Την αισθητική μαρτυρία του Δασκάλου Γιώργου Χουλιαρά στα Χανιά συγκεντρώνει μια νέα έκδοση τέχνης. Στις σελίδες του λευκώματος, ο αναγνώστης γνωρίζει γλυπτά, κατασκευές και αντικείμενα χρήσης, όλα από τη συλλογή του γιατρού και επιχειρηματία Μανούσου Καπάκη. Η σχέση των δύο ξεκίνησε το 1987 και στο διάστημα αυτών των χρόνων κάρπισε μερικά από τα πιο σημαντικά έργα του καλλιτέχνη. Μια μνημειακή ανάγλυφη παράσταση στο Θεραπευτικό Κέντρο Χανιών και μια σειρά έργων στην αλυσίδα ξενοδοχείων Porto Platanias.
Φωτισμός στο ξενοδοχείο Porto Platanias
Στην Κρήτη ο Χανιώτης γιατρός, αφού μετεκπαιδεύτηκε στις Ηνωμένες Πολιτείες, γύρισε και δραστηριοποιήθηκε στο χώρο του τουρισμού, διαβλέποντας την προοπτική που ανοίγεται στον τόπο. Ανακαίνισε ριζικά την κλινική και, σε σύντομο χρονικό διάστημα, δημιούργησε τρία ξενοδοχεία. Την υψηλή αισθητική τους σε κοινόχρηστους χώρους υπογράφει ο Χουλιαράς, ενώ με γλυπτικές επεμβάσεις του έχει δώσει τον τόνο και στην κατοικία του γιατρού.
Το έργο τέχνης διαθέτει τη δική του συμβολική γλώσσα που δημιουργεί τον πλαστικό της αντίλαλο. Όμως, η δυνατότητα του έργου τέχνης να συγκινήσει και να εξυψώσει το καλλιτεχνικό αισθητήριο των πολλών, προϋποθέτει μια αρχιτεκτονική που θα το αγκαλιάσει. Σε αυτό ο Γιώργος Χουλιαράς ευτύχησε να συνεργαστεί με ένα σπουδαίο ζευγάρι αρχιτεκτόνων, τη Σουζάνα και τον Δημήτρη Αντωνακάκη. Λαμπροί μαθητές του Πικιώνη, οι Αντωνακάκηδες έδωσαν στον γλύπτη τον απαιτούμενο χώρο να τολμήσει εμπνεύσεις με προσωπικό χαρακτήρα. Δεν έβαλαν σε ράγες το όραμα του δημιουργού, αλλά του έδωσαν το κίνητρο να προχωρήσει σε λειτουργικές επεμβάσεις με ειδικό αισθητικό βάρος.
Γλυπτό του Γιώργου Χουλιαρά
Η ποιότητα των έργων που τοποθετούνται σε χώρους με δημόσιο χαρακτήρα, με δεδομένο ότι λειτουργούν ως ανοιχτά μουσεία τέχνης, επηρεάζουν καθοριστικά την εικόνα μιας πόλης. Η ιστορία της κλινικής και των ξενοδοχείων είναι καθρέφτης αυτής της εικόνας και το βιβλίο μας φέρνει ένα πολύτιμο κομμάτι των Χανίων που φωτίζει με κείμενα η ιστορικός τέχνης Μαρία Σφενδουράκη. Την είσοδο του Θεραπευτηρίου κοσμεί ένα ανάγλυφο του Χουλιαρά από πωρόλιθο (6μ.x 60μ., κεντρική φωτ.), όπου παρουσιάζει την πορεία του ανθρώπου. Έτσι μπορεί να διαβαστεί και το λεύκωμα.
Η γλυπτική πορεία του Γιαννιώτη δημιουργού (γ. 1947) έχει πολλούς σταθμούς και χαρακτηρίζεται από μια ποικιλία μέσων που δεν είναι η συνηθισμένη. Είχα την τύχη να γνωρίσω τη δουλειά του Χουλιαρά στο εργαστήριο του Βύρωνα, να δω από πρώτο χέρι τα μικρογλυπτά αλλά και τα μνημειώδη γλυπτά του. Αξέχαστο το βίωμα αυτής της περιήγησης. Με υλικά την πέτρα, τον πωρόλιθο, το τσιμέντο, το μάρμαρο, τον μπρούντζο, το αλουμίνιο, το σίδερο και το ατσάλι, και αφετηρία την ανθρώπινη μορφή, ο Γιώργος Χουλιαράς αρχικά δημιούργησε έργα, στα οποία καθοριστικό ρόλο παίζουν η σχηματοποίηση και οι αναφορές στη λαϊκή τέχνη.
Η τάση αυτή εξελίχθηκε στη συνέχεια σε αφαιρετικές ή εντελώς αφηρημένες συνθέσεις, οι οποίες αναδεικνύονται με το φως και με την αξιοποίηση της υφής και του χρώματος των υλικών. Στο βιβλίο, η πορεία αυτή ξεδιπλώνεται με καλή φωτογράφιση (των Γιώργου Αναστασάκη, Γιώργου Χουλιαρά, Μαρίας Σφενδουράκη), ενώ αξίζει να σταθεί κανείς και στα αντικείμενα χρήσης (καθρέφτης, τραπέζι, χερούλι πόρτας), που ο δάσκαλος τα έχει αναγάγει σε είδη ιδιαίτερης καλλιτεχνικής αξίας.
Γλυπτό του Γιώργου Χουλιαρά
Η έκδοση απευθύνεται και στο διεθνές κοινό, όπου την αγγλική μετάφραση επιμελήθηκε η Άννα Χουλιαρά.