«Στόχος των ευρωεκλογών είναι να αποκρούσουμε τη νέα έκφανση του λαϊκισμού. Η νίκη της ΝΔ στις κάλπες της 9ης Ιουνίου θα οδηγήσει τη χώρα ισχυρή στις μεταρρυθμίσεις», υπογράμμισε την Τετάρτη (05/06) ο Κυριάκος Μητσοτάκης στη συνέντευξή του στον ΑΝΤ1 και τον Νίκο Χατζηνικολάου. Παράλληλα, απάντησε στον πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ λέγοντας ότι «δεν μας κάνει χάρη ο κ. Κασσελάκης, όλοι είμαστε υποχρεωμένοι να καταθέσουμε "πόθεν έσχες"», τονίζοντας ότι η πλατφόρμα για την αρχική δήλωση είναι ανοιχτή.
«Ο κ. Κασσελάκης επέλεξε να κάνει θέμα το πόθεν έσχες του την τελευταία εβδομάδα πριν τις ευρωεκλογές, τόνισε ο κ. Μητσοτάκης, επισημαίνοντας ότι πόθεν έσχες υποβάλλει εδώ και 20 χρόνια και πως έχει γίνει «φύλλο και φτερό», ενώ επικαλέστηκε ως προς αυτό και τις δηλώσεις του Γ. Βαρεμένου. «Το δικό μου "πόθεν έσχες" και με τις ψήφους του ΣΥΡΙΖΑ έχει ελεγχθεί. Έχει να κάνει με το πώς αντιλαμβάνονται κάποιοι την πολιτική», συμπλήρωσε με νόημα.
«Δεν θα έπρεπε να συζητάμε το πόθεν έσχες του κ. Κασσελάκη, αδικούμε τους εαυτούς μας γιατί δεν συζητάμε θέματα που αφορούν την Ευρώπη», συνέχισε.
Μιλώντας, εξάλλου, για αλλαγές στην περιουσιακή του κατάσταση την τελευταία διετία, ο πρωθυπουργός είπε: «Πράγματι, υπήρξαν. Πουλήσαμε το οικογενειακό μας σπίτι στη Γλυφάδα, είναι δηλωμένο».
Εξάλλου, υπογράμμισε πως «το 41% μας το έδωσαν οι πολίτες και άρα όποιος λοιδορεί αυτό το ποσοστό, λοιδορεί τους ίδιους τους πολίτες».
Δείτε τη συνέντευξη του Κυριάκου Μητσοτάκη
Αναλυτικά ολόκληρη η συνέντευξη του πρωθυπουργού:
Για τη σταθερότητα
Το σύνθημά μας, ενόψει των ευρωεκλογών της Κυριακής, είναι «σταθερά πιο κοντά στην Ευρώπη». Και έχω προτάξει στον πολιτικό μου λόγο, και ελπίζω να μας δοθεί και η δυνατότητα να το κάνουμε και σήμερα, τη σημασία τού να έχει η Ελλάδα μια ισχυρή φωνή στην Ευρώπη την επόμενη μέρα, διότι στην Ευρώπη θα παρθούν πολύ σημαντικές αποφάσεις που θα επηρεάσουν τη ζωή μας για την επόμενη πενταετία. Πενταετής είναι ο ευρωπαϊκός εκλογικός κύκλος.
Όμως, μην έχουμε καμία αμφιβολία ότι θα βγούν και συμπεράσματα ως προς την κατανομή των πολιτικών δυνάμεων και εντός της χώρας. Οι ευρωεκλογές είναι μία εθνική κάλπη, λαμβάνουν χώρα έναν χρόνο μετά τις εθνικές εκλογές.
Προφανώς, έχετε δίκιο, η ίδια κυβέρνηση θα είναι την επόμενη μέρα, η ίδια κοινοβουλευτική πλειοψηφία, όμως το πολιτικό μήνυμα των ευρωεκλογών πρέπει να είναι ένα μήνυμα επιτάχυνσης των μεγάλων μεταρρυθμίσεων τις οποίες ήδη υλοποιεί αυτή η κυβέρνηση.
Και, κυρίως, πιστεύω ότι, ως προς την εθνική τους διάσταση, πρέπει να αποκρούσουμε αυτή τη νέα έκφανση του λαϊκισμού, ο οποίος σηκώνει πάλι κεφάλι, υποσχόμενος χρήματα τα οποία δεν υπάρχουν και επιστρέφοντας και τον πολιτικό διάλογο σε μια εποχή τοξικότητας, που θα πίστευα ότι την έχουμε αφήσει πια πίσω μας.
Αυτά είναι, λοιπόν, τα εθνικά στοιχήματα αυτής της κάλπης. Όσο πιο ισχυρή είναι η Νέα Δημοκρατία, τόσο πιο γρήγορα θα πάει στις μεταρρυθμίσεις, γιατί θα έχει απλά ακόμα περισσότερη πολιτική ορμή να υλοποιήσει ένα πρόγραμμα, για το οποίο πήραμε πολιτική νομιμοποίηση από τους Έλληνες πολίτες πριν από έντεκα μήνες.
Εμείς θα υλοποιήσουμε το πρόγραμμά μας ανεξαρτήτως εκλογικού αποτελέσματος. Έχει, όμως, πολύ μεγάλη σημασία να μην αισθάνονται τα κόμματα της αντιπολίτευσης ότι έχουν δικαίωμα να αμφισβητήσουν την πολιτική νομιμοποίηση που πήρε η κυβέρνηση στις προηγούμενες εκλογές. Κι επειδή ακούω πολλά…
Πρώτον, θυμάστε ότι το βράδυ των εθνικών εκλογών είπα ξεκάθαρα ότι το 41% είναι μεγάλη τιμή, αλλά για μας δεν είναι λευκή επιταγή, και ότι επιβάλλει να είμαστε δυο φορές πιο προσεκτικοί ως προς τη σεμνότητά μας και να μην το εκλάβουμε ως ένα ποσοστό το οποίο μας δίνει το δικαίωμα να κάνουμε ό,τι θέλουμε.
Από την άλλη, όμως, το 41% μάς το έδωσαν οι πολίτες. Άρα, όταν κάποιοι μιλούν υποτιμητικά για το 41%, μιλούν υποτιμητικά για τους πολίτες, οι οποίοι μας εμπιστεύτηκαν σε μια ανοιχτή δημοκρατική διαδικασία.
Τώρα, για τον πήχη. Συγκρίνουμε ευρωεκλογές με ευρωεκλογές. Εσείς είστε εξίσου έμπειρος και παλαιός με εμένα και θα θυμάστε ότι στις εκλογές του 1981 το ΠΑΣΟΚ είχε πάρει τότε 48%. Την ίδια μέρα έγιναν ευρωεκλογές, οι πρώτες ευρωεκλογές, και στις ευρωεκλογές πήρε 40%. Πάντα τα κόμματα εξουσίας παίρνουν χαμηλότερο ποσοστό.
Για το αν είναι ευχαριστημένος με την πορεία του κυβερνητικού έργου
Για όποια μηνύματα δυσαρέσκειας, κ. Χατζηνικολάου, σας διαβεβαιώνω ότι τα έχω ήδη λάβει και δεν περιμένω το αποτέλεσμα των ευρωεκλογών για να τα εμπεδώσω καλύτερα.
Το λέω αυτό για τους πολίτες οι οποίοι μπορεί να σκέφτονται ότι δεν είναι τελείως ικανοποιημένοι από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, ότι μπορεί να θέλουν να στείλουν ένα μήνυμα διαμαρτυρίας.
Τους ζητώ να δουν τη μεγάλη εικόνα, να αφήσουν στην άκρη τα όποια επιμέρους παράπονα και να αντιληφθούν ότι ποτέ καμία κυβέρνηση δεν καλύπτει το 100% των προσδοκιών του κάθε πολίτη μεμονωμένα. Διότι όλοι οι πολίτες έχουμε διαφορετικές προσδοκίες από την κυβέρνηση.
Όμως, για να έρθω τώρα στον πυρήνα του ερωτήματός σας. Για πάμε να δούμε τι κάναμε αυτόν τον έναν χρόνο: υλοποιήσαμε με ταχύτητα τις μεταρρυθμίσεις για τις οποίες είχαμε δεσμευτεί. Ανακτήσαμε την επενδυτική βαθμίδα. Αυξήσαμε μισθούς στο Δημόσιο και στον ιδιωτικό τομέα. Συνεχίσαμε σε μια τροχιά δυναμικών μεταρρυθμίσεων που τόνωσαν την ανάπτυξη. Φέραμε τον νόμο για τα μη κρατικά, μη κερδοσκοπικά πανεπιστήμια. Φέραμε τη νομοθεσία για τον νέο δικαστικό χάρτη. Κάνουμε σημαντικές παρεμβάσεις στην υγεία. Έχουμε επενδύσει στο να κάνουμε τον Έλληνα πολίτη πιο ασφαλή. Συνεχίζουμε τις μεγάλες μεταρρυθμίσεις που αφορούν το gov.gr.
Άρα, αν έπρεπε να συγκρίνω το πρώτο έτος της πρώτης διακυβέρνησης με το δεύτερο, θα σας έλεγα ότι η προηγούμενη διακυβέρνηση ήταν εν πολλοίς μία διακυβέρνηση διαχείρισης κρίσεων. Θυμηθείτε ότι μόνο τον πρώτο χρόνο της πρώτης μας διακυβέρνησης έπρεπε να διαχειριστούμε την τουρκική μεταναστευτική εισβολή στον Έβρο και μετά την πανδημία.
Τώρα, έχει έρθει η ώρα να μπούμε στα βαθιά και να αντιμετωπίσουμε τις βαθιές παθογένειες της χώρας, αυτές που μας κράτησαν πίσω τόσα χρόνια, και να κάνουμε ένα μεγάλο άλμα εκσυγχρονισμού.Κατά συνέπεια, χωρίς να βάζω, θα έλεγα, απόλυτα θετικό πρόσημο στο πρώτο έτος της διακυβέρνησής μας, οφείλω να αναγνωρίσω ότι η κυβέρνηση κάνει μια μεγάλη προσπάθεια και νομίζω ότι έχω αποδείξει ότι έχουμε μια δυνατότητα να διορθώνουμε τα λάθη μας και να κάνουμε και όποτε χρειάζεται παρεμβάσεις εν κινήσει, όπου διαπιστώνω ότι υπάρχει κυβερνητική αδυναμία.
Για την ακρίβεια και τη μείωση του ΦΠΑ
Δεν έχω κρύψει ότι το πρόβλημα της ακρίβειας είναι το μείζον ζήτημα το οποίο απασχολεί σήμερα σχεδόν όλα τα ελληνικά νοικοκυριά. Αυτό δεν είναι μόνο ένα ελληνικό φαινόμενο, είναι και ένα ευρωπαϊκό φαινόμενο.
Όμως, η Ελλάδα βγαίνει από μια κρίση, με αποτέλεσμα τα εισοδήματα να ήταν εξ αρχής πολύ πιο συμπιεσμένα από ό,τι ήταν στην Ευρώπη. Αυτό ήταν το αποτέλεσμα μιας δεκαετούς κρίσης…
Παραμένουμε χαμηλά αλλά τουλάχιστον βελτιωνόμαστε με πιο γρήγορους ρυθμούς απ’ ό,τι στο παρελθόν.Μόνιμες αυξήσεις σε μισθούς και συντάξεις και μείωση φόρων είναι η συνταγή για τη σταθερή στήριξη, τη διαχρονική στήριξη του διαθέσιμου εισοδήματος. Έχουμε κάνει βήματα σε αυτή την κατεύθυνση. Πρέπει να κάνουμε κι άλλα.Προφανώς, όταν έχουμε μια μεγάλη ακρίβεια, οι αυξήσεις των μισθών ενίοτε δεν επαρκούν για να καλύψουν αυτές τις αυξήσεις. Γι’ αυτό και δεν αρκούμαστε μόνο σε αυτό, αλλά κάνουμε μια σειρά από παρεμβάσεις στην ίδια την λειτουργία της αγοράς, για να έχουμε περισσότερο ανταγωνισμό και λιγότερη αισχροκέρδεια.
Θα είδατε τα τελευταία στοιχεία του πληθωρισμού. Ο πληθωρισμός στην Ισπανία είναι υψηλότερος από τον πληθωρισμό στην Ελλάδα και ο πληθωρισμός τροφίμων στην Ισπανία είναι υψηλότερος από αυτόν στην Ελλάδα. Προς Θεού, δεν λέω ότι επειδή είχαμε έναν μήνα μια καλή επίδοση, ότι δεν υπάρχει πρόβλημα ακρίβειας. Υπάρχει πρόβλημα ακρίβειας.
Να το εξηγήσω, λοιπόν, ακόμα μία φορά όσο πιο απλά και κατανοητά μπορώ. Η μείωση του ΦΠΑ, έστω και για λίγο χρονικό διάστημα, έχει μεγάλο δημοσιονομικό κόστος. Όποιος, λοιπόν, την εισηγείται, από τη στιγμή που η χώρα πρέπει να πετύχει στόχους, οφείλει να υποδείξει ποιους φόρους θα αυξήσει ή ποια επιδόματα θα κόψει για να ισοσκελίσει τη μείωση του ΦΠΑ.
«Καμία χώρα δεν φορολόγησε τις τράπεζες»
Για τα υπερκέρδη των ενεργειακών επιχειρήσεων, τα έχουμε ήδη φορολογήσει με 90% και γι’ αυτό και καταφέραμε και πετύχαμε να συγκρατήσουμε τις τιμές του ρεύματος τα τελευταία χρόνια, όταν η τιμή του φυσικού αερίου έφυγε στον Θεό. Παραβιάζουν, λοιπόν, ανοιχτές θύρες. Αυτό έχει ήδη γίνει, γι’ αυτό και καταφέραμε και ισορροπήσαμε τις τιμές του ρεύματος.
Να επανέλθω στον ΦΠΑ και θα απαντήσω για τις τράπεζες. Από εκεί και πέρα, η μείωση του ΦΠΑ δεν είναι καθόλου βέβαιο ότι θα περάσει τελικά στο τελικό προϊόν. Να αναφέρω ένα παράδειγμα» ανέφερε ο πρωθυπουργός.
Όχι, είναι τρόπος λειτουργίας της αγοράς. Αλλιώς θα βάζαμε διατίμηση και θα λέγαμε αυτή είναι η τιμή. Αλλά δεν λειτουργεί έτσι καμία αγορά, όχι μόνο η ελληνική. Καμία αγορά δεν μπορεί να λειτουργήσει έτσι. ΦΠΑ στον καφέ. Θυμάστε ότι μειώσαμε τον ΦΠΑ στον καφέ και παραμένει μειωμένος ο ΦΠΑ στον καφέ. Είδατε καμία μείωση στις τιμές του καφέ; Όχι.
Αυτοί που εισηγούνται, λοιπόν, προσωρινή μείωση του ΦΠΑ, θα πρέπει να μας πουν τι θα γίνει όταν θα λήξει η προσωρινή μείωση του ΦΠΑ. Διότι, όταν ο ΦΠΑ θα ξαναγυρίσει ψηλά, τότε θα δούμε πάλι μια απότομη αύξηση των τιμών.
Με άλλα λόγια, είναι πολύ πιθανό να καρπωθούν οι μεσάζοντες τη μείωση του ΦΠΑ και όταν θα αυξηθεί ξανά, να δούμε υψηλότερες τιμές από αυτές που έχουμε σήμερα.Το βασικό μας επιχείρημα, όμως, για τον ΦΠΑ, κ. Χατζηνικολάου, είναι δημοσιονομικό.
Μα, κοιτάξτε να δείτε, η κυβέρνηση οφείλει να πετύχει στόχους πολύ συγκεκριμένους. Και επειδή έχουμε βγει από μία υπερδεκαετή περίοδο και έχουμε ανακτήσει την επενδυτική βαθμίδα και, δόξα τω Θεώ, η αξιοπιστία της χώρας πηγαίνει από το καλό στο καλύτερο και αυτό μας επιτρέπει να προσελκύσουμε επενδύσεις, να μειώσουμε το κόστος δανεισμού, δεν πρόκειται να θέσω σε κίνδυνο τη δημοσιονομική αξιοπιστία.
Και όταν ακούω τον ΣΥΡΙΖΑ να προτείνει ένα πρόγραμμα που το Γενικό Λογιστήριο -όχι ένα πρόγραμμα, δύο προτάσεις νόμου μόνο- τις κοστολογεί στα 45 δισεκατομμύρια την τετραετία, αντιλαμβάνεστε ότι έχω υποχρέωση να ενημερώσω τον ελληνικό λαό ότι αν ποτέ εφαρμοστεί αυτό το πρόγραμμα ή έστω ένα…
Τράπεζες. Λοιπόν, καμία χώρα δεν φορολόγησε τις τράπεζες. Η Ιταλία που δοκίμασε να το κάνει, το πήρε πίσω άρον άρον. Αφήστε που οι δικές μας τράπεζες έχουν και ένα τεχνικό ζήτημα, που είναι ο αναβαλλόμενος φόρος. Είναι μία λογιστική μεταχείριση των προηγούμενων ζημιών που, ουσιαστικά, ακυρώνει την όποια έννοια φορολόγησης των κερδών των τραπεζών.
Όμως, στις τράπεζες υπάρχει άλλο θέμα. Αυτή τη στιγμή οι τράπεζες θα πρέπει να αναλογιστούν ότι οι προμήθειές τους είναι πολύ υψηλές -να είμαστε απολύτως σίγουροι ότι λειτουργεί ο ανταγωνισμός στις τράπεζες και αυτό είναι ευθύνη της Επιτροπής Ανταγωνισμού- και να αντιληφθούν, επίσης, ότι πέραν του κράτους, το οποίο βγάζει προγράμματα όπως το «Σπίτι μου», έχουν και οι τράπεζες μια υποχρέωση να δανείσουν περισσότερο την πραγματική οικονομία. Να κάνουν, παραδείγματος χάρη, προγράμματα οι ίδιες, χωρίς κρατική στήριξη, για νέα ζευγάρια τα οποία θέλουν να αποκτήσουν σπίτι.
Καταλαβαίνω γιατί οι τράπεζες από πλευράς ισολογισμού χρειάζονται, όπως σας εξήγησα, λογιστικά αυτά τα κέρδη. Αυτό, όμως, δεν μπορεί να είναι άλλοθι για πρακτικές οι οποίες ενίοτε θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν μέχρι και καταχρηστικές.
Η κυβέρνηση έχει τη δυνατότητα να παρέμβει και σε αυτά τα ζητήματα. Και βέβαια, η κυβέρνηση θέτει και στη διάθεση των πολιτών ένα σύστημα πληρωμών που λέγεται IRIS, το οποίο είναι δωρεάν, χωρίς προμήθειες, έτσι ώστε να πιέσει και τις τράπεζες να μειώσουν τις προμήθειές τους εκεί που θεωρούμε ότι είναι υπερβολικά υψηλές.
Άρα, να διαχωρίσουμε τα ζητήματα της φορολόγησης από τα ζητήματα λειτουργίας της τραπεζικής αγοράς. Και στο μεν δεύτερο η κυβέρνηση θα είναι πολύ αυστηρή.
Για τη στέγη και το δημογραφικό: Διευρύνεται στα 40-50 έτη το πρόγραμμα «Σπίτι μου 2»
Κοιτάξτε να δείτε. Η αγορά των ακινήτων πηγαίνει καλά και αυτό είναι καλό για τους ιδιοκτήτες και προβληματικό για τους ενοικιαστές. Όσο ανεβαίνουν οι αξίες των ακινήτων, τόσο ανεβαίνουν και τα ενοίκια, το οποίο σημαίνει ότι οι συμπολίτες μας που δεν έχουν σπίτι, έχουν μεγάλο πρόβλημα αυτή τη στιγμή να βρουν προσιτή στέγη, με τις προδιαγραφές εκείνες που θα τους επιτρέψουν αύριο να κάνουν μία οικογένεια, να αποκτήσουν ενδεχομένως ένα δεύτερο ή ένα τρίτο παιδί. Είναι ένα πραγματικό πρόβλημα, αποτέλεσμα μιας οικονομίας που αναπτύσσεται. Είναι η άλλη όψη του νομίσματος, αν θέλετε. Απαιτεί, όμως, κρατική παρέμβαση. Ποια μπορεί να είναι η κρατική παρέμβαση;Το πρόγραμμα «Σπίτι μου» ήταν εξαιρετικά επιτυχημένο. Χιλιάδες ζευγάρια έχουν ήδη βρει σπίτι, πληρώνοντας ουσιαστικά δόση στεγαστικού δανείου χαμηλότερη από αυτή που θα πλήρωναν σε ενοίκιο για ένα αντίστοιχο σπίτι, μόνο που το σπίτι τελικά θα είναι δικό τους. Διαπραγματευόμαστε αυτή τη στιγμή με την Ευρωπαϊκή Ένωση…
Όταν ο άλλος έχει να διαλέξει αν μπορεί να αποκτήσει ένα σπίτι και η δόση του στεγαστικού δανείου είναι χαμηλότερη από το ενοίκιο, θα σκεφτεί πολύ σοβαρά να αποκτήσει το σπίτι του. Αυτό θέλουμε εμείς. Θέλουμε να ενθαρρύνουμε την ιδιοκατοίκηση.
Είμαστε σε διαπραγματεύσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή -δεν έχουμε ολοκληρώσει ακόμα τη συζήτηση αυτή- να ανακατανείμουμε κάποια από τα δάνεια του Ταμείου Ανάκαμψης σε ένα καινούριο πρόγραμμα, «Σπίτι μου 2» πείτε το, όπου θα διευρύνουμε και την περίμετρο. Θα πάμε μέχρι ζευγάρια τα οποία θα είναι έως 50 ετών, γιατί είχαμε αποκλείσει, ξέρετε, την ηλικία 40 έως 50 και ήρθαν πολλοί συμπολίτες μας και μας είπαν: «μα καλά, εμείς…».
Για την ανεργία: «Είμαστε στο 10,2%, το 2025 πάμε σε μονοψήφιο ποσοστό»
«Πλησιάζουμε σε μονοψήφιο στην ανεργία, είμαστε στο 10,2%. Δημιουργήσαμε 400.000 θέσεις ανεργίας και αυξήσαμε μισθούς. Ο μέσος μισθός το 2027 θα πάει στα 1500 και ο κατώτατος στα 950. Πληρώστε περισσότερο, λέμε στον τουρισμό ενώ στον αγροτικό τομέα κάνουμε μετακλήσεις, όπως τους εργάτες γης από το εξωτερικό. Οι διακινητές δεν θα καθορίζουν το ποιοι θα μπαίνουν στη χώρα, όμως στον αγροτικό τομέα χρειαζόμαστε εργάτες από το εξωτερικό, όχι όμως στη μεταποίηση. Όπως υπάρχουν και οι συνταξιούχοι που θέλουν να δουλέψουν κι αυτό κάναμε», δήλωσε ο Κυρ. Μητσοτάκης.
«Φάγαμε την κρίση στο κεφάλι και πάνω που ορθοποδήσαμε δεν μου δίνεις τη δυνατότητα να αποκτήσω ένα σπίτι;». Θέλουμε, λοιπόν, να διευρύνουμε το πρόγραμμα και να μπορέσουμε να χορηγήσουμε και έναν μεγαλύτερο αριθμό δανείων. Δεν αρκεί όμως μόνο αυτό.
Προγράμματα όπως το «Ανακαινίζω - Ενοικιάζω». Έχει ένας νέος πάρει γονική παροχή -αφορολόγητη, θυμίζω, αν την πήρε τα τελευταία χρόνια- ένα διαμέρισμα το οποίο δεν είναι κατοικήσιμο. Όταν τα ενοίκια ήταν χαμηλά δεν είχε κίνητρο να το φτιάξει. Σήμερα που τα ενοίκια ανεβαίνουν, η αξιοποίηση της περιουσίας έχει πολύ μεγαλύτερο νόημα. Αν τον βοηθήσουμε και εμείς με ένα πρόγραμμα το οποίο θα βοηθά στην ενεργειακή αναβάθμιση και θα μειώσει το κόστος της επισκευής…
Θα μπουν σπίτια στην αγορά. Τρίτο και σημαντικό: βραχυχρόνια μίσθωση, Airbnb. Εξετάζουμε αυτή τη στιγμή αν και πού πρέπει να βάλουμε πρόσθετους περιορισμούς. Διότι τα σπίτια που είναι στη βραχυχρόνια μίσθωση, δεν είναι σπίτια τα οποία προσφέρονται για μακροχρόνια μίσθωση. Νομίζω όλοι αντιλαμβάνονται ότι η αγορά των ακινήτων είναι ένα ζήτημα προσφοράς και ζήτησης. Το μελετάμε, είναι σύνθετο ζήτημα γιατί και…
Επειδή, ξέρετε, είμαστε και σε μια φάση όπου δυστυχώς η τοξικότητα και οι κορώνες περισσεύουν, εγώ να αναγνωρίσω ότι στο ζήτημα της Golden Visa μπορέσαμε και συμφωνήσαμε με το ΠΑΣΟΚ.
Σε πάρα πολλά άλλα το ΠΑΣΟΚ έχει δείξει ότι είναι δύναμη τελείως αντιμεταρρυθμιστική. Δεν ψήφισε τον νόμο για τα πανεπιστήμια, δεν ψήφισε τον δικαστικό χάρτη, δεν ψήφισε την επιστολική ψήφο. Άρα, είναι μια δύναμη η οποία απομακρύνεται από τη μεταρρυθμιστική λογική της κυβέρνησης.
Στο συγκεκριμένο ζήτημα, όμως, κάποιες από τις προτάσεις οι οποίες είχαν γίνει ήταν σωστές και η κυβέρνηση τις δέχτηκε.
Αυτό είναι το ανάποδο πρόβλημα. Όταν ήρθαμε στα πράγματα, η ανεργία ήταν 17%. Και θυμάστε το 2019, όταν σας έδινα συνέντευξη προεκλογικά, σας είχα πει: πρώτη προτεραιότητα η μείωση της ανεργίας. Η δημιουργία εκατοντάδων χιλιάδων θέσεων εργασίας. Το κάναμε. Παραπάνω από 400.000.
Οι μισθοί αυξάνονται. Γιατί αυξάνονται; Διότι, εσείς, ας πούμε, αν θέλετε να προσλάβετε έναν εργαζόμενο, όσο η ανεργία μειώνεται, τόσο θα πρέπει να πληρώσετε περισσότερο για να προσελκύσετε τον εργαζόμενο που θέλετε.
Ο μέσος μισθός είναι ήδη στα 1.300 ευρώ. Θα πάει και θα ξεπεράσει τα 1.500 ευρώ στο τέλος της τετραετίας. Ο κατώτατος είναι στα 830 ευρώ. Και αν πάτε σήμερα στον κλάδο του τουρισμού να επιχειρήσετε να προσλάβετε με τον κατώτατο μισθό, δεν θα βρείτε πολλούς πρόθυμους, γιατί οι μισθοί ακριβώς έχουν ανέβει.
Άρα, για τον μεν κλάδο του τουρισμού η απάντησή μου στους ξενοδόχους και στους επαγγελματίες είναι: έχετε πολλά κέρδη, κάναμε πολλά για να φέρουμε τουρίστες στη χώρα, πληρώστε περισσότερο. Μπορεί να το λέω πολύ κυνικά, αλλά έτσι το αισθάνομαι. Και πληρώνουν περισσότερο για να βρουν εργαζόμενους.
Υπάρχουν κάποιες ειδικές κατηγορίες εργαζόμενων, όπως οι εργαζόμενοι στον πρωτογενή τομέα, που δεν είναι τόσο ζήτημα αμοιβής.
Και στον αγροτικό τομέα προχωράμε σε πολύ πιο οργανωμένες μετακλήσεις και σε διμερείς συμφωνίες με χώρες με τις οποίες έχουμε καλές και φιλικές σχέσεις, για να μπορέσουμε να φέρουμε εργατικό δυναμικό από την Ινδία, από την Αίγυπτο. Ανέφερα δύο χώρες, απ’ όπου θα χρειαστούμε να φέρουμε εργαζόμενους.
Και βέβαια, αυτή είναι η άλλη όψη μιας πολιτικής αυστηρής φύλαξης των συνόρων. Εμείς είμαστε πολύ αυστηροί στη μεταναστευτική μας πολιτική. Δεν θα μπαίνει στην Ελλάδα όποιος θέλει και δεν πρόκειται οι διακινητές να καθορίζουν ποιος εισέρχεται στη χώρα. Αυτό το αποδείξαμε στην πράξη. Το μεταναστευτικό δεν είναι ζήτημα προς συζήτηση στην Ελλάδα, όταν είναι ζήτημα προς συζήτηση σε όλη την Ευρώπη.
Η άλλη όψη του νομίσματος, όμως, είναι ότι για εκεί που έχουμε ανάγκες… Τονίζω: δεν βάζω τον τουρισμό σε αυτή την κατηγορία, ούτε τη μεταποίηση, γιατί έχουμε και άλλες δυνατότητες να διευρύνουμε το εργατικό μας δυναμικό.
Προσέξτε, άτομα με αναπηρία, άτομα τα οποία ήταν αποκλεισμένα από την αγορά εργασίας. Πήγα και επισκέφθηκα ένα γραφείο της ΔΥΠΑ το οποίο είναι για τις ευάλωτες κατηγορίες εργαζόμενων. Αυτοί οι άνθρωποι έχουν δικαίωμα στην απασχόληση. Και πρέπει να «χτίσουμε» ειδικά προγράμματα με τις επιχειρήσεις για να μπορούν να έχουμε μια δεύτερη ευκαιρία.
Για το Κράτος Δικαίου και τα Τέμπη: «Αστεία και βαθιά προσβλητικά τα περί μπαζώματος»
Ο πρωθυπουργός σχολίασε και τις αιτιάσεις τις αντιπολίτευσης κατά της κυβέρνησης για το χειρισμό της υπόθεσης της τραγωδίας στα Τέμπη.
Είναι αστεία αυτά τα οποία λέγονται και βαθιά προσβλητικά. Έχω απαντήσει πάρα πολλές φορές για το ζήτημα αυτό. Η υπόθεση των Τεμπών είναι στη Δικαιοσύνη. Η Δικαιοσύνη έχει κινηθεί με πολύ πιο γρήγορους ρυθμούς απ’ ό,τι στο παρελθόν. Έχουμε 34 κατηγορούμενους. Κάποιοι είναι προφυλακισμένοι. Η κυβέρνηση έχει διευκολύνει τη Δικαιοσύνη ώστε η δική αυτή να διεξαχθεί όσο το δυνατόν πιο σύντομα, έχοντας όμως στη διάθεσή της όλα τα στοιχεία.
Σωστά ζήτησε η Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου δεύτερη πραγματογνωμοσύνη, για να απαντηθούν όλες αυτές οι θεωρίες συνωμοσίας και τα fake news που διακινούνται για το τι μετέφερε η εμπορική αμαξοστοιχία. Και λυπάμαι πραγματικά γιατί «κάποιοι», μέσα στην απελπισία τους, αναγκάζονται να ξανακάνουν θέμα τα Τέμπη, τρεις μέρες πριν από τις εκλογές.
Ξέρετε, και εγώ επικοινωνώ με συγγενείς. Δεν το διαφημίζω και δεν το προβάλλω κάθε φορά που γίνεται. Είναι άνθρωποι πάρα πολύ πονεμένοι και από τη στιγμή που ζητούν από εμένα να τους μιλήσω, να τους εξηγήσω τη δική μου άποψη, έχω μια υποχρέωση να το κάνω.
Αλλά φτάνει πια με αυτή την κομματική εργαλειοποίηση του πόνου, ειδικά σε μία εποχή που η αξιωματική αντιπολίτευση δεν έχει να πει και απολύτως τίποτα άλλο.
Κοιτάξτε να δείτε, η Βουλή έχει υποχρέωση, από τη στιγμή που οποιοδήποτε κόμμα ζητήσει, με συγκεκριμένο κατηγορητήριο, να γίνει συζήτηση για τη σύσταση προκαταρκτικής επιτροπής, να το κάνει αμέσως. Και θα το κάνουμε αμέσως. Περιμένω, όμως, από την αντιπολίτευση… Ξέρετε, βλέπετε τώρα ότι είμαστε στην τελευταία εβδομάδα και θα έπρεπε να συζητάμε πολύ περισσότερο τα μεγάλα ευρωπαϊκά ζητήματα, όχι το πόθεν έσχες του κ. Κασσελάκη. Διότι στην Ευρώπη την επόμενη μέρα θα παρθούν πολύ σημαντικές αποφάσεις σε αυτά… Και νομίζω ότι κάπου αδικούμε τους εαυτούς μας, γιατί λέμε στους πολίτες «ασχοληθείτε περισσότερο με τις ευρωεκλογές, σας αφορούν» και, ταυτόχρονα, κουβεντιάζουμε για θέματα τα οποία δεν έχουν να κάνουν καθόλου με την Ευρώπη.
Για την άνοδο της ακροδεξιάς:
Η άνοδος της ακροδεξιάς είναι φαινόμενο ευρωπαϊκό, είναι φαινόμενο και ελληνικό. Είναι φωνές των άκρων, αντιευρωπαϊκές φωνές που δεν βλέπουν την Ευρώπη μέσα από την οπτική γωνία που τη βλέπουμε εμείς τουλάχιστον. Πιστεύω ότι είναι πάρα πολύ σημαντικό την επόμενη μέρα στην Ευρώπη να υπάρχει μία ισχυρή συμμαχία, η οποία να πρεσβεύει την ευρωπαϊκή λογική και να ζητά από την Ευρώπη να γίνει καλύτερη, να αποκτήσει περισσότερο γεωπολιτικό αποτύπωμα, να είναι πιο αποτελεσματική σε ζητήματα όπως, παραδείγματος χάρη, το δημογραφικό, όπως η στήριξη της ανταγωνιστικότητας, η μεταναστευτική πολιτική.
Και η Ευρώπη χρειάζεται συνθέσεις. Δεν μπορεί το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα μόνο του. Και στο παρελθόν η σύνθεση αυτή προήλθε μέσα από τη συνεργασία των κεντροδεξιών δυνάμεων, των σοσιαλιστών, των φιλελευθέρων. Είναι πολύ πιθανό να ξαναπροκύψει μία αντίστοιχη τέτοια ευρεία συμμαχία και νομίζω ότι θα ήταν καλό για την Ευρώπη αν αυτό γίνει.
Προσέξτε, σε αυτή τη συμμαχία δεν ενέταξα την Αριστερά, η οποία είναι το άλλο άκρο της ακροδεξιάς. Είναι η ακροαριστερά στο Κοινοβούλιο, στην οποία εντάσσεται ο ΣΥΡΙΖΑ. Απλά το λέω για να ξέρουν οι πολίτες που ψηφίζουν ΣΥΡΙΖΑ ότι ο ΣΥΡΙΖΑ είναι ενταγμένος -απάντησε, εξάλλου, και ο κ. Κασσελάκης, νομίζω τον ρωτήσατε…
Γιατί κανείς δεν συνομιλεί μαζί της. Δεν είναι μέρος των αποφάσεων, θεωρείται άκρα. Όπως θεωρείται το κόμμα του ID ακραίο δεξιό κόμμα, έτσι και η Αριστερά θεωρείται άκρο. Δεν συνομιλεί κανείς ουσιαστικά με την Αριστερά στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
Τώρα, από εκεί και πέρα, για την κα Meloni, η κα Meloni έχει ένα συγκεκριμένο ιστορικό. Έχει πορευθεί, όμως, κι αυτό είναι κοινός τόπος, θα έλεγα, και πολλών ηγετών Σοσιαλιστών, ότι έχει πορευθεί με μεγαλύτερη υπευθυνότητα στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο.
Εγώ δεν ξέρω πώς θα καταλήξουν οι συσχετισμοί την επόμενη μέρα, αλλά θα έλεγα ότι είναι πολύ πιθανό να μπορέσουμε να εξακολουθούμε να έχουμε μία συμμαχία των τριών δυνάμεων οι οποίες διαμόρφωσαν την πλειοψηφία και στο προηγούμενο Ευρωκοινοβούλιο.
Από εκεί και πέρα, αν ad hoc κόμματα -χωρίς να υπάρχει καμία συνεργασία με πολιτικές ομάδες- επιλέξουν να στηρίξουν κάποιες επιλογές, για Πρόεδρο, ας πούμε, της Eπιτροπής, που εμείς υπερθεματίζουμε και λέμε ότι Πρόεδρος της Επιτροπής πρέπει να είναι η κα von der Leyen, αυτό είναι ένα ζήτημα το οποίο…
Νίκος Χατζηνικολάου: Αν σκοντάψει η υποψηφιότητά της, εσείς αποκλείετε το ενδεχόμενο να είστε υποψήφιος; Έχει παίξει το όνομά σας στα σενάρια σε όλη την Ευρώπη.
Κυριάκος Μητσοτάκης: Κατηγορηματικά. Ο ελληνικός λαός με έταξε να εκπροσωπώ την Ελλάδα στην Ευρώπη, όχι την Ευρώπη στην Ελλάδα.
Για ελληνοτουρκικά, Β. Μακεδονία και Αλβανία:
Ζούμε σε μία σύνθετη και περίπλοκη περιοχή της Μεσογείου. Να ξεκινήσω με τα θέματα της Τουρκίας. Εδώ και 15 μήνες υπάρχει μία αναμφισβήτητη πρόοδος στις ελληνοτουρκικές σχέσεις, ξεκινώντας από ένα πολύ χαμηλό επίπεδο. Θέλω να θυμίσω ότι για τρία χρόνια ήμασταν «στα κόκκινα» με την Τουρκία. Το καλοκαίρι του 2020 φτάσαμε πολύ κοντά σε ένα θερμό…
Θα έρθω σε αυτό και θα το απαντήσω πολύ συγκεκριμένα. Ποια είναι τα θετικά αυτής της προόδου; Δεν έχουμε παραβάσεις και παραβιάσεις, άρα στο πεδίο ο τουρκικός αναθεωρητισμός δεν εκδηλώνεται, τουλάχιστον όσον αφορά τον εναέριο χώρο μας, και αυτό το κρατώ ως κάτι πολύ σημαντικό. Δεν συνέβαινε στο παρελθόν, είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα. Συνεργαζόμαστε καλύτερα στα θέματα της μετανάστευσης. Κάναμε τη συμφωνία για τη γρήγορη visa, η οποία ήταν ευεργετική για 10 νησιά του Αιγαίου.
Αλλά δεν έχω καμία αυταπάτη ότι ο πυρήνας των τουρκικών αναθεωρητικών απόψεων δεν αλλάζει από τη μια στιγμή στην άλλη. Εμείς, όμως, δεν έχουμε αλλάξει θέση και η Τουρκία είναι αυτή η οποία προσαρμόστηκε σε μια νέα πραγματικότητα, στην οποία η Ελλάδα οικοδόμησε ισχυρές συμμαχίες με την Ευρωπαϊκή Ένωση γιατί πια η πρόοδος, η όποια πρόοδος των ευρωτουρκικών σχέσεων εξαρτάται από τη συμπεριφορά της Τουρκίας απέναντι στην Ελλάδα και στην Κύπρο. Αυτό είναι μια κατάκτηση της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής.
Το ίδιο ισχύει, βέβαια, και για τις σχέσεις με τις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου, όπως βλέπετε, η Ελλάδα μπορεί πια να έχει ένα τακτικό -στρατηγικό, θα έλεγα- πλεονέκτημα στους εξοπλισμούς που προμηθεύεται από τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Έχουμε επενδύσει στην άμυνά μας, ναι, με κόστος για τον Έλληνα φορολογούμενο, αλλά η ισχυρή αποτρεπτική δυνατότητα είναι, θα έλεγα, ο λίθος, είναι το θεμέλιο πάνω στο οποίο χτίζουμε αυτή την εξωτερική πολιτική της αυτοπεποίθησης και του σεβασμού στο Διεθνές Δίκαιο.
Ως προς τα Βαλκάνια τώρα, η Ελλάδα πάντα στήριζε την ευρωπαϊκή προοπτική των Βαλκανίων. Δεν έχουμε, όμως, εμείς αυταπάτες ότι τα Βαλκάνια πάντα θα είναι ένα πεδίο δράσης κομμάτων τα οποία επενδύουν στον εθνικιστικό παροξυσμό.
Ως προς τα Σκόπια, τη Βόρεια Μακεδονία, το μήνυμά μου στον εντολοδόχο Πρωθυπουργό είναι πάρα πολύ σαφές. Η προεκλογική περίοδος τελείωσε. Η Συμφωνία των Πρεσπών, η οποία για εμάς είχε πολλά προβλήματα, έχει όμως ένα βασικό κεκτημένο που είναι το ένα όνομα έναντι όλων, το erga omnes. Οφείλει να το σεβαστεί και να κάνει κατηγορηματική δήλωση, όταν αναλάβει και επίσημα Πρωθυπουργός, ότι σέβεται τη Συμφωνία των Πρεσπών.
Νίκος Χατζηνικολάου: Διαφορετικά;
Κυριάκος Μητσοτάκης: Διαφορετικά, το μόνο το οποίο θα μπορέσει να πετύχει είναι να έχει μια πολύ δυσάρεστη πρώτη εμπειρία, όταν θα βρεθούμε όλοι μαζί στην Ουάσιγκτον, για τα 75 χρόνια του ΝΑΤΟ, στις αρχές Ιουλίου. Και βέβαια…
Νίκος Χατζηνικολάου: Θα θέσετε θέμα στο ΝΑΤΟ;
Κυριάκος Μητσοτάκης: Προφανώς. Η Βόρεια Μακεδονία μπήκε στο ΝΑΤΟ.
Έχουμε, όμως, επίσης τρόπο να εξηγήσουμε στους φίλους μας -γιατί θεωρούμε τον λαό της Βόρειας Μακεδονίας έναν φίλο λαό- ότι, τελικά, αν θέλουν να συγκλίνουν προς την Ευρώπη, ο δρόμος προς την Ευρώπη περνάει μέσα από την Ελλάδα και μέσα από τις καλές σχέσεις με την Ελλάδα. Το ίδιο ακριβώς ισχύει και για την Αλβανία. Δεν θα χρειαστεί, πιστεύω, να φτάσουμε εκεί, κ. Χατζηνικολάου, διότι είμαι σίγουρος ότι τελικά θα πρυτανεύσει η λογική. Αλλά νομίζω ότι ήμουν απολύτως σαφής.
Για την ευρωπαϊκή άμυνα:
Κάνουμε αυτό το οποίο θεωρούμε ότι εξυπηρετεί τα εθνικά συμφέροντα, στηρίζοντας ταυτόχρονα μία χώρα η οποία αμύνεται απέναντι σε έναν εισβολέα, χωρίς σε καμία περίπτωση να υποβαθμίσουμε την επιχειρησιακή δυνατότητα των Ενόπλων Δυνάμεων.Έρχομαι, όμως, τώρα στον πυρήνα του ερωτήματός σας. Ξύπνησαν κάποιοι από έναν γεωπολιτικό λήθαργο. Θεωρούσαν ότι τα ζητήματα της άμυνας ουσιαστικά τα έχουμε λύσει. Μετά την πτώση του Τείχους πολλές ευρωπαϊκές χώρες ξόδευαν με το ζόρι 1% του ΑΕΠ σε δαπάνες άμυνας. Ή θεωρούσαμε ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες θα μας παρέχουν πάντα μια ασπίδα προστασίας, άρα δεν χρειάζεται ως Ευρώπη να επενδύσουμε στη δική μας άμυνα. Μεγάλο λάθος. Η Ελλάδα δεν ήταν ποτέ στην κατηγορία αυτών των χωρών, επειδή για δικούς μας λόγους έπρεπε να επενδύουμε περισσότερο στην άμυνα. Τώρα, όμως, που υπάρχει αυτή η γεωπολιτική…
Προφανώς, γίνεται πολύ επίκαιρο. Τώρα, λοιπόν, που ξυπνάνε κάποιοι από αυτόν τον γεωπολιτικό λήθαργο, αντιλαμβανόμαστε ότι υπάρχουν δράσεις αμυντικές, ευρωπαϊκές -δεν μιλάω για ευρωπαϊκό στρατό, αυτό δεν θα γίνει, τουλάχιστον δεν θα γίνει άμεσα-, αλλά υπάρχουν ευρωπαϊκές επενδύσεις τις οποίες μπορούμε να κάνουμε, οι οποίες να θωρακίσουν συνολικά την Ευρώπη, να στηρίξουν την ευρωπαϊκή αμυντική βιομηχανία και να χρηματοδοτηθούν από ευρωπαϊκούς και όχι εθνικούς πόρους.
Καταλαβαίνετε το όφελος για την πατρίδα μας. Η πατρίδα μας πρέπει να επενδύσει και τα επόμενα χρόνια σε αντιπυραυλική προστασία. Αν αυτό μπορεί να γίνει με ευρωπαϊκούς πόρους και όχι με εθνικούς, καταλαβαίνετε τι τεράστιο όφελος θα είναι αυτό για τον Προϋπολογισμό. Θα μας απελευθερώσει πόρους, είτε για άλλες αμυντικές δαπάνες είτε -το πιο πιθανό- για άλλες κοινωνικές δαπάνες.
Άρα, το να έρθει η Ευρώπη να σηκώσει ένα μέρος του βάρους αμυντικών δαπανών οι οποίες για την Ελλάδα είναι απαραίτητες, καταλαβαίνετε ότι θα αλλάξει πάρα πολλά. Μπορούμε να το πετύχουμε; Βεβαίως και μπορούμε να το πετύχουμε. Όπως πετύχαμε το Ταμείο Ανάκαμψης, το οποίο θέλω να θυμίσω ότι έναν μήνα πριν συμφωνηθεί όλοι έλεγαν ότι είναι αδύνατο να γίνει διότι…
Για το Ταμείο Ανάκαμψης:
Δεν μου λέτε, όταν ολοκληρώνεται ένα μεγάλο έργο με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης, το οποίο ωφελεί αναπτυξιακά μια περιοχή, όπως η δυτική Θεσσαλία, ο Ε-65. Όταν γίνεται ένα έργο όπως η τοποθέτηση διαδραστικών πινάκων σε 36.000 σχολεία, το οποίο ωφελεί όλους τους μαθητές, γιατί αλλάζει τελείως την εμπειρία της εκπαίδευσης. Όταν χρηματοδοτούμε δράσεις όπως οι προληπτικές εξετάσεις και βρίσκονται γυναίκες με καρκίνο του μαστού τον οποίο δεν γνώριζαν, επειδή πήγε το κράτος και τους έστειλε ένα μήνυμα και τους είπε «πηγαίνετε κάντε μια ψηφιακή μαστογραφία». Και αυτά χρηματοδοτούνται με ευρωπαϊκούς πόρους.
Για τους μεγάλους γίνονται αυτά; Δεν είναι σοβαρή αυτή η κριτική, κ. Χατζηνικολάου, και λυπάμαι πραγματικά γιατί η συζήτηση γύρω από σύνθετα ζητήματα είναι τόσο ρηχή και υποδηλώνει τελικά και τόσο μεγάλη άγνοια του τρόπου με τον οποίο δουλεύει η Ευρώπη και το πώς ακριβώς κινητοποιούνται αυτοί οι ευρωπαϊκοί πόροι.
Εγώ το διαπραγματεύτηκα το Ταμείο Ανάκαμψης, προσωπικά. Έφερα στη χώρα 36 δισεκατομμύρια ευρώ σε επιχορηγήσεις και σε δάνεια, μεγαλύτερο ποσοστιαία από οποιαδήποτε άλλη χώρα. Οι δαπάνες αυτές ελέγχονται, όχι μόνο εθνικά, πολύ αυστηρά από το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει αυστηρότατες προϋποθέσεις για να εκταμιεύσει τους πόρους αυτούς, ακριβώς επειδή είναι χρήματα του ευρωπαίου φορολογούμενου και θέλει να είναι σίγουρη ότι οι δαπάνες αυτές αξιοποιούνται σωστά. Είναι μεγάλη προίκα για τη χώρα το Ταμείο Ανάκαμψης.
Και αντί να καθόμαστε να συζητάμε εδώ τώρα και να συμφωνούμε, οι πολιτικές δυνάμεις, παραδείγματος χάρη, «θα κάνουμε κάτι για τις πολυεθνικές που τιμολογούν διαφορετικά τα ίδια προϊόντα;». Αντί να πουν, «σωστή αυτή η πρωτοβουλία, πάμε όλοι μαζί», ασκούν κριτική.
Δεν μου λέτε, κ. Χατζηνικολάου, σας φαίνεται λογικό να μην υπάρχει τίποτα το οποίο να έχει κάνει αυτή η κυβέρνηση το οποίο για την αντιπολίτευση να είναι καλό; Τίποτα, ούτε ένα, ούτε μία πρωτοβουλία, ούτε μία κουβέντα.
Για τις πολυεθνικές, είναι πραγματικό ευρωπαϊκό πρόβλημα. Γιατί το αναδεικνύουμε τώρα με τόση ένταση; Γιατί τώρα θα αναλάβει η επόμενη Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Εγώ θέλω να έχω δεσμεύσει την κα von der Leyen, στην οποία προσφέρω τη στήριξή μουυ, ότι την επόμενη μέρα θα ασχοληθεί με το ζήτημα αυτό. Έτσι γίνονται οι διαπραγματεύσεις στην Ευρώπη, κ. Χατζηνικολάου.
Ας το καταλάβουν καλά οι Έλληνες πολίτες που μας ακούν, ότι αυτά είναι σημαντικά ζητήματα. Ποιοι θα βρεθούν στο Eυρωκοινοβούλιο, πώς θα διαπραγματευτούμε όλες αυτές τις πολιτικές; Το να ακούγεται η φωνή της Ελλάδας δυνατή στις Βρυξέλλες την επόμενη μέρα έχει πολύ μεγάλη σημασία, γι’ αυτό και οι πολίτες πρέπει να πάνε να ψηφίσουν, σε μία εκλογή που ξέρω ότι δεν έχει το ενδιαφέρον των εθνικών εκλογών.
Για την επόμενη ημέρα των ευρωεκλογών και ανασχηματισμό:
Προφανώς, προτιμούμε να μην τις έχουμε χάσει τις εκλογές και να πετύχουμε τον στόχο τον οποίο έχουμε θέσει, αλλά αυτό είναι στην κρίση των πολιτών, οι οποίοι τελικά και αποφασίζουν.
Έχει ένα δίκιο ο κ. Μεϊμαράκης σε αυτό το οποίο λέει. Χρειάζεται επιτάχυνση. Ξέρω πολύ καλά ποια είναι τα προβλήματα. Ξέρω πολύ καλά και ποιες είναι οι όποιες αδυναμίες μπορεί να προέκυψαν τον πρώτο χρόνο. Υπάρχουν ζητήματα με τα οποία θα ασχοληθώ περισσότερο και ο ίδιος, όχι πως δεν ασχολούμαι, γιατί νομίζω ότι ξέρετε καλά ότι ασχολούμαι, μπαίνω στη λεπτομέρεια των φακέλων.
Αυτό είναι κάτι το οποίο είναι στη δική μου κρίση. Κάποια στιγμή θα γίνουν, αλλά δεν θα σας έλεγα ότι είναι το πρώτο ζητούμενο.
Ζητήματα όπως η ακρίβεια, η υγεία, είναι ζητήματα που θα περιμένετε ακόμα μεγαλύτερη, θα έλεγα, δική μου προσωπική ανάμιξη. Ξέρουμε πού πονάμε, ξέρουμε τι ζητούν οι πολίτες, ξέρουμε ότι και οι πολίτες οι οποίοι μπορεί σήμερα να σκέφτονται να μην μας ψηφίσουν, κάποιοι μπορεί να το κάνουν για να μας πουν «σας στέλνουμε ένα μήνυμα να τρέξετε πιο γρήγορα».
Τους διαβεβαιώνω ότι δεν χρειάζεται να το κάνουν, να μας στείλουν αυτό το μήνυμα. Το έχω πάρει το μήνυμα, ότι πρέπει να τρέξουμε ακόμα πιο γρήγορα, γιατί ξέρω, ειδικά τώρα που κάνουμε τις ευρωπαϊκές συγκρίσεις, πόσο έδαφος χάσαμε τα τελευταία χρόνια και πόσο πρέπει να τρέξουμε πιο γρήγορα.
Δεν συμβιβάζομαι ούτε με χαμηλούς ρυθμούς ούτε με οριακή πρόοδο. Η Ελλάδα πρέπει να κάνει άλματα εκσυγχρονισμού. Έχουμε τρία χρόνια μπροστά μας, δεν θα έχουμε εκλογές για τρία χρόνια, οι εκλογές θα γίνουν το 2027 στο τέλος της τετραετίας. Θυμάστε, δεν με πιστεύατε και στην πρώτη τετραετία και εξάντλησα τη θητεία. Το ίδιο έχουμε πρόθεση να κάνουμε και τώρα.
Αλλά έχει μεγάλη σημασία αυτή η πολιτική νομιμοποίηση την οποία έχουμε, το βράδυ των εκλογών να είναι όσο το δυνατόν πιο ισχυρή. Και όσο πιο ισχυρή είναι, τόσο μεγαλύτερες προσδοκίες σεμνότητας θα υπάρχουν από την κυβέρνηση την επόμενη μέρα.