Τα αυτοκίνητα που χρειάζονται φόρτιση για να κινηθούν, είτε πρόκειται για τα απολύτως ηλεκτρικά οχήματα μπαταρίας (Battery Electric Vehicles – BEVs) είτε για τα “επαναφορτιζόμενα” υβριδικά (Plug in Hybrid Electric Vehicles – PHEVs), είναι πλέον πολλές χιλιάδες και στη χώρα μας. Και παρόλο που η φόρτιση κατ’ οίκον είναι ο πλέον οικονομικός τρόπος για να αξιοποιήσει κανείς την ηλεκτροκίνηση, είναι βέβαιο ότι απαιτείται, εφόσον διαθέτει ένα τέτοιου τύπου αυτοκίνητο, να γνωρίζει πού και πώς μπορεί να χρησιμοποιήσει τις υπηρεσίες δημόσιας φόρτισης.
Τρεις είναι οι τρόποι που μπορεί κανείς να φορτίσει τη μπαταρία ενός ηλεκτρικού ή ενός plug in υβριδικού αυτοκινήτου:
α) Με σύνδεση σε μια απλή πρίζα σούκο, κάτι που γενικώς δεν συνιστάται καθώς απαιτεί πολύ περισσότερο χρόνο - ιδιαίτερα στην περίπτωση των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων που έχουν μεγαλύτερη μπαταρία (μπορεί να χρειαστεί και περισσότερο από ένα 24ωρο!), καθώς η ισχύς δεν ξεπερνά τα 2,6 kW. Πρόκειται για διαδικασία που μπορεί να πραγματοποιηθεί κατά κανόνα κατ’ οίκον, στο προσωπικό γκαράζ του ιδιοκτήτη του αυτοκινήτου.
β) Με σύνδεση σε κάποιο φορτιστή εναλλασσόμενου ρεύματος (AC) δηλαδή σε κάποιο wallbox με ισχύ συνήθως 11 kW (διαθέσιμες και συσκευές 22 kW, ωστόσο η ισχύς φόρτισης εξαρτάται από τις δυνατότητες του αυτοκινήτου, που συνήθως δεν ξεπερνούν τα 11 kW), οπότε μπορεί κανείς να γεμίσει τη μπαταρία του, ανάλογα με την περίπτωση, μέσα σε 4 έως 6 ώρες.
Φορτιστές AC μπορείτε πλέον να βρείτε σε αρκετούς δημόσιους χώρους (ιδιαίτερα σούπερ μάρκετ) για χρήση από το κοινό – με τη βοήθεια των σχετικών εφαρμογών (apps) που διαθέτει κάθε εταιρία με δίκτυο φορτιστών.
Εννοείται ότι ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο μπορεί να φορτίζεται σε ιδιωτικό φορτιστή AC στο σπίτι, για την εγκατάσταση του οποίου απαιτείται παροχή τουλάχιστον 16 Α (ακόμα καλύτερα 32 Α). Σημειώστε ότι η φόρτιση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, εφόσον κανείς διαθέτει μία θέση ανοιχτού ή κλειστού πάρκινγκ, μπορεί και πρέπει να πραγματοποιείται στο σπίτι το βράδυ. Βλέπετε, θεωρώντας σχεδόν δεδομένο ότι ο κάτοχος ενός πλήρως ηλεκτρικού αυτοκινήτου θα φροντίσει να εφοδιαστεί με ένα Wallbox (η αγορά του οποίου μάλιστα επιδοτείται από το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά») έχουμε στην περίπτωση αυτή την ιδανική ισορροπία μεταξύ οικονομίας και ταχύτητας φόρτισης. Γιατί φορτίζοντας σπίτι σας έχετε σίγουρα τη χαμηλότερη χρέωση ρεύματος.
γ) Με σύνδεση σε ταχυφορτιστή συνεχούς ρεύματος (DC) του οποίου η ισχύς στην «χειρότερη» περίπτωση θα είναι 50 kW που εξασφαλίζει μέσα σε μόλις μισή ώρα την ανάκτηση ενός σημαντικού μέρους της ενέργειας της μπαταρίας (30% έως 50% ή και παραπάνω) ανάλογα με το μέγεθος της μπαταρίας.
Σημειώστε ότι οι φορτιστές DC απαιτούν διαφορετική υποδομή ως προς την τροφοδοσία τους με ρεύμα και είναι σημαντικά ακριβότεροι – οπότε προορίζονται αποκλειστικά για δημόσια χρήση και τους βρίσκουμε σε επιλεγμένα σημεία φόρτισης. Είναι δε η παρουσία των φορτιστών DC στους μεγάλους εθνικούς οδικούς άξονες απαραίτητη, καθώς χωρίς αυτούς είναι αδύνατο να πραγματοποιηθεί ένα ταξίδι με ηλεκτρικό αυτοκίνητο σε λογικό χρόνο.
Την περίοδο αυτή βλέπουμε να υπάρχει μια μεγάλη αύξηση της δραστηριότητας στον τομέα της δημιουργίας υποδομών φόρτισης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Η χώρα μας, ξεκινώντας, πριν από τέσσερα χρόνια, από μία από τις τελευταίες θέσεις στην ευρωπαϊκή κατάταξη ως προς τους εν λειτουργία φορτιστές έχει κάνει κάποια υπολογίσιμα πλέον βήματα. Είναι χαρακτηριστικό ότι μόνο η ΔΕΗ έχει ήδη σε εξέλιξη ένα μεγάλο πρόγραμμα εγκατάστασης 10.000 φορτιστών μέχρι το 2025. Ενώ σε αυτόν ακριβώς τον χώρο, της δημιουργίας δηλαδή υποδομών φόρτισης, βλέπουμε να δραστηριοποιούνται επίσης και αρκετές ακόμα εταιρίες.
Εντοπίζοντας το σημείο φόρτισης
Στο διαδίκτυο υπάρχουν αρκετές ιστοσελίδες που προσφέρουν ενημέρωση σχετικά με τη διαθέσιμοτητα των φορτιστών – τόσο των AC όσο και των DC:
Πλέον επίσημη – και universal - ενημέρωση παρέχεται από τον διαδραστικό χάρτη του European Alternative Fuels Observatory (Ευρωπαϊκό Παρατηρηρήτιο Εναλλακτικών Καυσίμων): https://www.eafo.eu/fuel-map
Γενική ενημέρωση προσφέρει επίσης και η διαδραστική πλατφόρμα “plug share” την οποία μπορείτε να επισκεφτείτε και μέσω του Ελληνικού Ινστιτούτου Ηλεκτροκίνητων Οχημάτων: https://www.heliev.gr/
Ενώ καθώς το τομέας της φόρτισης των ηλεκτρικών οχημάτων έχει εξελιχθεί σε ένα νέο πεδίο επιχειρηματικότητας, κάθε εταιρία που αναπτύσσει το δικό της δίκτυο φορτιστών προσφέρει στο διαδίκτυο και τον αντίστοιχο χάρτη με τα δικά της σημεία φόρτισης, όπως μπορείτε να δείτε στα παραδείγματα που ακολουθούν:
https://elpefuture.gr/location
https://www.deiblue.com/location
https://blinkcharging.gr/ev-odigos/