Τι μάθαμε από το πόρισμα για το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών

Τι μάθαμε από το πόρισμα για το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών

Εάν αφαιρέσουμε από την τραγωδία των Τεμπών τις ανοησίες περί εξαφανισμένων νεκρών και βαγονιών, δολοφονιών και μπαζωμάτων, ξυλολίων και συγκαλύψεων, τι απομένει; 

Τα δύο βασικά αίτια, τα οποία είναι η ύπαρξη αφενός κάποιων άχρηστων δημοσίων υπαλλήλων που επέδειξαν μια εγκληματική αδιαφορία στην εκτέλεση των καθηκόντων τους και αφετέρου ενός δημόσιου τομέα ο οποίος πνιγμένος μέσα στη γραφειοκρατία, τη διαφθορά και την αναποτελεσματικότητα, αδυνατούσε να φέρει σε πέρας την ολοκλήρωση της σύμβασης 717.  

Τι μάθαμε σήμερα από το πόρισμα του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας των Μεταφορών;

Ότι ο σταθμάρχης Λάρισας δεν χρησιμοποίησε την αυτοματοποιημένη μέθοδο προκειμένου να ορίσει τη διαδρομή για την αμαξοστοιχία IC-62, από  τον σταθμό Λάρισας, προς Νέους Πόρους. Κατά παράβαση της σχετικής οδηγίας βρισκόταν σε ισχύ από τον Αύγουστο του 2022 και η οποία καθιστούσε υποχρεωτική την αυτόματη χάραξη διαδρομής για την έξοδο ενός τραίνου από τους σταθμούς. Και με νέα, στοχευμένη οδηγία που υπαγόρευε την αυτόματη χάραξη στη Λάρισα. Εάν είχε επιλεγεί η αυτοματοποιημένη μέθοδος, θα είχαν ρυθμιστεί σωστά όλες οι αλλαγές.

Αντιθέτως, ο σταθμάρχης χειρίστηκε τις μεμονωμένες αλλαγές χειροκίνητα  ξεχνώντας παράλληλα να τοποθετήσει τις αλλαγές 118 A/B στην «κύρια» θέση. Με αποτέλεσμα να  οδηγήσει την αμαξοστοιχία IC-62 προς την αντίθετη κατεύθυνση από την κανονική διαδρομή. Το συγκεκριμένο λάθος πέρασε απαρατήρητο από τον σταθμάρχη και μετά από την αναχώρηση του IC-62.

Τέλος, ο σταθμάρχης Λάρισας έδωσε προφορικά την άδεια για την αμαξοστοιχία IC-62, να αναχωρήσει από τον σταθμό Λαρίσης προς Νέους Πόρους, χωρίς να ακολουθήσει επιβεβαίωση από την πλευρά των μηχανοδηγών της IC-62.

Αυτή είναι η αλληλουχία των γεγονότων όσον αφορά την πλευρά του σταθμάρχη της Λάρισας.

Όσον αφορά το περίφημο άγνωστο καύσιμο, στην εικόνα της εμπορικής αμαξοστοιχίας λίγο πριν τη σύγκρουση, δεν αποτυπώνεται η παρουσία παράνομου φορτίου. Εκτιμάται ότι η πυρόσφαιρα που καταγράφεται στα βίντεο του δυστυχήματος παραπέμπει στην πιθανή ύπαρξη ενός άγνωστου υγρού καυσίμου. Ωστόσο, τόσο το σουηδικό RI.SI, όσο και οι εμπειρογνώμονες της Hellenic Train συμπέραναν ότι η πυρόσφαιρα θα μπορούσε να είχε προκληθεί από τα έλαια σιλικόνης των μετασχηματιστών των ηλεκτρικών μηχανών. Στο θέμα αυτό θα περιμένουμε και άλλες απαντήσεις, παρ’ όλο που οι απλοί νόμοι της Φυσικής και της Χημείας, ίσως και να δίνουν από μόνοι τους την απάντηση. 

Όσον αφορά τον κρατικό ΟΣΕ τι να πρωτοπούμε; 

Για τη σύμβαση 717 που δεν ολοκληρώθηκε ποτέ; Για την περιορισμένη  εποπτική ικανότητα της Ρυθμιστικής Αρχής; Γενικά για τη λειτουργία του οργανισμού; Ή για το γεγονός ότι είμαστε η μόνη χώρα της Ευρώπης στην οποία δεν κυριαρχεί η σιδηροδρομική μεταφορά επιβατών και εμπορευμάτων, προς όφελος των μεταφορικών εταιρειών, των ΚΤΕΛ και των εταιρειών υγρών καυσίμων.

Όλη η παθογένεια του σύγχρονου Ελληνικού Κράτους είναι συγκεντρωμένη σε τρία μόλις γράμματα: Ο.Σ.Ε. 

Πίσω από αυτά τα τρία γράμματα συνυπάρχουν οι πολιτικές ευθύνες, οι υπουργικές ευθύνες, καθώς και οι ευθύνες των ανθρώπων που η δουλειά τους ήταν να παρέχουν ταχείες και ασφαλείς μεταφορικές υπηρεσίες σταθερής τροχιάς. Οι οποίοι, όπως αποδεικνύεται, δεν έκαναν καλά τη δουλειά τους πνιγμένοι μέσα στη γραφειοκρατία, τη διαφθορά και την αναποτελεσματικότητα.