Τη σταθερή του ψήφο εμπιστοσύνης στις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας, στη δυναμική των τοπικών παραγωγών και στο ανθρώπινο δυναμικό ως βασικό μοχλό επιχειρηματικής ανάπτυξης επιβεβαιώνει ο Πρόεδρος Διοίκησης της Lidl Ελλάς Martin Brandenburger σε συνέντευξή του στο liberal.gr και τον Γεράσιμο Ζώτο, ενώ δεν αποκλείει το ενδεχόμενο να εξετάσουν εξαγορές.
Πρόσφατα, με αφορμή την επέτειο της 25ους δραστηριοποίησης των Lidl στην ελληνική αγορά είχατε αναφέρει ότι έχετε επενδύσει στην Ελλάδα από το 1999 πάνω από 1,4 δισ. ευρώ και ότι στοχεύετε στη διετία 2024 - 2026 να επενδύσετε περί τα 120 εκατ. ευρώ. Πιστεύετε ότι η οικονομική ανάπτυξη της χώρας, η οποία βρίσκεται, σύμφωνα με τους μεγάλους οίκους αξιολόγησης προς τη θετική κατεύθυνση, θα δικαιώσει τις επιλογές σας;
Από το 1999 έχουμε αποδείξει με πράξεις τη μακροχρόνια δέσμευσή μας στην ελληνική αγορά, επενδύοντας πάνω από 1,4 δισ. ευρώ. Η πρόσφατη διάκρισή μας, για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, ως Retailer of the Year 2024 αποτελεί μία ακόμα επιβεβαίωση της δέσμευσής μας να καινοτομούμε και να διακρινόμαστε για τις υπηρεσίες που με συνέπεια παρέχουμε στους Έλληνες καταναλωτές εδώ και 25 χρόνια.
Όλα αυτά τα χρόνια, οι επενδύσεις μας, εκτός από οικονομικές, είναι κυρίως στρατηγικές και κοινωνικές, καθώς στοχεύουν στην ανάπτυξη των κοινοτήτων μας και στη στήριξη των τοπικών προμηθευτών. Για την περίοδο 2024-2026, έχουμε προγραμματίσει μία νέα επένδυση ύψους 120 εκατ. ευρώ, με έμφαση στη βελτίωση του δικτύου μας, τον ψηφιακό μετασχηματισμό και τις «πράσινες» επενδύσεις, γεγονός που καταδεικνύει την ακλόνητη πίστη μας στη θετική πορεία της ελληνικής οικονομίας.
Στη Lidl Ελλάς, οι Έλληνες παραγωγοί είναι στρατηγικοί εταίροι. Δεν βλέπουμε αυτές τις επενδύσεις απλώς ως επιχειρηματικές κινήσεις, αλλά ως μέρος της ευρύτερης αποστολής μας να συμβάλλουμε στην ευημερία της ελληνικής κοινωνίας. Η σχέση μας με τους Έλληνες παραγωγούς είναι θεμελιώδης. Με περισσότερους από 400 τοπικούς προμηθευτές και το 68% του κύκλου εργασιών μας να προέρχεται από την Ελλάδα, στόχος μας είναι να προωθούμε την ελληνική ποιότητα τόσο στην εγχώρια αγορά όσο και σε 31 χώρες, όπου δραστηριοποιούμαστε, συμπεριλαμβανομένων των ΗΠΑ. Μέσα από αυτή τη στρατηγική, ενισχύουμε την τοπική οικονομία και δημιουργούμε ευκαιρίες ανάπτυξης για όλους τους συνεργάτες μας.
