Δεν ταιριάζει ένα λάστιχο σε όλα τα αυτοκίνητα ούτε πρέπει κανείς να αντικαθιστά τα λάστιχα του αυτοκινήτου με καινούργια μόνο το φθινόπωρο εν όψει χειμώνα. Ακολουθούν κάποιες απαντήσεις σε καθημερινά ερωτήματα των οδηγών που θα σας βοηθήσουν να κάνετε τη σωστή κίνηση, τη σωστή στιγμή.
Κάθε πότε πρέπει να αλλάζουμε τα λάστιχα του αυτοκινήτου μας;
Σαν γενικό κανόνα πρέπει να γνωρίζουμε ότι η αντικατάσταση ενός ελαστικού πρέπει να μας απασχολήσει όταν αυτό φθαρεί, ώστε να έχει βάθος πέλματος, μικρότερο από 1,6 χιλιοστών (και κακή πρόσφυση). Αυτά τα ελαστικά δεν είναι ασφαλή για οδήγηση και πρέπει να αντικατασταθούν. Τα χειμερινά ελαστικά πρέπει να έχουν βάθος πέλματος, τουλάχιστον 4 χιλιοστών. Το πέλμα δημιουργεί την πρόσφυση με τον δρόμο καθώς οδηγούμε. Αλλά αν το πέλμα δεν είναι αρκετά βαθύ, το αυτοκίνητο χάνει πρόσφυση και «υποφέρει» από μεγαλύτερους χρόνους και αποστάσεις φρεναρίσματος. Οι ρηχές αυλακώσεις του πέλματος καθιστούν πιο δύσκολο τον έλεγχο του οχήματος σε υγρό καιρό και αυξάνεται η πιθανότητα υδρολίσθησης. Για να επιτευχθεί η ασφάλειά μας, πρέπει να μετράμε το βάθος του πέλματος, ως μέρος της τακτικής συντήρησης του οχήματος.
Κατά τα άλλα να τονίσουμε ότι δεν υπάρχει σωστή και λάθος εποχή για να προχωρήσουμε σε αντικατάσταση ελαστικών. Τα ελαστικά μας πρέπει να είναι σε καλή κατάσταση, ανεξάρτητα από την εποχή, καθώς αποτελούν την κρίσιμη σύνδεση του οχήματος με τον δρόμο. Δουλειά τους είναι να εκτελούν άμεσα και με ασφάλεια τις εντολές του οδηγού, ανεξάρτητα από τις συνθήκες που επικρατούν στο οδόστρωμα. Η καλή τους κατάσταση είναι απαραίτητη προϋπόθεση για τη σωστή λειτουργία τους. Είναι βέβαια αυτονόητο ότι, αν η χρήση που κάνουμε είναι μεγάλη, η φθορά θα έρθει γρηγορότερα.
Τον χειμώνα ίσως διανύουμε λιγότερα χιλιόμετρα εξαιτίας των άσχημων καιρικών συνθηκών, όμως οι χαμηλές θερμοκρασίες και το βρεγμένο οδόστρωμα δυσκολεύουν τα ελαστικά. Από την άλλη, το καλοκαίρι κάνουμε περισσότερα χιλιόμετρα, ίσως και μακρινά ταξίδια. Η άμμος, το αλάτι, η σκόνη και οι πολύ υψηλές θερμοκρασίες του οδοστρώματος, αναγκάζουν τα ελαστικά να δουλεύουν εντατικά.
Συνεπώς, η Kumho προτείνει τον συνεχή έλεγχο των ελαστικών μας, και σε σχέση με την σωστή πίεση (τουλάχιστον 1 φορά κάθε 2 εβδομάδες, με βάση τις οδηγίες του κατασκευαστή του αυτοκινήτου – όχι του ελαστικού), και σε σχέση με πιθανές ζημιές, όπως τρυπήματα, πέτρες ή άλλα αντικείμενα στο πέλμα, καρούμπαλα στα πλαϊνά, κλπ. \
Πώς επιλέγω ελαστικό για το αυτοκίνητό μου; Τι ρόλο παίζει ο τύπος και η χρήση αυτοκινήτου που οδηγώ
Η επιλογή των ελαστικών εξαρτάται από τον τύπο του αυτοκινήτου (π.χ., μικρό αυτοκίνητο πόλης, SUV, ή σπορ αυτοκίνητο) καθώς και τη χρήση του (οδήγηση σε αστικό περιβάλλον, εκτός δρόμου ή σε πίστα). Για παράδειγμα:
- Για ένα μικρό αυτοκίνητο πόλης, προτιμώνται ελαστικά με χαμηλή αντίσταση κύλισης για οικονομία καυσίμου.
- Για ένα SUV, χρειάζονται ελαστικά με ισχυρή κατασκευή και αντοχή και ικανή πρόσφυση σε ανώμαλο έδαφος.
- Στα sport αυτοκίνητα, συνήθως προτιμώνται ελαστικά υψηλής ή υπερυψηλής απόδοσης που προσφέρουν εξαιρετικό κράτημα στις στροφές, ασφάλεια και εξαιρετικό χειρισμό στις υψηλές ταχύτητες.
Η χρήση επηρεάζει επίσης τον τύπο του ελαστικού που θα επιλέξει κάποιος, με έμφαση στα ελαστικά που προσφέρουν καλή πρόσφυση και ασφάλεια, ανάλογα με τις συνθήκες.
Επιλογή με βάση την κατηγορία ταχύτητας
Κάθε ελαστικό έχει συγκεκριμένη κατηγορία ταχύτητας, που υποδεικνύει τη μέγιστη ταχύτητα με την οποία μπορεί να χρησιμοποιηθεί με ασφάλεια. Για παράδειγμα, η κατηγορία “H” υποδεικνύει μέγιστη ταχύτητα 210 km/h, ενώ η κατηγορία “V” μέχρι 240 km/h. Η επιλογή πρέπει να γίνεται με βάση την ταχύτητα που το όχημα μπορεί να φτάσει, αλλά και τις ανάγκες της καθημερινής οδήγησης. Ελαστικά υψηλότερης κατηγορίας ταχύτητας συνήθως προσφέρουν καλύτερη απόδοση, αλλά μπορεί να έχουν αυξημένη φθορά και κόστος.
Επιλογή με βάση γόμα και σκελετό
Η γόμα του ελαστικού παίζει σημαντικό ρόλο στην πρόσφυση, στην αντοχή του και στο χιλιομετρικό ωφέλιμο. Σε γενικές γραμμές, αν και οι μηχανικοί – κατασκευαστές των ποιοτικών και premium ελαστικών προσπαθούν συνεχώς να βρουν την «χρυσή» ισορροπία, η πιο μαλακή γόμα προσφέρει καλύτερη πρόσφυση αλλά φθείρεται πιο γρήγορα, ενώ η πιο σκληρή γόμα έχει πιο μεγάλη αντοχή στη φθορά αλλά λιγότερη πρόσφυση. Ο σκελετός του ελαστικού επίσης επηρεάζει την άνεση, την αντοχή και την απόδοση του. Τα Premium ελαστικά, όπως τα ελαστικά Kumho, συνήθως συνδυάζουν γόμα που προσφέρει καλή πρόσφυση και αντοχή στην φθορά, με σκελετό που απορροφά τους κραδασμούς και προσφέρει σταθερότητα.
Επιλογή με βάση την ετικέτα (θόρυβος, επίδοση στο βρεγμένο)
Όλα τα ελαστικά που πωλούνται στην Ευρωπαϊκή Ένωση υπόκεινται σε υποχρεωτική σήμανση ελαστικών, με ένα νέο σύστημα, σε ισχύ από την 1η Μαΐου 2021, που παρέχει πιο ολοκληρωμένες πληροφορίες σχετικά με επιλεγμένα ελαστικά και καλύπτει επίσης ελαστικά βαρέων επαγγελματικών οχημάτων. Παρέχει αντικειμενικές, αξιόπιστες και συγκρίσιμες πληροφορίες που βασίζονται σε τρία σημαντικά χαρακτηριστικά απόδοσης ελαστικών:
- Επίδοση στο βρεγμένο: Υποδεικνύει την ικανότητα του ελαστικού να σταματά και να διατηρεί πρόσφυση σε βρεγμένο δρόμο (βαθμολογίες Α έως Ε). Υψηλός βαθμός σημαίνει μικρές αποστάσεις φρεναρίσματος σε βρεγμένο οδόστρωμα.
