Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε την Τετάρτη ότι θα επιβάλει προσωρινούς δασμούς στις εισαγωγές κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων έως και 38,1%, μια κίνηση που ενδέχεται να προκαλέσει αντιδράσεις και πιθανά αντίποινα από την Κίνα, σύμφωνα με το Reuters.
Η Κομισιόν, η οποία επιβλέπει την εμπορική πολιτική της ΕΕ, δήλωσε ότι οι δασμοί, που πιθανότατα θα τεθούν σε ισχύ έως τον Ιούλιο, σε τρεις Κινέζους παραγωγούς θα είναι 17,4% για την BYD, 20% για την Geely και 38,1% για τη SAIC.
Άλλοι παραγωγοί BEV στην Κίνα, οι οποίοι συνεργάστηκαν στην έρευνα, αλλά δεν έχουν συμπεριληφθεί στο δείγμα, θα υπόκεινται στον ακόλουθο σταθμισμένο μέσο δασμό: 21%.
Όλοι οι άλλοι παραγωγοί BEV στην Κίνα, που δεν συνεργάστηκαν στην έρευνα, θα υπόκεινται στον ακόλουθο υπολειπόμενο δασμό: 38,1%.
«Αθέμιτες επιδοτήσεις από την Κίνα»
Στο πλαίσιο της συνεχιζόμενης έρευνάς της, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατέληξε προσωρινά στο συμπέρασμα ότι η αλυσίδα αξίας των ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία (BEV) στην Κίνα επωφελείται από αθέμιτες επιδοτήσεις, οι οποίες προκαλούν κίνδυνο οικονομικής ζημίας στους παραγωγούς BEV της ΕΕ. Στο πλαίσιο της έρευνας εξετάσθηκαν επίσης οι πιθανές συνέπειες και ο αντίκτυπος των μέτρων στους εισαγωγείς, χρήστες και καταναλωτές BEV στην ΕΕ.
Κατά συνέπεια η Επιτροπή επικοινώνησε με τις κινεζικές αρχές για να συζητήσει αυτά τα πορίσματα και να διερευνήσει πιθανούς τρόπους επίλυσης των ζητημάτων που εντοπίστηκαν με τρόπο συμβατό με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου.
Στο πλαίσιο αυτό, η Επιτροπή έχει προαναγγείλει το επίπεδο των προσωρινών αντισταθμιστικών δασμών που θα επιβάλει στις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία (BEV) από την Κίνα.
Εάν οι συζητήσεις με τις κινεζικές αρχές δεν οδηγήσουν σε αποτελεσματική λύση, αυτοί οι προσωρινοί αντισταθμιστικοί δασμοί θα εισαχθούν από τις 4 Ιουλίου με εγγύηση (με τη μορφή που θα αποφασίσουν τα τελωνεία κάθε κράτους μέλους). Θα εισπράττονται μόνο εάν και εφόσον επιβληθούν οριστικοί δασμοί.
Η πρώτη αντίδραση από το Πεκίνο
Το Πεκίνο έκρινε σήμερα ότι ενδεχόμενη αύξηση των δασμών εκ μέρους της ΕΕ στα ηλεκτρικά οχήματα που εισάγει από την Κίνα συνιστούν «προστατευτισμό» και θα είναι «επιβλαβής» για τα ευρωπαϊκά συμφέροντα.
Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, η οποία κατηγόρησε το Πεκίνο για παράνομη ενίσχυση των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών στην αγορά αυτή του μέλλοντος, κάλεσε σε κινητοποίηση, ξεκινώντας έρευνα για αθέμιτες επιδοτήσεις.
Ερωτηθείσα νωρίτερα για την πιθανόν επικείμενη αυτή ανακοίνωση, η εκπρόσωπος του κινεζικού υπουργείου Εξωτερικών Λιν Τζιαν έκρινε ότι «η έρευνα αυτή κατά των επιδοτήσεων αποτελεί κλασική περίπτωση προστατευτισμού».