Η προσέγγισή μας βασίζεται στη διαφάνεια και την αμοιβαία εμπιστοσύνη. Με έναν μέσο χρόνο εξόφλησης μόλις 41 ημερών, στηρίζουμε τους προμηθευτές μας άμεσα, ξεχωρίζοντας από τον μέσο όρο της αγοράς. Επενδύοντας σταθερά στην Ελλάδα, όχι μόνο ενισχύουμε τη θέση μας στην αγορά, αλλά συμβάλλουμε ενεργά στην οικονομική πρόοδο της χώρας, προσφέροντας αξία στους πελάτες μας και δημιουργώντας ισχυρές συνεργασίες που οδηγούν σε βιώσιμη ανάπτυξη.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις μεγάλων οίκων αξιολόγησης, η Ελλάδα βρίσκεται σε τροχιά σταθερότητας και ανάπτυξης. Εμείς, στη Lidl Ελλάς, πιστεύουμε ότι οι στρατηγικές μας επιλογές θα δικαιωθούν, καθώς συνδυάζουμε την επιχειρηματική μας στρατηγική με την υποστήριξη της τοπικής οικονομίας. Με τη στήριξή μας στην ελληνική οικονομία στοχεύουμε να ενισχύσουμε τη θέση μας στην αγορά, προσφέροντας στους καταναλωτές προϊόντα και υπηρεσίες υψηλής ποιότητας, καθιστώντας την Lidl Ελλάς ένας αξιόπιστο συνοδοιπόρο στη ζωή τους.
Υπάρχει στα πλάνα σας σχέδιο επέκτασης του δικτύου σας με νέα καταστήματα ή/και αναδιαμόρφωση των υφισταμένων; Πώς προχωράει η επέκταση στον τομέα των logistics; Πιστεύετε ότι η δημιουργία ενός ολοκληρωμένου συστήματος εφοδιαστικής αλυσίδας θα βγάλει από περιπέτειες επιχειρήσεις και καταναλωτές σε μια κατάσταση παρόμοια με αυτή της πανδημίας και των περιοριστικών μέτρων;
Η επέκταση του δικτύου καταστημάτων μας αποτελεί έναν από τους βασικούς πυλώνες της στρατηγικής μας ανάπτυξης στη Lidl Ελλάς. Δεν στοχεύουμε απλώς στην αύξηση του αριθμού των καταστημάτων, αλλά στη δημιουργία σημείων πώλησης που θα προσφέρουν μια αναβαθμισμένη εμπειρία στους πελάτες μας. Επενδύουμε σε νέα καταστήματα σε στρατηγικά σημεία και παράλληλα αναδιαμορφώνουμε τα υφιστάμενα για να παρέχουμε ένα σύγχρονο, φιλικό και βιώσιμο περιβάλλον αγορών.
Μέσω των καινοτομιών μας, όπως η ψηφιακή απόδειξη μέσω της εφαρμογής Lidl Plus και τα self-checkout ταμεία, θέτοντας νέα πρότυπα, επαναστατούμε στην αγοραστική εμπειρία, καθιστώντας την πιο άμεση και ευχάριστη για τους πελάτες μας. Εδώ και 25 χρόνια, δεν καθησυχαζόμαστε και δεν σταματάμε να γινόμαστε καλύτεροι. Έχουμε ήδη εγκαινιάσει υπερσύγχρονα καταστήματα σε στρατηγικές περιοχές, όπως ο Ρέντης, η Χανιόπορτα, η Λευκάδα και το Ίλιον Αττικής, ενισχύοντας την παρουσία μας και την προσφορά μας στην ελληνική αγορά.
Στον τομέα των logistics, η ανάπτυξή μας είναι αδιάλειπτη. Πιστεύουμε ακράδαντα ότι η δημιουργία μιας ολοκληρωμένης και ανθεκτικής εφοδιαστικής αλυσίδας είναι το κλειδί για την επιτυχημένη λειτουργία μας, ιδίως σε περιόδους κρίσης όπως η πανδημία. Μέσα από καινοτόμες τεχνολογίες και υποδομές, εξασφαλίζουμε την ταχεία και αξιόπιστη διανομή των προϊόντων μας, διασφαλίζοντας ότι οι ανάγκες των πελατών μας θα καλύπτονται με συνέπεια, ανεξαρτήτως εξωτερικών προκλήσεων. Αδιαμφισβήτητη αναγνώριση αποτελεί η πρόσφατη διάκριση μας στα Supermarket Awards 2024 ως Top Rated Project στην κατηγορία Λιανεμπόριο/Σούπερ Μάρκετ, για το αυτοματοποιημένο καινοτόμο σύστημα παραγγελιών αποθήκης Auto Dispo που διασφαλίζει την βελτιστοποίηση της ροής εμπορευμάτων σε όλη την αλυσίδα εφοδιασμού, έναν στρατηγικό στόχο για εμάς καθώς θέλουμε να προσφέρουμε με συνέπεια στους πελάτες μας υψηλή διαθεσιμότητα αγαθών σε κάθε μας κατάστημα.
