Η «Υδρία» του Μειδία επιστρέφει στην Αθήνα από το Βρετανικό Μουσείο για τις ανάγκες της περιοδικής έκθεσης του Μουσείου Ακρόπολης «ΝοΗΜΑΤΑ. Προσωποποιήσεις και Αλληγορίες από την Αρχαιότητα έως Σήμερα», που ανοίγει τις πύλες της στο κοινό την ερχόμενη εβδομάδα.
Πρόκειται για την πρώτη φορά εδώ και 250 χρόνια που αρχαίο ελληνικό αγγείο επιστρέφεται ως δάνειο από το Βρετανικό Μουσείο στο μουσείο της Ακρόπολης, το δε αρχαίο ελληνικό αντικείμενο βρίσκεται στο βρετανικό μουσείο από τον 18ο αιώνα. Μετά την παρουσίασή του στην έκθεση στο Μουσείο Ακρόπολης, το αγγείο θα μεταφερθεί στο Παρίσι για να παρουσιαστεί σε έκθεση του Μουσείου του Λούβρου.
Για την ιστορία, το ερυθρόμορφο αγγείο με ύψος λίγο μεγαλύτερο των 50 εκατοστών, αγοράστηκε από τον Βρετανό επιτετραμμένο στη Νάπολη της Ιταλίας Γουίλιαμ Χάμιλτον στα 1760 και αποκτήθηκε από το Βρετανικό Μουσείο το 1772. Το αγγείο απεικονίζει μία σειρά μυθολογικών σκηνών, όπως τον Κάστορα και τον Πολυδεύκη και τον Ηρακλή στον Κήπο των Εσπερίδων.
Ο συγκεκριμένος δανεισμός έχει προκαλέσει αίσθηση στα βρετανικά μέσα, ενώ είναι σε εξέλιξη οι διαβουλεύσεις και οι διαπραγματεύσεις για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα αλλά επίσης, και λόγω των πρόσφατων δηλώσεων του προέδρου του Βρετανικού Μουσείου, που επανέλαβε την επιθυμία του για μία συμφωνία, χωρίς ωστόσο να φαίνεται ότι προτίθεται να αναγνωρίσει την κυριότητα των Γλυπτών.
«ΝοΗΜΑΤΑ. Προσωποποιήσεις και Αλληγορίες από την Αρχαιότητα έως Σήμερα»
Η πραγματοποίηση της έκθεσης είχε ανακοινωθεί από τον Ιούνιο του 2023 από τον γενικό διευθυντή του Μουσείου Ακρόπολης, Νικόλαο Σταμπολίδη, κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου που είχε παραχωρήσει στο Μουσείο Ακρόπολης.
Η έκθεση θα περιλαμβάνει 160 έργα γλυπτικής, κεραμικής, ζωγραφικής και μεταλλοτεχνίας από μουσεία και συλλογές της Ελλάδας και του εξωτερικού. Μεταξύ αυτών, η «Συκοφαντία του Απελλή» του Σάντρο Μποτιτσέλι και του εργαστηρίου του, που ανήκει στη συλλογή του μουσείου Ουφίτσι στη Φλωρεντία, «Ο Κρόνος καταβροχθίζει τα παιδιά του» του Π.Π. Ρούμπενς από το Μουσείο του Prado, το άγαλμα Χίμαιρας του 400 π.Χ. από το Αρχαιολογικό Μουσείο της Φλωρεντίας, η Υδρία του «ζωγράφου του Μειδία» (περίπου 410 π.Χ.) που βρίσκεται στο Βρετανικό Μουσείο, η «Αλληγορία Θείας Μετάληψης» από το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο, το αγαλμάτιο Πλούτου (1ος αι. μ.Χ.) από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, τμήματα ψηφιδωτών με προσωποποιήσεις της Θάλασσας και του Ωκεανού (270 -300 μ.Χ.) από το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης και ο πίνακας «4 εποχές» του Γιάννη Τσαρούχη από ιδιωτική συλλογή.
Η διάρθρωση της έκθεσης θα γίνεται στις ενότητες: Χρόνος, Φύση, Άνθρωπος, Θεσμός και Αλληγορίες. Το έργο που θα «ανοίγει» την έκθεση φέρει την υπογραφή του Ρούμπενς, εκείνο που θα την «κλείνει» είναι το άγαλμα της Χίμαιρας.
Αναφορικά με τον λόγο για τον οποίο στη λέξη «ΝοΗΜΑΤΑ» το γράμμα όμικρον είναι πεζό, είναι «για να μπορεί το νόημα να είναι και νήμα», καθώς η θεματική της έκθεσης, που είναι οι προσωποποιήσεις και οι αλληγορίες, αποτελεί και το νήμα που ενώνει τις διαφορετικές εποχές, από την αρχαιότητα έως το σήμερα, διευκρίνισε ο Ν. Σταμπολίδης.