Κωδικός «αναδιάταξη» στον κλάδο των σούπερ μάρκετ

Κωδικός «αναδιάταξη» στον κλάδο των σούπερ μάρκετ

Σε αναδιάταξη βρίσκεται ο κλάδος των supermarket με τους μεγάλους του κλάδου να να σχεδιάζουν τα επόμενα βήματά τους. Ζυμώσεις για εξαγορές υπάρχουν,  fund από το εξωτερικό να εμφανίζονται πρόθυμα να μπουν στην αγορά, χωρίς όμως μέχρι σήμερα να υπάρχει κάποιο αποτέλεσμα. Οι μικρότερες εταιρείες συνασπίζονται, ενώ στο επίκεντρο των επενδύσεων των μεγάλων βρίσκονται η πράσινη και ψηφιακή μετάβαση. Παράλληλα το 2021 αναμένεται να μειωθεί η κερδοφορία των εταιρειών, καθώς απορροφούν τις ανατιμήσεις στα προϊόντα πρώτης ανάγκης.

Ειδικότερα, στόχος των διοικήσεων των μεγάλων του κλάδου είναι να μην υπάρξει πτώση του τζίρου εξαιτίας της αύξησης των τιμών στα είδη πρώτης ανάγκης. Επομένως, απορροφούν την αύξηση των τιμών των τροφίμων και των πρώτων υλών, διακινδυνεύοντας ωστόσο τη μείωση της κερδοφορίας τους. Άλλωστε, ο κλάδος έχει εκ φύσεως χαμηλά περιθώρια κέρδους, καθώς το καθαρό κέρδος είναι πολύ χαμηλό σε συνάρτηση με τον κύκλου εργασιών που καταγράφουν.

Πότε θα σκάσει το deal εξαγοράς;


«Ο κλάδος για πολλά χρόνια μένει στάσιμος. Η ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας και η δραστηριότητα μεγάλων funds δεν αποκλείει να δούμε κάποια εξαγορά στο μέλλον» αναφέρει χαρακτηριστικά υψηλόβαθμο στέλεχος μεγάλης αλυσίδας σούπερ μάρκετ στο Liberal Markets, με την τελευταία μεγάλη εξαγορά να έχει πραγματοποιηθεί από τον Σκλαβενίτη και αφορά στον Μαρινόπουλο.

Φέτος είναι η πρώτη χρονιά που η εξαγορά αυτή έχει θετικό αντίκτυπο στην κερδοφορία της Σκλαβενίτης, κάτι που δείχνει πως οι εξαγορές στον κλάδο απαιτούν αφενός κεφάλαιο και αφετέρου υπομονή για να ωριμάσει η επένδυση. Η Σκλαβενίτης αυτή τη στιγμή έχει μεγάλα μερίδια αγοράς και αναπτύσσεται.

Πληροφορίες έχουν υπάρξει και για την εξαγορά του Μασούτη από την ΑΒ Βασιλόπουλος, οι οποίες έχουν διαψευστεί ως προς το σκέλος επίτευξης συμφωνίας. Η διοίκηση της Μασούτης άλλωστε καταγράφει το δικό της «success story». Υπενθυμίζεται η αποκάλυψη του Liberal, μέσω της στήλης Black Box σχετικά με την πρόταση της Μασούτης για εξαγορά της ΑΒ Βασιλόπουλος, χωρίς ωστόσο να υπάρχει επίσημη επιβεβαίωση ή διάψευση.

Εκτός όμως από τους παραδοσιακούς του κλάδου υπάρχουν και οι μεσαίοι παίχτες. Ένας τέτοιος παίχτης είναι η αλυσίδα Γαλαξίας, η οποία δεν έχει χρέη και διατηρεί ιδιόκτητα καταστήματα. Ορισμένοι αναφέρουν πως δυνητικά θα μπορούσε να μπει στο στόχαστρο επενδυτών προκειμένου να εξαγοραστεί ή να επεκταθεί η ίδια  με απόκτηση μικρότερων αλυσίδων, κυρίως στη Δυτική Ελλάδα.