Η δέσμευσή μας είναι ξεκάθαρη: να επενδύουμε στο μέλλον με στρατηγικό όραμα και καινοτομία, εξασφαλίζοντας την καλύτερη δυνατή εμπειρία για τους πελάτες μας και ενισχύοντας την ανθεκτικότητα και τη βιωσιμότητα της επιχείρησής μας.
Πώς σκοπεύετε να προχωρήσετε τη διαδικασία ψηφιακού μετασχηματισμού/ πράσινης μετάβασης στην Lidl Hellas. Ήδη στα καταστήματα Lidl υπάρχουν φορτιστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ενώ ταυτόχρονα έχετε και τα πρώτα καταστήματα με self checkout ταμεία και έχετε επενδύσει περί τα 10 εκατ. Ευρώ σε περιβαλλοντικές δράσεις. Σε τι χρονικό ορίζοντα βλέπετε να έχετε επεκτείνει τις προσπάθειες σας αυτές;
Στη Lidl Ελλάς, ο ψηφιακός μετασχηματισμός και η πράσινη μετάβαση αποτελούν τον πυρήνα της στρατηγικής μας για το μέλλον. Η εγκατάσταση φορτιστών ηλεκτρικών αυτοκινήτων και τα self-checkout ταμεία είναι μόνο η αρχή μιας ευρύτερης δέσμευσης προς την καινοτομία και τη βιωσιμότητα. Επενδύουμε ήδη σε περιβαλλοντικές δράσεις, αλλά το πλάνο μας είναι πολύ πιο φιλόδοξο. Σκοπεύουμε να επεκτείνουμε αυτές τις προσπάθειες, θέτοντας ισχυρά θεμέλια για έναν πλήρως βιώσιμο και ψηφιακά εξελιγμένο οργανισμό.
Στόχος μας είναι μέχρι το 2025 να μειώσουμε τη χρήση πλαστικού κατά 30% και να αυξήσουμε το ανακυκλωμένο πλαστικό στις συσκευασίες μας στο 25%. Επενδύουμε στην κυκλική οικονομία με στόχο να καταστήσουμε όλες τις συσκευασίες προϊόντων μας πλήρως ανακυκλώσιμες. Παράλληλα, μέχρι το 2030, φιλοδοξούμε να μειώσουμε τη σπατάλη τροφίμων κατά 50%, με καινοτόμες πρωτοβουλίες όπως η σακούλα «Επίλεξέ με», που προσφέρει οικονομικές και οικολογικές επιλογές στους καταναλωτές μας.
Η ενέργεια παίζει επίσης κεντρικό ρόλο στο όραμά μας και έτσι είμαστε σε θέση να μπορούμε να διασφαλίζουμε τη βιώσιμη ανάπτυξη με τη χρήση 100% πράσινης ενέργειας σε όλες μας τις εγκαταστάσεις. Μέχρι το 2025 σκοπεύουμε να θα εγκαταστήσουμε φωτοβολταϊκά συστήματα στο 25% των καταστημάτων μας και σχεδιάζουμε την ολοκλήρωση της εγκατάστασης σταθμών ηλεκτρικής φόρτισης σε όλο το δίκτυό μας στην Ελλάδα, προωθώντας την παραγωγή πράσινης ενέργειας και τη μείωση του ενεργειακού μας αποτυπώματος.
Επιπλέον, η συμμετοχή μας σε κοινωνικές δράσεις, όπως η συνεργασία με την UNICEF και «Το Χαμόγελο του Παιδιού», αναδεικνύει τη δέσμευσή μας στην κοινωνική ευθύνη. Δεν περιοριζόμαστε μόνο στις επιχειρηματικές μας πρακτικές, αλλά επενδύουμε στο μέλλον των κοινοτήτων μας, στηρίζοντας ενεργά την παιδική προστασία και προσφέροντας ουσιαστική βοήθεια σε αυτούς που το έχουν ανάγκη.
Η Lidl Ελλάς ηγείται της πράσινης μετάβασης, όχι μόνο ενσωματώνοντας καινοτομίες στην καθημερινή της λειτουργία, αλλά διαμορφώνοντας το μέλλον της υπεύθυνης επιχειρηματικότητας. Το όραμά μας είναι να συνεχίσουμε να αποτελούμε παράδειγμα για το πώς μια σύγχρονη επιχείρηση μπορεί να λειτουργεί αποδοτικά, με σεβασμό προς τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
Σε όλες τις αναφορές σας, πάντα περιλαμβάνετε τον ανθρώπινο παράγοντα και τους εργαζόμενους ως σημαντικό παράγοντα για την ανάπτυξη της επιχείρησης. Παράλληλα κάθε χρόνο λαμβάνετε σημαντικές διακρίσεις στα HR Awards, τόσο για την ενίσχυση ικανοποίησης των εργαζομένων όσο και για καινοτόμες δράσεις και προγράμματα. Σε τι βαθμό το HR employer branding σας έχει βοηθήσει να ξεχωρίσετε από ανταγωνιστικές επιχειρήσεις και πώς σκοπεύετε να το ενισχύσετε περαιτέρω;
Στη Lidl Ελλάς, η επιτυχία μας ξεκινά από τους ανθρώπους μας. Οι εργαζόμενοι είναι η καρδιά της εταιρείας μας και το θεμέλιο πάνω στο οποίο χτίζουμε την ανάπτυξή μας. Το employer branding μας δεν είναι απλώς ένα εργαλείο ανταγωνισμού, αλλά μια αυθεντική αντανάκλαση της δέσμευσής μας να επενδύουμε στις ζωές και στις καριέρες των συνεργατών μας. Οι διακρίσεις που λαμβάνουμε στα HR Awards κάθε χρόνο επιβεβαιώνουν την επιτυχημένη στρατηγική μας, όμως για εμάς δεν είναι το τέλος της προσπάθειας. Είναι το κίνητρο να συνεχίσουμε να προσφέρουμε ένα περιβάλλον όπου κάθε εργαζόμενος έχει την ευκαιρία να αναπτυχθεί, να εξελιχθεί και να συμβάλει στη διαμόρφωση του μέλλοντος της Lidl Ελλάς.
Έχουμε δημιουργήσει ένα εργασιακό περιβάλλον που ενθαρρύνει την καινοτομία, τη μάθηση και την επαγγελματική εξέλιξη. Παρέχουμε στους ανθρώπους μας συνεχείς ευκαιρίες εκπαίδευσης, όπως το “Lidl UP: Learn & Work”, που προσφέρει στους νέους τη δυνατότητα να ξεκινήσουν την καριέρα τους, ενώ παράλληλα αποκτούν σημαντικά ακαδημαϊκά προσόντα. Επιπλέον, μέσα από το «Lidl UP: International Trainee», δίνουμε σε ταλαντούχους αποφοίτους την ευκαιρία να αναλάβουν μελλοντικές ηγετικές θέσεις. Οι πρωτοβουλίες αυτές δεν αφορούν μόνο στην απόκτηση δεξιοτήτων, αλλά και στη δημιουργία ενός κουλτούρας όπου η προσωπική και επαγγελματική ανάπτυξη βρίσκονται στο επίκεντρο.
