Με «προίκα» τα 20,5 δισ. ευρώ των εισπράξεων της περσινής χρονιάς, οι οποίες κατέρριψαν το ρεκόρ των 18,51 δισ. ευρώ του 2019 αλλά και με τα ενθαρρυντικά μηνύματα από τα έσοδα που προέρχονται εκτός high season, ο ελληνικός τουρισμός είναι και φέτος έτοιμος να αντιμετωπίσει μια πρόκληση ενός νέου ρεκόρ.
Κρήτη, Ρόδος, Επτάνησα, Βόρεια Ελλάδα, Σποράδες και Μυτιλήνη ήταν οι πρωταθλητές του τουρισμού για το 2023, καθώς οι αεροπορικές αφίξεις στους παραπάνω προορισμούς κατέγραψαν αύξηση από 5 ως και 40% μέσα στη θερινή σεζόν η οποία παρατάθηκε και για όλο τον Σεπτέμβριο του έτους.
Βεβαίως, φέτος, δεν έχει γίνει ακόμη γνωστό το κατά πόσο θα επηρεάσουν την τουριστική κίνηση οι γεωπολιτικές εξελίξεις, ειδικότερα στη Μέση Ανατολή, με την ένταση να έχει κορυφωθεί τις τελευταίες ημέρες.
Από την άλλη πλευρά, ήδη έχουν καταγραφεί εννέα μεγάλες επενδύσεις σε πεντάστερα ξενοδοχεία που έχουν δρομολογηθεί ή έχουν ήδη ξεκινήσει σε περιοχές τουριστικού ενδιαφέροντος όπως Κρήτη, Κυκλάδες, Χαλκιδική και Πελοπόννησο.
Παράλληλα, στην περιοχή της Αθήνας, εντοπίζεται το ενδιαφέρον μεγάλων πολυεθνικών αλυσίδων, όπως η ισραηλινών συμφερόντων αλυσίδα Fattal, η οποία έχει εξαγοράσει και ανακαινίσει παλαιές μονάδες, όπως το εμβληματικό Esperia Palace, επί της οδού Σταδίου. Στόχος είναι η ανάπτυξη πέραν του πολιτιστικού τουρισμού και του urban tourism.
Βέβαια, παρά τα ρεκόρ, από χρονιά σε χρονιά, η Ελλάδα βρίσκεται ακόμη πίσω στις προτιμήσεις των τουριστών αν συγκριθεί με την Τουρκία και την Ισπανία.
Υπάρχουν, όμως παρεμβάσεις που θα μπορούσαν να βελτιώσουν την ανταγωνιστικότητα της Ελλάδας σε σχέση με τους υπόλοιπους μεσογειακούς προορισμούς.
Εκτός από την ανάπτυξη των υποδομών φιλοξενίας εντοπίζεται και το ενδεχόμενο των προοπτικών δυναμικής ανάπτυξης του ΔΑΑ Ελ. Βενιζέλος, βελτίωσης των υπηρεσιών στα περιφερειακά αεροδρόμια, της κατασκευής του ΒΟΑΚ στην Κρήτη, των μαρινών αλλά και έργων που βελτιώνουν την επισκεψιμότητα σημείων τουριστικού ενδιαφέροντος. Οι παρεμβάσεις αυτές αναμένεται να δώσουν νέα ώθηση στον ελληνικό τουρισμό τα επόμενα χρόνια.
Προς την κατεύθυνση της περαιτέρω βελτίωσης του τουριστικού προϊόντος βρίσκονται και οι ενέργειες του Enterprise Greece. Έτσι, πέραν του urban tourism και του θαλάσσιου τουρισμού, συντονίζονται οι προσπάθειες προς τη βελτίωση, του πολιτισμικού και θρησκευτικού τουρισμού, ο οποίος έχει ως στόχο την αναβάθμιση και την εκμετάλλευση ορισμένων ιστορικών, πολιτισμικών και θρησκευτικών μνημείων και μουσείων της Ελλάδας.
Ένας άλλος τομέας είναι και ο συνεδριακός τουρισμός, με στόχο την εδραίωση της θέσης της Ελλάδας και την καθιέρωση της χώρας ως επίκεντρο διοργάνωσης συνεδρίων για τους διεθνείς οργανισμούς και τις εταιρίες, αλλά και ο αθλητικός τουρισμός (π.χ. γκολφ, προπονητικές δραστηριότητες κ.α.), καθώς η τουριστική εμπειρία συνδυάζεται ολοένα και περισσότερο με αθλητική συμμετοχή, είτε ενεργητικά είτε παθητικά.
Η συγκεκριμένη μορφή τουρισμού, μπορεί επίσης αποδεδειγμένα να βοηθήσει στην ανάπτυξη υπαρχόντων ή νέων τουριστικών προορισμών, στην προσέλκυση τουριστών υψηλού εισοδηματικού επιπέδου και στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου.