Την υπέρβαση των ψυχικών ορίων σηματοδοτούν οι ιστορίες των έργων που θα παρουσιαστούν στη νέα σεζόν της Εθνικής Λυρικής Σκηνής η οποία ενισχύεται από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος με νέα διετή δωρεά ύψους 11.000.000 ευρώ, προκειμένου να συνεχίσει και να τελειοποιήσει την προσπάθειά της για την καλλιτεχνική εξωστρέφεια. Το νέο ποσό έρχεται μετά την ολοκλήρωση και τον απολογισμό της δωρεάς 2019-2023, ύψους 20.000.000 ευρώ, που συνέβαλε ώστε η ΕΛΣ να δημιουργήσει μια αναγνωρίσιμη καλλιτεχνική ταυτότητα, απευθυνόμενη πλέον στο παγκόσμιο κοινό, είτε από τις εγκαταστάσεις της στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (Λεωφ. Ανδρ. Συγγρού 364) είτε από το διαδικτυακό της κανάλι, την GNO TV.
Με τη νέα δωρεά του ΙΣΝ, «θα στοχεύσουμε στις περιοδείες εντός της Ελλάδας, στη διεύρυνση της κοινωνικής μας πολιτικής και στην περαιτέρω ανάπτυξη του κοινού και της αναγνωρισιμότητάς μας σε Ελλάδα και εξωτερικό», τονίζει – μεταξύ άλλων – στο σημείωμά του για τον καλλιτεχνικό προγραμματισμό της νέας σεζόν, ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, Γιώργος Κουμεντάκης.
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής της ΕΛΣ, Γιώργος Κουμεντάκης. Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος, πηγή φωτ.: ΕΛΣ
Ειδικότερα, το ΙΣΝ ενέκρινε δωρεά ύψους 10 εκατομμυρίων ευρώ με στόχο την περαιτέρω στήριξη της εξωστρέφειας της ΕΛΣ στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, και προτίθεται να διαθέσει επιπλέον 1 εκατομμύριο ευρώ για τους ίδιους σκοπούς, υπό την προϋπόθεση ότι η ΕΛΣ θα εξασφαλίσει αντίστοιχου ύψους χρηματοδότηση από άλλες πηγές (matching funds), προερχόμενες από το εξωτερικό.
«Με το βλέμμα στο μέλλον και έχοντας ως οδηγό την όπερα του 21ου αιώνα, επιθυμούμε για τη σεζόν 2024/25 της Εθνικής Λυρικής Σκηνής να ανοίξουμε συζητήσεις, να προτείνουμε νέους δρόμους, να διαρρήξουμε τις εδραιωμένες σχέσεις με καθετί παλιό και συντηρητικό και να εστιάσουμε την προσοχή μας στα επείγοντα ζητήματα της εποχής μας» αναφέρει ο Γ. Κουμεντάκης αναφορικά με τον καλλιτεχνικό προγραμματισμό, και συμπληρώνει: «το ψηφιδωτό του προγράμματος 2024/25 παίζει με τα όρια και τις ισορροπίες ανάμεσα στο μπελ κάντο, τον βερισμό, τον κλασικισμό, την Επτανησιακή Σχολή, το κλασικό μπαλέτο και τον σύγχρονο χορό, και επιδιώκει –μέσα από τον απόλυτο σεβασμό στη μουσική– τον πειραματισμό, την επανεφεύρεση και την επαναπροσέγγιση των μεγάλων αριστουργημάτων και των κρυφών διαμαντιών της λυρικής τέχνης και του χορού».
«Υπερβαίνοντας τα όρια»
Πολυσυλλεκτικό και ευρείας απεύθυνσης το πρόγραμμα της ΕΛΣ για την καλλιτεχνική περίοδο 2024/25 περιλαμβάνει πρώτες παρουσιάσεις, άγνωστα αριστουργήματα, διεθνείς συμπαραγωγές, κλασικό και σύγχρονο χορό, καθώς, πλέον, η συνθήκη είναι ικανή για μια σειρά ακόμη μεγαλύτερων υπερβάσεων στα όρια του λυρικού θεάτρου. «Το ζήτημα της υπέρβασης των ορίων δεν σχετίζεται μόνο με την επιλογή των έργων που θα παρουσιαστούν το 2024/25, αλλά κυρίως με τις τολμηρές αποφάσεις, την ανάληψη του ρίσκου, το καλωσόρισμα της νέας εποχής. Στόχος είναι η ρήξη με το συντηρητισμό, τις στείρες αντιλήψεις του παρελθόντος και την αναπαραγωγή στερεοτυπικών απόψεων», σημειώνει η ΕΛΣ.
Η αίθουσα «Σταύρος Νιάρχος» της ΕΛΣ. Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος, πηγή φωτ.: ΕΛΣ
Η νέα σεζόν ανοίγει με τη μεγάλη διεθνή συμπαραγωγή με το φημισμένο φεστιβάλ όπερας του Αιξ αν Προβάνς και την Εθνική Όπερα του Παρισιού, πάνω σε ένα σπάνιο καλλιτεχνικό στοίχημα: την παρουσίαση σε μια βραδιά των δύο οπερών του Γκλουκ πάνω στον αρχαιοελληνικό μύθο των Ατρειδών, της «Ιφιγένειας εν Αυλίδι» και της «Ιφιγένειας εν Ταύροις», σε σκηνοθεσία του κορυφαίου Ρώσου σκηνοθέτη Ντμίτρι Τσερνιακόφ.