Οι αμοιβές και οι παροχές που προσφέρουμε είναι ανώτερες της αγοράς, γιατί πιστεύουμε πως η αναγνώριση των προσπαθειών πρέπει να είναι χειροπιαστή. Από την 1η Δεκεμβρίου 2023, ο κατώτατος μισθός πλήρους απασχόλησης έχει αυξηθεί στα 1.000 ευρώ μικτά, επιβεβαιώνοντας την αφοσίωσή μας στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των ανθρώπων μας. Πρόσφατα, προχωρήσαμε σε επιπρόσθετη παροχή αξίας 1.000.000€ με διατακτικές τροφίμων για όλους τους ανθρώπους μας, μία υποστήριξη που έχει αρχίσει να χορηγείται ήδη με τη μορφή διατακτικών τροφίμων και στοχεύει στην ενίσχυση της κάλυψης των καθημερινών διατροφικών αναγκών για το διάστημα από τον Σεπτέμβριο μέχρι και τον Νοέμβριο. Με τη συγκεκριμένη ενίσχυση ολοκληρώσαμε την υλοποίηση ενός πακέτου μισθολογικών αυξήσεων και επιπρόσθετων παροχών συνολικής αξίας 7 εκατ. ευρώ, το οποίο ανακοινώθηκε τον περασμένο Φεβρουάριο. Πέρα από τις οικονομικές ανταμοιβές, η δέσμευσή μας να διατηρήσουμε ένα υποστηρικτικό, ασφαλές και συνεργατικό περιβάλλον κάνει τη Lidl Ελλάς έναν εργοδότη που ξεχωρίζει στον κλάδο.
Προχωρούμε με την πεποίθηση ότι ο ανθρώπινος παράγοντας είναι το κλειδί για να ηγηθούμε στο μέλλον του λιανεμπορίου και με στρατηγικές όπως αυτές, ενισχύουμε συνεχώς τη δέσμευσή μας να είμαστε οι καλύτεροι, για τους καλύτερους.
Ποια «εργαλεία» διαθέτει η Lidl ώστε να μπορεί να «βγει» νικητής στον «πόλεμο» τιμών και ανατιμήσεων που επικρατεί τα τελευταία τρία χρόνια; Πώς βοηθούν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας και η στήριξη της τοπικής παραγωγής;
Η Lidl Ελλάς διαθέτει ένα ολοκληρωμένο σύνολο «εργαλείων» που της επιτρέπουν να πρωταγωνιστήσει στον πόλεμο τιμών και να διαχειριστεί αποτελεσματικά τις ανατιμήσεις. Η στρατηγική μας επικεντρώνεται κυρίως στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία αποτελούν βασικό πυλώνα για τη διατήρηση των χαμηλών τιμών, ενώ παράλληλα εξασφαλίζουν υψηλή ποιότητα για τους καταναλωτές. Τα προϊόντα αυτά μας επιτρέπουν να ελέγχουμε καλύτερα τα κόστη παραγωγής και διάθεσης, ενισχύοντας την ανταγωνιστικότητα της τιμολογιακής μας πολιτικής.
Η στήριξη της τοπικής παραγωγής είναι ένας ακόμη κρίσιμος παράγοντας. Η συνεργασία μας με Έλληνες παραγωγούς όχι μόνο βοηθά στην προώθηση των τοπικών προϊόντων, αλλά και στη μείωση του κόστους προμήθειας, καθώς περιορίζουμε τις εξαρτήσεις από εισαγωγές και τις διακυμάνσεις των τιμών στη διεθνή αγορά. Αυτή η σχέση εμπιστοσύνης με τους τοπικούς παραγωγούς ενισχύει την ελληνική οικονομία και μας επιτρέπει να προσφέρουμε ποιοτικά προϊόντα σε προσιτές τιμές.
Από την ίδρυσή μας, η Lidl Ελλάς έχει αναπτύξει μια βιώσιμη εφοδιαστική αλυσίδα, συνεργαζόμενη με περισσότερους από 400 Έλληνες προμηθευτές. Υποστηρίζουμε τις προοπτικές τους τόσο εντός όσο και εκτός των συνόρων, καθώς δραστηριοποιούμαστε σε 31 χώρες, συμπεριλαμβανομένων των ΗΠΑ. Το 2023, προωθήσαμε 1.624 κωδικούς από 409 προμηθευτές, δημιουργώντας κύκλο εργασιών 488,4 εκατομμυρίων ευρώ. Από αυτά, τα 92,1 εκατομμύρια ευρώ αφορούν τη σειρά προϊόντων Eridanous, που διατίθεται σε όλα τα Lidl καταστήματα παγκοσμίως, και η πώληση φρούτων και λαχανικών στο εξωτερικό ανήλθε σε 180,6 εκατομμύρια ευρώ. Επιπλέον, η Lidl Ελλάς διατηρεί έναν αξιοπρεπή μέσο όρο εξόφλησης υποχρεώσεων στις 41 ημέρες, σε αντίθεση με τον μέσο όρο 117 ημερών του κλάδου.
