Τον τελευταίο καιρό η Τεχνητή Νοημοσύνη φαίνεται να αφορά όλους τους τομείς της καθημερινότητας μας με έμφαση κυρίως τον ψηφιακό μετασχηματισμό.
Στο πλαίσιο αυτό ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει και η συζήτηση για την Τεχνητή Νοημοσύνη και τη δημοκρατία στην Ελλάδα. Η ΑΙ έχει σίγουρα χρησιμοποιηθεί στη χώρα μας σε προεκλογικές εκστρατείες, με στόχο την ενίσχυση των πολιτικών μηνυμάτων και την εξατομικευμένη στόχευση ψηφοφόρων μέσω διαφημίσεων και κοινωνικών δικτύων.
Για την αντιμετώπιση των κινδύνων της παραπληροφόρησης που σχετίζονται με την Τεχνητή Νοημοσύνη έχουμε λάβει ήδη μέτρα συμμόρφωσης της χώρας μας σε κανονισμούς και κατευθυντήριες οδηγίες της ΕΕ. Αναπτύξαμε ακόμη Εθνική Ψηφιακή Στρατηγική (2020-2025), με έμφαση στον ψηφιακό μετασχηματισμό, ενώ συνεργαζόμαστε με οργανισμούς όπως είναι τα Ellinika Hoaxes για την αντιμετώπιση της παραπληροφόρησης και την ενίσχυση της κυβερνοασφάλειας.
Έχουμε, όμως, να αντιμετωπίσουμε και άλλες προκλήσεις, όπως είναι η έλλειψη υποδομών και εξειδικευμένων γνώσεων στην ΑΙ και η κατακερματισμένη ποιότητα δεδομένων. Ωστόσο, επενδύουμε σήμερα σε ερευνητικά προγράμματα και συνεργασίες πανεπιστημίων, ιδιωτικών φορέων και ευρωπαϊκών οργανισμών για την προώθησή της, ενώ ετοιμάζονται υποδομές όπως υπερυπολογιστές και η δημιουργία ενός εθνικού μοντέλου Τεχνητής Νοημοσύνης (Meltemi).
Στον δημόσιο τομέα, η Βουλή των Ελλήνων χρησιμοποιεί το σύστημα αναγνώρισης ομιλίας «Δημοσθένης» για την καταγραφή των πρακτικών των συνεδριάσεων. Επίσης, υλοποιεί έργα ψηφιοποίησης, όπως η ψηφιοποίηση της βιβλιοθήκης, ενισχύοντας την πρόσβαση των πολιτών σε πληροφορίες.
Το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης αναπτύσσει εφαρμογές ΑΙ για τη βελτίωση των δημόσιων υπηρεσιών και χρηματοδοτεί πρωτοβουλίες έξυπνων πόλεων (διαχείριση κυκλοφορίας, αποκομιδής απορριμμάτων, ενεργειακής χρήσης), ενώ το Εθνικό Κτηματολόγιο εφαρμόζει την ΑΙ για την επιτάχυνση του ελέγχου των τίτλων ιδιοκτησίας.
Το υπουργείο Δικαιοσύνης χρησιμοποιεί συστήματα ΑΙ για την ενίσχυση της διαφάνειας και τη βελτίωση της προσβασιμότητας στη δικαιοσύνη.
Το υπουργείο Εσωτερικών αναπτύσσει εργαλεία στρατηγικού σχεδιασμού του δυναμικού του, αξιοποιώντας μεγάλα δεδομένα για καλύτερη αντιστοίχιση δεξιοτήτων. Μέσω της εφαρμογής ePeitharxika, είναι δυνατή η εποπτεία και η παρακολούθηση της διαδικασίας πειθαρχικού ελέγχου για τον δημόσιο τομέα. Με τη διαδικτυακή εφαρμογή "Μυαναρρωτικές" (myanarrotikes.gov.gr) πραγματοποιείται η ηλεκτρονική καταγραφή της διαδικασίας χορήγησης αναρρωτικής άδειας. Επίσης, έχει δημιουργηθεί εφαρμογή για την αντιστοίχιση και τη διασύνδεση των μεταπτυχιακών τίτλων σπουδών με τις αναγγελθείσες θέσεις ευθύνης.
Στόχος όλων των παραπάνω είναι η εισαγωγή εφαρμογών που απλοποιούν τις διαδικασίες του δημόσιου τομέα. Ο πρώτος π.χ. ψηφιακός βοηθός του ελληνικού Δημοσίου, το mAigov κινείται προς αυτή την κατεύθυνση. Μέσω του mAigov δίνονται απαντήσεις σε ερωτήσεις των πολιτών που αφορούν θέματα δημόσιας διοίκησης. Στην ίδια φιλοσοφία κινείται και το mAiGreece του υπουργείου Τουρισμού, αποτελώντας έναν εξατομικευμένο ταξιδιωτικό οδηγό για την Ελλάδα. Μέσω της εφαρμογής myCoast ερευνώνται παραλίες και ανιχνεύονται άμεσα τυχόν παραβάσεις στην εκμετάλλευσή τους.
Βάσει των παραπάνω είναι ξεκάθαρο ότι η Ελλάδα κάνει άλματα προς τον ψηφιακό μετασχηματισμό της, με συντονισμένες προσπάθειες συνεργασίας των Πανεπιστημίων και των ερευνητικών κέντρων. Ενδεικτικά θα αναφέρω ότι υλοποιήθηκε από την Ειδική Γραμματεία Μακροπρόθεσμου Σχεδιασμού, σε συνεργασία με το Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών και το Εθνικό Κέντρο Έρευνας Φυσικών Επιστημών «Δημόκριτος», η πρώτη εμπειρική ερευνητική προσέγγιση στρατηγικής προόρασης (strategic foresight) για τη χρήση της Παραγωγικής Τεχνητής Νοημοσύνη (Generative Artificial Intelligence - GΑΙ) στην Ελλάδα (διερευνώνται οι τάσεις και οι δυνατότητες που διαμορφώνουν το μέλλον του οικοσυστήματος παραγωγικής Τεχνητής Νοημοσύνης).
Θα πρέπει, τέλος, να σημειωθεί ότι πολύ σύντομα ολοκληρώνεται και η στρατηγική της Ελλάδας για την Τεχνητή Νοημοσύνη.
*Ο Στράτος Σιμόπουλος είναι βουλευτής Α' Θεσσαλονίκης της ΝΔ