Η αυξανόμενη δυναμική είσοδος στην ελληνική αγορά επιχειρήσεων ειδών ένδυσης, υπόδησης και οικιακής χρήσης σε προσιτές τιμές έχει προκαλέσει, τα τελευταία χρόνια μια όξυνση του ανταγωνισμού στους τομείς αυτούς και ιδιαίτερα μεταξύ των ξένων αλυσίδων που δραστηριοποιούνται εδώ και αρκετά χρόνια στην ελληνική αγορά, είτε έχουν αρχίσει να δραστηριοποιούνται τα τελευταία χρόνια.
Η τελευταία εξέλιξη αφορά τη γαλλική αλυσίδα ένδυσης, λευκών ειδών και μικροεπίπλων Kiabi, η οποία ετοιμάζεται να κάνει το «ντεμπούτο» της στην ελληνική αγορά περί τα τέλη του έτους, με το πρώτο κατάστημα στο νέο εμπορικό πάρκο της Trade Estates του ομίλου Φουρλή στην Πάτρα.
Η κίνηση αυτή αναμένεται να αναζωπυρώσει τον ανταγωνισμό στο ελληνικό λιανεμπόριο μεταξύ των παραπάνω εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα και ειδικότερα της σουηδικής H&M, της ισπανικής Inditex, γνωστής για τα καταστήματα Zara, αλλά και τις νεοεισελθούσες στην ελληνική αγορά πολωνικές Pepco και Sinsay.
Η H&M, η οποία διαθέτει ένα δίκτυο 36 καταστημάτων στη χώρα μας για το 2022 κατέγραψε αύξηση των πωλήσεων 49% στα 182,8 εκατ.ευρώ, ενώ παρουσίασε κερδοφόρα αποτελέσματα προ φόρων στα 7 εκατ.ευρώ. Παράλληλα, σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία στο επτάμηνο του 2023 κατέγραψε νέα βελτίωση στις πωλήσεις.
Παράλληλα, η εταιρεία κινείται στην κατεύθυνση της συγκράτησης του λειτουργικού της κόστους, κατά κύριο λόγο του ενεργειακού, ενώ παράλληλα πριν το τέλος του 2023 διέκοψε τη λειτουργία του καταστήματος που διατηρούσε στο εμπορικό κέντρο Athens Heart στην οδό Πειραιώς.
Η Zara, με ένα δίκτυο 148 καταστημάτων στη χώρα μας (40 Zara, 22 Pull & Bear, 11 Massimo Dutti, 27 Bershka, 22 Stradivarius , 17 Oysho και 9 Zara Home) για τη χρήση που έληξε στις 31 Ιανουαρίου 2023 κατέγραψε κύκλο εργασιών 615 εκατ. ευρώ, έναντι 457 εκατ. ευρώ για τη χρήση που έληξε τον Ιανουάριο του 2022. Στο ποσό αυτό δεν συμπεριλαμβάνονται οι πωλήσεις του online καναλιού.
Παρά το γεγονός ότι οι δραστηριότητες του ισπανικού ομίλου Inditex, ο οποίος ελέγχει όλα τα παραπάνω brands κατέγραψαν μια συρρίκνωση στα περιθώρια κέρδους, εν τούτοις, ο όμιλος είναι έτοιμος για μια μεγάλη επένδυση. Πρόκειται για το νέο κατάστημα, συνολικού εμβαδού 6.000 τετραγωνικών μέτρων που θα ανοίξει στον Πύργο του Πειραιά, πιθανότατα μέσα στον Απρίλιο, εγκαινιάζοντας έτσι τη νέα στρατηγική για λειτουργία μεγάλων καταστημάτων και παράλληλα τη χρήση ψηφιακών εργαλείων από τους καταναλωτές, ώστε να επιτύχει την πολυκαναλική προσέγγιση. Το μεγάλο κατάστημα στον Πύργο του Πειραιά θα αντικαταστήσει τα άλλα δυό μικρότερα που υπάρχουν στην περιοχή.
Ανοδικές επιδόσεις
Η πολωνική αλυσίδα Pepco, του ομώνυμου πολωνικού ομίλου δραστηριοποιείται στην Ελλάδα με 27 καταστήματα και διαθέτει είδη ένδυσης και είδη σπιτιού.
Για τη χρήση που έληξε στις 30 Σεπτεμβρίου 2023 ο πανευρωπαϊκός κύκλος εργασιών του ομίλου αυξήθηκε κατά 17,7% συγκριτικά με πέρσι, στα 5,64 δισ ευρώ. Η αλυσίδα Pepco είχε αύξηση τζίρου κατά 6,3% σε συγκρίσιμη βάση.Τα κέρδη EBITDA του ομίλου σημείωσαν βελτίωση κατά 3,1%, σε 753 εκατ ευρώ.
Η τελευταία επένδυση της αλυσίδας επί ελληνικού εδάφους ήταν αυτή του καταστήματος στην Παιανία, συνολικού εμβαδού 555 τετραγωνικών μέτρων, το οποίο είναι ιδιοκτησία της Premia με διάρκεια μισθώματος τα 10 έτη. Για τη μίσθωση του ακινήτου η Premia Properties είχε έρθει σε συμφωνία στις αρχές του έτους.
Επενδυτικά σχέδια για επέκταση και εδραίωση της παρουσίας του στην ελληνική αγορά έχει καταστρώσει και ο, επίσης, πολωνικός όμιλος LPP με το brand ειδών ένδυσης, Sinsay.
Το επενδυτικό πλάνο της εταιρείας, περιλαμβάνει την περαιτέρω επέκταση της πολωνικής αλυσίδας σε προσιτές τιμές, ανοίγοντας περισσότερα από 20 νέα φυσικά καταστήματα μέχρι το τέλος της χρονιάς από τα οποία περισσότερα από δύο θα βρίσκονται στη Θεσσαλονίκη.
Εκτός από τα φυσικά καταστήματα σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη της εταιρείας διαδραματίζουν και οι υψηλές διαδικτυακές πωλήσεις από Έλληνες πελάτες.
Η αρχή του επενδυτικού προγράμματος έγινε με την παρουσία της Sinsay σε δύο καταστήματα, στο Renti Retail Park και στο λιμάνι του Πειραιά.