Μέσα από την πρωτοβουλία «Μόνιμη Μείωση Τιμής», στη Lidl Ελλάς ανταποκρινόμαστε στις ανάγκες των καταναλωτών και συνεχίζουμε να τους στηρίζουμε, προχωρώντας σε μειώσεις που φτάνουν έως και το 50% σε βασικά προϊόντα. Συνεχίζουμε να «βάζουμε» ψαλίδι στον πληθωρισμό, προσφέροντας μια ευρεία γκάμα προϊόντων από κατηγορίες όπως ψυγείο, κατάψυξη και φρέσκο κρέας. Περισσότερα από 160 προϊόντα βασικής ανάγκης επωφελούνται από τις μειώσεις, εξασφαλίζοντας στους καταναλωτές τη δυνατότητα να εξοικονομούν χρήματα χωρίς να θυσιάζουν την ποιότητα.
Η δέσμευσή μας να προσφέρουμε ποιοτικά προϊόντα στις πιο ανταγωνιστικές τιμές της αγοράς, σε συνδυασμό με την υποστήριξη της τοπικής παραγωγής, αποτελεί το κλειδί για να ξεχωρίσουμε σε έναν έντονα ανταγωνιστικό κλάδο, ενώ παράλληλα ενισχύουμε την ελληνική οικονομία και διευκολύνουμε την καθημερινότητα των καταναλωτών μας.
Σε σχετική ερώτηση του Liberal, πριν από ένα χρόνο είχατε απαντήσει ότι παρακολουθείτε με ενδιαφέρον τις εξελίξεις στην αγορά λιανικής στην Ελλάδα και ιδιαίτερα τις εξαγορές, συγχωνεύσεις και συνεργασίες μεταξύ των αλυσίδων σούπερ - μάρκετ. Σε περίπτωση που κάποια εξαγορά ή συνεργασία είναι συμφέρουσα, δεν αποκλείσατε το ενδεχόμενο να προχωρήσετε σε μια τέτοια κίνηση, παρά το γεγονός ότι η βασική σας πολιτική είναι να αναπτύσσετε το δικό σας δίκτυο, βασισμένοι στις δικές σας δυνάμεις. Υπάρχει περίπτωση, στο πλαίσιο της αναδιάρθρωσης της αγοράς και των συγκεντρωτικών τάσεων που επικρατούν, τελευταία να δούμε μια τέτοια κίνηση;
Παρακολουθούμε στενά τις εξελίξεις στην ελληνική αγορά λιανικής, όσον αφορά εξαγορές, συγχωνεύσεις και συνεργασίες μεταξύ αλυσίδων σούπερ μάρκετ. Παρόλο που η κύρια στρατηγική μας επικεντρώνεται στην ανεξάρτητη ανάπτυξη μέσω της επέκτασης του δικτύου μας και της αξιοποίησης των εσωτερικών μας πλεονεκτημάτων, δεν αποκλείουμε το ενδεχόμενο να εξετάσουμε εξαγορές, εφόσον αυτές ευθυγραμμίζονται με τους στόχους και τις αξίες μας, προσφέροντας σημαντικά στρατηγικά πλεονεκτήματα.
Σε μια αγορά που χαρακτηρίζεται από αυξανόμενες τάσεις συγκέντρωσης και συνεχείς αλλαγές, η προσαρμοστικότητα είναι το κλειδί για τη διατήρηση της ηγετικής μας θέσης. Στη Lidl Ελλάς παραμένουμε ευέλικτοι και έτοιμοι να εκμεταλλευτούμε κάθε ευκαιρία που μπορεί να ενισχύσει τη θέση μας στην αγορά. Πρωταρχικός μας στόχος είναι να συνεχίσουμε να προσφέρουμε αξία στους πελάτες μας, να υποστηρίζουμε την τοπική οικονομία και να παραμένουμε ανταγωνιστικοί σε ένα δυναμικό επιχειρηματικό περιβάλλον.
*Οι δηλώσεις αποδίδονται στον κ. Martin Brandenburger, CEO & Πρόεδρο Διοίκησης της Lidl Ελλάς