«Είμαστε στο έλεος της Google». Οι αναποφάσιστοι ψηφοφόροι στις ΗΠΑ που απευθύνονται στο Google μπορεί να δουν δραματικά διαφορετικές απόψεις για τον κόσμο - ακόμη και όταν κάνουν ακριβώς την ίδια ερώτηση, αναφέρει σε έρευνά του το BBC.
Πληκτρολογήστε «Είναι η Κάμαλα Χάρις καλή υποψήφια των Δημοκρατικών» και η Google δίνει μια ρόδινη εικόνα. Τα αποτελέσματα της αναζήτησης αλλάζουν συνεχώς, αλλά την περασμένη εβδομάδα, ο πρώτος σύνδεσμος ήταν μια δημοσκόπηση του Pew Research Center που έδειχνε ότι «η Χάρις ενεργοποιεί τους Δημοκρατικούς».
Ακολουθεί ένα άρθρο του Associated Press με τίτλο «Η πλειοψηφία των Δημοκρατικών πιστεύει ότι η Καμάλα Χάρις θα ήταν καλή πρόεδρος», και οι επόμενοι σύνδεσμοι ήταν παρόμοιοι.
Όμως, αν έχετε ακούσει αρνητικά πράγματα για τη Χάρις, θα μπορούσατε να αναρωτηθείτε αν είναι μια «κακή» υποψήφια των Δημοκρατικών, αντί για αυτό. Βασικά, αυτή είναι μια πανομοιότυπη ερώτηση, αλλά τα αποτελέσματα της Google είναι πολύ πιο απαισιόδοξα.
Μπορείτε να δείτε το ίδιο σε ερωτήσεις σχετικά με τον Ντόναλντ Τραμπ, θεωρίες συνωμοσίας, αμφιλεγόμενες πολιτικές συζητήσεις, ακόμη και ιατρικές πληροφορίες. Ορισμένοι ειδικοί λένε ότι η Google απλώς αναμασά τις δικές σας πεποιθήσεις και να σας τις επιστρέφει, να επιδεινώνει τις δικές σας προκαταλήψεις και να βαθαίνει τις κοινωνικές διαιρέσεις στην πορεία.
Από την πλευρά της, η Google λέει ότι παρέχει στους χρήστες αμερόληπτα αποτελέσματα που απλώς ταιριάζουν με το είδος των πληροφοριών που αναζητούν. «Ως μηχανή αναζήτησης, η Google στοχεύει να εμφανίσει αποτελέσματα υψηλής ποιότητας που σχετίζονται με το ερώτημα που καταχωρίσατε», λέει ένας εκπρόσωπος της Google. «Παρέχουμε ανοιχτή πρόσβαση σε μια σειρά από απόψεις από όλο τον ιστό και παρέχουμε στους ανθρώπους χρήσιμα εργαλεία για να αξιολογήσουν τις πληροφορίες και τις πηγές που βρίσκουν».
Πόσο επηρεάζει το echo chamber
Σύμφωνα με μια εκτίμηση, η Google χειρίζεται περίπου 6,3 εκατομμύρια ερωτήματα κάθε δευτερόλεπτο, συνολικά περισσότερες από εννέα δισεκατομμύρια αναζητήσεις την ημέρα. Η συντριπτική πλειονότητα της επισκεψιμότητας στο Διαδίκτυο ξεκινά με μια Αναζήτηση Google και οι άνθρωποι σπάνια κάνουν κλικ σε οτιδήποτε πέρα από τους πρώτους πέντε συνδέσμους - πόσο μάλλον να μπουν στη δεύτερη σελίδα. Μια μελέτη που παρακολούθησε τις κινήσεις των ματιών των χρηστών έδειξε ότι οι άνθρωποι συχνά δεν κοιτούν καν τίποτα πέρα από τα κορυφαία αποτελέσματα. Το σύστημα που παραγγέλνει τους συνδέσμους στην Αναζήτηση Google έχει τεράστια δύναμη στην εμπειρία μας από τον κόσμο.
Το ζήτημα των αποκαλούμενων echo chambers (=αντίλαλος ειδήσεων) στο Διαδίκτυο είναι ένα καυτό θέμα, αν και ορισμένες έρευνες έχουν αμφισβητήσει εάν οι επιπτώσεις των διαδικτυακών echo chambers έχουν υπερεκτιμηθεί.