- Κατανάλωση καυσίμου: Ελαστικά με χαμηλή αντίσταση κύλισης συνεισφέρουν στη μείωση της κατανάλωσης καυσίμου (βαθμολογίες Α έως Ε). Η κατανάλωση καυσίμου παίζει σημαντικό ρόλο από οικονομική και οικολογική άποψη. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η χαμηλή κατανάλωση καυσίμου έχει θετική επίδραση στο αποτύπωμα άνθρακα του οχήματος, και ειδικότερα των βαρέων επαγγελματικών οχημάτων.
- Θόρυβος: Υποδεικνύει τον θόρυβο κύλισης του ελαστικού, μετρημένο σε ντεσιμπέλ. Ελαστικά με χαμηλά επίπεδα θορύβου είναι πιο άνετα για τους επιβάτες και μειώνουν την ηχορύπανση (βαθμολογίες Α έως C).
Χειμερινά, all weather και mud & snow. Πότε έχει νόημα η αγορά τους;
Τα all-season ελαστικά συνδυάζουν τα χαρακτηριστικά τόσο των θερινών όσο και των χειμερινών ελαστικών, προσφέροντας μια υβριδική λύση με τα οφέλη και των δύο. Για τους οδηγούς που ζουν σε περιοχές με ήπιες χειμερινές συνθήκες (οι θερμοκρασίες σπάνια πέφτουν κάτω από το 0), τα ελαστικά όλων των εποχών μπορούν να αποτελέσουν μια εναλλακτική λύση, που προσφέρει ασφάλεια και κορυφαία απόδοση. Επιπλέον, οι οδηγοί μπορούν να εξοικονομήσουν χρήματα και χρόνο, μειώνοντας τις πιθανές εποχιακές (ή / και υποχρεωτικές σε κάποιες χώρες) αλλαγές ελαστικών. Αλλά πάντα να θυμάστε ότι τα θερινά και χειμερινά ελαστικά είναι ειδικά προσαρμοσμένα στις σχετικές συνθήκες που έχουν κατασκευαστεί να εξυπηρετούν στην περιοχή οδήγησής τους.
Τα χειμερινά ελαστικά είναι απαραίτητα αν ζεις ή οδηγείς σε περιοχές με χαμηλές θερμοκρασίες και χιόνι (μέσος όρος θερμοκρασίας κάτω από 7 βαθμούς Κελσίου), καθώς προσφέρουν καλύτερη πρόσφυση σε παγωμένους ή χιονισμένους δρόμους και σε πολλές περιπτώσεις μπορούν να λειτουργήσουν με ασφάλεια χωρίς τη χρήση χιονοαλυσίδων. Τα χειμερινά ελαστικά χρησιμοποιούν μίγμα με μεγαλύτερο ποσοστό φυσικού καουτσούκ που τους δίνει πιο μαλακή δομή. Η αλληλεπίδραση του μείγματος καουτσούκ των ελαστικών με τον δρόμο αλλάζει καθώς αυξάνονται οι θερμοκρασίες. Το αποτέλεσμα επηρεάζει το κράτημα των ελαστικών. Τα θερινά ελαστικά σκληραίνουν κάτω από τους +7 βαθμούς C ενώ το ειδικά κατασκευασμένο μείγμα των χειμερινών ελαστικών εγγυάται την ευκαμψία ακόμα και κάτω από τους +7 βαθμούς C.
