Της Αντιόπης Σχοινά
Τη δημιουργία νέων προϊόντων με βάση το «διαμάντι του Πηλίου», τα γνωστά μήλα με το σήμα ZAGORIN, και την προώθηση τους στην ελληνική και τη διεθνή αγορά σχεδιάζει ο Αγροτικός Συνεταιρισμός Ζαγοράς Πηλίου, στην επέτειο των 100 χρόνων λειτουργίας του.
Το Zagorin μπαίνει στο ποτήρι αλλά και στο σακουλάκι, καθώς οι δύο από τις τρεις βασικές κατηγορίες προϊόντων που θα λανσάρει στην αγορά ο Α.Σ. Ζαγοράς είναι χυμός και τσιπς μήλου, ενώ το τρίτο προϊόν που θα δημιουργηθεί σε συνεργασία με τον Συνεταιρισμό Γυναικών Ζαγοράς είναι το πετιμέζι μήλου.
Όπως ανέφερε ο γενικός διευθυντής του συνεταιρισμού, Διονύσης Βαλασσάς, απαντώντας σε σχετικό ερώτημα του Liberal, «υπάρχουν και άλλα προϊόντα στον σχεδιασμό, όπως ο μηλίτης, ωστόσο τα βήματα που θα ακολουθηθούν πρέπει να είναι αργά και σταθερά, καθώς δεν είναι εύκολη η χρηματοδότηση στην παρούσα φάση του όλου εγχειρήματος».
Ο κ. Βαλασσάς επισημαίνει ότι ο Συνεταιρισμός μπορεί να ανταποκριθεί από άποψη παραγωγής στους νέους σχεδιασμούς, οι οποίοι απαιτούν περί τις 500 χιλ. ευρώ άμεσες επενδύσεις, καθώς η παραγωγή των προϊόντων θα είναι αποτέλεσμα σύμπραξης με άλλες επιχειρήσεις, ενώ στο σύνολο ο επενδυτικός σχεδιασμός απαιτεί περί τα 4 εκατ. ευρώ στην πλήρη εξέλιξη του.
Ο ίδιος σημείωσε ότι ο Συνεταιρισμός χρειάζεται τη στήριξη της πολιτείας για την ανάπτυξη του, ενώ τόνισε ότι δεν έχει τραπεζικό δανεισμό.
100 χρόνια λειτουργίας, 700 αγρότες μια περιοχή
Στα 100 χρόνια λειτουργίας του, ο Α.Σ. Ζαγοράς αποτελεί υπόδειγμα συνεταιρισμού και φέτος προβαίνει σε σημαντικές επιχειρηματικές πρωτοβουλίες που αναμένεται να καθορίσουν σε πολύ μεγάλο βαθμό και το μέλλον του, θέτοντας ως επόμενο στόχο του το ελαιόλαδο.
Τα τσιπς αφυδατωμένου μήλου και 16 ακόμα προϊόντων που θα προέλθουν από τη μεταποίηση του καρπού, όπως το πετιμέζι από φιρίκια (χωρίς ζάχαρη), είναι οι πρώτες από τις ιδέες που βάζει μπροστά ο συνεταιρισμός.
Ο συνεταιρισμός αποτελεί βασικό πυλώνα στήριξης της Ζαγοράς, καθώς αριθμεί 700 συνεργαζόμενους μικρούς παραγωγούς, είναι ο κυριότερος φορέας εμπορικής δραστηριότητας και ανάπτυξης της περιοχής του Ανατολικού Πηλίου και μία από τις πιο δυναμικές πρωτοβάθμιες συνεταιριστικές οργανώσεις της χώρας μας, που το 1982 ανακηρύχθηκε συνεταιρισμός «πιλότος» από το υπουργείο Γεωργίας.
Το 90% της παραγωγής του Α.Σ. είναι μήλα, τα γνωστά σε όλους Zagorin (οι ποικιλίες Starking, Golden, Royal Gala, Fuji και το ΠΟΠ Φιρίκι Πηλίου). Επίσης, ο συνεταιρισμός διαθέτει στην αγορά αχλάδια, ακτινίδια, κάστανα και κεράσια. Το 30% των παραγόμενων προϊόντων διατίθεται μέσω των αλυσίδων super market.