Η Google δεν απάντησε στην ερώτηση του BBC εάν υπάρχει άτομο ή ομάδα που έχει ειδικά επιφορτιστεί με την αντιμετώπιση του προβλήματος της μεροληψίας επιβεβαίωσης.
Με άλλα λόγια, η Google παρακολουθεί για να δει σε τι κάνουν κλικ οι άνθρωποι όταν εισάγουν έναν δεδομένο όρο αναζήτησης. Όταν οι άνθρωποι φαίνονται ικανοποιημένοι από έναν συγκεκριμένο τύπο πληροφοριών, είναι πιο πιθανό η Google να προωθήσει τέτοιου είδους αποτελέσματα αναζήτησης για παρόμοια ερωτήματα στο μέλλον.
Ένας εκπρόσωπος της Google λέει ότι αυτά τα έγγραφα είναι ξεπερασμένα και το σύστημα που χρησιμοποιείται για την αποκρυπτογράφηση ερωτημάτων και ιστοσελίδων έχει γίνει πολύ πιο εξελιγμένο.
Εάν η μεροληψία επιβεβαίωσης ωθεί τους ανθρώπους να κάνουν κλικ σε συνδέσμους που ενισχύουν τις πεποιθήσεις τους, μπορεί να διδάξει στην Google να δείχνει στους ανθρώπους συνδέσμους που οδηγούν σε μεροληψία επιβεβαίωσης. "Είναι σαν να λέτε ότι θα αφήσετε το παιδί σας να επιλέξει τη διατροφή του με βάση αυτό που του αρέσει. Θα καταλήξουν απλώς με πρόχειρο φαγητό", λέει o Μαρκ Γουίλιαμς - Κουκ, ιδρυτής του AlsoAsked, ενός άλλου εργαλείου SEO (βελτιστοποίησης μηχανών αναζήτησης) που αναλύει τα αποτελέσματα της Google.
O Γουίλιαμς - Κουκ ανησυχεί επίσης ότι οι άνθρωποι μπορεί να μην καταλαβαίνουν ότι όταν ρωτάτε κάτι όπως «είναι ο Τραμπ καλός υποψήφιος», η Google μπορεί να μην το ερμηνεύσει απαραίτητα ως ερώτηση. Αντίθετα, συχνά απλώς ανασύρει έγγραφα που σχετίζονται με λέξεις-κλειδιά όπως «Τραμπ» και «καλός υποψήφιος».
Δίνει στους ανθρώπους λανθασμένες προσδοκίες για το τι πρόκειται να λάβουν όταν ψάχνουν και αυτό μπορεί να ωθήσει τους ανθρώπους να παρερμηνεύσουν τι σημαίνουν τα αποτελέσματα αναζήτησης, λέει.
Ένας εκπρόσωπος της Google λέει ότι είναι εύκολο να βρούμε αποτελέσματα που αντικατοπτρίζουν μια σειρά από απόψεις από πηγές σε όλο τον ιστό, εάν αυτό θέλουμε. Υποστηρίζουν ότι αυτό είναι αλήθεια ακόμη και με ορισμένα από τα παραδείγματα που επεσήμανε η Πρες. Κάντε κύλιση πιο κάτω με ερωτήσεις όπως «είναι η Κάμαλα Χάρις καλή υποψήφια των Δημοκρατικών» και θα βρούμε συνδέσμους που την επικρίνουν.
Για πολύ καιρό, οι ειδικοί παρατήρησαν πώς η Google μεταβαίνει από μια μηχανή αναζήτησης σε μια «μηχανή απαντήσεων», όπου η εταιρεία απλώς σας δίνει τις πληροφορίες, αντί να σας υποδεικνύει εξωτερικές πηγές. Το πιο ξεκάθαρο παράδειγμα είναι η εισαγωγή του AI Overviews, μια δυνατότητα όπου η Google χρησιμοποιεί AI για να απαντά σε ερωτήματα αναζήτησης για εσάς, αντί να ανασύρει συνδέσμους ως απάντηση. Όπως το έθεσε η εταιρεία, μπορείτε πλέον να «Αφήσετε την Google να κάνει την αναζήτηση για εσάς».