Η μείωση του δυσμενούς, κατά κεφαλήν, περιβαλλοντικού αντίκτυπου στις πόλεις, δίνοντας ιδιαίτερη προσοχή στην ποιότητα του αέρα και τη διαχείριση των αστικών και άλλων αποβλήτων είναι μια από τις βασικές προτεραιότητες του παγκόσμιου Στόχου 11 (SDG 11) που έχει περιλάβει ο ΟΗΕ στην πολιτική για βιώσιμες πόλεις και κοινότητες.
Βασική αρχή του στόχου είναι ότι για να διατηρηθούν οι πόλεις βιώσιμες θα πρέπει να δημιουργούνται θέσεις εργασίας και να προάγεται η ευημερία χωρίς την ταυτόχρονη κατάχρηση γης και την κατασπατάληση πόρων.
Κάποιες από τις συχνές προκλήσεις που αντιμετωπίζουν τα αστικά κέντρα είναι η κυκλοφοριακή συμφόρηση, η έλλειψη κονδυλίων για την παροχή βασικών υπηρεσιών καθώς και η έλλειψη επαρκούς στέγασης και η υποβάθμιση των υποδομών.
Οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι πόλεις μπορούν να ξεπεραστούν με τέτοιο τρόπο ώστε να συνεχίσουν να ακμάζουν και να αναπτύσσονται, βελτιώνοντας ταυτόχρονα τη χρήση πόρων και μειώνοντας τη μόλυνση και τη φτώχεια. Ταυτόχρονα θα πρέπει να προσφέρουν ευκαιρίες για όλους, πρόσβαση σε υπηρεσίες, ενέργεια, στέγαση, μεταφορές κλπ. Σήμερα, 3,5 δισεκατομμύρια άνθρωποι παγκοσμίως, δηλαδή η μισή ανθρωπότητα, κατοικεί σε πόλεις
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΗΕ, ως το 2030, τουλάχιστον το 60% του παγκόσμιου πληθυσμού θα κατοικεί σε αστικές περιοχές.Οι πόλεις του κόσμου καταλαμβάνουν μόλις το 3% του εδάφους της Γης, είναι όμως υπεύθυνες για το 60-80% της κατανάλωσης ενέργειας αλλά και για το 75% της εκπομπής αερίων του άνθρακα.
Μάλιστα, η ταχεία αστικοποίηση ασκεί πίεση στα αποθέματα πόσιμου νερού, στα λύματα, στο περιβάλλον αλλά και στη δημόσια υγεία.
Από την άλλη πλευρά, όμως, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΗΕ, οι πυκνοκατοικημένες πόλεις μπορούν να επιφέρουν αποτελεσματικά κέρδη και τεχνολογικές καινοτομίες, μειώνοντας, ταυτόχρονα την κατανάλωση πόρων και ενέργειας
Ειδικότερα, ο Στόχος 11 επιδιώκει έως το 2030:
- Τη διασφάλιση της πρόσβασης όλων σε επαρκή, ασφαλή, προσιτή στέγαση και βασικές υπηρεσίες, και αναβάθμιση των φτωχογειτονιών.
- Την παροχή ασφαλών, προσιτών, προσβάσιμων και βιώσιμων συστημάτων μεταφοράς για όλους, βελτίωση της ασφάλειας των δρόμων, κυρίως μέσω της επέκτασης των δημόσιων συγκοινωνιών, δίνοντας ιδιαίτερη προσοχή στις ανάγκες εκείνων που βρίσκονται σε ευάλωτη κατάσταση, όπως είναι οι γυναίκες, τα παιδιά, τα άτομα με αναπηρίες και οι ηλικιωμένοι.
- Τη βελτίωση της χωρίς αποκλεισμούς και βιώσιμης αστικοποίησης για όλους καθώς και των ικανοτήτων για συμμετοχικό, ολοκληρωμένο και βιώσιμο σχεδιασμό και διαχείριση των ανθρώπινων οικισμών για όλες τις χώρες.
- Την Ενίσχυση των προσπαθειών για την προστασία και τη διαφύλαξη της παγκόσμιας πολιτιστικής και φυσικής κληρονομιάς.
- Σημαντική μείωση του αριθμού των θανάτων και του αριθμού των πληγέντων από φυσικές καταστροφές, καθώς και των άμεσων οικονομικών απωλειών σε σχέση με το παγκόσμιο ακαθάριστο εγχώριο προϊόν που οφείλεται σε φυσικές καταστροφές, συμπεριλαμβανομένων των σχετιζόμενων με το νερό καταστροφών, εστιάζοντας στην προστασία των φτωχών και των ανθρώπων που βρίσκονται σε ευάλωτη κατάσταση.
- Την υποστήριξη θετικών οικονομικών, κοινωνικών και περιβαλλοντικών δεσμών μεταξύ των αστικών, περιαστικών και αγροτικών περιοχών, μέσω της ενδυνάμωσης του εθνικού και περιφερειακού αναπτυξιακού σχεδιασμού.
Η συμβολή στη βιώσιμη ανάπτυξη μέσω της ανάληψης δράσεων βάσει των SDGs θα πρέπει να αποτελεί προτεραιότητα για όλες τις επιχειρήσεις και τους οργανισμούς.
Συνεπώς οι επιχειρήσεις θα πρέπει να αξιολογούν συνεχώς τις οικολογικές και κοινωνικές επιπτώσεις των δραστηριοτήτων τους στην τοπική κοινότητα. Για να πραγματοποιηθεί αυτό, προτείνεται να εστιαστεί η προσοχή στον αντίκτυπο του οργανισμού στην τοπική αστικοποίηση, τη στέγαση και τους δημόσιους χώρους, την προστασία της πολιτιστικής και φυσικής κληρονομιάς, τη μείωση των κινδύνων φυσικών καταστροφών και της ανθρώπινης ευημερίας στην τοπική κοινότητα. Η ανάληψη δράσεων για τη μείωση των αρνητικών οικολογικών και κοινωνικών επιπτώσεων ωφελεί το περιβάλλον και την κοινότητα. Επιπλέον, η διαδικασία βιώσιμου μετασχηματισμού του οργανισμού επηρεάζει τα ενδιαφερόμενα μέρη, καθώς η βιώσιμη πρακτική έχει θετικό αντίκτυπο στην ατομική βιώσιμη συμπεριφορά.
Αυτός ο τομέας δράσης σχετίζεται με τον σχεδιασμό, την κατασκευή, την ενέργεια, τις μεταφορές, τη διοίκηση και τη διαχείριση των αποβλήτων της επιχείρησης ή του οργανισμού. Για παράδειγμα, μπορεί να αναλυθεί η εφοδιαστική αλυσίδα προκειμένου να περιορισθεί ο αντίκτυπος της.
Ακόμη υπάρχει η δυνατότητα συνεργασίας με τα ενδιαφερόμενα μέρη σε επιχειρηματικές υποθέσεις σχετικά με συνήθειες κινητικότητας ή την βιώσιμη υποδομή. Αυτό είναι σημαντικό για μια επιχείρηση να είναι πιο ανθεκτική σε εξωτερικούς κραδασμούς, όπως έλλειψη πόρων ή κλιματική αλλαγή. Σε αυτήν τη διαδικασία θα πρέπει να συμπεριληφθεί και η συμβολή στην ευημερία όλων των ενδιαφερόμενων μερών της κοινότητας, συμπεριλαμβανομένων των πιο ευάλωτων.