Οι καινούριες παραγωγές της σεζόν περιλαμβάνουν τη σπανίως παρουσιαζόμενη όπερα «Αλέκο» του Ραχμάνινοφ σε σκηνοθεσία της Φανί Αρντάν, τη «Δύναμη του πεπρωμένου» του Βέρντι σε σκηνοθεσία Ροδούλας Γαϊτάνου, το άγνωστο διαμάντι του Σπυρίδωνος Σαμάρα «Flora mirabilis» σε σκηνοθεσία Γιάννη Σκουρλέτη και το κύκνειο άσμα του Πουτσίνι, «Τουραντότ», σε σκηνοθεσία Αντρέι Σερμπάν και σκηνικά και κοστούμια της διεθνούς Ελληνίδας Χλόης Ομπολένσκι. Ακόμη, το Μπαλέτο της ΕΛΣ θα παρουσιάσει δύο νέες παραγωγές –τον «Τσαϊκόφσκι» σε χορογραφία Καγιετάνο Σότο και τη «Χρυσή εποχή» σε σκηνοθεσία, σκηνικά και χορογραφία Κωνσταντίνου Ρήγου– καθώς και μια αναβίωση του κλασικού μπαλέτου «Δον Κιχώτης» σε χορογραφία Τιάγκο Μπορντίν.
Το πρόγραμμα συμπληρώνεται με την αναβίωση από την ΕΛΣ της συμπαραγωγής της με τη Βασιλική Όπερα του Λονδίνου, Λουτσία ντι Λαμμερμούρ, στη σκηνοθεσία της Κέιτι Μίτσελ, την «Μποέμ» του Γκρέιαμ Βικ, τον «Πύργο του Κυανοπώγωνα» του Θέμελη Γλυνάτση και τον «Ριγολέττο» της Κατερίνας Ευαγγελάτου.
Από την παρουσίαση του μπαλέτου «Δον Κιχώτης». Φωτ.: Βαλέρια Ισάεβα, πηγή φωτ.: ΕΛΣ
Για τις καινούριες της παραγωγές, η ΕΛΣ προσκαλεί, συνομιλεί και συνδημιουργεί με σπουδαίους σκηνοθέτες, σκηνογράφους, ενδυματολόγους και χορογράφους από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο όπως – μεταξύ άλλων – τους Φανί Αρντάν, Ντμίτρι Τσερνιακόφ, Ροδούλα Γαϊτάνου, Γιάννη Σκουρλέτη - bijoux de kant, Αντρέι Σερμπάν, Χλόη Ομπολένσκι, Κωνσταντίνο Ρήγο, Καγιετάνο Σότο, Γιώργο Σουγλίδη και Πιερ-Αντρέ Βάιτς.
Τις παραγωγές θα διευθύνουν διεθνώς αναγνωρισμένοι αλλά και νεότεροι Έλληνες και ξένοι αρχιμουσικοί όπως οι Μίχαελ Χόφστεττερ, Φαμπρίτσιο Βεντούρα, Ζακ Λακόμπ, Πάολο Καρινιάνι, Κωνσταντίνος Τερζάκης, Λουκάς Καρυτινός, Πιερ Τζόρτζιο Μοράντι, Φιλίπ Φορζέ και Ντέρρικ Ίνουι.
Μαζί με τους πρωταγωνιστές της ΕΛΣ Δημήτρη Πλατανιά, Τάση Χριστογιαννόπουλο, Τσέλια Κοστέα, Βασιλική Καραγιάννη, Γιάννη Χριστόπουλο, Διονύση Σούρμπη, Τάσο Αποστόλου, Πέτρο Μαγουλά, Γιάννη Γιαννίση, Δημήτρη Τηλιακό στις παραγωγές του 2024/25 θα έχουμε τη χαρά να δούμε και να ακούσουμε διεθνώς καταξιωμένους Έλληνες και ξένους ερμηνευτές όπως, μεταξύ άλλων, τους Κορίν Γουίντερς, Εκατερίνα Σέμεντσουκ, Κάθριν Φόστερ, Βερονίκ Ζανς, Αλεξάντρ Ντυαμέλ, Στανισλάς ντε Μπαρμπεράκ, Αρσέν Σογκομονιάν, Ρικκάρντο Μάσσι, Μυρσίνη Μαργαρίτη και Άννα Στυλιανάκη.
Αναλυτικά το πρόγραμμα στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της ΕΛΣ, στην ιστοσελίδα της. Η προπώληση των εισιτηρίων της Εθνικής Λυρικής Σκηνής για το πρώτο τετράμηνο της σεζόν 2024/25 (Σεπτέμβριος - Δεκέμβριος 2024) θα ξεκινήσει στις 30 Ιουλίου 2024 από τα Ταμεία της ΕΛΣ και την ticketservices.gr.
Κεντρική φωτ.: Από την όπερα «Ο πύργος του Κυανοπώγωνα». Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος, πηγή φωτ.: ΕΛΣ