Η ένδειξη “M+S” είναι μια τυποποιημένη βαθμολόγηση χειμερινών ελαστικών που σημαίνει ότι τα ελαστικά τα οποία τη φέρουν προσφέρουν αρκετή πρόσφυση σε επιφάνειες καλυμμένες με λάσπη, χιόνι και πάγο για να παρέχουν μια ασφαλή μετακίνηση. Τα Mud & Snow, λοιπόν, είναι ελαστικά σχεδιασμένα με προφίλ και μίγμα πέλματος ειδικά για χρήση σε βροχερές, λασπώδεις ή χιονισμένες συνθήκες, και είναι απαραίτητα για οχήματα που κινούνται συχνά σε πολύ δύσκολες καιρικές συνθήκες ή εκτός δρόμου (off road).
Επιτρέπεται η αλλαγή διάστασης; Αν ναι, πώς γίνεται (πως επιλέγω διάσταση αντικατάστασης – τι κερδίζω και τι χάνω;)
Η διάσταση και το πλάτος των ελαστικών καθορίζουν τον τρόπο με τον οποίο το αυτοκίνητο ανταποκρίνεται σε διαφορετικές συνθήκες και προσφέρει τη βέλτιστη συνολική απόδοση.
Οι λόγοι που αλλάζουμε τα πιο στενά ελαστικά σε πιο φαρδιά ελαστικά - αν το επιτρέπουν οι προδιαγραφές του αυτοκινήτου – ποικίλουν, από την επιθυμία μας να βελτιώσουμε την απόδοση, μέχρι και για να βελτιώσουμε την εμφάνιση του οχήματος. Επειδή η περιοχή επαφής του ελαστικού με τον δρόμο είναι πολύ σημαντική, τα φαρδιά λάστιχα έχουν καλύτερη πρόσφυση και επιτάχυνση σε στεγνές επιφάνειες. Είναι επίσης ιδανικά για ορισμένες συγκεκριμένες συνθήκες οδήγησης, όπως οι χειμερινές.
Οι αλλαγές σε φαρδύτερα ελαστικά είναι αποδεκτές, μόνο εφόσον ο οδηγός έχει επίγνωση των αλλαγών που αυτά θα επιφέρουν στον χειρισμό του αυτοκινήτου, όπως για παράδειγμα, αλλαγές κατά είσοδο και μέσα στη στροφή και το φρενάρισμα.
Κατά τη χειμερινή περίοδο, υπάρχουν σαφή πλεονεκτήματα στην τοποθέτηση φαρδύτερων ελαστικών στους τροχούς. Ένα ευρύτερο ελαστικό θα προσφέρει καλύτερη απόδοση σε στεγνούς ή βρεγμένους δρόμους και συμπαγές χιόνι. Παρέχουν εξαιρετική απόδοση σε όλες τις χειμερινές συνθήκες, διότι περισσότερες αυλακώσεις «εμπλέκονται» με το έδαφος, ακόμη και στο χιόνι, μειώνεται η απόσταση φρεναρίσματος, λόγω των μεγαλύτερων μπλοκ πέλματος, η οδήγηση γίνεται πιο συνεπής και ισορροπημένη και, τέλος, η σπορ οδήγηση γίνεται πιο άνετη.
Στον τομέα των ελαστικών υψηλής απόδοσης, η Kumho μπορεί να προσφέρει άριστες λύσεις σε φαρδιά ελαστικά για οχήματα υψηλής απόδοσης, αυτοκίνητα μεσαίας και πολυτελούς κλάσης και SUVs.
Αν όμως παραβλέπουμε τις οδηγίες του κατασκευαστή του οχήματος ή των ελαστικών, υπάρχουν πιθανοί κίνδυνοι από την τοποθέτηση των τροχών μας με φαρδιά ελαστικά. Πρώτον, τα ελαστικά μπορεί να είναι πιο ευαίσθητα στην υδρολίσθηση. Επίσης, το αυτοκίνητο θα έχει μειωμένο έλεγχο σε ολισθηρές και χαλαρές επιφάνειες, όπως το χαλίκι. Επίσης, ένα φαρδύ ελαστικό μπορεί να μην ταιριάζει σωστά στο εσωτερικό του τροχού. Μπορεί να προεξέχει προς τα έξω. Μια συνέπεια αυτού είναι ο περιορισμός της ελευθερίας κίνησης και της ακτίνας στροφής. Τέλος, ο θόρυβος από την επαφή με τον δρόμο θα αυξηθεί, επηρεάζοντας την άνεση οδήγησης.
