Ένα ταξίδι στη «Mare Nostrum», τη δική μας θάλασσα, επιχειρούν εννέα εικαστικοί με τα φτερά του μύθου. Αλεξάνδρα Αθανασιάδη, Λυδία Δεληκούρα, Ιάσονας Καμπάνης, Κατερίνα Κατσιφαράκη, Αλέκος Κυραρίνης, Τάσος Μαντζαβίνος, Πέτρος Μώρης, Νίκος Ποδιάς και Νάνα Σαχίνη συναντιούνται στον Πόρο και στην γκαλερί της Τατιάνας Σπινάρη φέρνοντας τον τόπο της τέχνης τους, που δεν είναι ου-τοπικός, αλλά εντόπιος. Τα ιστορικά γεγονότα, υπό το βάρος του χρόνου, αποκτούν μυθική διάσταση. Ο Μύθος, αρχικά μια μεταφυσική ερμηνεία των φυσικών φαινομένων, μετατρέπεται σε ιστορικό γεγονός, όταν χρησιμοποιείται για να προκαλέσει ή και να δικαιολογήσει την ανθρώπινη δραστηριότητα και να θεμελιώσει την περιπέτεια.
Αρχαιότητα, Βυζάντιο, ανατολικές δοξασίες, σύμβολα, αναφορές και παραπομπές συνθέτουν ένα σκηνικό στο οποίο ο κάθε καλλιτέχνης δομεί και αφηγείται. Στοιχεία της φύσης και πρωτογενή υλικά εντάσσονται στο πλαίσιο του αρχαίου μεσογειακού πολιτισμού που τροφοδότησε λαούς και κοινωνίες και παρήγαγε Τέχνη και πρόοδο.
Αλέκος Κυραρίνης, «Κυκλαδικό», 2024, 38 x 37x 37 εκ., μεικτή τεχνική σε μάρμαρο. Παραχώρηση του καλλιτέχνη και της Citronne Gallery
Τα έργα εντάσσονται σε ένα περιβάλλον εγγενών μεταβολών, όπου η λαϊκή παράδοση συνδυάζεται με τα σύγχρονα ρεύματα. Οι καλλιτέχνες αναπλάθουν, αναπαριστούν και ερμηνεύουν κατά το δοκούν τα όσα στοιχειοθετούν το πολλαπλό παρελθόν, και περιγράφουν εξ αρχής το βιούμενο παρόν. Η σχέση του Ανθρώπου με την φύση, η εξάρτησή του από τη γη, η καθοριστική λειτουργία της Μνήμης, ο πανδαμάτωρ αλλά και αδηφάγος χρόνος αποτυπώνονται σε μια σειρά από έργα η συνοχή των οποίων βρίσκεται και βασίζεται στην αφετηρία τους.
Τα αρχέτυπα μεταμορφώνονται, καθώς υπεισέρχεται η τεχνολογία και οι σύγχρονες μέθοδοι με τις οποίες υποβοηθείται η καλλιτεχνική δημιουργία. Αυθεντικά στοιχεία της φύσης, όπως ο σκαντζόχοιρος, η φραγκοσυκιά, η θάλασσα, το μάρμαρο, τα θραύσματα από αγγεία· αλλά και συνειδητές ή υποσυνείδητες μεταφορές της μνήμης, όπως τα τοπόσημα, η θρησκεία, το όνειρο, οι δοξασίες, οι προλήψεις- όλα αυτά συντελούν στην κατασκευή ενός σύγχρονου ιστορικού γίγνεσθαι με βαθύ σεβασμό στο παρελθόν και με απόλυτη ένταξη στο βιούμενο παρόν.
Νίκος Ποδιάς, «Θώρακας», 2020, 39 x 34 x 13 εκ., μικτή τεχνική. Παραχώρηση του καλλιτέχνη και της Citronne Gallery.
Στο μεταξύ, η Citronne Gallery συνεπιμελείται και συνδιοργανώνει με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Πειραιώς και Νήσων την περιοδική έκθεση «Θραύσματα» της Αλεξάνδρας Αθανασιάδη που παρουσιάζεται στο Αρχαιολογικό Μουσείο του Πόρου. Με αφετηρία κομμάτια και αποσπάσματα από τυχαία ευρήματα, υλικά και άϋλα, η καλλιτέχνις αναπλάθει την ιστορική, καθώς και την προσωπική της μνήμη και την κατατάσσει ανάμεσα στα εκθέματα του Μουσείου.
Πέτρος Μώρης, «Sphinx» (HEART), 2023, 58 x 40 x 20 εκ., ξυλόπετρα. Παραχώρηση του καλλιτέχνη και της Citronne Gallery
Η έκθεση στην γκαλερί Citronne, στον Πόρο, θα διαρκέσει έως τις 15 Σεπτεμβρίου.
Tάσος Μαντζαβίνος, «Τhe House of Ideas and Art», 2018, 170 x 170 εκ., λάδι σε καμβά. Παραχώρηση της Citronne Gallery (τμήμα του έργου στην κεντρική φωτ.)