«Η ΕΕ την χρησιμοποιεί ως δικαιολογία για να επιβάλει δασμούς στα ηλεκτρικά οχήματα που εισάγονται από την Κίνα», σημείωσε στη διάρκεια ενημέρωσης των δημοσιογράφων.
«Αυτό αντιβαίνει στις αρχές της οικονομίας της αγοράς και στους κανόνες του διεθνούς εμπορίου, διακυβεύει την οικονομική και εμπορική συνεργασία ανάμεσα στην Κίνα και την ΕΕ, όπως και την σταθερότητα της παγκόσμιας παραγωγής αυτοκινήτων και των αλυσίδων τροφοδοσίας», υπογράμμισε η Λιν. «Εντέλει αυτό θα είναι επιβλαβές για τα συμφέροντα της Ευρωπαϊκής Ένωσης», τόνισε.
Η Κίνα θα λάβει όλα τα μέτρα για να «υπερασπιστεί σθεναρά» τα νόμιμα δικαιώματα και συμφέροντά της, σημείωσε τέλος η εκπρόσωπος του κινεζικού υπουργείου Εξωτερικών.
Αναφερόμενη νωρίτερα σήμερα στο θέμα αυτό, η εφημερίδα Financial Times, η οποία επικαλείτο πηγές της στις Βρυξέλλες, σημείωνε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή φέρεται να είναι αποφασισμένη να προχωρήσει στο μέτρο αυτό παρά τις προειδοποιήσεις από μέρους της κυβέρνησης της Γερμανίας πως έτσι διακινδυνεύει να πυροδοτήσει έναν εξαιρετικά δαπανηρό εμπορικό πόλεμο με την Κίνα.
Αν η ΕΕ αποφασίσει την επιβολή επιπρόσθετων δασμών στις εισαγωγές κινεζικών ηλεκτροκίνητων οχημάτων, θα βρεθεί σε μια επικίνδυνη άσκηση ισορροπίας ανάμεσα στην υπεράσπιση των δικών της οικονομικών συμφερόντων και την απόρριψη ενός εμπορικού πολέμου με την Κίνα, σύμφωνα με το AFP.
Κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία: «Παγίδα» οι δασμούς της ΕΕ
Οι δασμοί, που ανακοινώθηκαν είναι ένα σοκ για τους Κινέζους κατασκευαστές αυτοκινήτων που εισάγουν αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην ΕΕ. Εκτιμάται ότι το κόστος για τις κινέζικες μάρκες θα ανέλθει σε δισ ευρώ, αναφέρει το Reuters.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προειδοποίησε τρεις Κινέζους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων ότι δεν έχουν παράσχει επαρκείς πληροφορίες για την έρευνά της κατά των επιδοτήσεων, ανέφερε το Reuters.
Η BYD είναι μια από τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες που ελπίζουν να κερδίσουν μερίδιο αγοράς στην Ευρώπη που δυνητικά αντιμετωπίζουν επιπλέον δασμούς, αναφέρει το Automotive News Europe. Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Stellantis Κάρλος Ταβάρες χαρακτήρισε «παγίδα» τους δασμούς της ΕΕ και των ΗΠΑ στα κινεζικά EV.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις 4 Οκτωβρίου 2023 ξεκίνησε επίσημα έρευνα κατά των επιδοτήσεων σχετικά με τις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων με συσσωρευτή (BEV) από την Κίνα.
Η Επιτροπή κίνησε την έρευνα αυτή με δική της πρωτοβουλία (αυτεπαγγέλτως), αφού συγκέντρωσε επαρκή αποδεικτικά στοιχεία που δείχνουν ότι η πρόσφατη απότομη αύξηση των εισαγωγών φθηνών και επιδοτούμενων ηλεκτρικών οχημάτων από την Κίνα στην ΕΕ συνιστά οικονομική απειλή για την αυτοκινητοβιομηχανία της ΕΕ.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ, AFP, Reuters