Να διαλέξω φθηνό ή ακριβό; Τι μου εξασφαλίζει ένα «επώνυμο» λάστιχο;
Η κατανόηση των παραγόντων που επηρεάζουν την τιμή των ελαστικών δίνει τη δυνατότητα να αξιολογήσουμε καλύτερα τις επιλογές για να αποκτήσουμε καλά ελαστικά, με ιδανική σχέση ποιότητας – τιμής. Οι παράγοντες που σχετίζονται με το θέμα «φθηνό – ακριβό» είναι διάφοροι, όπως η αντοχή και το χιλιομετρικό ωφέλιμο, η ακρίβεια στον χειρισμό του αυτοκινήτου, η ποιότητα και οι ιδιότητες του πέλματος, οι αποστάσεις φρεναρίσματος, η αντίσταση κύλισης, η άνεση στην οδήγηση και ο θόρυβος.
Όπως ισχύει με όλα τα καταναλωτικά αγαθά, η επιλογή ενός επώνυμου brand ελαστικών, όπως η Kumho, ίσως κοστίσει κάποια χρήματα περισσότερο από ένα πιο φθηνό (ή πολύ φθηνό) ελαστικό, θα μας οδηγήσει, όμως, σε μια εμπειρία υψηλής ποιότητας και ασφάλειας, με εξαιρετικές επιδόσεις και διάρκεια, που μακροπρόθεσμα θα μας ικανοποιήσει και θα δικαιολογήσει τον όρο value for money.
Επίσης, σε σχέση με αυτό το θέμα, αξίζει να αναφερθεί ότι έρευνες στη Γερμανία, με δοκιμαστικές αγορές μεταχειρισμένων φθηνών χειμερινών ελαστικών από το διαδίκτυο, τεκμηριώνουν ότι αυτά αποτελούν σοβαρό κίνδυνο για την οδική ασφάλεια. Η έρευνα έδειξε ότι τα πολύ φθηνά ελαστικά από ιστοσελίδες δημοπρασιών φαίνεται ότι «συνοδεύονται» πάντα από υψηλό ποσοστό επικινδυνότητας για την ασφάλεια επιβατών και οχημάτων. Κανένα από τα προϊόντα που αγοράστηκαν δεν ήταν χωρίς προβλήματα και κανένα δεν πληρούσε τις minimum προδιαγραφές ασφαλείας, καθώς οι γόμες τους είχαν «σκληρύνει» σημαντικά. Επιπλέον, υπήρχαν ζημιές από καρφιά, αποκόλληση του πέλματος, ζημιές στα πλαϊνά αλλά και στην επιφάνεια επαφής του ελαστικού με τη ζάντα. Καθώς τα ελαστικά αγοράστηκαν μαζί με τις ζάντες τους, ακόμη κι ένας ειδικευμένος τεχνικός ελαστικών δε θα μπορούσε να εντοπίσει πριν την αγορά πολλά από τα ελαττώματα, ακόμα κι αν τα επιθεωρούσε προσωπικά. Κατά το φρενάρισμα σε βρεγμένο δρόμο, η απόσταση φρεναρίσματος θα ήταν σημαντικά μεγαλύτερη απ’ ότι με ένα καινούργιο ελαστικό.
Η Kumho συμβουλεύει τους οδηγούς να προσέχουν ιδιαίτερα όταν επιλέγουν την αγορά πολύ φθηνών μεταχειρισμένων ελαστικών από το διαδίκτυο. Επί της ουσίας, συνιστάται απόλυτα, για λόγους οδικής ασφάλειας αλλά και οικονομίας, να μείνει κάποιος πολύ μακριά από τέτοιου είδους «ευκαιρίες», διότι τα αόρατα προβλήματα των ελαστικών ίσως αποδειχθούν «πολύ ακριβά» για τον αγοραστή μακροπρόθεσμα.