψη ως απάντηση στις επιθέσεις, ενώ οι ναυτιλιακές εταιρείες εμπορευματοκιβωτίων που εκτελούν εβδομαδιαίες υπηρεσίες μεταξύ Ασίας και Ευρώπης θα πρέπει να συνυπολογίσουν το κόστος τριών επιπλέον πλοίων για να εξασφαλίσουν παρόμοιο επίπεδο υπηρεσιών, πρόσθεσε ο Sand.
Στη συνέχεια, οι καθυστερήσεις στην αποστολή θα έχουν αρνητικές επιπτώσεις στα λιμάνια εμπορευματοκιβωτίων σε όλη την Ευρώπη, τα οποία είναι συνήθως εξαιρετικά αποτελεσματικά στο χειρισμό ροών μεγάλου αριθμού εμπορευματοκιβωτίων.
«Ας πούμε ότι έχω μια συγκεκριμένη διαδρομή που διακινούνται 50.000 κοντέινερ την εβδομάδα. Αλλά στη συνέχεια, εάν δεν φτάσει τίποτα για μια εβδομάδα και την επόμενη εβδομάδα φτάσουν εκατό χιλιάδες κοντέινερ, αυτό μπορεί να προκαλέσει προβλήματα συμφόρησης», είπε στη DW.ο διευθύνων σύμβουλος της Vespucci Maritime, εταιρείας συμβούλων ναυτιλιακής βιομηχανίας με έδρα τη Δανία, Lars Jenson
Η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα έχει ξυπνήσει μνήμες από τον Μάρτιο του 2021, όταν η Διώρυγα του Σουέζ αποκλείστηκε για έξι ημέρες μετά την προσάραξη του πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Ever Given. Εκείνη τη στιγμή, ο κόσμος έβγαινε από τα lockdown από την πανδημία COVID-19 και είχαν ήδη εμφανιστεί τεράστια σημεία συμφόρησης στις παγκόσμιες εμπορικές αλυσίδες εφοδιασμού.
Εκατοντάδες πλοία παρέμειναν στην Ερυθρά Θάλασσα για εβδομάδες και το κόστος αποστολής ενός κοντέινερ αυξήθηκε από 2.000 δολάρια (1.828 ευρώ) σε 14.000 δολάρια. Η κρίση Ever Given προκάλεσε μήνες πρόσθετων καθυστερήσεων στα προϊόντα που εισάγονται από την Ασία.
Οι αλυσίδες εφοδιασμού
Αν και οι αλυσίδες εφοδιασμού έχουν επανέλθει ως επί το πλείστον στο φυσιολογικό, η απειλή για την ασφάλεια στην Ερυθρά Θάλασσα θα μπορούσε να διπλασιάσει τις τιμές τις επόμενες εβδομάδες, λένε οι αναλυτές.
Οι παγκόσμιοι ναύλοι αυξάνονταν και πάλι αφού η Διώρυγα του Παναμά τον περασμένο μήνα περιόρισε τον αριθμό των πλοίων που θα μπορούσαν να διασχίσουν την πλωτή οδό που συνδέει τον Ατλαντικό και τον Ειρηνικό ωκεανό λόγω ξηρασίας.
«Αυτή τη στιγμή, έχουμε πλεονάζουσα χωρητικότητα πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, οπότε στη χειρότερη περίπτωση, όπου πρέπει να συνεχίσουμε να περιφέρουμε την διακίνηση μέσω Αφρικής για λίγο» είπε ο Jenson.
«Αυτή την εβδομάδα, όλο και περισσότερα πλοία ανακατευθύνονται για να ταξιδέψουν στην Αφρική, κάτι που φαίνεται να δείχνει ότι οι αερομεταφορείς έχουν αρχίσει να χάνουν την πίστη τους ότι αυτή η κρίση μπορεί να επιλυθεί πολύ γρήγορα,» πρόσθεσε.