Ο αγροτικός συνεταιρισμός σε αριθμούς
Οι αγρότες του Α.Σ. καλλιεργούν 12.000 στρέμματα και παράγουν 10.000 – 12.000 τόνους μήλων ετησίως. Ο τζίρος τους κυμαίνεται από 12 - 15 εκατομμύρια ευρώ ετησίως. Οι εξαγωγές κυμαίνονται από 10% - 30% και αυτό γιατί εξαρτάται από την απόδοση ανά έτος αλλά και τη ζήτηση. Ο ακαθάριστος κύκλος εργασιών του Α.Σ., ο οποίος όμως περιλαμβάνει και άλλες δραστηριότητες όπως σουπερ μάρτκετ, κατάστημα λιπασμάτων, καθώς και διαφόρου τύπου υπηρεσίες προς στους αγρότες, ανέρχεται σε 15 εκατ. ευρώ ετησίως.
Ο συνεταιρισμός εξάγει κυρίως στη Μέση Ανατολή, την Αίγυπτο, το Ισραήλ αλλά και την Κύπρο, καθώς τα καταναλωτικά γούστα είναι περισσότερο συμβατά. Ο Συνεταιρισμός Ζαγοράς διαθέτει σήμερα ένα υπερσύγχρονο ιδιόκτητο συγκρότημα ψυγείων - διαλογητηρίων, που θεωρείται από τα μεγαλύτερα των Βαλκανίων και αποδεικνύει το συνεχές επενδυτικό έργο που πραγματοποιείται στον τομέα εκσυγχρονισμού της υλικοτεχνικής του υποδομής.
Οι σύγχρονοι ψυκτικοί χώροι των 55.000 m3 (με θαλάμους ελεγχόμενης ατμόσφαιρας ULO σε ποσοστό άνω του 50%) έχουν δυνατότητα αποθήκευσης, συντήρησης πάνω από 10.000 τόνους, ενώ η διαλογή γίνεται με αυτόματα ηλεκτρονικά διαλογητήρια με δυνατότητα 180 τόνους το 8ωρο (ανάλογα με το βάρος και το χρώμα). Στις εγκαταστάσεις των ψυγείων λειτουργούν επίσης ηλεκτρονικές μηχανές μικροσυσκευασίας.
Πιστοποίηση
Σημειώνεται ότι το πρώτο μήλο που πιστοποιήθηκε στην Ευρώπη ως Προϊόν Ονομασίας Προέλευσης, το 1996, είναι το Στάρκιν Ντελίσιους από τη Ζαγορά -ή το Ζαγορίν, όπως είναι πιο γνωστό. Φέτος, κλείνει τα 20 χρόνια του ως ευρωπαϊκά κατοχυρωμένο προϊόν, ενώ ο συνεταιρισμός που το διακινεί, το 2011, πιστοποίησε και τα φιρίκια Πηλίου ως ΠΟΠ.
Το σήμα ΠΟΠ έχει προσδώσει προστιθέμενη αξία στο προϊόν, με αποτέλεσμα στην αγορά να υπάρχει πολλές φορές ο διαχωρισμός «τα Ζαγορίν και τα άλλα μήλα».
Τέλος, ο κ. Βαλασσάς σημείωσε ότι ο συνεταιρισμός έχει μακρά σχέση με τις αλυσίδες σουπερμάρκετ, καθώς έχει τοποθετηθεί σε αυτές πριν καν εκείνες διαμορφώσουν πλήρη τμήματα μαναβικής, ενώ αναφερόμενος στις εξελίξεις στο λιανεμπόριο τόνισε ότι αυτές επηρεάζουν τους προμηθευτές, ωστόσο ο συνεταιρισμός δεν προμήθευε από το 2011 την αλυσίδα Βερόπουλος, και έτσι δεν είχε ανοίγματα.