Σε λιγότερα ατυχήματα ενεπλάκησαν τα αυτο-οδηγούμενα αυτοκίνητα σύμφωνα με μελέτες, γεγονός που δείχνει ότι τα αυτοκινητιστικά ατυχήματα στα οποία εμπλέκονται άνθρωποι μπορούν να μειωθούν σε μεγάλο βαθμό. Είναι όμως ασφαλέστερα;
Ένα από τα κύρια επιχειρήματα για τη μετάβαση σε αυτόνομα οχήματα είναι το να αφαιρεθεί ο παράγοντας του ανθρώπινου λάθους από την οδήγηση. Δεδομένου ότι περισσότεροι από 40.000 άνθρωποι πεθαίνουν σε αυτοκινητιστικά δυστυχήματα κάθε χρόνο στις ΗΠΑ, ακόμη και μια μέτρια βελτίωση της ασφάλειας θα μπορούσε να κάνει τεράστια διαφορά.
Αυτό σημαίνει ότι τα αυτο-οδηγούμενα οχήματα δεν έχουν εμπλακεί σε σειρά ατυχημάτων τα τελευταία χρόνια, κάτι το οποίο έχει δημιουργήσει ερωτήματα για την ασφάλειά τους.
Ερευνητές ανέλυσαν χιλιάδες αναφορές ατυχημάτων από περιστατικά στα οποία εμπλέκονται τόσο αυτο-οδηγούμενα οχήματα όσο και άνθρωποι οδηγοί. Τα αποτελέσματά τους, που δημοσιεύονται στο Nature Communications, δείχνουν ότι στις περισσότερες περιπτώσεις τα αυτο-οδηγούμενα οχήματα είναι στην πραγματικότητα ασφαλέστερα από τους ανθρώπους.
Η ομάδα από το Πανεπιστήμιο της Κεντρικής Φλόριντα εστίασε τη μελέτη της στην Καλιφόρνια, όπου διεξάγονται οι περισσότερες δοκιμές. Συγκέντρωσαν 2.100 αναφορές για ατυχήματα που αφορούσαν αυτο-οδηγούμενα αυτοκίνητα από βάσεις δεδομένων που διατηρούν η Εθνική Υπηρεσία Ασφάλειας Οδικής Κυκλοφορίας, το Τμήμα Αυτοκινήτων της Καλιφόρνιας και από ειδησεογραφικά δημοσιεύματα.
Στη συνέχεια, τις σύγκριναν με 35.000 αναφορές περιστατικών που αφορούσαν ανθρώπους οδηγούς, οι οποίες συγκεντρώθηκαν από την Τροχαία Αυτοκινητοδρόμων της Καλιφόρνιας. Η ομάδα χρησιμοποίησε μια προσέγγιση που ονομάζεται «ανάλυση συνδυασμένων περιπτώσεων-έλεγχου», κατά την οποία προσπάθησαν να βρουν ζεύγη ατυχημάτων στα οποία εμπλέκονταν άνθρωποι και αυτο-οδηγούμενα αυτοκίνητα που κατά τα άλλα είχαν πολύ παρόμοια χαρακτηριστικά.
Αυτό καθιστά δυνατό τον έλεγχο όλων των άλλων μεταβλητών που θα μπορούσαν να συμβάλουν σε ένα ατύχημα και τη διερεύνηση της επίδρασης του «οδηγού» στην πιθανότητα να συμβεί ένα ατύχημα. Η ομάδα βρήκε 548 τέτοιες αντιστοιχίες και όταν συνέκρινε τις δύο ομάδες, διαπίστωσε ότι τα αυτο-οδηγούμενα αυτοκίνητα ήταν ασφαλέστερα από τους ανθρώπους οδηγούς στα περισσότερα σενάρια ατυχημάτων που εξέτασαν.
Οι επιφυλάξεις των ερευνητών
Ωστόσο, υπάρχουν ορισμένες επιφυλάξεις. Οι ερευνητές ανακάλυψαν επίσης ότι τα αυτόνομα οχήματα είχαν πάνω από πέντε φορές περισσότερες πιθανότητες να εμπλακούν σε ατύχημα την αυγή ή το σούρουπο και σχεδόν διπλάσιες πιθανότητες όταν έκαναν στροφή.
Το πρώτο πιθανότατα οφείλεται στους περιορισμούς των αισθητήρων απεικόνισης, ενώ ο J. Christian Gerdes, από το Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ, δήλωσε στο IEEE Spectrum, ότι το πρόβλημά τους με τις στροφές οφείλεται πιθανότατα στην περιορισμένη ικανότητα πρόβλεψης της συμπεριφοράς των άλλων οδηγών.
Υπήρχαν όμως και κάποια ενθαρρυντικά στοιχεία για τα αυτο-οδηγούμενα οχήματα. Είχαν περίπου τις μισές πιθανότητες να εμπλακούν σε ατύχημα με το πίσω μέρος και μόλις το ένα πέμπτο της πιθανότητας να εμπλακούν σε πλαγιομετωπική σύγκρουση.
Οι συγγραφείς παραδέχονται ότι υπάρχουν περιορισμένα στοιχεία για τα ατυχήματα αυτο-οδηγούμενων οχημάτων, γεγονός που περιορίζει το εύρος των συμπερασμάτων τους.
Η μελέτη αποτελεί ένα σημαντικό πρώτο βήμα για την ποσοτικοποίηση των πιθανών οφελών της τεχνολογίας αυτο-οδηγούμενων οχημάτων στην ασφάλεια και ανέδειξε ορισμένους σημαντικούς τομείς στους οποίους χρειάζεται ακόμη πρόοδος. Μόνο με μια καθαρή ματιά στους αριθμούς μπορούν οι αρμόδιοι φορείς να λάβουν λογικές αποφάσεις σχετικά με το πού και πότε θα πρέπει να αναπτυχθεί αυτή η τεχνολογία.