Ο ρόλος τoυ CVC Capital


Καλά ενημερωμένες πηγές σημειώνουν πως το CVC Capital Partners έχει βάλει στο στόχαστρο την εξαγορά μεγάλης και γνωστής αλυσίδας σούπερ μάρκετ. Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν πως θα υπάρχουν εξελίξεις σχετικά με την είσοδο του αμερικάνικου fund στο ελληνικό retail, καθώς ήδη έχουν υπάρξει διερευνητικές  επαφές με στελέχη γνωστής αλυσίδας.

Γενικότερα ο κλάδος των τροφίμων έχει προσφέρει σημαντικές συμφωνίες από την αρχή του έτους. Το μεγαλύτερο deal είναι αδιαμφισβήτητα αυτό της Chipita με την Mondelez, , ενώ έχουν ήδη υπάρξει επενδύσεις από τα fund EOS Capital και Elikonos 2 στην Eurocatering και στη Mega Yeeros. Η EOS Capital έχει επενδύσει ήδη στην Agrifeda, ενώ η Μinerva τον Μάρτιο προχώρησε στην εξαγορά της Pummaro.

Ο κλάδος των γαλακτοκομικών βρέθηκε στο επίκεντρο της CVC Capital, η οποία απέκτησε πλειοψηφική συμμετοχή στην SI Foods που είναι βασικός μέτοχος της Δωδώνη. Ακόμη και μικρότερες εταιρείες έχουν βρεθεί στο στόχαστρο εταιρειών από το εξωτερικό, με χαρακτηριστικό παράδειγμα την εταιρεία «Κουλουράδες» που πέρασε στον έλεγχο του Switz Group του Ινδού επιχειρηματία Taizoon Khorakiwala.

Σε κάθε περίπτωση ο κλάδος των supermarket έχει μένει απ’ έξω από τις εξαγορές που παρατηρούνται στα τρόφιμα, με αρκετούς να «ποντάρουν» πως έρχεται η στιγμή του…

Κινητικότητα στους «μικρούς»


Οι μικρότερες αλυσίδες supermarket βιώνουν τις επιπτώσεις της πανδημικής κρίσης, αλλά και της αύξησης του ανταγωνισμού από τους μεγάλους παίχτες της αγοράς. Έτσι λοιπόν, είτε προσπαθούν να συνεταιριστούν, είτε να ενταχθούν υπό την ομπρέλα μεγαλύτερου σχήματος. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ο όμιλος αλυσίδων super market ΕΛΟΜΑΣ, ο οποίος μετά την αποχώρηση της ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός και της Bazaar, υποδέχεται νέα μέλη. Έτσι λοιπόν μικρές αλυσίδες σε επαρχιακές πόλεις, όπως η Παυλάκης, η Σανίδας από τη Λάρισα, η Πίτσιας , η Κουτελιέρης εντάχθηκαν στον όμιλο.

Παράλληλα υπάρχουν συζητήσεις για εξαγορές μικρότερων αλυσίδων super market από μεγάλους του κλάδου.

Που στοχεύουν οι big 4


Σκλαβενίτης, ΑΒ Βασιλόπουλος, Μασούτης και Lidl  κινούνται προς την κατεύθυνση ψηφιοποίησης της εμπειρίας του πελάτη. Επομένως ο ψηφιακός μετασχηματισμός με χρήση τεχνολογιών αιχμής, καθώς επίσης και εκσυγχρονισμός του εξοπλισμού με αυτοματοποιημένα συστήματα αποτελεί προτεραιότητα για τις διοικήσεις των μεγάλων του κλάδου.

Άλλωστε, η πανδημική κρίση έχει επιταχύνει τον ψηφιακό μετασχηματισμό, καθώς οι περισσότερες λειτουργίες των supermarket έχουν ψηφιοποιηθεί, και λειτουργούν σύγχρονα συστήματα από το λογιστήριο, έως τις προμήθειες και τις πωλήσεις.

Τέλος, η  μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος αποτελεί έναν ακόμη στόχο των μεγάλων του κλάδου, κάτι που θα επιτευχθεί με την ανακαίνιση καταστημάτων και την υιοθέτηση πράσινων πρακτικών.